LÄNSRÄTTEN I VÄSTERBOTTENS LÄN Föredragande Christina Röclmer SÖKANDE DOM Mål nr 2140-08 E Kansli 2 Sida 1 (9) Grontmij AB, 556563-7237 Box 47303 117 43 Stockholm MOTPART Skelleftebostäder AB Skeppargatan 8 931 30 Skellefteå SAKEN 2il09 -0 1= 2 2 Meddelad i Umeå K0NIUl11&11!1Ut 2009 -01- 2 3 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU BAKGRUND OCH YRKANDEN Skelleftebostäder AB (SK.EBO) har infordrat anbud avseende energi­ deklarationer i byggnader och beslutat att anta det anbud som lämnats av WSP. - Vid upphandlingen har använts förenklat förfarande. Grontmij AB (bolaget) yrkar i länsrätten att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse gjorts på så sätt att lämnat anbud tas med i utvärderingen och bolaget tilldelas uppdraget. SKEBO bestrider bifall till bolagets ansökan. I den mån länsrätten anser att bolaget lämnat ett rent anbud medges i andra hand att rättelse vidtas på så sätt att bolagets anbud tas upp till prövning. Genom interimistiskt beslut den 5 december 2008 har länsrätten förordnat att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Dok.Id 41430 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon 090-17 74 00 E-post: Telefax 090-13 75 88 Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 Sida 2 LÄNSRÄTTEN DOM 2140-08 E I VÄSTERBOTTENS LÄN DOMSKÄL · Tillämpliga bestämmelser Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. (1 kap. 9 § LOU) En upphandlande myndighet ska anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlande myndigheten, eller 2. det anbud som har lägst pris. (15 kap. 16 § första stycket LOU) Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. (16 kap. 2 § första stycket LOU) SKEBO:s förfrågningsunderlag och tilldelningsbeslut I förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande. SKEBO tillhandahåller följande underlag för energideklarationer: 1. För respektive fastighet finns energistatistik i E-nyckeln (xml-fil) 2. Beskrivning av fastighet inkl. förbrukriingsfakturor, se exempel bilaga 2 3. OVK-protokoll 4. Radonmätningar, på områden där de är utförda 5. Digitala ritningar i formatet tif & digitala fasadbilder i jpeg. LÄNSRÄTTEN I VÄSTERBOTTENS LÄN DOM Sida 3 2140--08 E Utvärdering: Lägst sammanlagt pris (deklaration+ besiktning) kommer att antas. Av tilldelningsbeslutet daterat den 28 november 2008 framgår att WSP kommer att antas som entreprenör mot ett pris av 146 400 kr. Bolagets anbud I anbudet anges bl.a. följande. 3. Genomförande I samråd med Er och de underlag som vi önskar enligt bifogad bilaga "Inför energideklaration" (se bilaga 1 till domen). Parternas anföranden Bolaget SKEBO saknar grund att förkasta bolagets anbud, som i1mebär lägst pris i upphandlingen. Efter en muntlig fråga från SKEBO den 28 november 2008 har bolaget fö1iydligat betydelsen av den bilaga "Inför energideklaratio­ nen" som bilagts anbudet. Bolaget förklarade då att anbudet är huvud­ handling och att lydelsen under genomförandebeskrivningen "I samråd med Er och de underlag som vi önskar enligt bifogad bilaga Inför energi­ deklarationen" gäller över de "ska"--lydelser som påträffas i bilagan. Betydelsen av formuleringen "I samråd med Er" betonades vid detta tillfälle. Bolaget hävdar att eventuella "ska"-fonnuleringar i anbudet är underställda den accept som lämnas i anbudet, som är huvudhandling. Därmed kan bilagan inte under några omständigheter anses som en re­ servation i huvudhandlingen. De uppgifter som önskas i bilagan överens­ stämmer med de uppgifter som SKEBO, mycket generellt, enligt förfråg­ ningsunderlaget tillhandahåller för genomförandet. Sida 4 LÄNSRÄTTEN DOM 2140-08 E I VÄSTERBOTTENS LÄN De nedan angivna uppgifterna, vilka är de som önskas i bilagan, omfattas av inom parentes angivna punkter i förfrågningsunderlaget: • senaste året. (Pkt. 1) Energianvändning, statistik på värme, gärna månadsvis för minst • Energianvändning, statistik på fastighetsel, gärna månadsvis för minst senaste året. (Pkt. 1) Energianvändning, statistik på kyla, gärna månadsvis för minst • senaste året. (Pkt. l) • Vid byggnader med olika verksamheter ska energianvändningen redovisas för vaije verksamhet. (Pkt.2) • på kallvatten respektive varmvatten. (Pkt. 1) Flödesmätning (alt. energimätning) månadsvis för minst senaste året • • • • • • • • • • • • (Pkt.2) Bolaget vill poängtera att SKEBO enligt förfrågningsunderlaget till­ handahåller "Digitala ritningar i formatet tif & digitala fasadbilder i jpeg" och inte uttryckligen ritningar för bygg, vilket SKEBO hävdar. Det är således en efterkonstruktion som lämnar utrymme för att godtyckligt bedöma vika ritningar som kommer att tillhandahållas beroende på vilken leverantör som tilldelas uppdraget eller för att förkasta anbud. SKEBO gör en godtycklig tolkning av vilka uppgifter beställaren har för avsikt att tillhandahålla. Bolaget anser dock inte att det skulle vara något hinder för genomförande av korrekta och kvalitativa energideklarationer då båda parter verkar vara överens om vad Boverket kräver. Bilagan till anbudet är framtagen helt efter de riktlinjer som Boverket satt upp och som SKEBO Areor (A temp, BOA och LOA). (Pkt.5) Ritningar Bygg. (Pkt.5) Ritningar VVS samt driftkort. (Pkt.5) Ritningar El samt driftkort. (Pkt.5) Ritningar Kyla (vid luftkonditioneringssystem > 12 kW kyleffekt) samt driftkort. (Pkt.5) Namn på Värmeleverantör och El-leverantör. (Pkt.2) Senaste OVK-protokollet. (Pkt.3) Radonmätningsrapp01ier. (Pkt.4) Upplysningar om eventuella inneklimatproblem. (Information) Upplysningar om planerade underhåll av kfönatskal och installationer. (Information) Historik. Stö1Te investeringar de senaste åren. (Information) Koordinater på byggnadens placering från lantmäteriets databas. Sida 5 LÄNSRÄTTEN DOM 2140-08 E själva hänvisar till. - Bolaget riskerar att på felaktig grund gå miste om ett viktigt uppdrag som bolaget genom ett korrekt förfarande skulle ha till­ delats. - Vidare har SKEBO agerat felaktigt genom att i tilldelningsbeslu­ tet inte klaii och tydligt redovisa skälen till varför bolagets anbud förkas­ tats. Trots upprepade försök från bolaget har SKEBO systematiskt och uppsåtligen dröjt med att lämna ut uppgifter. Den skrivelse SKEBO menar att man skickat den .3 december 2008 var bolaget tillhanda den 8 december. SKEBO har härigenom brutit mot LOU, främst mot bestämmelserna i 9 kap. 9 § LOU. SKEBO I bolagets anbud har under rubriken "Inför energideklaration" angetts en mängd uppgifter vilka enligt bolaget krävs för att kunna utföra tjänsten. Bolaget har uttryckligen angett att uppgifterna och handlingarna ska till­ handahållas av SKEBO. Bolaget har bl.a. begärt att få installationsritningar för VVS, El och K.yla samt driftkort. SKEBO har överhuvudtaget inte tillgång till sådana ritningar och har inte heller tänkt tillhandahålla sådana till någon annan anbudsgivare. Ingen annan anbudsgivare har heller efter­ frågat sådana uppgifter eller ritningar. Kostnaden för SKEBO att i efter­ hand ta fram alla de handlingar bolaget frågar efter, om det ens varit möj­ ligt, uppgår utan vidare till flera tiotusentals kronor. SKEBO har inte kun­ nat tolka bolagets krav på uppgiftslämnande på a1mat sätt än som en icke prissatt reservation. Någon möjlighet att låta bolaget prissätta en sådan reservation eller frånfalla den efter anbudstidens utgång har med hänsyn till de strikta regler som gäller för komplettering och förtydligande av an­ bud i 9 kap. 8 § LOU inte förelegat. Följaktligen har bolagets anbud inte kmmat j ämföras med övriga anbud och nollställas mot dessa. Då bolagets anbud inte svarar mot förfrågningsunderlaget genom att ett antal förut­ sättningar lagts till har SKEBO haft laglig skyldighet att förkasta anbudet. Det bestrids att uppgifterna i bilagan skulle överensstämma med vad som I VÄSTERBOTTENS LÄN LÄNSRÄTTEN I VÄSTERBOTTENS LÄN DOM Sida 6 2140-08 E redan av förfrågningsunderlaget ankommit på SKEBO att ta fram. Beträffande punkt 5 "Digitala ritningar i formatet tif & digitala fasadbilder i jpeg" avser detta planritningar samt bilder på enstaka fasader. Följande uppgifter har inte ankommit på SKEBO att ta fram. De utgör därför klara reservationer. • Energianvändning, statistik på kyla, gärna månadsvis för minst senaste året. • redovisas för varje verksamhet. Vid byggnader med olika verksamheter ska energianvändningen • • • • • • • • Nedan angivna uppgifter kan till viss del vitsordas. Det har delvis ankommit på SKEBO att ta fram uppgifterna. • • Det må vara att texten i anbudet givit uttryck för ett önskemål som så­ tillvida är motstridigt med texten i den bilaga som bolaget uttryckligen hänvisat till som anbudsinnehåll. I bilagan finns dock inte någon tve­ tydighet om vad som gäller, utan tvekan är det fråga om uppgifter som krävts för att kunna utföra tjänsten. Ingen annan anbudsgivare har fram­ ställt sådana krav. Utan tvekan har tillkortakommanden från SKEBO att i dessa delar tillmötesgå bolaget medfört att ytterligare ersättning, utöver Flödesmätning (alternativt energimätning) månadsvis för minst senaste året på kallvatten respektive varmvatten. Ritningar VVS samt driftkort. Ritningar el samt driftkort. Ritningar kyla (vid luftkonditioneringssystem > 12 kW kyleffekt) samt driftkort Radonrnätningsrapp01ier Upplysningar om eventuella inneklimatproblem Upplysningar om planerade underhåll av klimatskal och installationer. Historik. Större investeringar de senaste 5 åren. Energianvändning, statistik på värme, gärna månadsvis för minst senaste året. • minst senaste året. Energianvändning, statistik på fastighetsel, gärna månadsvis för Ritningar Bygg Sida 7 LÄNSRÄTTEN DOM 2140-08 E I VÄSTERBOTTENS LÄN den offererade fasta anbudssumman, har kunnat begäras vilket innebär att bolagets anbud överhuvudtaget inte kmmat jämställas med övriga anbud i upphandlingen. Vad bolaget gjort gällande om att anbudsbilagan skulle vara underställd anbudet är inte någonting som framgår explicit av anbudet och är enligt SKEBO:s synsätt en efterhandskonstruktion. - Bilagan utgör utan tvekan en reservation gentemot förfrågningsunderlaget. Det bestrids att bilagan framtagits helt enligt Boverkets riktlinjer för upprättande av energideklarationer. - Bolaget har inte lidit någon skada och riskerar inte heller att lida någon skada. - Eftersom det i upphandlingen är fråga om lägsta pris uppfyller tilldelningsbeskedet LOU:s krav på tydlighet. Varje anbudsgivare får antas vara medveten om vilket pris de offererat och där­ med kunna j ämföra sin anbudssumma med WSP:s. Genom brev den 3 december 2008 och även muntligen har SKEBO meddelat bolaget skälen för att anbudet förkastats. I vart fall genom det brevet har bolaget fått tillräckliga upplysningar om varför anbudet förkastats. Vare sig tilldel­ ningsbeskedet anses uppfylla kraven på tydlighet i enlighet med LOU:s kravellerej harbolagetmuntligen,skriftligenochinteminstinomramen för detta förfarande erhållit tillräcklig information för att kluma ta tillvara sina rättigheter. Länsrättens bedömning Bolaget anför att SKEBO inte haft fog för att förkasta bolagets anbud, dels på grund av att bilagan är underställd vad som anges under punkten 3 i anbudet, som är huvudhandling, dels på grund av att vad som anges i bi­ lagan överensstämmer med de uppgifter som SKEBO enligt förfrågnings­ underlaget kommer att tillhandahålla. Under punkten 3 Genomförande i anbudet anges att bolaget önskar under­ lag epligt bifogad bilaga. Genom denna hänvisning i anbudet blir, enligt länsrättens mening, bilagans innehåll en del av anbudet. I bilagan anges Sida 8 LÄNSRÄTTEN DOM 2140·-08 E I VÄSTERBOTTENS LÄN klaii och tydligt att däri angivna uppgifter ska tillhandahållas av SKEBO. Anbudet kan därmed svårligen förstås på annat sätt än att bolaget kräver att i bilagan angivna uppgifter ska tillhandahållas för att bolaget ska kunna utföra tjänsten till det offererade priset. Den fråga som då uppkommer är om de i bilagan angivna uppgifterna överensstämmer med de som SKEBO enligt förfrågningsunderlaget åtar sig att tillhandahålla. Bolaget har bl.a. krävt att radonrnätningsrapporter ska tillhandahållas av SKEBO. Vad SKEBO åtagit sig att tillhandahålla är radomnätningsrapp01ier på områden där de är utförda. Inte heller kan bl.a. de upplysningar som krävs om eventuella inneklimatproblem och plane­ rade underhåll av klimatskal och installationer anses omfattas av sådana uppgifter som SKEBO åtagit sig att tillhandahålla. Redan i dessa delar är således fråga om reservationer från bolagets sida. Eftersom anbudet inte överensstämmer med förfrågningsunderlaget ska det rätteligen inte ut­ värderas. SKEBO har därför haft fog för att inte utvärdera bolagets anbud. Bolaget anför vidare att SKEBO inte lämnat tillräckliga upplysningar om anledningen till att bolagets anbud förkastats i samband med tilldelnings­ beslutet Då lägst pris utgör utvärderingsgrund i aktuell upphandling är det enligt länsrättens mening tillräckligt att som skäl för tilldelningsbeslutet redovisa vilken leverantör som offererat lägst pris, jämför förarbetena (prop. 2001/02:142 s. 97) till den bestämmelse (1 kap. 28 §) i äldre LOU som motsvarar 9 kap. 9 § första stycket i nu gällande LOU. Däremot är en upphandlandemyndighetenligt9kap.10§ LOUskyldigattpåbegäranav anbudsgivare lämna upplysningar om varför anbud förkastats. Sådana upp­ lysningar ska lämnas snarast möjligt och senast 15 dagar från det att en skriftlig begäran härom kom in. Det har i förevarande mål inte framkommit annat än att bolaget erhållit upplysningar om varför anbudet förkastats inom 15 dagar från begäran. Sida 9 LÄNSRÄTTEN DOM 2140-08 E I VÄSTERBOTTENS LÄN På grund av det anförda finner länsrätten att vad som anfö1is av bolaget inte medför att upphandlingen kan anses strida mot principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU. Härmed följer att ansökan inte kan bifallas. DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan. Länsrätten upphäver det interimistiska beslutet den 5 december 2008. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 2 (Dv 3 109/lc) 1/a!i,4;ttxi._ Helen Leijon Upplysning: Överklagandetiden enligt bifogad bilaga är tre veckor. Den tid under vilken ett överklagande kan tas upp till prövning av kammarrätten kan dock bli kortare. En ansökan om överprövning av offentlig upphand­ ling får nämligen normalt inte prövas efter den tidpunkt då det fim1s ett kontrakt avseende det som upphandlas. Kammarrätten får dock även om ett kontrakt föreligger normalt pröva ansökan till dess att tio dagar gått från det att länsrätten, om den har fattat ett interimistiskt beslut, upphävt det beslutet ) Nedan är en sammanställning av de uppgifter som krävs per byggnad för genomförande av en energideklaration. Nedan angivna poster ska tillhandahållas av Er. Ju förr vi erhåller underlag och ju bättre preciserat det är, desto snabbare och smidigare flyter arbetet med Era byggnader. Ytterligare uppgifter kan komma att begäras in beroende på omfattningen av det material som erhålls. • Energianvändning, statistik på värme, gärna månadsvis för minst senaste året. • Energianvändning, statistik på fastighetsel, gärna månadsvis för minst senaste året. • Energianvändning, statistik på kyla, gärna månadsvis för minst senaste året. • Vid byggnader med olika verksamheter skall energianvändningen redovisas för varje verksamhet. • Flödesmätning (alt energimätning) månadsvis för minst senaste året på kallvatten respekiive varmvatten. , • Areor (Atemp, BOA och LOA). • Ritningar Bygg. • Ritningar VYS samt driftkort. • Ritningar El samt driftkort. • Ritningar Kyla (vid luftkonditionssystem > 12 kW kyleffekt) samt driftkort. • Namn på Värmeleverantör och El-leverantör. ol'- • SenasteOVK-protokollet. • Radonrnätningsrapporter. • Upplysningar om eventuella inneklimatproblem. • Upplysningar om planerade underhåll av klimatskal och installationer. • Historik. Större investeringar de senaste åren. • Koordinater på byggnadens placering från lantmäteriets databas. 1/(7 Grontmij Inför energideklaration 2008-11-19 ei1<_ _) Dl:: Grontrnij AB Umestan företagspark hus 3. 90347 Umeå E-post För.Efternarnn@grontrnij.se Org nr 556563-7237 tfn 010-480 00 00 Styrelsens säte Stockt1olm Fax 010-480 2633 www.grontrnij.se