FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 2018-04-06 Sida 1 (4) SÖKANDE Bergslagens VVS AB, 556830-3266 Löpargatan 5 711 34 Lindesberg MOTPART Ljusnarsbergs kommun 714 80 Kopparberg SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE KONKURRENSVERKET ...,,�')) 11 4.V�V -�-...,y-........,..,•••• •• Meddelad i Karlstad Mål nr 1140-18 Dok.Id 203289 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Förvaltningsrätten avslår Bergslagens VVS AB:s ansökan om överprövning. 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1140-18 I KARLSTAD BAKGRUND Ljusnarsbergs kommun (kommunen) har genomfört en upphandling be­ nämnd "Ramavtal VS och Rörarbeten" (dnr. 17/151). Kommunen beslutade att anta anbud från tre leverantörer varvid anbudet från Bergslagens VVS AB rangordnades som nr. 3. PARTERNAS TALAN Bergslagens VVS AB ansöker om överprövning av upphandlingen och yr­ kar att förvaltningsrätten ålägger kommunen att utvärdera priserna i enlighet med vad kommurien angivit under punkten 4 (Utvärdering av pris) i upp­ handlingsföreskriftema. Kommunen anför följande. Kommunen har avbrutit upphandlingen på grund av att fel begåtts vid utvärderingen av inkomna anbud på så sätt att kommu­ nen tog bort en utvärderingspost, vilket inte är korrekt, och att utvärde­ ringsmodellen visade sig inte vara rättvisande för inkomna anbud. Bergslagens VVS AB vidhåller yrkandet att förvaltningsrätten ska ålägga kommunen att utvärdera priserna i enlighet med vad kommunen angivit un­ der punkten 4 och tillägger att kommunen inte har saklig grund för att av­ bryta upphandlingen på de skäl den angivit. Kommunen yrkar i senare yttrande att Bergslagens VVS AB:s ansökan av­ visas med hänvisning till att upphandlingen avbrutits. Kommunen yrkar vidare att avbrytandebeslutet godkänns och att tilldelningsbeslutet ändras på så sätt att Bergslagens VVS AB:s anbud förkastas med motiveringen "onormalt lågt anbud". Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1140-18 I KARLSTAD SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Om en upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande principer­ na i 4 kap. 1 § lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att en le­ verantör lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 20 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt nämnda bestämmelse i 4 kap. 1 § LOU ska upphandlande myndig­ heter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vi­ dare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrättens bedömning Kommunen har numera avbrutit upphandlingen. Förvaltningsrättens pröv­ ning i målet avser därmed enbart avbrytandebeslutet (av kommunen be­ nämnt som tilldelningsbeslut 2). Prövningen omfattar inte det tilldelningsbe­ slut som ansökan om överprövning ursprungligen avsåg och enligt vilket Bergslagens VVS AB antogs som leverantör men rangordnades som num­ mer 3 (av kommunen benämnt som tilldelningsbeslut 1). Huruvida Bergsla­ gens VVS AB:s anbud borde förkastas såsom för lågt är alltså inte något förvaltningsrätten kan pröva i målet. Fråga i målet är således om kommunens beslut att återkalla meddelat tilldel­ ningsbeslut och avbryta upphandlingen är förenligt med bestämmelserna i LOU. En upphandlande myndighet har inte någon skyldighet att fullfölja en upp­ handling. Myndigheten måste dock ha sakligt godtagbarta skäl för att av- Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1140- 18 I KARLSTAD bryta en upphandling. I praxis har sakligt godtagbara skäl ansetts vara bland annat bristande konkurrens, oförutsedda händelser och felaktigt utformad utvärderingsmodell. Kommunen har motiverat sitt avbrytande av upphand­ lingen med brister i såväl utvärderingen som i utvärderingsmodellen. Det har enligt förvaltningsrättens mening inte framkommit annat än att dessa skäl är godtagbara. Bergslagens VVS AB har inte anfört någon omständig­ het som motsäger detta. Ansökan ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Denna dom kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bi­ (DV 3109/IB, LOU). Föredragande: Lars Överström SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begaran om provningstillsfånc,l den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästasida 4. 5. www.domstol.se 2. 3. Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. www.domstol.se