FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 16 MOTPART DOM 2013-09-13 Meddelad i Stockholm Mål nr Sida 1 (5) 16221-13 KONKURRENSVERKET 2013 -C!J- 1 3 Avd Dnr KSnr Aktbll Södertörns upphandlingsnämnd i kommunerna Haninge och Nynäshamn Nynäshamns kommun 149 81 Nynäshamn SAKEN Överprövning enligt lagen (2007: l 091) om offentlig upphandling- LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 396050 Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstiid Tegeluddsvägenl 08-56l68000 08-56168001 måndag-fredag 115 76 Stockholm E-post: 09:00-15:00 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 16221-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Nynäshamns kommun har genom förenklat förfarande genomfört en upphandling av Produktion och webbsändning av kommunfullmäktige, SUN 24/2013. Det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet med hänsyn till pris och kvalitet ska antas och kommunen ska ingå avtal med en leverantör. I tilldelningsbeslut den 24 juni 2013 meddelades att avtal ska tecknas med Iris Media AB. Janne Göransson Production överklagar tilldelningsbeslutet och yrkar att det ska omprövas. Han anför bl.a. följande. Anbuden från Iris Media AB och Snabbfilm AB uppfyller inte kraven som ställs på webb­ sändningarnas upplägg och kan därmed inte anses vara kvalificerade. De utgör därför inte giltiga anbud. Iris Media AB:s anbud beskriver en generisk inspelning av en föreläsning (motsvarande) vilket är något helt annat än den i förfrågningsunderlaget beskrivna pedagogiska produkt vilken syftar till ökad insyn i kommunfullmäktiges beslut för den enskilde medborgaren. Det framgår inte heller av anbudets formuleringar eller valt referensuppdrag på vilket sätt anbudsgivaren är väl förtrogen med kommunal politik, dess terminologi och beslutsprocesser. Snabbfilm AB:s anbu� står inte i överenstämmelse med punkt 5 när det gäller krav på tjänsten. De båda anbuden håller en orimligt låg kostnadsnivå. I till­ delningsbeslutet har upphandlats tjänsten att filma Nynäshamns kommun­ fullmäktiges sammanträden och publicera detta p å webben. I forfrågnings­ underlaget efterfrågas dock en annan tjänst - webbsändningar där den som tittar får tillräckligt stöd för att förstå vad ett ärende handlar om och därmed ökar den demokratiska insynen. Skillnaden i pris mellan Iris Media AB och Snabbfilm i Sverige AB å ena sidan och Janne Göransson Production å den andra, bör betraktas som en indikation på att det är olika tjänster som offererats. En grundläggande princip för offentlig upphandling Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 16221-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen är att det som upphandlas är i överensstämmelse med det som anges i förfrågningsunderlaget. Så är inte fallet i den här upphandlingen. Nynäshamns kommun yrkar att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. Kommunens inställning är att upphandlingen har genomförts på ett korrekt och lagenligt sätt. Kommunen har varit i kontakt med i anbudet angiven referent och därefter bett Iris Media AB att förtydliga sina lämnade svar i anbudet. Därefter gjordes en samlad bedömning om Iris Media AB hade motsvarande erfarenhet/kompetens. Om kommunen endast skulle god­ känna anbudsgivare som exakt utfört efterfrågad tjänst hade kommunen begränsat konkurrensen i den omfattningen att upphandlingen i princip skulle vara riktad mot en leverantör med exakt rätt erfarenhet. Kvalifi­ ceringskravet är att en genomförandebeskrivning ska bifogas anbudet. Denna beskrivning ligger sedan, efter kvalificeringen, till grund för utvärdering. Både Iris Media AB och Snabbfilm AB har till sina anbud bifogat en genomförandebeskrivning. Kommunen fick in sju anbud med pris per sammanträde från 6 500 kr till och med 64 450 kr. Iris Media AB:s pris är 17 100 kr per sammanträde och Snabbfilm AB:s pris är 18 700 kr per sammanträde. Kommunen har inte haft anledning att misstänka att kostnadsnivån är orimligt låg och därmed förkasta anbuden på grund av för lågt anbudspris. Både Iris Medla AB och Snabbfilm AB har uppfyllt kraven i förfrågningsunderlaget. Utvärderingen har genomförts i enlighet med förutsättningarna i förfrågningsunderlaget och strider varken mot LOU eller mot någon av de grundläggande principerna för offentlig upphandling. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 162:21-13 Allmänna avdelningen Prövningen i forvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs vidare att sökanden kan visa att han har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande enheten brutit mot LOU. I förfrågningsunderlaget framgår att kommunfullmäktiges sammanträden ska göras tillgängliga på kommunens webbplats för visning i efterhand. Upphandlingen avser en totallösning för tjänsten, inklusive produktion, utrustning och personal. Kommunstyrelseförvaltningen har under sju punkter redovisat omfattning och beskrivning av tjänsten liksom krav på tjänsten, bl.a. när det gäller upplägg för webbsändning. För kvalificering skulle anbudsgivare bl.a. lämna en referens för ett motsvarande uppdrag, svara på om kravet på politiskt oberoende och erfaren personal uppfylls samt ange om kraven på tjänsten uppfylls och accepteras. Till utvärder­ ingen skulle anbudsgivaren ange totalpris per sammanträde och beskriva på vilket sätt utformningen av sändningarna stödjer den politiska ambition­ en att göra fullmäktiges sammanträden tillgängliga för allmänheten. Anbudsgivaren skulle även beskriva teknisk lösning för produktion och för webbsändningarna - visning och lagring. Den beskrivningen utgör kvali­ tetsbedömningen. Anbudspriset reduceras med erhållet mervärde från kriteriet kvalitet och den summan blir anbudets jämförelsetal. Det anbud som har det lägsta jämförelsetalet kommer att antas. I anbudsutvärderingen redovisas att anbudet från Janne Göransson Production visserligen har kvalificerat sig till utvärdering, men inte har utvärderats, och åskådliggörs att detta anbud inte hade haft lägst jämförelsetal ens om det hade fått maximalt belopp i mervärde. De två utvärderade anbuden hade lägre pris men hade inte fått maximalt mervärde. Mot ovanstående bakgrund finner förvaltningsrätten att det som. �ar anfört i målet inte visar att Nynäshamns kommun har utfört I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 16221-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen upphandlingen i strid mot vad som anges i förfrågningsunderlaget. Han har inte heller visat att kommunen har åsidosatt kraven enligt LOU eller någon av de grundläggande gemenskapsrättsliga principerna för offentlig upphandling. Det finns alltså inte förutsättningar för ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU. nsökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga I (DV 3109/lA LOU). Per Eskilsson Rådman Kerstin Sandin har föredragit målet.