FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2010-10-08 Målm 40359-10 Enhet 15 Sida 1 (4) Allmänna avdelningen Meddelad i Stockholm SÖKANDE Informator Utbildning Svenska AB, 556509-2680 Karlavägen 108 115 26 Stockholm MOTPART Försäkringskassan Ombud: Ewelina Olszowska Huvudkontoret Juridikstaben 103 51 Stockholm SAKEN 20 _1'iL 11 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU; fråga om sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandling DOIVlSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. ' 0 lU � i DokJd 63317 Postadress Besöksadress Telefön 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Telefax 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 2 40359-10 BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Försäkringskassan har genomfört upphandlingen "Utbildningsområde 1 Systemutveckling och Teknik för Försäkringskassan, dnr 024848-2010". Upphandlingen har genomförts genom ett förenklat förfarar1de enligt 15 kap. LOU, i syfte att teckna ramavtal med flera leverantörer. Tilldelnings­ beslut meddelades den 26 augusti 2010. Försäkringskassan beslutade den 10 september 2010 att avbryta upphandlingen. Skälet för Försäkringskas­ sans beslut framgår av bilaga 1. Informator utbildning Svenska AB (bolaget) ansöker om över-prövning enligt LOU och yrkar att beslutet att avbryta upphandlingen ska upphävas. Som grund för sin talan anför bolaget huvudsakligen följande. Upphand­ lingen avbröts efter att en anbudsgivare begärt överprövning och påtalat en brist i underlaget. Försäkringskassan anför att felet har medfört att leveran­ törer inte haft kännedom om de förutsättningar som krävs för att kunna lämna anbud på korrekta grunder. Bolaget instämmer i att förfrågningsun­ derlaget har brister. De kullkastar dock inte resultatet på det sätt som För­ sälaingskassan påstår. Även om det totala affärsvärdet blir avsevärt mindre har Försäkringskassan betonat att berälmad årsvolym inte utgör någon ga­ ranti. Även om rangordningen skl1lle förändras mellan leverantörerna skul­ le samma leverantörer vinna upphandlingen och samma leverantörer skulle bli utan avtal. Försäkringskassan har baserat beslutet på en brist som ingen utom anbudsgivaren haft exakt kännedom om, men som alla i branschen kan ta reda på via andra infom1ationskanaler än kassan. Bolaget försökte uppmärksamma Försäkringskassan på bristen genom att ställa frågor. Den anbudsgivare som begärde överprövning kände till bristen under hela upp­ handlingsprocessen men påtalade den inte förrän efter tilldelningsbeslutet var fattat. Försälaingskassan kan vidare avropa utbildning som motsvarar behovet för upphandlingen på ett befintligt avtal från Karnmarkollegiet. Försälaingskassan bestrider bifall till överklagandet. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser DOM Sida 3 40359-10 Denna upphandling har påbörjats före den 15 juli 2010 och därmed tilläm­ pas LOU i den lydelse som var gällande vid denna tidpunkt. I l kap. 9 § LOU anges bl.a. att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 2 § första stycket LOU anges att om den upphandlande myndig­ heten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Frågan i målet är om Försä.laingskassan haft fog för beslutet att avbryta upphandlingen. Upphandlingsprocessen ska kännetecknas av förutsebarhet, transparens och likabehandling. Ett förfrågningsunderlag ska vara så pass tydligt att samtliga anbudsgivare ges insikt i hur bedömningen av deras anbud kommer att göras. Föremålet för upphandlingen ska i underlaget anges preciserat och begripligt så att avtal ska kunna tecknas på de i underlaget angivna grunderna; den upphandlande myndigheten får inte göra prövningen mot andra kriterier än dem som funnits i underlaget. Förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får dock godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och EU-rätten inte träds för när (ifr. RÅ 2002 ref. 50}. Ett beslut om avbrytande av en upphandling måste vila på sakligt godtag­ bara skäl och får inte vara godtyckligt. Av handlingarna framgår att beräk- Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 40359- 1 0 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen ningsgrunden för behovet av utbildningsdagar är felakiigt angiven i för­ :frågningsunderlaget. Detta synes för övrigt vara ostridigt i målet. Enligt förvaltningsrättens mening har förfrågningsunderlaget varit behäftat med sådana brister beträffande föremålet för upphandlingen att leverantö­ rer inte har kunnat utläsa förutsättningarna för att kunna lämna anbud på korrekia grunder. Förvaltningsrätten finner, mot bakgrund av vad Försäk­ ringskassan har anfört i beslutet och vad som i övrigt har frarnlrnmrn.it an­ gående underlagets brister, att förfarar1det att avbryta upphandlingen varit sakligt godtagbart och inte inneburit något åsidosättande av gemenskaps-• rättsliga principer eller nationella bestämmelser på området för offentlig upphandling. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 2 (DV 3109/1a LOU) Kurt Björk Rådman Föredragande har varit förvaltningsrättsnotarien Nike Berlin. � Försäkringskassan Verksamhetsstöd Inköp PROTOKOLL Beslutsdatum Olarlenr 2010-09-10 024848-2010 024852-201 0 Beslutsfattare Signum � Maria Johansson Chef Kompetensforum Övriga närvarande Elisabeth Wellner, föredragande Ärende och beslut .- Försäk1ingskassan genomför upphandling av "Utbildningsområde 1 - Systenmtveckling och Teknik för Försäkringskassan" med dnr. 024848-2010 samt upphandling av "Utbildningsområde 2- Ledarskap, Projektledning, Grupp- och personlig utveckling samt Kommunikation med dnr.024852--20 I 0 för Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten," Försäkringskassan har med anledning av en begäran om överprövn.ing av "Utbildningsområde 1" närmare granskat de här aktuella förfrågningsunderlagenj då utvärderingsmodellerna i dessa har likatiad utfomming. I förfrågningsunderlagen för upphandlingarna Utbildningsområde 1 och 2 anges en volym motsvarande beräknat årsbehov av utbildningsdagar. En utbildningsdag är avsedd att motsvara en dag per person. Utbildningsområde 1 • e Teknik ca 600- 800 11tbi!d11i11gsdagar Syste11111tl'eckli11g ca 600 -800 utbildningsdagar Utbildningsområde 2 , • • Gmpp-ochpersonlig utveckling samt kommunikation ca 2 600 utbildningsdagar Ledarskap ca 800 utbildningsdagar Projektledning ca 600 utbildningsdagar Vidare anges i förfrågningsunder1agen under avsnittet "Anbudsutvärdering" att Vid utvärdering(jämföre!se av anbudspris används en modell som utgår ifrån en berä!mad årsvolvm av: Anpassade kurser: • Antal kursdagar anpassade kurser per kompetensnivå 3, 4 och .5 och per genomforande i myndighetens respektive leverantörens lokaler. Öppna kurser • Antal kursdagarper 11,ivå grundkurs ochfordj11p11ingsk11rs De beräJmade årsvolvmernafordelas på anpassade och öppm1 kurser, därefter på kompete11snil'å (utbildare)för anpassade kurser och (kursnivå)för öppna kurser. För anpassade kurserfoi·de/as beräknad årsvolym dessutom på lokalför kurs. Defoi·delade volymerna multipliceras med anbudets prisuppgifler. För område 2 kategorin Ledarskap specificeras även Öppna kurser på pris för h.'1Jrs UGL. Försäkdngskassan har vid genomgång av förfrågningsunderlagen upptäckt att en anpassad kurs med max 12 deltagare (utbildningsområde 1) respektive 18 deltagare (utbildningsornråde 2) i modellen felaktigt har räknats som en utbildningsdag istället för 12 respektive 18 utbildningsdagar, utifrån den estimerade årsvolymen. Detta innebär att modellen ger ett missvisande underlag för leverantörer att lägga anbud på, då modellen felaktigt utgår från årsvolymer för anpassade kurser som är ca 12 respektive 18 gånger för stora jämfört med det verkligt beräknadeårsbehovet. Förattberäkningenskavarakorrektskaenkursdagför anpassade kurser räknas som 12 dagar för utbildningsområde 1 respektive 18 dagar för utbildningsområde 2. För utbildningsområde 1, kategori systemutveckling, innebär detta även att värderingen mellan anpassade och öppna kurser snedvrids. Försäkringskassan bedömer att ovanstående har medfört att leverantörer inte har haft kännedom om de förutsättningar som krävs för att för att kunna lämna anbud på k01Tekta grunder. Försäkringskassan beslutar att upphandling av "Utbildningsområde 1 - Systemutveckling och Teknik för Försäkringskassan" med dnr. 024848.:2010 samt upphandling av "Utbildningsområde 2 - Ledarskap, Projektledning, Grupp- och p ersonlig utveckling samt Kommunikation med dnr.024852-2010 för Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten,, (beslutet avseende Utbildningsornråde 2 omfattar även Pensionsmyndigheten) ska avbrytas. Vid protokollet )::\� 's.1qdc0 L\_)e,lt l"-•8·1/- Elisabeth Wellner SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltn:ingsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltn:ingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden :fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska ku.nna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltn:ingsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klait och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, S. den ändring av förvaltn:ingsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltn:ingsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentligupphandling eller lagen (2007: 1 092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt b eslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler u plysningar om hur man p överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/ lA LOU 1 . den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden k.an nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 6.