( Ombud: Advokat Martin Levinsohn och Advokat Magnus Myrbäck Setterwalls Advokatbyrå i Malmö AB Box 4501 203 20 Malmö MOTPART Strängnäs kommun 645 80 Strängnäs SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan och beslutar att upphandlingen Skol­ skjutsarför Strängnäs kommun får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att Tuna Trafik AB:s anbud för huvudområdena resor under skoltid och särskilt uppdrag Långbergsskolan förkastas. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING 2012-08-30 Meddelad i Linköping Mål nr 3974-12 Sida 1 (12) Enhet 2 KONKURRENSVERKET 2012 -08- 3 1 - Aktbil SÖKANDE Avd Dnr Doss Bergkvarabuss AB, 556294-9973 c/o Box 853 391 28 Kalmar ( ( Dok.Id 90776 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 013-25 10 00 Telefax E-post: ( BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Strängnäs kommun (kommunen) genomför upphandlingen Skolslqutsarför Strängnäskommun(upphandlingen). Upphandlingenavserramavtalav skolskjutsar och har delats in i tre huvudområden; resor till och från sko­ lan, resor under skoltid samt särskilt uppdrag Långbergsskolan. Respektive huvudområde är indelat i separata underområden. Vid upphandlingen har öppet förfarande tillämpats där det anbud som har lägst pris antas för re­ spektive underområde. Genom tilldelningsbeslut den12 juni2012 har kommunen meddelat att Tuna Trafik AB (Tuna Trafik) antagits som leve­ rantör för samtliga underområden under huvudområdena resor under skol­ tid och särskilt uppdrag Långbergsskolan. Vidare framgår det att Bergkva­ rabuss AB (bolaget) har offererat näst lägst priser på samtliga dessa under­ områden, med undantag för två under huvudområdet resor under skoltid (Karlavagnen och Montessoriskolan). Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att upphandlingen såvitt avser områdena resor under skoltid samt särskilt uppdrag Långbergsskolan ska rättas på så sätt att Tuna Trafiks an­ bud ska uteslutas från kvalificeringsfasen. I andra hand yrkar bolaget att upphandlingen ska göras om. Kommunen motsätter sig bifall till ansökan. VAD PARTERNA ANFÖRT Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3974-12 I LINKÖPING Enhet2 Bolaget Kommunen har, genom att godta ett anbud som innehåller otillåtna reser­ vationer och som kompletterats på ett otillåtet sätt, brutit mot de grundläg­ gande upphandlingsprinciperna då upphandlingen har skett i strid med 1 kap. 9 § LOU. Beslutet har inneburit eller kan innebära skada för bolaget. FÖRVALTNINGSRÅTTEN I LINKÖPING Enhet2 DOM Sida 3 3974-12 ( ( Tuna Trafiks anbud innehåller otillåtna reservationer och förbehåll. Dessa består dels i att angivna priser är villkorade av att Tuna Trafik tilldelas flera av de separat upphandlande områdena (s.k. kopplingsförbehåll), dels att anbudet gällande huvudområdet resor under skoltid är villkorat av att Tuna Trafik och kommunen i förhandlingar kommer överens om en om­ fattning och prissättning som är godtagbar för Tuna Trafik med beaktande av vilka övriga områden som tilldelats Tuna Trafik. Upphandlingen genomfördes enligt det öppna förfarandet. Förhandlingar är inte tillåtna enligt det öppna förfarandet. Det är således uppenbart att Tuna Trafiks förbehåll om förhandlingar avseende området resor under skoltid strider mot förfrågningsunderlaget. Istället för att förkasta Tuna Trafiks anbud valde kommunen att be Tuna Trafik om förtydliganden. Tuna Tra­ fiks svar på denna begäran innebar dock inte ett förtydligande i den mening som avses i 9 kap. 8 § LOU, utan innefattande otillåtna kompletteringar av anbudet. Korrespondensen mellan kommunen och Tuna Trafik fick därmed karaktären av förhandlingar. Detta är särskilt tydligt gällande området resor under skoltid, där Tuna Trafik ersatte sitt ursprungliga förbehåll om för­ handlingar med ett kopplingsförbehåll gällande pris. Det är också tydligt gällande Tuna Trafiks tillägg av ett minimipris vid prisjusteringar p.g.a. förändrat elevtal (900 000 kr/år). Den sistnämnda reservationen hade möj­ ligen varit tillåten om den hade gjorts i själva anbudet. Det är däremot inte tillåtet att göra den här typen av reservationer efter anbudstidens utgång, varvid särskilt bör noteras att minimipriset givetvis har stor betydelse för Tuna Trafiks risktagande och därmed för dess möjligheter att offerera kon­ kurrenskraftiga priser. Det är inte möjligt att tolka förfrågningsunderlaget så att kommunen avsett att tillåta kopplingsförbehåll. Vid sidan av de ursprungliga reservationerna, ( ( DOM borde även de otillåtna kompletteringar som gjordes efter anbudstidens utgång ha föranlett kommunen att förkasta Tuna Trafiks anbud. Sammanfattningsvis har kommunen, genom att godta ett anbud som inne­ höll otillåtna reservationer samt genom att godta kompletteringar av anbu­ det efter anbudstidens utgång, brutit mot1 kap. 9 § LOU och särskilt mot principerna om likabehandling och transparens. Bolaget har lidit skada i den mening som avses i16 kap. 6 § LOU. Kommunen Ett förtydligande från Tuna Trafik har begärts in på tre olika punkter. För­ tydligandena från Tuna Trafik har bedömts vara tillåtna. Den första punkten gäller ett förtydligande kring om Tuna Trafik skulle erhålla enstaka områden. Där har kommunen bett om ett förtydligande om när priserna ska räknas upp med22 procent. Det har endast handlat om att konkretisera redan lämnade uppgifter och inga nya uppgifter har tillkom­ mit. Avsikten var att begära ett förtydligande för att kunna säkerställa tolk­ ningen av anbudet. I andra punkten har Tuna Trafik uppmanats precisera när och hur mycket priserna måste justeras. Även detta handlar om en konkretisering med ett visst mått av nya uppgifter. Det rör sig endast om marginella sakuppgifter som tillförs. Ingen förhandling har skett utan kommunen har påtalat att förhandling inte kan ske och bett om en konkretisering av uppgifterna. I den tredje punkten har kommunen bett om ett förtydligande avseende prisjusteringen. Tuna Trafik har i anbudet angett att "förändringar i elevtal som påverkar kapaciteten och därmed antalet bussar som åtgår enligt an­ givna elevtal i anbudsunderlaget för Långbergsskolan prisjusteras med25 procent eller mer". I förtydligandet framgår att Tuna Trafik avser att pris- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Enhet2 Sida4 3974-12 Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3974-12 I LINKÖPING Enhet2 ( justeringen ska ske från och med25 procents förändring av elevtalen och då med en justering av priset med25 procent upp eller ned, dock nedåt som lägst 900 000 kr/läsår. Kommunen har här velat precisera betydelsen av "mer" i uppgiften 25 procent eller mer. Ett förtydligande har skett men i och med att den maximala prisjusteringen angetts kan det anses ha till­ kommit en ny sakuppgift. Den tillförda sakuppgiften är i vilket fall margi­ nell och är tillåten. Även bolaget har fått möjlighet att förtydliga de delar som avser prisjuste­ ringar. Bolaget har förtydligat sina beräkningsmodeller för tre olika områ­ den. Förtydligandena har inte haft en sådan inverkan på upphandlingen att det påverkat utvärderingen. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser m. m. Av1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndighet ska behandla le­ verantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Det framgår vidare att principerna om öm­ sesidigt erkännande och proportionalitet ska iakttas vid upphandlingar. Av6 kap 9 § andra stycket LOU framgår att en upphandlande myndighet ska i annonsen om upphandlingen ange om den godkänner anbud med al­ ternativa utföranden. Om detta inte anges, är anbud med alternativa utfö­ randen inte tillåtna. Av 9 kap. 8 § LOU framgår bl.a. följande. En upphandlande myndighet får begära att en anbudsansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Enhet2 DOM Sida6 3974-12 Av 16 kap.6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon an­ nan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förfrågningsunderlag Av förfrågningsunderlaget (Skolskjutsar för Strängnäs kommun) framgår bl.a. följande. 2 Administrativa krav 2.2 Anbudets utformning och innehåll - Observera att anbudet kan komma att diskvalificeras i de fall be­ gärda uppgifter, anbudsbilagor eller dokument är ofullständiga, fel­ aktiga, saknas eller innehåller reservationer/alternativa anbud. 5 Priser Vid anbudsgivning på skolskjuts används bifogade anbudsformulär. Pris ska lämnas för respektive områden. De i anbudet lämnade priserna ska täcka leverantörens samtliga kostnader som sammanhänger med utförande av trafiken. Inga ytterligare tillägg accepteras. 52. Resor under skoltid Omfattningen för respektive skola är preliminärt och kan förändras under avtalsperioden avseende veckodag, tider och elevtal. En beskrivning ska göras hur ett förändrat elevtal kan påverka kostnaderna. 5.3 Särskilt uppdrag Långbergsskolan Under avtalsperioden kommer omfattningen att minska. Uppdraget kan fördelas på flera fordon och innebära att samtliga fordon inte kör hela sträckan. Anbud lämnas för respektive läsår. En beskrivning ska göras hur ett förändrat elevtal kan påverka kostnaderna. Anbud Av handlingarna i målet framgår att Tuna Trafik vid anbudsgivningen har använt de av kommunen bifogade anbudsformulär för att ange priser för respektive område. Av anbudets försättsblad framkommer att de angivna Sida7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3974-12 I LINKÖPING Enhet2 L priserna i anbudsformulären gäller om de erhåller samtliga prissatta turer. Om de skulle erhålla enstaka områden under huvudområdena resor till och från skolan och särskilt uppdrag Långbergsskolan gäller de angivna pri­ serna för respektive område uppräknat med22 procent. När det gäller hu­ vudområdet resor iinder skoltid gäller åe angivna priserna under förutsätt­ ning att Tuna Trafik har ytterligare trafik inom kommunen och gäller där­ för fullt ut om de erhåller de andra två huvudområdena. Skulle enstaka område erhållas inom de andra två huvudområdena behöver förhandling tas upp kring de områden inom huvudområdet resor under skoltid som kan utföras med det/dem fordon som i så fall åtgår i de erhållna områdena. Vidare har Tuna Trafik i sitt anbud, i enlighet med uppställt skall-krav i punkterna5.2 och53. , beskrivit hur ett förändrat elevtal kan påverka kost­ naderna. När det gäller punkten 5.2 Resor under skoltid anförs att två stycken bussar beräknas vara stationerade i Strängnäs som då kommer kunna utföra i anbudet presenterade och prissatta resor under skoltid. Vid förändringar som påverkar förutsättningarna så att ytterligare fordon krävs för att utföra resor under skoltid beräknas pris för detta med500 kr per timme samt 9 kr per km. När det gäller punkten5.3 Särskilt uppdrag Långbergsskolan anförs att förändringar i elevtal som påverkar kapaciteten och därmed antalet bussar som åtgår enligt angivna elevtal i anbudsun­ derlaget för Långbergsskolan prisjusteras med25 procent eller mer. Kommunen har begärt att få förtydligande från Tuna Trafik enligt följande: 1 . Resor till och från skolan och särskilt uppdrag Långbergsskolan. När ska priserna räknas upp med22 procent? De läsår som Tuna Tra­ fik får två områden respektive ett område? 2 . Resor under skoltid. En förhandling är inte möjlig att genomföra inom upphandlingen. Tuna Trafik måste precisera när och hur mycket priserna måste juste­ ras. 3. Särskilt uppdrag Långbergsskolan. Tuna Trafik behöver förtydliga prisjusteringen i punkten53. med att ange även den maximala prisjusteringen. Tuna Trafik har på frågorna1 och2 angett sina svar i ett bifogat dokument där det framgår för när och vilka områden som anbudspriserna ska räknas upp med22 procent för det fall Tuna Trafik inte erhåller samtliga områden. När det gäller resor under skoltid gäller anbudet under förutsättning att Tuna Trafik tilldelas något område inom huvudområdena särskilt uppdrag för Långbergsskolan och/eller resor till ochfrån skolan. I annat fall ska anbudet för resor inom skoltid inte räknas med alls. På fråga3 har Tuna Trafik svarat att prisjustering är beroende på elevtalen och att fr.o.m.25 ( ( C procents förändring av elevtalen behöver priset justeras upp eller ned med minst25 procent, dock nedåt till som lägst 900 000 kr per läsår. Förvaltningsrätten gör följande bedömning I mål om ingripande enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat Qfr. RÅ2009 ref.69). Bolaget har soni grund för sin talan anfört att kommunen har handlat i strid med LOU då de inte har förkastat Tuna Trafiks anbud trots att anbudet innehåller otillåtna reservationer och förbehåll samt har kompletterats på ett otillåtet sätt. Förtydligande/komplettering av anbud Förvaltningsrätten finner anledning att först pröva om en otillåten komplet­ tering av anbud har skett. En upphandlande myndighet får begära att ett anbud eller en ansökan för­ tydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Med förtydligande eller komplettering avses end­ ast att tidigare lämnade uppgifter konkretiseras. Varken preciseringar eller kompletteringar i en offentlig upphandling kan ha till följd att tidigare fakta ersätts av nya eftersom en möjlighet att byta ut vissa uppgifter poten­ tiellt kan missgynna andra anbudsgivare Qfr. generaladvokatens förslag till avgörande i EU-domstolens mål nr C-87/94). Av utredningen i målet framgår att kommunen begärt förtydligande från Tuna Trafik i tre olika punkter. I första punkten avseende huvudområdena resor till ochfrån skolan och särskilt uppdrag Långbergsskolan har Tuna Trafik fått svara på frågan när FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Enhet2 DOM Sida 8 3974-12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Enhet2 DOM Sida 9 3974-12 ( de i anbudsformulären angivna priserna ska räknas upp med22 procent. Vid en jämförelse av de uppgifter som Tuna Trafik lämnat i sitt ursprungs­ anbud med de uppgifter som lämnats vid kompletteringen finner förvalt­ ningsrätten att det är fråga om en konkretisering av tidigare lämnade upp­ gifter. Kompletteringen i detta avseende får därmed anses vara tillåten. När det gäller andra punkten avseende huvudområdet resor under skoltid har kommunen informerat Tuna Trafik om att förhandling inte kan bli ak­ tuellt och därför bett om en precisering av prisjustering. Tuna Trafik har svarat att de angivna priserna i anbudsformuläret för resor under skoltid ska räknas upp med22 procent om Tuna Trafik tilldelas ett eller två områ­ den inom särskilt uppdrag för Långbergsskolan och/eller resor till ochfrån skolan. Om Tuna Trafik inte tilldelas något område inom dessa huvudom­ råden ska anbudet för huvudområdet resor under skoltid inte räknas med alls. Dessa uppgifter är helt nya i förhållande till det anbud Tuna Trafik har lämnat innan tillfälle till komplettering. Kompletteringen får anses inne­ bära risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning och kan därmed inte anses vara tillåten. Kommunen har i den tredje punkten begärt förtydligande kring Tuna Tra­ fiks beskrivning över hur ett förändrat elevtal kan påverka kostnaderna inom huvudområdet särskilt uppdrag Långbergsskolan. Tuna Trafik har svarat att det är fr.o.m.25 procents förändring av elevtalen som priset be­ höver justeras upp eller ned med minst25 procent. Man har även lagt till en begränsning innebärande att kostnaden aldrig kan bli lägre än 900 000 kr/år. Även om denna komplettering innebär att nya sakuppgifter tillförts kan dessa uppgifter inte påverka utvärderingen av leverantörernas anbuds­ priser i anbudsformulären. De nya uppgifterna om hur stor elevtalsföränd­ ringen som krävs för en prisjustering samt beloppsbegränsningen av prisju­ steringen får därmed anses vara av marginell karaktär och är enligt förvalt­ ningsrättens mening en tillåten komplettering. ( ( DOM Sammanfattningsvis har kommunens begäran om förtydligande i punkten två inneburit att Tuna Trafik har fått möjlighet att komma med helt nya uppgifter om prisjustering som ersatt uppgift om att förhandling kan bli nödvändigt. Kommunens begäran om förtydligande av tidigare lämnade uppgifter får därmed anses ha gått utöver vad som anses tillåtet, nämligen att tidigare lämnade uppgifter endast konkretiseras och att något utbyte av uppgifter inte sker. Det har således inte varit försvarbart att begära in nya prisuppgifter gällande resor under skoltid på det sätt som skett och att be­ akta dessa vid anbudsutvärderingen. Kvalificering av anbud Den fråga förvaltningsrätten därmed har att ta ställning till är om Tuna Trafiks anbud, utan beaktande av den otillåtna kompletteringen enligt ovan, uppfyller ställda skall-krav i förfrågningsunderlagets kvalificerings­ del. Bolaget har gjort gällande att Tuna Trafiks anbud dels är villkorat av att Tuna Trafik tilldelas flera av de upphandlande områdena, dels är villkorat av att Tuna Trafik och kommunen i förhandlingar kommer överens om en omfattning och prissättning som är godtagbar för Tuna Trafik med beak­ tande av vilka övriga områden som tilldelats Tuna Trafik. Av förfrågningsunderlaget punkten 5 framgår tydligt att särskilda anbuds­ formulär ska användas vid anbudsgivningen och att ytterligare tillägg inte accepteras. Av förfrågningsunderlagets administrativa krav punkten2.2 framgår även att anbud kan komma att diskvalificeras i de fall begärda uppgifter innehåller reservationer/alternativa anbud. Tuna Trafik har i sitt anbud angett att angivna priser för vissa underområ­ den ska räknas upp med22 procent om inte Tuna Trafik erhåller samtliga FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Enhet2 Sida10 3974-12 ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Enhet2 DOM Sida11 3974-12 ( offererade områden. Enligt förvaltningsrättens mening är Tuna Trafiks anbud i detta avseende att anse som ett villkorat prispåslag. Någon möjlig­ het för kommunen att ta med ett sådant anbud i utvärderingen framgår inte av förfrågningsunderlaget. Det måste vidare framstått som oklart vilken prisnivå Tuna Trafiks anbud har då det vid anbudsutvärderingens början inte kan anses vara självklart hur tilldelningen av underområdena i upp­ handlingen skulle ske. Att ta med ett sådant anbud i utvärderingen, när villkorade anbud av detta slag inte kan ges enligt förfrågningsunderlaget, är inte förenligt med principen om likabehandling i1 kap.9 § LOU Gfr. Kammarrättens i Jönköping dom den 30 september2008 i mål nr 68-08). Vidare har Tuna Trafik i sitt anbud angett att de kan komma att uppta för­ handlingar om ersättningens storlek gällande huvudområdet resor under skoltid. Denna reservation innebär enligt förvaltningsrättens uppfattning att Tuna Trafik angivit ett orent anbud som medfört att kommunen saknat möjligheter att göra relevanta jämförelser mellan de angivna anbuden. Kommunen har, genom att under sådana förhållanden beakta Tuna Trafiks anbud, åsidosatt likabehandlingsprincipen även i detta avseende. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att Tuna Trafiks anbud inte uppfyller upphandlingens kvalificeringsdel. Kommunen borde följaktligen ha förkastat anbudet innan utvärderingen. Skaderekvisit m.m. Frågan blir därefter om bolaget, genom kommunens handlande, har lidit eller kan komma att lida skada. Av handlingarna i målet framgår att bolaget har lämnat anbud i de två hu­ vudområdena, resor under skoltid och särskilt uppdrag Långbergsskolan, som Tuna Trafik antagits som leverantör i efter utvärdering. Genom att kommunen har brutit mot likabehandlingsprincipen i1 kap.9 § LOU på Sida12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3974-12 I LINKÖPING Enhet2 ( (--/ ovan angivna sätt, har detta medfört att bolaget har lidit eller kan komma att lida skada. Förutsättning för åtgärd med stöd av16 kap.6 § LOU före­ ligger därmed. Oavsett hur bolagets yrkande har utformats har rätten att välja mellan att upphandlingen ska göras om eller rättas Gfr RÅ2005 ref.47 ). Eftersom kommunens handlande inte påverkat upphandlingens konkurrensuppsö­ kande skede, är en rättelse möjlig och tillräcklig åtgärd. Bolagets ansökan om överprövning ska därmed bifallas på så sätt att upphandlingen inte får avslutas innan rättelse gjorts i form av en ny utvärdering av huvudområ­ dena resor under skoltid och särskilt uppdrag Långbergsskolan, där Tuna Trafiks anbud inte ska beaktas. ( HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga1 (DV 310 9 lD/LOU ). �f/;;,;,r/Lb-- Maria Uddenfeldt Föredragande har varit Marion Kronberg. Bilaga 1 _, c-) Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lD LOU ( HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND