FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 2014-05-22 Mål nr 1964-14 KONKURRENSVERKET Max Uhmeier SÖKANDE Meddelad i Jönköping Sävsjö kommun 576 80 Sävsjö SAK E N Avd 1 Svedborg Tennis & Sportgolv AB, 556485-5400 Box 14026 167 14 Bromma MOTPART 2014 -05- 2 2 .,,l� Dnr KSnr Aktbil Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. BAKGRUND Sävsjö kommun har genomfört en upphandling avseende totalentreprenad för byte av sportgolv i en idrottshall. Upphandlingen har genomförts som ett förenklat förfarande med tillämpning av utvärderingsgrunden lägsta pris. I förfrågningsunderlaget framgår under rubriken AFB.52 bl.a. föl­ jande: "Referenser Anbudsgivare skall ha utfört liknande uppdrag (läggning av sportmatta) vid minst två (2) tillfällen under de senaste fyra (4) åren." Kommunen har vid anbudsprövningen bedömt att Svedborg Tennis & Sportgolv AB inte uppfyller det ovannämnda ska-kravet. Bolagets anbud har därför förkastats och således inte medtagits vid anbudsutvärderingen. Dok.Id 132065 Postadress Box2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon 036-15 66 00 E-post: Telefax 036-15 66 55 Expeditionstid måndag - fredag 08:30-16:00 forvaltningsrattenijonkoping@dom.se www.forvaltningsrattenijonkoping.domstol.se FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1964-14 IJÖNKÖPING YRKANDEN M.M. Bolaget begär överprövning av tilldelningsbeslutet och anför bl.a. följande. Deras anbud har varit det prismässigt mest fördelaktiga för kommunen. De har omfattande erfarenhet av att lägga sportmattor, och endast den omstän­ dighet att de inte tidigare har lagt mattor av det efterfrågade materialet kan inte utgöra skäl nog för att förkasta deras anbud. Kommunen vidhåller sitt tilldelningsbeslut och anför bl.a. följande. Bola­ get har vidgått att de endast har erfarenhet av läggning av s.k. massagolv, men däremot inte av läggning av sådan prefabricerad sportmatta som har efterfrågats i upphandlingen. Beslutet att förkasta bolagets anbud har där­ för fattats på skälig grund då de saknar den erfarenhet som anges i det ak­ tuella ska-kravet. Bolaget har inte lidit skada av beslutet. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Gällande regler Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Även principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet ska iakttas vid upphandlingar. Av 16 kap. 4 § framgår bl.a. följande. Efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit skada eller kunna komma att lida skada får en allmän för­ valtningsdomstol överpröva en upphandling. I 16 kap. 6 § anges bl.a. att om den upphandlande myndigheten har brutit med de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestäm­ melse i lagen, och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1964-14 komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Överprövning enligt LOU utgör en kontroll av att den upphandlande myn­ digheten har efterföljt såväl de grundläggande principer som återfinns i 1 kap. 9 § som de övriga bestämmelserna i lagen. Det ankommer normalt på den part som gör gällande att en upphandling är felaktig att på ett klart sätt ange grunderna för denna uppfattning, och domstolens prövning är därefter begränsad till dessa grunder (se RÅ 2009 ref. 69). En upphandlande myndighet styr hur förfrågningsunderlaget i en upphand­ ling ska utformas och bestämmer på så sätt vilka omständigheter som ska tillmätas betydelse. Även om detta förfrågningsunderlag inte ges en opti­ mal utformning ska det godtas, under förutsättning att myndigheten inte har handlat i strid med de grundläggande principerna som bär upp lagen om offentlig upphandling och gemenskapsrätten inte träds för när (se RÅ 2002 ref. 50). Den upphandlande myndigheten måste ges visst utrymme för att bedöma hur anbuden förhåller sig till förfrågningsunderlaget. Kommunen har krävt att leverantörerna ska visa att de har viss erfarenhet av liknande uppdrag. Under upphandlingen har kommunen klargjort - bl.a. genom svar på inkommen publik fråga under upphandlingen - att vad som efterfrågas är en prefabricerad sportmatta och att erfarenhet av läggning av s.k. massagolv i form av skarvfria polyuretangolv inte är att se som likvär­ dig erfarenhet. Enligt förvaltningsrättens mening har kommunen haft rätt att kräva att en leverantör, för att tilldelas kontraktet i fråga, ska ha erfarenhet av utförande av just sådant uppdrag som efterfrågas. Kommunen har med sin formule- I JÖN KÖPING 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1964-14 I JÖNKÖPING ring av kravet i denna del av allt att döma åsyftat något annat än erfarenhet av läggning av golv eller mattor av annat material. Även den redovisning som lämnas i den s.k. rambeskrivningen stödjer uppfattningen att kommu­ nen haft sakliga skäl för att utesluta sökanden i kvalificeringsfasen med hänvisning till att ska-kravet om erfarenhet av liknande uppdrag inte varit uppfyllt. Sammantaget kan inte förvaltningsrätten finna att kommunen, på de grun­ der som sökanden hänvisar till, har brutit mot någon av de grundläggande principer som bär upp lagen om offentlig upphandling. Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lD LOU) Thorbjörn Lindvall Bilaga ·1 • SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se