LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-08-04 Meddelad i Stockholm Mål nr 13184-08 Rotel 553 Sida 1 (6) SÖKANDE ,�, 2008 -08- 0 5 IDATA Utskriftservice AB, 556618-8396 Box 501 333 28 Smålandsstenar MOTPART Värmdö ko1mnun 134 81 Gustavsberg SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Länsrättens interimistiska beslut den 25 juni 2008 upphör därmed att gälla. Dok.Id 348382 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561680 00 08-561680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 13184-08 STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND Vänndö kommun har genomfört en förenklad upphandling (dnr 08KS/0044) av utskrift, kuvertering, och distribution av pappersräkningar samt hantering av autogiro- och e-fakturor. Genom tilldelningsbeslut den 16 juni 2008 meddelade kommunen att avtal kommer att tecknas med Datametrix AB. Beslutet motiverades med att denna anbudsgivare har läm­ nat det totalt lägst sammanräknade anbudspriset. Med anledning av ansökan om överprövning från IDATA Utskriftsservice AB (nedan kallat Idata) har länsrätten den 25 juni 2008 interimistiskt beslut att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats av länsrätten. YRKANDEN M.M. Idata yrkar att upphandlingen ska rättas på så vis att bolagets anbud ska utvärderas. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Bolagets anbud innehåller samtliga efterfrågade priser även om de av prak­ tiska skäl inte har angett kostnaderna för implementering i det formulär som kommunen tillhandahöll. Istället har kostnaderna för implementeringen angetts i anbudet, vilket framgår av anbudets första sida och vid punkterna 2.3.1.3. och 2.3.2.3 i anbudet. Idata har också förtydligat detta i "frågor och svars-processen" via e-post. Därigenom innehåller anbudet samtliga priser och kommunen har därför på ett enkelt sätt kunnat utvärdera Idatas anbud genom att lägga till implementeringskostnaderna till slutsumman av styck­ priserna från svarsformuläret. Bolaget har deltagit i ett hundratal liknande upphandlingar de senaste åren och det har aldrig inträffat att någon upp­ handlande enhet inte tagit hänsyn till eller inte räknat med de kostnader Idata har angett. Valet att köpa en tjänst betyder vidare inte per automatik att allt ska ingå i det rörliga priset. Det är praxis i branschen att implemen­ teringskostnader kan förekomma. Bolaget har på intet sätt försökt att dölja Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 13184-08 kostnaderna. Anledningen till att de inte räknat in implementeringskostna­ dema i styckpriserna är att ingen volym kan garanteras från kommunens sida. Även om kommunen har angett den nuvarande volymen är det inte säkert att volymen k01mner att öka bara för att kommunen växer eftersom antalet fakturor är beroende av exempelvis faktureringsfrekvens och even­ tuella samarbeten i faktureringsfrågor. Värmdö kommun bestrider Idatas ansökan om överprövning och anför i huvudsak följande. Idata har inte uppfyllt samtliga ställda skall-krav varför kommunen har age­ rat i enlighet med LOU och inte utvärderat anbudet. Kommunen har valt att köpa detta som en �jänst och vill därför att samtliga kostnader ska ingå i priset. De vill inte ta del av leverantörens specifikation av olika kostnads­ slag utan vill ha ett pris per styck, vilket klart angetts i förfrågningsunderla­ get. Det är korrekt att kommunen inte garanterat några volymer men där­ emot framgår vilken volym som finns idag och eftersom Vänndö är en väx­ ande kommun talar det för att volymen kommer att öka snarare än minska. Om en anbudsgivare anser att detta är alltför osäkeii kan företaget välja att vid anbudslämnandet fördela sina kostnader på ett lägre antal fakturor och ange ett högre styckepris. Idata har i sitt anbud ikryssat att samtliga om­ kostnader ingår i lämnade priser. Eftersom Idata särskilt specificerat kost­ nader för implementering i andra delar av anbudet har kommunen begärt ett förtydligande av Idata huruvida implementeringskostnadema ingår i styckeprisema eller inte. Bolaget har då svarat att kostnaden inte ingår i priserna i prisbilagan. Eftersom övriga företag inkluderat samtliga kostna­ der skulle en jämförelse med !datas priser inte vara rättvis. Bolaget har allt­ så inte uppfyllt skall-kravet och har därför inte gått vidare till utvärdering. Ett annorlunda agerande från kommunens sida hade stridit mot LOU och EG-rätten. STOCKHOLMS LÄN Sida 4 LÄNSRÄTTEN I DOM 13184-08 STOCKHOLMS LÄN DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan be­ stämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredningen i målet Av förfrågningsunderlagets punkt "Sk12 Anbudets form och innehåll" framgår bland annat följande. Priser ska anges i bifogad prisbilaga i kronor, SEK, exklusive mervärdesskatt. De angivna priserna ska även inkludera samtliga omkostnader såsom implementering, logotype, ställtid, portokost­ nader m.m. Av förfrågningsunderlaget punkt "9.0 Priser" anges bland annat att priset inkluderar samtliga kostnader. I Idatas prisbilaga följer bland annat en uppräkning av olika produktioners pris per styck. Av prisbilagan framgå också att distribution av Svefakturor (inklusive samtliga kostnader) (SK50) är 0,95 kr per styck samt att det tota­ la anbudspriset är 113 250 kr. Av !datas svar på förtydligande den 9 juni 2008 framgår bland annat följan­ de. Det totala styckpriset för Svefaktura är inte 0,95 kr. Det tillk01mner fak­ turaväxelns kostnad för avsändaren vilket Idata vidarefakturerar, på 850 kr per år vilket inkluderar 1000 stycken Svefakturor. Kostnader för projekt- Sida 5 LÄNSRÄTTEN I DOM 13184-08 stali och utskriftsplattform ingår inte heller i prisbilagan. De fim1s med i anbudet istället. Länsrättens bedömning Av handlingarna framgår att kommunen såsom ett skall-krav fordrat att priser ska anges exklusive mervärdesskatt i en prisbilaga och att priserna ska inkludera samtliga omkostnader. Det är i målet ostridigt att Idatas pris­ bilaga innehöll priser som inte angetts inklusive samtliga omkostnader. Det är också ostridigt att kostnader för projektstart och utskriftsplattfonn inte alls angetts i prisbilagan utan att dessa istället angivits i anbudet. Mot denna bakgrnnd delar länsrätten k01mnunens inställning att Idatas anbud inte upp­ fyller samtliga ställda skall-krav. Vad Idata har anfört angående orsaken till att priserna inte inkluderats i styckp1isema i prisbilagan ändrar inte länsrät­ tens bedömning. En offentlig upphandling ska genomföras med respekt för de gemenskaps­ rättsliga principerna om till exempel icke-diskriminering, proportionalitet, öppenhet och likabehandling. Vid det fall en upphandlande enhet har valt att formulera ett krav såsom ett skall-krav, kan enheten vid utvärderingen inte bortse från det uppställda kravet utan att bryta mot likabehandlings­ p1incipen gentemot övriga anbudsgivare. Att anta ett anbud som inte upp­ fyller samtliga skall-•krav är således inte förenligt med bestämmelserna i LOU eller de gemenskapsrättsliga p1incipema. Mot dem1a bakgrnnd filmer länsrätten att Värmdö kommun haft fog för sitt beslut att inte utvärdera !datas anbud. Idatas ansökan om överprövning ska således avslås. STOCKHOLMS LÄN Sida 6 LÄNSRÄTTEN I DOM 13184-08 STOCKHOLMS LÄN HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1a) .r___ �k�- i1 'i�kström � Rådman Föredragande har varit länsrättsnotarie Lotta Wendelsson. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inomtreveckor fråndendagdåklaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skallkunnatas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningscill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningst:illstånd inte meddelas står läns- t:3 rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det � klart och tydligt framgår av överklagandet till � kammarrätten varför man anser att prövnings­ § tillstånd bör meddelas. p0 � �.,u -ä0.... P-< 9• -.D C)� .. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan.­ den eller hans ombud Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga www.domstoLse