FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-09-07 Meddelad i Stockholm Mål nr 31657-10 Enhet 14 Sida 1 (15) Röda Korset, 802002-8711 Box 17563 118 91 Stockholm Ombud: Pernilla Norman Lindskog Malmström Advokatbyrå AB Box 27707 115 91 Stockholm MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm SAKEN 2010 -09- 0 9 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 50695 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefax Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31657-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Arbetsförmedlingen genomför genom ett förenklat förfarande upphandling enligt LOU av utbildning i första hjälpen och hjärt- lungräddning (Dnr AF- 2010/048498). Enligt tilldelningsmeddelande den 19 maj 2010 har Arbetsförmedlingen beslutat att anta andra anbud än anbudet från Röda Korset. Som skäl för att förkasta anbudet från Röda Korset (organisationen) har Arbetsförmedling­ en angivit att organisationen helt salmar kompetensbevis. YRKANDEN M.M. Röda Korset yrkar i första hand att förvaltningsrätten beslutar att upp­ handlingen ska göras om och i andra hand att förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse vidtagits på så sätt att orga­ nisationens anbud tas med till utvärdering, samt att de anbud som inte upp­ fyller samtliga skalllaav diskvalificeras och inte tas med till utvärdering. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till ansökan. GRUNDER Röda Korset anför till stöd för sin talan bl.a. följande. De två företag som Arbetsförmedlingen enligt tilldelningsmeddelandet valt att teckna avtal med - Lundgren Creative och Brand & Säkerhet i Norr AB (BSIN) - upp­ fyller inte samtliga krav som anges i förfrågningsunderlaget. Såväl Lund­ gren Creative som BSIN brister i uppfyllelse av ett flertal i förfrågningsun­ derlaget angivna skallkrav. Lundgren Creative brister därtill i uppfyllelse av ett i förfrågningsunderlaget angivet leverantörkvalificerings-krav. Röda Korset uppfyller däremot samtliga angivna skalllaav, varför anbudet ska utvärderas. Röda Korset anför till utvecklande av talan bl.a. följande. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31657-10 Anbudet från leverantören Lundgren Creative Lundgren Creative har i anbudet inte skickat med den i förfrågningsunder­ laget efterfrågade blanketten SKV 4820 ifylld och underteclmad av Skatte­ verket. Kravet på att blanketten ska vara ifylld och bifogas anbudet fram­ går explicit av punkten 2.1.3 i förfrågningsunderlaget. Lundgren Creative har till anbudet fogat en icke ifylld blankett. Bolagets anbud brister således i uppfyllelse av ett leverantörkvalificeringskrav och ska dänned inte gå vidare till skallkravsprövning, utan uteslutas. För det fall att anbudet från Lundgren Creative trots detta ska anses vara kvalificerat ska anbudet ändå diskvalificeras eftersom bolaget brister i upp­ fyllelse av flera av de skallkrav som uppställs under punkten 2.2. i förfråg­ ningsunderlaget. Lundgren Creative har varken personella resurser eller i övrigt kapacitet att utföra uppdraget. Enligt anbudet ska en ensam person utföra samtliga delar av uppdraget. Detta är inte möjligt. Personella resur­ ser är per definition något mer än en ensam person. Det framgår att utbild­ ningen ska ske på sju platser i landet och att utbildningen bör kunna slutfö­ ras innan årets slut. Även om det skulle vara fysiskt möjligt är det inte rim­ ligt och det skulle dessutom innebära en stor osäkerhet och sårbarhet. Att bolaget i sitt anbud hänvisar till att någon inte namngiven, timanställd in­ struktör skulle kunna tänkas anlitas på konsultbasis uppfyller inte kraven på personella resurser. Lundgren Creative uppfyller inte heller skallkravet att anbudsgivaren ska beskriva sin kapacitet i de geografiska områden (1 - 7) som anbudet avser. Eftersom bolaget endast har offererat en instruktör som tydligen ska resa runt i landet så har man inte beskrivit någon kapaci­ tet i de respektive geografiska områdena. Det är uppenbart att bolaget sak­ nar kapacitet i de olika geografiska områdena. Vidare har bolaget i sitt an­ bud inte uppfyllt kravet på att anbudet ska innehålla en beskrivning av stor­ leken på anbudsgivarens verksamhet och dess lokalisering..Anbudet från Lundgren Creative saknar därtill uppgift om att det skallkrav som anges I STOCKHOLM Allmänna avdelningen FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 4 31657-10 under punkten 3.1.3 i förfrågningsunderlaget, d.v.s. att utbildningen i L­ ABC och första hjälpen ska utföras i enlighet med Arbetsmiljöverkets före­ skrift om första hjälpen och krisstöd och dess allmänna råd om tillämp­ ningen av föreslaiften (AFS 1999:7), uppfylls. Även denna brist utgör grund för diskvalificering av Lundgren Creatives anbud. Anbudet från leverantören BSIN Anbud_et från BSIN uppfyller inte det skallkrav som anges under punlcten 2.2 i förfrågningsunderlaget avseende beslaivning av anbudsgivarens ka­ pacitet i de geografiska områden (1 - 7) som anbudet avser. Anbudet inne­ håller inte någon sådan beskrivning. Anbudet från BSIN uppfyller inte hel­ ler det laav på beskrivning av storleken på anbudsgivarens verksamhet samt på dess lokalisering som anges under samma punkt, eftersom anbudet inte heller innehåller någon sådan beslaivning. BSIN:s anbud ska därför diskvalificeras. Diskvalificeringen av Röda Korsets anbud Röda Korset har till sitt anbud bifogat det certifikat som samtliga utbildare erhåller efter genomförd utbildning. Organisationen uppfyller därmed detta skalllaav. För att få vara utbildare och genomföra utbildningar för Röda Korset fordras att utbildaren har genomgått viss utbildning och erhållit organisationens certifikat för detta. Det certifikat som utfärdas skiljer sig inte åt mellan de utbildare som Röda Korset har tillgång till för ett uppdrag som det förevarande. Det förhåller sig alltså på det sättet att de instruktörer som Röda Korset kan använda för de utbildningar som efterfrågas i upp­ handlingen samtliga har just det certifikat som bifogats anbudet. Röda Korset har också förklarat detta i anbudet . Det får anses strida mot propor­ tionalitetsprincipen att tolka och tillämpa nu aktuellt laav i förfrågningsun­ derlaget på ett sätt som medför att en anbudsgivare inte skulle uppfylla FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 5 31657-10 kravet om man inte i anbudet skickar med 200 stycken exakt likadana pap­ per, förutom namnen. Dessutom strider det mot proportionalitetsprincipen att inte i varje given situation använda den minst ingripande åtgärd som står till buds. I förevarande fall hade det varit att föredra att Arbetsförmed­ lingen hade begärt att Röda Korset kompletterade sitt anbud. Arbetsförmedlingens upphandling i strid med LOU har lett till att Röda Korset har lidit skada. Den försäUning som Röda Korset riskerar att gå miste om genom Arbetsförmedlingens felaktiga tilldelningsbeslut medför att skadan är betydande. Arbetsförmedlingen anför bl.a. följande. Anbudet från leverantören Lundgren Creative Under punkten 2.1.3 uppställs inte något skallkrav på att bifoga en ifylld SKV 4820-blankett. Att det inte är ett absolut krav att bifoga en ifylld blankett framgår också av att Arbetsförmedlingen i punkten 2.1.3 även har angivit att Arbetsförmedlingen, enligt överenskommelse med Skatteverket, kan inhämta uppgifter som motsvarar SKV 4820 direkt från Skatteverket. Eftersom det i anbudet från Lundgren Creative saknades en ifylld SKV 4820-blankett kontaktade Arbetsförmedlingen Skattverket och hämtade in motsvarande uppgifter. Såvitt gäller Lundgren Creatives personella resurser och kapacitet i övrigt har Arbetsförmedlingen bedömt att bolaget har de resurser som krävs för att utföra uppdraget i det begränsade område för vilket bolaget har lämnat anbud. Av punkten 1.2 i förfrågningsunderlaget "Del av Sverige som an­ bud kan lämnas på" framgår att Arbetsförmedlingen har delat upp upp­ handlingen i sju geografiska områden och att anbud kan lämnas på ett eller flera av dessa områden. Arbetsförmedlingen har således inte ställt krav på FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 6 31657-10 att en anbudsgivare ska kunna leverera utbildning över hela Sverige. Lundgren Creative har endast lämnat anbud på deVområde 6, ett begränsat område som går att täcka med en kringresande person. I Lundgren Creatives anbud anges under rubriken "Kapacitet och kompetens" att "I de marknadsområden som detta anbud avser, ämnar delägare Mikael Lund­ gren utföra utbildningarna �jälv" samt vidare att "Tanken är att Mikael Lundgren själv kommer att utföra dessa utbildningar". Vad Lundgren Creative därutöver har angivit i anbudet om timanställd instruktör och in­ struktör på konsultbasis utgör en del av beskrivningen av bolagets storlek och kapacitet i övrigt. Bolaget har i anbudet vidare angivit att de bedriver grundutbildningar i Västra Götaland, Skåne och Stockholm och har därige­ nom även beskrivit sin lokalisering. Mot bakgrund av ovanstående bedö­ mer Arbetsförmedlingen att Lundgren Creative har uppfyllt de skallkrav som anges under punkten 2.2 i förfrågningsunderlaget. Såvitt gäller det skallkrav som anges under punkten 3. 1.3 i förfrågningsun­ derlaget avseende L-ABC-utbildning är det enda som Arbetsförmedlingen kräver att anbudsgivaren ska redogöra för i anbudet "vilket utbildningspro­ gram och vilka riktlinjer som anbudsgivaren fö�jer". Arbetsförmedlingen har således inte ställt krav på att anbudsgivaren i anbudet, i enlighet med vad Röda Korset anför, ska bekräfta eller beskriva att utbildningen utförs i enlighet med AFS 1999:7. Lundgren Creative har i anbudet uppfyllt skall­ kravet på att redogöra för vilket utbildningsprogram och vilka riktlinjer bolaget följer. Vad gäller de krav som ställs på utförande av tjänsten har Arbetsförmedlingen att utgå ifrån att Lundgren Creative följer dessa krav, då det krävs för att kunna fullgöra ett eventuellt avtal. Arbetsförmedlingen bedömer därför att Lundgren Creative även har uppfyllt det skallkrav som anges under punkten 3.1.3 i förfrågningsunderlaget. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31657-10 Anbudet från BSIN BSIN skriver under sin företagspresentation i anbudet att de "i nuläget har sex personer som ser till att vara en resurs för företaget", samt privatperso­ ner i hela Sverige. Vidare skriver BSIN under företagspresentationen att "arbetsområde från år 2010 är Lund i söder till Kiruna i norr". Av anbudet framgår vidare att BSIN har bifogat kompetensbevis avseende fyra av de sex personerna i företaget. Det är därmed dessa fyra instruktörer som ska genomföra uppdraget. BSIN anger vidare att de kan erbjuda utbildning samtidigt på fyra olika platser fem dagar i veckan, alternativt fyra utbild­ ningar på samma ort, o.s.v. Arbetsförmedlingen har inte uppställt något krav på att anbudsgivaren måste ha instruktörer på plats i samtliga geogra­ fiska områden, utan det är möjligt att resa omkring i landet för att genom­ föra utbildningarna. Arbetsförmedlingen bedömer sammantaget att BSIN har uppfyllt de under punkten 2.2 i förfrågningsunderlaget angivna skall­ kraven på att beslaiva sin kapacitet i de geografiska områden som anbudet avser och att beslaiva storleken på anbudsgivarens verksamhet samt dess lokalisering. Diskvalificeringen av Röda Korsets anbud I punkten 2.2 "Kompetens och kapacitet" i förfrågningsunderlaget anges att "Anbudsgivarna skall i anbudet bifoga kompetensbevis eller liknande för de instruktörer som ska genomföra uppdraget". Arbetsförmedlingen gjorde även under anbudstiden, den 30 mars 2010, ett förtydligande på hemsidan, med anledning av en fråga ställd av en annan anbudsgivare. I förtydligandet angavs att "svaret är att det i förfrågningsunderlaget står att anbudsgivaren skall bifoga kompetensbevis eller liknande för de instruktö­ rer som ska genomföra uppdraget. Det innebär att samtliga kompetensbevis ska bifogas, det räcker alltså inte med en sammanställning." Röda Korset har i sitt anbud under rubriken "Kompetens" allmänt beskrivit den utbild- I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31657-10 ning som Röda Korsets utbildare genomgår. Efter beskrivningen har angi­ vits "se bilaga 3 och 4: Kompetensbevis". I bilaga 3 finns ett intyg utan namn och underskrift avseende deltagande i Röda Korsets pedagogiska basutbildning för utbildare. I bilaga 4 finns ett intyg utställt på en namngi­ ven person avseende Röda Korsets specialutbildning för ·utbildare i första hjälpen/hjärt- lungräddning. Röda Korset har alltså inte bifogat kompe­ tensbevis för samtliga instruktörer och har inte heller förklarat närmare vad som avses med de bifogade intygen. Arbetsförmedlingen har ställt ett tyd­ ligt krav på att kompetensbevis för samtliga instruktörer ska bifogas, ett krav som ska upprätthållas även för Röda Korsets del. Såvitt gäller Röda Korsets invändning att skallkravet på att bifoga kompetensbevis strider mot proportionalitetsprincipen anser Arbetsförmedlingen att det är ett rim­ ligt krav att ställa på anbudsgivama att de ska visa att de instruktörer som tillhandahålls har den kompetens som krävs för att utföra uppdraget. Kra­ vet strider därför inte mot proportionalitetsprincipen. Arbetsförmedlingen har uppställt ett skall.krav på att bifoga kompetensbevis och då går det inte att i efterhand komplettera med kompetensbevis för att uppfylla det angiv­ na skalllaavet. Även om de båda vinnande anbuden hade förkastats, skulle Röda Korset inte ha vunnit upphandlingen på något område. Röda Korset har således inte visat att de har lidit någon skada av att anbudet inte tagits med i utvär­ deringen. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och propo.rtionalitet iakttas. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31657-10 Av 9 kap. 8 § andra stycket LOU fö\jer att en upphandlande myndighet får begära att en anbudsansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Myndigheten får också begära att en leverantör förtydligar eller komplette-­ rar handlingar som getts in och som avses i 10 och 11 kap. Av 16 kap. 2 § LOU, i dess lydelse som ska tillämpas avseende upphand­ lingar som påbörjats före den 15 juli 2010, framgår följande. Om den upp­ handlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättel­ se har gjorts. Utredning i målet I Arbetsförmedlingens förfrågningsunderlag anges, såvitt nu är av intresse, följande. 1.2 Del av Sverige som anbud kan lämnas på Anbudsgivare som inte kan leverera utbildning i hela Sverige kan lämna anbud på en eller flera av följande sju (7) geografiska områden. Se bilaga 1 för vilka områden som ingår i respektive marknadsområde. 2 Krav på anbudsgivaren 2.1.3 Upplysning om skatter och avgifter Anbudsgivaren bifogar till anbudet en ifylld blankett SKV 4820 "Begä­ ran/Svar Offentliga uppgifter". Enligt överenskommelse med Skatteverket kan Arbetsförmedlingen hämta in uppgifter som motsvarar SKY 4820 (---) direkt från Skatteverket. 2.2 Kapacitet och kompetens Anbudsgivama skall ha personella resurser och även i övrigt ha kapacitet att utföra uppdraget. Anbudsgivama skall beskriva sin kapacitet i de geo­ grafiska områden (1 - 7) som anbudet avser. I beskrivningen skall även storleken på anbudsgivarens verksamhet, dess lokalisering samt antal an­ ställda/instruktörer och deras kompetensprofil framgå. Företagets/organisationens utbildare inom hjärt- lungräddning skall vara certifierade instruktörer. Utbildarna skall ha kunskaper och erfarenhet av att utbilda i första hjälpen och L-ABC. Anbudsgivaren skall i anbudet bi- I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31657-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen foga kompetensbevis eller liknande för de instruktörer som ska genomföra uppdraget. Anbudsgivaren skall i anbudet beskriva hur det säkerställs att instruktörer­ nas kunskaper inom L-ABC, första hjälpen och HLR hålls aktuella, uppda� terade och på en hög nivå. Leverantören ska på begäran av Arbetsförmed­ lingen under avtalets löptid kunna presentera en uppdaterad kvalitetsplan. 3.1 Krav på tjänsten 3.1.3 Upplägg och genomförande Utbildningen i hjärt-lungräddning skall fö\ja HLR-rådets standardiserade utbildningsprogram och kvalitetspolicy eller vara likvärdigt. Utbildningen i L-ABC och första hjälpen skall utföras i enlighet med Arbetsmiljöverkets föreskrift om första hjälpen och krisstöd och dess allmänna råd om till­ lämpningen av föreskriften (AFS 1999:7). Anbudet skall innehålla en re­ dogörelse av vilket utbildningsprogram och vilka riktlinjer som anbudsgi­ varen föUer. Anbudsgivaren skall kunna påbörja utbildningsinsatsen för år 2010 i an­ slutning till avtalets tecknande och allra senast i september och bör kunna slutföra insatsen innan årets slut. 6.5 Information och frågor under anbudstiden Eventuella frågor som uppstår med anledning av oklarheter i förf;-ågnings­ underlaget ställs till Arbetsförmedlingens kontaktperson och gärna via e-­ post. Om frågorna bedöms ha allmänt intresse kommer såväl frågor som svar att publiceras på vår hemsida fram till senast sex dagar före anbudsti­ dens utgång. På hemsidan publicerar Arbetsförmedlingen även eventuella ändringar och rättelser i förfrågningsunderlaget som uppstår under pågåen­ de anbudstid. Inget publiceras senare än sex dagar före anbudstidens ut­ gång. Anbudsgivaren ansvarar för att hålla sig uppdaterad och rekommen­ deras att kontrollera om ny information om upphandlingen tillkommit på hemsidan innan anbud lämnas in. Förvaltningsrättens bedömning De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. För att anbudsgivama ska ges samma förutsättningar för anbudsgivning måste förfrågningsunderlaget vara tydligt och innehålla samtliga krav på Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31657-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen det som ska upphandlas. Antagande av ett anbud som inte uppfyller samt­ liga skalllaav som anges i upphandlingen utgör ett brott mot principen om likabehandling. Röda Korset har anfört att det ena vinnande anbudet, från leverantören Lundgren Creative, brister i uppfyllelse av ett av de kvalificeringskrav samt ett flertal av de skallkrav som anges i förfrågningsunderlaget, samt att det andra vinnande anbudet, från leverantören BSIN, brister i uppfyllelse av två däri angivna skallkrav. Den fråga som förvaltningsrätten inlednings­ vis har att ställning till är således om de två leverantörer som vunnit an­ budsgivningen har avgivit anbud i enlighet med dessa krav. Anbudet från leverantören Lundgren Creative Såvitt gäller leverantören Lundgren Creative har Röda Korset inlednings­ vis anfört att bolaget inte agerat i enlighet med det kvalificeringskrav som anges under punkten 2.1.3 i förfrågningsunderlaget, d.v.s. Anbudsgivaren bifogar till anbudet en ifylld blankett SKV 4820 "Begä­ ran/Svar Offentliga uppgifter". Enligt Röda Korset ska denna formulering anses utgöra ett absolut krav, innebärandes att den aktuella blanketten ska bifogas i ifyllt skick. Av ut­ redningen i målet framgår att Lundgren Creative till sitt anbud har bifogat en icke ifylld blankett. Förvaltningsrätten konstaterar att formuleringen under punkten 2.1.3 inte uttryckligen anger att en ifylld blankett skall bifogas. Arbetsförmedlingen kan därför inte anses ha gjort avsteg från någon av de i LOD-förfaranden grundläggande principerna när Lundgren Creatives anbud inte diskvalifice­ rats p.g.a. att till anbudet bifogad SKV 4820-blankett inte varit ifylld. Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31657-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Röda Korset har vidare anfört att Lundgren Creative inte uppfyller samtli­ ga skallkrav som anges under punkten 2.2 i förfrågningsunderlaget. De krav beträffande vilka Röda Korset gör gällande bristande uppfyllelse är följande. Anbudsgivarna skall ha personella resurser och även i övrigt ha kapa­ citet att utföra uppdraget. Anbudsgivama skall beskriva sin kapacitet i de geografiska områden (1 - 7) som anbudet avser. I beslaivningen skall även storleken på anbudsgivarens verksamhet, dess lokalisering samt antal anställda/instruktörer och deras kompe­ tensprofil framgå. Förvaltningsrätten konstaterar att det under ovanstående punkt beträffande personella resurser och kapacitet endast anges att anbudsgivaren ska ha personella resurser och även i övrigt kapacitet att utföra uppdraget. I kravet anges inte någon närmare beslaivning av vilka resurser eller vilken kapaci­ tet som måste innehas eller var dessa resurser eller denna kapacitet ska vara placerade. Lundgren Creative har i sitt anbud angivit sina personella resurser och sin kapacitet. Att Arbetsförmedlingen utifrån dessa uppgifter har gjort bedömningen att bolaget har uppfyllt skalllaavet avseende perso­ nella resurser och kapacitet kan mot denna bakgrund inte anses innebära att Arbetsförmedlingen har agerat i strid med någon av de i LOD-förfaranden grundläggande principerna. Såvitt gäller kravet på att anbudsgivarna ska beskriva sin kapacitet i de geografiska områden (1 - 7) som anbudet avser konstaterar förvaltnings­ rätten att det enda som anges är att denna kapacitet ska beskrivas. Lund­ gren Creative har i sitt anbud beskrivit sin geografiska kapacitet. Förvalt­ ningsrätten gör mot denna bakgrund, i likhet med Arbetsförmedlingen, bedömningen att Lundgren Creative inte heller kan anses ha brustit vad gäller uppfyllelse av detta skallkrav. Även vad gäller angivet skallkrav att av beskrivningen av anbudsgivaren ska framgå storleken på anbudsgiva- Sida 13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31657-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen rens verksamhet, dess lokalisering samt antal anställda/instruktörer och deras kompetensprofil konstaterar förvaltningsrätten att det i detta krav inte anges annat än att dessa förhållanden ska beskrivas. Dessa förhållan­ den redogörs för i Lundgren Creative:s anbud. Arbetsförmedlingen kan mot denna bakgrund inte heller anses ha agerat i strid med principen om likabehandling eller någon av övriga i LOD-förfaranden grundläggande principer när Lundgren Creative:s anbud inte förkastats p.g.a. av bristande uppfyllelse av dessa skallkrav. Röda Korset har vidare anfört att Lundgren Creative brustit i uppfyllelse av följande under punkten 3.1.3 i förfrågningsunderlaget angivet skallkrav. Utbildningen i L-ABC och första hjälpen skall utföras i enlighet med Arbetsmiljöverkets föreskrift om första hjälpen och krisstöd och dess allmänna råd om tillämpningen av föreskriften (AFS 1999:7). Förvaltningsrätten konstaterar att det under nämnda punkt endast anges att utbildningen ska utföras i enlighet med AFS 1999:7. Något krav på an­ budsgivaren att i anbudet bekräfta eller beskriva att utbildningen utförs i enlighet med dessa föreskrifter kan inte utläsas. Arbetsförmedlingen kan mot denna bal