Dok.Id 1207401 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se vvww.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 34 SÖKANDE Sida 1 (7) - 20-03-25 1 r):ir ) 'I Ii DOM 2020-03-24 Meddelad i Stockholm Mål nr 27281-19 r.'.- 1,-,,hot i KONKURRENSVERKET Aktbil Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27281-19 I STOCKHOLM BAKGRUND Stockholms Stads Parkerings AB (Stockholm Parkering) genomför en upphandling avseende skyltramar (19/23). Upphandlingen genomförs som ett förenklat förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOV. I tilldelningsbeslutet från den 27 november 2019 anges att Stockholm Parkering beslutat att teckna kontrak.1 med Swedsign AB (Swedsign). YRKANDEN M.M. Zone Systems AB (Zone Systems) yrkar i första hand att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen far avslutas först sedan rättelse har gjorts på så sätt att en ny utvärdering genomförs utan beaktande av anbuden från Svvedsign och AdCitymedia AB (AdCitymedia). I andra hand yrkar bolaget att upphandlingen ska göras om. Stockholm Parkering bestrider bifall till ansökan. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för prövningen I mål om offentlig upphandling gäller som huvudprincip att rätten grundar sin prövning främst på de omständigheter som sökanden åberopar (jfr Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2009 ref. 69). Frågan i målet är således om det föreligger skäl för ingripande enligt LOV på de grunder Zone Systems har fört fram. I 4 kap. 1 § LOV anges följande. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27281-19 upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Enligt 4 kap. 2 § LOU far en upphandling inte utformas i syfte att undanta den från lagens tillämpningsområde och far inte heller utformas i syfte att begränsa konkurrensen så att vissa leverantörer gynnas eller missgynnas på ett otillbörligt sätt. I 20 kap. 6 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den far avslutas först sedan rättelse har gjorts. Vad parterna har fört fram Zone Systems har fört fram bl.a. föijande. Av kravspecifikationen i upphandlingen följer att erbjudna produkter ska ingå i anbudsgivarens standardsottiment och att detta innebär att produkterna ska finnas i anbudsgivarens \vebbutik och produh.ikatalog. Dättill framgår att ramarna A3 och A4 ska ha rundade hörn. Ramarna A3 och A4 med rundade hörn ingår inte i AdCitymedias och Swedsigns standardsortiment. För att en produkt ska ingå i standard­ sortimentet måste den vara tillgänglig för allmänheten. Detta följer av kravspecifikationen. Swedsign har inte de aktuella ramarna tillgängliga i sitt standardsortiment, då de inte finns tillgängliga för allmänheten. De skärm­ bilder som Stockholm Parkering åberopat från Swedsigns hemsida visar att ramarna inte är tillgängliga för allmänheten utan endast för en inloggad kund. Produkierna som visas i skärmbilderna kan därför inte anses vara en del av standardsortimentet. Om det krävs inloggning av en kund för att se en I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27281-19 I STOCKHOLM offererad produk.1:, rör det sig om en kundspecifik produk.1: och inte om en standardprodukt. Det är dessutom möjligt att bilderna inte visar förhållan­ dena som förelåg vid anbudsinlämnande, eftersom det inte framgår när de är tagna. Stockholm Parkering har agerat i strid med LOU genom att inte förkasta bolagens anbud. Zone Systems är den enda av anbudsgivarna som utvär­ derades som uppfyller ovan angivna krav. För det fall förvaltningsrätten anser att Stockholm Parkering inte agerat i strid med LOU enligt förstahandsyrkandet är det Zone Systems uppfattning att upphandlingsdokumenten brister i transparens och att upphandlingen därför måste göras om. Detta eftersom anbudsgivarna, på grund av krav­ specifikationens brister i tydlighet, uppenbarligen har gjort helt olika tolk­ ningar av det aktuella kravet. Stockholm Parkering har fört fram bl.a. följande. Det stämmer att det ställts krav i upphandlingen på att erbjudna produkier, bl.a. ramarna A3 och A4 som ska ha rundade hörn, ska ingå i standardsortimentet. Det är också kon-ek.i att detta innebär att de ska finnas i anbudsgivarens produk.1:katalog och \Vebbutik. Något krav på att anbudsgivaren i sitt anbud ska styrka detta har dock inte uppställts. Det är också tämligen vanligt förekommande att leverantörer har kundanpassade produktkataloger respektive webbutiker och att det då krävs inloggning av kunderna för att fa kunskap om produk.1:er och priser. Detta står inte i strid med kraven i upphandlingsdokumenten. Stock­ holm Parkering har genom bevis från Swedsign fått bekräftat att de ak.1:uella kraven har uppfyllts. Skärmbilder från Swedsigns hemsida visar att ramarna A3 och A4 med rundade hörn ingår i bolagets standardsortiment. Kraven som ställts i upphandlingen är vidare tydligt formulerade och står helt i överensstämmelse med LOU och de grundläggande upphandlingsrättsliga principerna. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27281-19 Förvaltningsrättens bedömning Ett upphandlingsdokument ska vara utformat så att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla leverantörer kan tolka informationen på samma sätt. Av principerna om transparens och likabehandling följer att den upp­ handlande enhetens krav ska anges på ett sätt som gör att varje leverantör med utgångspunkt i upphandlingsdokumentet kan skapa sig en bild av möjligheterna att lämna ett konkurrenskraftigt anbud. Det bör ställas för­ hållandevis höga krav på noggrannhet, tydlighet och transparens i alla delar av ett upphandlingsdokument, även om mindre brister och oklarheter far godtas. De skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör att även upphandlingsdokument som inte är optimalt utformade far godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemen­ skapsrätten inte träds för när. (Jfr Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2002 ref. 50.) I kraYspecifikationens punkt 2.9 Krav på tjänsten och dess genomförande anges följande angående anbudsgivarnas offererade produkter under rubriken Standardsortiment. Offererade produkter ska ingå i anbudsgivarens standardsortiment, vilket innebär att produkierna ska finnas i anbuds­ givarens produkikatalog och webbutik vid anbudstillfället samt under hela ramavtalsperioden om inget annat Ö\'erenskommes. Benämningen på produkien i webbutik eller dylikt ska vara samma som i lämnat anbud. I kravspecifikationens punkt 2.10 Krav på produkt anges bl.a. att ramarna A3 och A4 ska ha rundade hörn. Förvaltningsrätten finner att förutsättningarna för att en produkt ska ingå i en anbudsgivares standardso1timent framgår tydligt av den ovan angivna ordalydelsen i punkt 2.9. Att offererade produkier ska vara tillgängliga för allmänheten, i enlighet med vad Zone Systems anfört, anges inte som en av I STOCKHOLM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27281-19 förutsättningarna. Det har inte heller i övrigt kommit fram uppgifter i målet till stöd för den tolkningen. Stockholm Parkering har således inte haft skäl att förkasta Swedsigns anbud på grund av att ramarna A3 och A4 är till­ gängliga för kund endast vid inloggning. Vad Zone Systems anfört om att S,vedsign eventuellt inte haft produkterna tillgängliga vid anbudsinlämnan­ de medför ingen annan bedömning. Det saknas nämligen underlag i målet till stöd för den slutsatsen och endast Zone Systems påstående är inte till­ räckligt i detta avseende. Stockholm Parkering har därmed inte agerat i strid med LOU eller de grundläggande upphandlingsrättsliga principerna i denna del. Förvaltningsrätten finner vidare mot bakgrund av det ovan anförda att Stockholm Parkering inte har agerat i strid med principen om transparens. De aktuella förutsättningarna anges, som tidigare nämnts, tydligt och utan motsägelser i upphandlingsunderlaget. Mot denna bakgrund är de utformade så att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla leverantörer kan tolka informationen på samma sätt, enligt domstolens mening. Stockholm Parkering har därmed inte heller i denna del agerat i strid med LOU eller de grundläggande upphandlingsrättsliga principerna. Slutsatser Förvaltningsrätten finner att vad Zone Systems har fört fram inte utgör omständigheter som visar att Stockholm Parkering har genomfört upp­ handlingen i strid med LOU eller de grundläggande upphancllingsrättsliga principerna. Förvaltningsrätten noterar att AdCitymedias anbud placerade sig efter Zone Systems anbud vid utvärderingen. Det saknas således skäl för rätten att pröva om AdCitymedias anbud borde ha förkastats. Zone Systems har inte lidit skada i elen mening som avses i LOU. Förutsättningar för in­ gripande enligt 20 kap. 6 § LOU föreligger således inte. I STOCKHOLM Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27281-19 I STOCKHOLM HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (FR-05). Terese Danielsson Rådman Jakob Franzen har föredragit målet. cC 21 1 I1.ii� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Obserwra att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill häm-isa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. 0 Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för ö,-erkhgande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen elen 2 mns går tiden ut måndagen elen 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prÖ'rning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på W\V\v.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom forsörjningssektorema, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektom, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se