FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 3 SÖKANDE DOM 2016-09-23 Meddelad i Göteborg Mål nr 5951-16 SG Access AB, 556746-4093 Ryttarevägen 18 B 302 62 Halmstad MOTPART Kungsbacka kommun Stadshuset 434 81 Kungsbacka SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, förkortad LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENSAV GÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Aktbit KONKURRENSVERKET 2.GtS "-og� 3 0 Avd Onr KSnr 1 Dok.Id 419 831 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 -73270 00 031 -71178 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.forvaltningsrattenigoteborg.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5951-16 2016-09-23 IGÖTEBORG BAKGRUND Kungsbacka kommun genomför en upphandling av ramavtal för skyltar inom- och utomhus, dnr 15/207. Totalt tre anbud kom in. Av tilldelnings­ beslut den 12 maj 2016 framgår att SG Access AB tilldelades avtalet. Kommunen har avbrutit upphandlingen genom beslut den 25 maj 2016. Av beslutet framgår att upphandlingen avbryts på grund av bristande kravupp­ fyllelse i tilldelat anbud och otydligheter i förfrågningsunderlagets krav­ specifikation. YRKA NDEN M.M. SG Acess AB yrkar att förvaltningsrätten ska ogiltigförklara beslutet att avbryta upphandlingen och att förvaltningsrätten ska bestämma att bolaget tilldelas kontraktet. Bolaget anför bl.a. följande. Det framgår inte av punkt 4.1 i förfrågningsunderlaget att bolaget ska offerera fler produkter än vad som anges i prisbilagan. Bolaget har följt förfrågningsunderlaget. Att lägga till nya krav i efterhand och diskvalificera anbudsgivare som uppfyller dem kan inte vara rätt enligt LOU. Det är svårt att veta vad kommunen menar. Det är inte otydligt om LockSign och CurveSign ska offereras eller inte. Det är tydligt av punkt 4.1.1 att dessa inte ska offereras. Det finns ingenting som indikerar att de ska offerera något annat än prisbilagan. Förfrågningsunderlaget är inte otydligt. Bolaget har lagt ner stora resurser på att lämna anbud. Om något hade varit oklart hade bolaget kontaktat kommunen och bett om ett förtydligande. Det finns inga bevis på att b.eho­ vet skulle vara annorlunda än vad som annonserats. Endast ett påstående om detta kan inte räcka. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5951-16 IGÖTEBORG 2016-09-23 Kungsbacka kommun anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. Förfrågningsunderlaget motsvarar inte anskaffningsbehovet och är även otydligt i kravställningen. Efter tilldelningsbeslutet har kommunen erhållit inköpsstatistik som visar att behovet av skyltar är betydligt större än vad som kommit fram innan upphandlingen påbörjades och vad som framgår av förfrågningsunderlaget. Underlaget (prisbilagan) redogör för enbart hälften av de skyltprodukter kommunen köper i dag, prismässigt motsvarande hälf­ ten av de kostnader kommunen har för sina skyltinköp. ·· · Det är även otydligt om anbudsgivarana enligt punkten 4.1.1. ska bifoga en prislista över samtliga produkter som ingår i respektive skyltsystem (LockSign och CurveSign eller likvärdigt) eller enbart en lista över de en­ staka skyltprodukter som efterfrågas i prisbilagan. Otydligheten har resulte­ rat i att anbudsgivama har kommit in med olika handlingar i detta avseende. Kommunen har inte kunnat säkerställa att anbud med lägst pris har kunnat antas. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRA NDE Tillämpliga bestämmelser Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). En skriftlig underrättelse ska snarast möjligt lämnas till anbudssökandena och anbudsgivarna även när en upphandlande myndighet beslutar att avbryta en upphandling för vilken det har gått ut inbjudan att lämna anbud samt vid beslut att göra om upphandlingen. I underrättelsen ska skälen för beslutet anges (9 kap. 9 § andra stycket LOU). 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5951-16 2016-09-23 IGÖTEBORG Utredningen i målet Av förfrågningsunderlaget framgår bl.a. följande. Upphandlingen omfattas av att förse nya byggprojekt i kommunen med skyltar samt komplettering av befintliga skyltsystem. Som kommande projekt nämns två förskolor, fyra gruppbostäder, ett klubbhus, en grundskola och ett äldreboende. Omfatt­ ningen av ramavtalet uppskattas till 1 800 000 kr och avtalstiden är fyra år. Kommunen förbinder sig inte att avropa en bestämd kvalitet eller värde. Upphandlingen genomförs med förenklat förfarande. Av avsnitt 4.1.1 fram­ går bl.a. att "Prisbilaga Skyltar" ska besvaras och bifogas anbudet. I avsnitt 6.1.1 framgår att volymerna i prisbilagan är utvärderingsvolymer och ger ett totalt anbudspris. Förvaltningsrättens bedömning En upphandlande myndighet kan avbryta en upphandling fram till dess att ett kontrakt föreligger. En förutsättning för ett sådant beslut är att det är sakligt grundat. Sakligt godtagbara skäl för att avbryta en upphandling har i praxis ansetts vara t.ex. bristande konkurrens, oförutsedda händelser, fel­ aktigt utformad utvärderingsmodell eller ett alltför högt pris. Kommunen har som ett av skälen för att avbryta upphandlingen angett att behovet av skyltar visat sig vara större än beräknat. Skälet att avbryta upp­ handlingen till följd av ett förändrat behov av skyltar stödjs av Kungsbacka kommuns påstående att den inköpsstatistik som kommunen fick efter att tilldelningsbeslutet hade fattats visar att behovet av skyltar är betydligt större än vad det framstod när förfrågningsunderlaget formulerades. Det påstådda skälet är enligt förvaltningsrättens mening ett sakligt skäl för att avbryta upphandlingen. Enligt förvaltningsrättens mening saknas det anled­ ning att ifrågasätta att sakförhållandena är sådana som kommunen påstår. 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5951-16 I GÖTEBORG 2016-09-23 Kungsbacka kommuns beslut att avbryta upphandlingen strider således inte mot LOU. Det förhållandet att detta skäl inte har kommit till direkt uttryck i kommunens beslut att avbryta upphandlingen är visserligen en brist men bör inte medföra att beslutet ska undanröjas. Förvaltningsrätten anser mot denna bakgrund att Kungsbacka kommun har haft rätt att avbryta upphandlingen. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖV ERK LAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 B LOU) ·Mattias Almqvist Rådman Föredragande i målet har varit förvaltningsrättsnotarien Richard Bexelius. ,I·4�, ;f.f.·!·i); HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då ·. , klaganden ficli:: del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www domstol.se