FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 1 (4) 2014 -03- 0 3 J� Avd Dnr KSnr ,., I VÄXJÖ 2014-02-26 Mål nr 4771-13 Föredragande: Carin Gunnarsson SÖKANDE Meddelad i Växjö Nordomatic AB, 556362-2074 Torsåsgatan 14 392 39 Kalmar MOTPART Aktbil Kalmar kommun, Upphandlingsenheten, Serviceförvaltningen Box 611 391 26 Kalmar SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår överklagandet. Dok.Id 88155 Postadress Box42 351 03 Växöj Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon 0470-56 02 00 E-post: fva@dom.se Telefax 0470-255 02 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ DOM Sida2 4771-13 YRKANDEN M.M. Kalmar kommun genomför en upphandling avseende sidoentreprenad, styr- och övervakning, för nybyggnad av brandstation i kv Oxhagen2:1 i Kalmar kommun. Enligt tilldelningsbeslut den 17 december 2013 beslu­ tade kommunen att anta anbudet från Gila Control System AB (Gila). Nordomatic AB ansöker om överprövning av upphandlingen och anför till stöd härför följande. Tilldelad entreprenör uppfyller inte kravet AFB.52 i förfrågningsunderlaget. Anbudsgivaren har inte tillräcklig ekonomisk ställning för att kunna genomföra uppdraget enligt tilldelad leverantörs bifogade dokument. Kreditupplysning från Credit Safe visar att tilldelad leverantör har en kreditvärdighet upp till 10 000 kr. I förhållande till entre­ prenadens omfattning är detta inte tillräcklig kreditvärdighet. Beställaren har inte angett vilken grad av kreditvärdighet som är ställd utan en god­ tycklig bedömning har gjorts. Kreditupplysning från Business Check visar att tilldelat företag inte har kreditvärdighet och limit kan inte utställas på grund av att eget kapital och obeskattade reserver är mindre än 15 procent av aktiekapitalet. Kalmar kommun bestrider Nordomatic AB:s ansökan om överprövning och anför bl.a. följande. Kommunen uppställer i de flesta upphandlingar som kommunen genomför ett krav på att anbudsgivama ska ha tillräcklig ekonomisk kapacitet för att kunna utföra uppdraget. Som bevis härför ac­ cepterar kommunen regelmässigt utdrag från Credit Safe utvisande att an­ budsgivaren har en rating om minst "kreditvärdig", vilket framgår av för­ frågningsunderlaget avseende nybyggnad av den aktuella brandstationen. Detta var avsikten även i den nu aktuella upphandlingen. I kommunens förfrågningsunderlag för den aktuella upphandlingen har blivit ett skrivfel. Kommunen har angett att anbudsgivaren ska uppfylla "kreditvärdighet" enligt Credit Safes ratingsystem i stället för "kreditvärdig". Credit Safe har Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4771-13 I VÄXJÖ inte någon ratingnivå som benämns "kreditvärdighet". Däremot finns en ratingnivå som benämns "kreditvärdig". Att det är nivån "kreditvärdig" som kommunen avsett måste ha varit uppenbart för varje rimligt informe­ radanbudsgivare. DetärimåletostridigtattGilatilldelats50ratingpoäng av Credit Safe, vilket motsvarar ratingnivån "kreditvärdig". Gila uppfyller således det krav på ekonomisk kapacitet som ställts upp i förfrågningsun­ derlaget. En upphandlande myndighet måste inte ställa krav på ekonomisk kapacitet. Vad Nordomatic AB angett rörande Gilas rating hos andra kre­ ditupplysningsföretag samt vilken limit för krediter som rekommenderas av Credit Safe saknar således helt relevans för målet. Den påstådda bristen är inte av sådan art eller dignitet att den motiverar ingripande enligt 16 kap. LOU. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET För ett ingripande enligt LOU krävs att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon an­ nan bestämmelse i nämnda lag och att detta har medfört att leverantören har lidit skada eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). Nordomatic AB har i sin ansökan om överprövning gjort gällande att det vinnande anbudet inte har uppfyllt i förfrågningsunderlaget angivet skall­ krav. Förvaltningsrätten konstaterar emellertid att Nordomatic AB inte har påstått att bolaget lidit skada eller kan komma att lida skada till följd av att Gila tilldelats kontraktet i upphandlingen. Det saknas därmed anledning att göra någon prövning av det som Nordomatic AB åberopar som grund för att ett ingripande enligt LOU ska ske (jfr HFD 2013 ref. 53). Överklagan­ det ska därmed avslås. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ DOM Sida 4 4771 -1 3 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 D-LOU) � Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. -..... Skrivelsen med överklagande ska innehålla "'0 1. Kl ndens person-/organisationsnummer, 6C')..... aga postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. BH.aga 'i HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND www.domstol.se 3.