FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM 2018-03-19 Meddelad i Malmö Mål nr 12424-17 �.�-l KSnr Aktbil r -----••J/lil...,C,.�'l'o:;<>-)='"'·""'"'M";, .,•'(�,'.. 1 SÖKANDE Polygon Sverige AB, 556034-6164 Box 7388 187 15 Täby MOTPART AB Helsingborgshem Box 3055 250 03 Helsingborg SAKEN Avd �Dnr Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Polygon Sverige AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 425922 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se ,vww.förvaltningsrattenimalmo.domstoI.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12424-17 I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND AB Helsingborgshem (Helsingborgshem) genomför en upphandling av ram­ avtal avfuktning, 17/17. Upphandlingen genomförs med öppet förfarande enligt LOU. Anbudet från Polygon Sverige AB (Polygon) förkastats dels då anbudsbrevet innehåller reservationer och dels då anbudet inte innehåller någon beskrivning av hur man kommer att planera sitt arbete för att leva upp till kravet på inställelsetid. YRKANDE OCH INSTÄLLNING Polygon ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att Helsing­ borgshems beslut ska ogiltigförklaras och att Polygons anbud ska utvärde­ ras. Som grund för sin talan anför Polygon bl.a. följande. Helsingborgshem anser att det saknas en beskrivning av hur Polygon planerar och arbetar för att leva upp till skall-krav om inställelsetid. Genom de i anbudet bifogade dokumenten redovisar Polygon för hur företaget löser uppgiften, att finnas tillgängliga för Helsingborgshem enligt i upphandlingsdokumentet kravsatt inställelsetid. Polygon redovisar alla uppgifter som möjliggör för Helsing­ borgshem att fä en kvalitativt säker kontakt, oavsett situation, via centrala lösningar, direkt med personal och efter arbetstid. Dokumenten illustrerar hur Polygon är organiserade och hur man strukturerat kontaktvägama. Poly­ gon redovisar även hur man löser uppgifter samt vilka rutiner Polygon har inom ramen för fältsystemet. Det framgår fullödigt och tydligt hur Polygon organiserat sin verksamhet för att efterleva Helsingborgshems krav på ser­ vice och förmåga. Polygon har svarat med dokument som kan och ska läsas av både kunder och medarbetare. Polygons ambition är att vara snabbt på plats och stå på de drabbades sida. Det finns inte grund att diskvalificera Polygon enbart för att man skickade in dokument i stället för att skriva "egna rader" i webbportalen. Det finns inget formkrav i upphandlingsdoku- 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12424-17 I MALMÖ Avdelning 1 mentet för hur beskrivningen ska utformas och Helsingborgshem har inte tydligt angivit format för hur de vill ha informationen uppställd. Vidare anser Helsingborgshem att Polygons anbud innehåller en reservation som begränsar de kommersiella villkoren. Polygon har i anbudsbrevet angi­ vit att lämnade priser gäller samt att skador som uppstår i samband med katastrof dvs. sådana skador som inte omfattas av upphandlingsdokumentet kan innebära extraordinära insatser. Polygon har upplyst om detta och ska inte ses som ett sidoanbud. Ingen av de två punkter som ligger till grund för beslutet om diskvalifice­ ring har någon koppling till hur Helsingborgshem kan efterleva de principer som gäller vid LOU. Snarare är det så att en uteslutning av Polygon i detta skede försämrar möjligheten för en sund konkurrens inom pris och kvalitet. Övriga anbudsgivare har inte beskrivit sitt åtagande på ett bättre sätt och det saknas flera viktiga dokument vilket visar att Helsingborgshem har slarvat rejält vid genomgång av inskickade handlingar. Helsingborgshem bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak föl­ jande. Kravet på inställelsetid finns i dokumentet T}änstebeskrivningar där det framgår att leverantören vid akut avfuktning ska påbörja arbetet inom fyra timmar från den tidpunkt då beställning inkommit. I upphandlingsföre­ skrifterna anges i punkt 3.5.1.2.1 att det ställs höga krav på inställelsetid och leveranssäkerhet. Det framgår även tydligt i texten att anbudsgivaren ska skicka in en förklaring av hur företaget är organiserat och kommer planera sitt arbete för att leva upp till kravet. Det står i frågan under texten att an­ budsgivaren ska skicka in en utförlig beskrivning av hur kravet på inställel­ setid ska uppfyllas. Frågan är markerad som ett krav vilket framgår av ut­ ropstecknet vid sidan av frågan. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12424-17 I MALMÖ Avdelning I Polygon har inte skrivit in något svar på frågan utan endast bifogat tre filer. Den första filen Fackmannamässighet i våra uppdrag 2017 innehåller inte någon information om hur Polygon ska kunna leva upp till kravet på instäl­ lelsetid. Den andra filen 5922 POLY-SE - Brochure Villaklimat Jull7 HR innehåller inte heller någon information om hur Polygon ska kunna leva upp till kravet på inställelsetid. Den tredje filen Rutin kring inställelsetid inne­ håller endast en bild på Polygons felanmälningssida. Att det går att felan­ mäla innebär inte att företaget klarar av att leva upp till inställelsetiden. I filen hänvisas även till Polygons Kvalitets- och miljöplan varför Helsing­ borgshem även granskat denna vid bedömning av om företaget uppfyllt kra­ vet. Det finns dock ingen information kring hur Polygon ska leva upp till inställelsetiden i det dokumentet. Det finns inte någon information i av Polygon inskickade underlag hur de ska kunna leva upp till kravet på inställelsetid utan endast mycket övergri­ pande information om företaget. Att det går att få kontakt med företaget innebär inte att de levt upp till inställelsetiden utan de måste påbörja arbetet inom stadgad tid. Polygon har endast beskrivit att det är möjligt att få tag på företaget och inte hur de ska säkerställa att de påbörjar arbetet i tid. Även om det inte finns något formkrav för hur informationen ska lämnas in måste inlämnade dokument och beskrivningar innehålla den efterfrågade informat­ ionen. Polygons anbud innehåller emellertid inte efterfrågad information. Därmed lever Polygons anbud inte upp till kraven. Helsingborgshem har därmed rätteligen förkastat anbudet. Vidare framgår det av upphandlingsföreskrifterna att reservationer inte ac­ cepteras. Polygons anbud innehåller reservationer. Polygon har uttryckligen skrivit att det rör sig om begränsningar av ABFF 15. Den första begräns­ ningen rör ersättning av vad Polygon anser vara "skador av katastrofkarak­ tär". Av kontraktsfonnuläret framgår att samtliga kostnader ska ingå i pri­ serna. Det finns inte någon öppning för separat ersättning. Anbudsgivare 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12424- 17 I MALMÖ Avdelning 1 förväntas offerera priser utifrån annonserat underlag. I förevarande fall rör det avfuktningsarbeten och det ligger i uppdragens natur att omfattningen av avrop kan komma att påverkas av vädret vilket anbudsgivare förväntas ta höjd för i offererade priser. Polygons andra begränsning berör försäkringar. Det framgår av kontraktsformuläret att det ställs krav på försäkringar som går utöver dem som gäller enligt ABFF 15. Polygon har i sitt anbudsbrev stadgat att de endast har försäkring i enlighet med ABFF 15. Deras anbud lever därmed inte upp till kraven i upphandlingen. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. Enligt 20 kap. 4 och 6 §§ LOU kan rätten pröva om en upphandlande myn­ dighet har brutit mot de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Därvid gäller att rätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Enligt 4 kap.I § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. I upphandlingsföreskriftema anges i punkt 3.5.1.2.1 Inställelsetid att det framgår av dokumentet Tjänstebeskrivningar att det ställs höga krav på in­ ställelsetid och leveranssäkerhet. Det är av stor vikt för Helsingborgshem att kravet uppfylls. För att säkerställa att anbudsgivaren har förmåga att upp­ fylla kravet ska man skicka in en förklaring av på vilket sätt företaget är organiserat och kommer att planera sitt arbete för att leva upp till kravet. Beskriv utförligt hur ni säkerställer att kravet uppfylls. 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12424-17 I MALMÖ Avdelning 1 I Tjänstebeskrivningar anges under rubriken Inställelsetid att vid akut av­ fuktning ska leverantören påbörja arbetet utan dröjsmål inom fyra timmar. Inställelsetiden börjar räknas från den tidpunkt då leverantören har fått en beställning av beställaren. Förvaltningsrättens bedömning Anbudsgivaren ska vid akut avfuktning påbö1ja arbetet inom fyra timmar från den tidpunkt då beställningen erhållits. För att säkerställa att anbudsgi­ varen har förmåga att uppfylla kravet ska anbudsgivaren, vilket klart och tydligt framgår av upphandlingsföreskrifterna, skicka in en förklaring av hur anbudsgivaren är organiserad och kommer att planera sitt arbete för att leva upp till kravet. Vidare framgår det klart och tydligt att anbudsgivaren utför­ ligt ska beskriva hur man säkerställer att kravet uppfylls. Polygon har till sitt anbud inte bifogat någon förklaring utan har i stället bifogat tre filer; Fack­ mannamässighet i våra uppdrag 2017, 5922 POLY- SE- Brochure Villa­ klimat jul17 HR och Rutin kring inställelsetid. I bilagorna anges information avseende service och förmåga att genomföra uppdraget men det anges emel­ lertid ingen information avseende inställelsetid. Polygon har således inte redogjort för hur man säkerställer att kravet uppfylls. Helsingborgshem har därmed haft skäl att förkasta Polygons anbud redan på den angivna grunden. Polygon har inte heller förmått visa att någon av de övriga anbudsgivarna inte uppfyller förevarande krav. Vidare konstaterar förvaltningsrätten att för upphandlingen gäller bl.a. All­ männa bestämmelser för entreprenader och verksamhetsanknutna tjänster, ABFF 15. Polygon har, trots detta, i sin anbudsbekräftelse angivit att ABFF 15 gäller för uppdraget med begränsningar avseende ersättning och betal­ ningsvillkor. Enligt förvaltningsrättens mening har Polygon därmed gjmt en otillåten reservation. Även på denna grund har Helsingsborgshem haft skäl att förkasta Polygons anbud. 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12424- 17 I MALMÖ Avdelning 1 Mot bakgrund av det anförda finner förvaltningsrätten att Polygon inte för­ mått visa att Helsingborgshem har brutit mot bestämmelserna i LOU. Det finns därmed inte skäl för ingripande enligt 20 kap. 4 och 6 §§ LOU. Poly­ gons ansökan härom ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lB LOU) Bertil Idarsson Maria Persson har föredragit målet. 7 • dh SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I