FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet14 SÖKANDE Sida1 (5) TengbomgrnppenAB, 556329-9113 Box 1230 111 82 Stockholm MOTPART KungligaMusikhögskolan iStockholm Ombud: Advokat MagnusAndersson Hellström AdvokatbyråKB Box 7305 103 90 Stockholm SAKEN Offentligupphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. KONKURRENSVERKET 2013 -10- 0 8 A Avd Dnr KSnr DOM 2013-10-08 Meddelad i Stockholm Mål m- 21146-13 Aktbil Dok.Id 404976 Postadress Besöksad1·ess Telefax 08-561680 01 Expedifionstid måndag- fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen l Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21146-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Kungliga Musikhögskolan i Stockholm (KMH) genomför en selektiv upphandling avseende projektering av inredning (dnr2013/386). I beslut den27 augusti2013 har KMH meddelat att fem andra anbudssökande än Tengbomgruppen AB (Tengbomgruppen) ska bjudas in att lämna anbud. KMH kommenterade sin utvärdering enligt följande. Referensuppdraget Stockholms sjukhem bedöms inte avse projektering av im·edning och refe­ rensuppdraget MVM-center bedöms inte avse upphandling av varor enligt statligt ramavtal. Tengbomg1·uppen ansöker om överprövning och anför bl.a. följande till stöd för sin talan. Gällande referensuppdraget Stockholms sjukhem ställs det i intresseformuläret, med undantag av att projekten ska vara inredningspro­ jekt, inte några övriga formella krav på hur referensuppdragen ska 1·edovi­ sas. Referensuppdraget avser i sin helhet projektering av fast och lös imed­ ning. Referensbladet visar sammantaget i bild, ramtext och löptext på efter­ frågade kompetenser gällande projektering av komplexa projekt inom inred­ nings projektering. Markeringen av ordet imedning nederst på sidan visar vilket kompetenssegment projektet representerar och ingår som en del av info1mationen. Det framgår således tydligt att referensuppdraget omfattar inredning och därför bör uppdraget bedömas med poängtillägg i utvärde­ ringen, vilket skulle med:llira att de kvalificerar sig till anbudslämningen. För referensuppdraget MVM-center har underlag för upphandling enligt statligt ramavtal (FMV) avseende lös inredning tagits fram. Arbetet utfördes innan Kammarkollegiets nya ramavtal var framtaget och de har därför hän­ visat till att upphandlingen är utförd enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. De förstår att deras fotmulering i referensbladet är otyd­ lig eftersom de hänvisar till den generella termen LOV-upphandling. Den felaktiga bedömningen av deras referenser omöjliggör för dem att gå vidare Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21146-13 til l nästa steg i upphandlingen. Deförl orar därmed möjligheten att l ämna anbud och att erhålla uppdraget, vilket resulterar i förlorad ekonomisk vinst. KMH an:forbl.a.följande.Debestrideratt bedömningenavdeavTen­ gbomgtuppen redovisade referensuppdragen ärfel aktig.Gäll ande referens­ uppdragStockholms sjukhemframgår det av intresseformuläret s. 2 att referensuppdragenskaomfattainredning, vilketäravväsentligbetydelse for det uppdrag de nu genomfor upphandling av. AvTengbomgut ppens uppdragsbeskrivning av referensuppdragetframgår att Tengbomgruppens uppdrag omfattade arbete med".. en större om- och tillbyggnad om 20 000 kvm..". Detframgår inte i texten ell er beskrivningen av referens­ uppdraget att uppdraget även omfattade projektedng av inredning. Den omständigheten att det står längst ner påTengbomgt·uppens brevpapper eller PowerPoint-presentation att de generellt arbetarmed imedning är ing­ en info1mation relaterad till referensuppdraget, utan enbart en uppradning av ol ika verksamhetsgrenar inomTengbomgruppen. AvseendereferensuppdragMVM-Centrumframgår avintressefo1muläret s.2 att referenser ska ske till uppdrag omfattande"Inredning innehållande varor enligt statl igt ramavtal". Detframgår inte alls avTengbomgruppens uppdragsbeskrivning att de arbetat med inredning innehåll ande varor enligt statligt ramavtal . Snarare tvättom, eftersom Tengbomgruppen tydl igt för� kl arar att man11 gestaltat11 denfasta och lösa inredningeni referensuppdra­ get, dvsTengbomgruppen har självt l ämnat försl ag på inredning efter eget gottfinnande som inte varit rel ateradtill inredning forekommande i statligt ramavtal. Vidare påstårTengbomgruppen att man" ... utfört möbleringsstu­ dier, rumsfunktionsprogram samt...", vilket inte hellerhar någonkoppl ing til l inredning enligt statligt ramavtal. Uppgift har l ämnats om att inredning upphandlats enl igt LOU, men detär inte detsamma som att man arbetet med inredningförkommande i statligt ramavtal. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21146-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Tengbomgmppen har inte lidit skada eftersom det, även om de skulle lämna anbud, inte är säkert att de kommer att erhålla uppdraget. Nu läm­ nade uppgifter har lämnats efter att tiden för intresseanmälan gått ut och kan därför inte beaktas. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET De grundläggande principer som ska följas vid all offentlig upphandling ät· principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövning­ en i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sö­ kanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs vidare att sökanden kan visa att denne har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten bmtit mot LOU. Vid selektivt förfarande får den upphandlande myndigheten begränsa anta­ let anbudssökande som den kommer att bjuda in att lämna anbud. En upp­ handlande myndighet får enligt 11 kap. 2 § LOU ställa krav på en lägsta nivå för anbudssökandes och anbudsgivares ekonomiska samt tekniska och yrkesmässiga kapacitet. Den upphandlande myndigheten ska således i an­ nonsen ange bl.a. vilka kriterier eller regler som kommer att tillämpas vid valet av anbudssökande. KMH har angivit att de fem till sju företag som erhåller högst antal sam­ manlagda poäng kommel' att inbjudas lämna anbud. Av KMH:s intressefo11nulär framgår att den anbudssökande leverantören ska redovisa att denne har erfarenhet av "inredning i ett projekt innehål­ lande lokaler med en mångfald funktionskrav och behov av samordning mellan många teknikområden". Förvaltningsrätten konstaterar att Ten­ gbomgruppen i sin uppdragsbeskrivning, Stockholms sjukhem, inte på nå- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdel ningen DOM Sida5 21 146-13 got annat sätt än genom at t ordet inredning ärmarkerat på nedre delen av sidan, nämner att u ppdraget även avser imedningen. I intressefonnu läret framgår även att anbudssökande ska visa på erfarenhet av "imedning innehållande statligt ram avtalade varor i ett större genomfört projekt".Förvaltningsrättenkonstaterarattdet, avTengbomgruppensin­ formationsblad gäJlandeMVM-center, inteframgår att inredningsuppdra­ get genomforts med varor enligt statligt ramavtal. Förvaltningsrätten anser dä1med attTengbomgruppen inteförmått vi sa att manskullehaerhållit högrepoäng.Mot dennabakgrundocheftersomfem andra bolag med högre poäng änTengbomgru ppen bju dits in till anbudsgiv­ ning harTengbomgruppen inte visat attKMH:s förfarande l ett till överträ" delser avLOU eller de principer som lagen bygger på. Tengbomgruppens ansökan om ingripande enligtLOU ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagarfinns 9/IALOU). � Robert Johansson Rådm an KatharinaSamu elsson harforedragit målet. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten, ö,,erklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen for överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsa fton räcker det att skri,relsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla .riktigheten a\' det slut som förvaltningsrätten liar kommit till, 2, detinteutanattsådanttillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför ,'lkrigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet tillkammarrättenvarförman anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring 8'' förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får a,rtal slutas innan tiden för överklagande av .riittens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrättcn. www.domstol.se