FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2018-01-24 Mål nr 4911-17 E Sida 1 (5) �>t;� I.. Aktbil SÖKANDE Timrå Måleri AB, 556649-2368 Box28 860 30 Sörberge Ombud: Tommy Grabn c/o Timrå Måleri AB Box28 860 30 Sörberge MOTPART Landstinget Västernorrland 871 85 Härnösand SAKEN 2C,t,:; ,..,,,...,... Meddelad i Härnösand Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AV GÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Timrå Måleri AB:s ansökan om överprövning. Avd Dnr KSnr "- I '•., \; ' l) Dok.Id 138415 Postadress Box 314 87127 Härnösand Besöksadress Backgränd 9 Telefon Telefax 0611-46 06 00 0611-51 1820 E-post: forvaltningsratteniliarnosand@dom.se www.forvaltningsratteniliarnosand.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKET Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4911-17 BAKGRUND Landstinget Västernorrland (landstinget) genomför en upphandling av ent­ reprenad för målning (dm 17RS6337). Upphandlingen genomförs som ett förenklat förfarande. Av tilldelningsbeslut framgår att tre leverantörer läm­ nat anbud för delavtal 1, en av dem var Timrå Måleri AB (bolaget). Av be­ slutet framgår att landstinget valt att anta Edebrants & Tägtström Måleri AB som leverantör för delavtal 1. YRKANDEN M.M. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upphand­ lingen ska göras om, alternativt att det högst rangordnade anbudet förkastas. Bolaget anför i huvudsak följande till stöd för sin ansökan. Landstinget har brutit mot de grundläggande principerna i LOU. Upphandlingsdokumentet är otydligt, inte konsekvent, inte transparent och strider mot likabehand­ lingsprincipen. Av upphandlingsdokumentet går att utläsa ett krav på att kollektivavtal ska finnas. Man kan då utgå från att detta ska följas. Den le­ verantör som tilldelats avtalet som nummer ett har procentsatser på över­ tidsersättning som strider mot kollektivavtalet. Anbudet borde därför förkas­ tas. Upphandlingsdokumentet är otydligt, innehåller frågor om procentsatser som inte kan vara lägre än efterfrågat kollektivavtal och det saknas möjlig­ heter för anbudsgivare att förutse att brott mot kollektivavtal kan komma att tillmätas betydelse vid prövningarna av anbuden. Bolaget har lidit, eller ris­ kerar att lida skada, av att upphandlingsdokumentet varit felaktigt. Upp­ handlingen måste därför göras om. Av upphandlingsdokumentet framgår att kollektivavtalets krav på lägsta godtagbara arbets- och anställningsvillkor, lägstalöner, arbetstider och an­ ställningsvillkor etc. ska följas. Enligt kollektivavtalet ska övertid betalas med 75 procent av lön, lägstanivå. Tilldelad entreprenör har20/30 procent i påslag för övertid. Måleriavtalets lägsta lön är 165,50 kr per timme. Över­ tidsersättningen blir således 33,10 kr respektive 49,65 kr per timme. Denna I HÄRNÖSAND Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4911-17 I HÄRNÖSAND parameter i upphandlingsdokumentet ska inte konkurrensutsättas då företag som följer kollektivavtalet blir missgynnade och inte behandlas lika. Landstinget motsätter sig bolagets ansökan om överprövning och anför i huvudsak följande. Upphandlingen har genomförts i enlighet med bestäm­ melserna i LOU. Bolaget har inte lidit skada eller riskerat att lida skada, varför det saknas stöd för ingripande enligt LOU. Det procentpåslag beträf­ fande övertid som anbudsgivaren väljer att ange i anbudet utgör enbart det pris som debiteras beställaren för eventuell övertid. Detta återspeglar inte på något sätt vad arbetsgivaren rent arbetsrättsligt har för skyldighet, och i vil­ ket omfattning, att utge övertidsersättning till sin personal. Det förekommer att anbudsgivare endast sätter ett fast pris utan att ange något procentpåslag för eventuell övertidsersättning. Detta innebär att beställaren inte behöver betala något utöver det fast angivna priset vid utförarens behov av att utföra arbetet på övertid. Det förhåller sig på samma sätt med begärd ersättning för grundtimkostnad. Det finns ingen koppling mellan begärd timkostnad och den timpenning som utföraren av arbetet erhåller i lön. Det vinnande anbudet på delavtal 1 kan inte anses som onormalt lågt. Det skulle således inte heller av den anledningen funnits någon anledning för den upphandlande myndigheten att överväga en eventuell tillämpning av 16 kap. 7 § LOU. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Bestämmelser Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4911-17 En upphandlande myndighet ska förkasta en leverantörs anbud om den fin­ ner att det onormalt låga priset beror på att anbudet inte stämmer överens med tillämpliga miljö-, social- eller arbetsrättsliga skyldigheter (16 kap. 7 § tredje stycket LOU). Utredningen i målet I upphandlingsdokum:entet anges bl.a. följande. AFC.343 Allmänna bestämmelser om legitimationsplikt och närvarore­ dovisning, ID06 Om entreprenören inte har kollektivavtal ska kollektivavtalets krav på lägsta godtagbara arbets- och anställningsvillkor, lägstalöner, arbetstider och an­ ställningsvillkor etc. ändå följas. Förvaltningsrättens bedömning En upphandlande myndighet har stor frihet att själv utforma sin upphandling inom de ramar som ges av de allmänna principerna för offentlig upphand­ ling Gfr rättsfallen RÅ 2002 ref. 50 och RA 2010 ref. 78). En förutsättning för att förvaltningsrätten ska besluta om åtgärder enligt LOU är att den upp­ handlande myndigheten har brutit mot någon bestämmelse i lagstiftningen eller någon av de gemenskapsrättsliga bestämmelserna som bär upp denna lagstiftning samt att den som begär omprövning lidit eller i vart fall riskerar att lida skada av den upphandlande myndighetens agerande. Förvaltningsrät­ tens prövning är begränsad till vad sökanden har anfört till stöd för sin talan Gfr RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Det procentpåslag beträffande övertid som leverantören som landstinget valt att anta för delavtal I angett i anbudet utgör det pris som debiteras landstinget för eventuell övertid. Det angivna procentpåslaget saknar, såvitt framkommit, helt koppling till de skyldigheter som leverantören har rent arbetsrättsligt gentemot sina arbets- I HÄRNÖSAND Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4911-17 tagare. Upphandlingsdokumentet kan inte anses vara otydligt i denna del. Inte heller kan landstinget under upphandlingen anses ha brutit mot LOU eller de grundläggande principerna för offentlig upphandling. Det vinnande anbudet för delavtal 1 är inte att anse som onormalt lågt på så sätt att lands­ tinget därför skulle ha förkastat anbudet. Mot bakgrund av det anförda har bolaget inte visat att man lidit skada eller riskerat att lida skada till följd av något fel begånget av landstinget under upphandlingen. Då det inte finns förutsättningar för förvaltningsrätten att ingripa mot upphandlingen ska an­ sökan avslås. Förvaltningsrätten erinrar om innehållet i 20 kap. 10 § LOU, enligt vilken den upphandlande myndigheten när förlängd avtalsspärr råder inte får ingå avtal förrän tio dagar har gått från det att förvaltningsrätten har avgjort må­ let ( QSGAR, s�ilaga (DV 3109/IC LOU). rådman Målet har föredragits av förvaltningsrättsnotarien Jennie Beijar. I HÄRNÖSAND I S�JUGES.1:1:liij'�i HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND .. . Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall Skrivelsen ska dock sldckas eller lämnas till förval�srätten. Överldagandet ska ha kolillDit in till förvalt­ nings.rätten inom tre veckor från den_ dag då klaganden fick dd av beslutet Om beslutet har medddats vid en muntlig fö.rhandling, elle.r det vid en sådanfö.rhancllia.g ha.r angetts nä.r beslutet komme.r att meddelas, ska dåck öve.rklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut medddades. Tiden för över­ klagandet fö.r offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för öve.rklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton., julafton elle.r nyå.rsafton räcker det att skrivelsen komme.r in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd medddas. Kammanii: tten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltnings.rätten har kolillDit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas gå.r att bedöma riktigheten av det slut som fö.r­ valtningsrätten ha.r kolillDit till, 3. detä.ravviktförledningav.rättstillämpning­ en att öve.rklagandet prövas av högre rätt, el­ le.r 4. detanna.rsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas stå.r för­ valtnings.rättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammattiitten varfö.r man anser att pröv­ ningstillstånd bör medddas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla .. ·. .... . .. 2. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifte.r ha.r lämnats tidiga.re i målet­ och om de fortfarande ä.r aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn., postadress, e­ postadress, tdefonnumme.r till arbetsplatsen och mobiltdefonnumroe.r anges. Om någon pe.rson- elle.r adressuppgift ändras, ska änd­ .ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som öve.rklagas med upp­ gift om förvaltnings.rättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden ange.r till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltnings.rättens dom/beslut som klaganden v.il1 få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. 3. 4. 5. u 1. Khg-andens person-/organisationsnumme.r, postadress, e-postadress och telefonnumm� till bostaden och mobiltdefon. Adress och tdefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress Adressen till förvaltnings.rätten framgår av do­ men/beslutet Ivissamålfå.ravtalslutasinnantidenföröver­ kbgande av .rättens dom elle.r beslut har löpt ut Detta gälle.r mål �m överp.rövning enligt • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, ene.rgi, transporter och posttjänstet, elle.r • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsoro.rådet I de flesta fall får avtal slutas när tio daga.r ha.r gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett intecimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett öve.rklagande av rättens avgörande få.r inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fle.r upplysningar om hur man öve.r­ klagar kan Ni vända Er till förvaltnings.rätten. ........... °' 0.... <"'I15 www.domstol.se