FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målnr 11974-16 Move D Management AB, 556796-7541 Olof Palmes gata 23 111 22 Stockholm MOTPART Kammarkollegiet Box 2218 103 15 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE '11;[ -10- 2 7 L..;... •.,J Avd Dnr KSnr Aktbll 1 I STOCKHOLM Avdelning 32 SÖKANDE 2016-10-27 Meddelad i Stockholm Förvaltningsrätten avslår Move D Management AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 772850 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11974-16 I STOCKHOLM BAKGRUND Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet har genomfört en upphandling benämnd " Managementtjänster - Utveckling chef, grupp. Kompetens­ försörjning" med dnr 96-37-2015. Upphandlingen har genomförts med ett selektivt förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU), 4 kap. 1§. Av selekteringsbeslut, den 4 april 2016, framgår att Move D Management AB (Bolaget) inte uppfyllt kvalificeringskravet i 3.3.6.2 "Referensuppdrag 1" och därmed inte gått vidare till selektering, dvs. inte fått lämna anbud. YRKANDEN M.M. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny utvärdering ska göras varvid bolaget ska tillåtas att lämna anbud i upphandlingen. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande. Upphandlingen är i strid med LOU och bolaget har lidit skada/kan komma att lida skada eftersom bolaget, om urvalsbedömningen hade tagit hänsyn till de via e-post inlämnade argumenten om otydlighet i blankett­ utformningen, hade fått lämna anbud och sannolikt tilldelats kontraktet. Bolaget har i e-post direkt efter att selektering gjorts angett att bolaget tolkat utformningen av blanketten "Referensuppdrag" som att de efterfrågade uppgifterna, är kopplade till en eventuell underleverantörs utförande av referensuppdrag. Bolaget har därför svarat "ej aktuellt" i rutan för "Namn:" varvid efterföljande uppgifter därför ej varit aktuella att redovisa. Blanketten har utformats på ett sådant sätt att denna tolkning är fullt relevant, inte minst mot bakgrund av att motsvarande volymuppgifter om uppdrags tidsperiod, kontraktsvärde och omfattning efterfrågats och redovisats i bilaga "Uppdragsförteckning". 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11974-16 I STOCKHOLM Kammarkollegiet anser att ansökan ska avslås så att upphandlingen kan avslutas i enlighet med tilldelningsbeslutet. Till stöd för talan anförs bl.a. följande. Det föreligger inte grund för ingripande enligt LOU. Bolagets tolkning av begärd beskrivning av referensuppdrag är märklig eftersom referensblanketterna inte endast pekar på underleverantörer utan även anbudssökandens egna referensuppdrag. Bolagets tolkning strider också mot syftet med kravet. Referenskunden kan inte intyga det utförda uppdragets omfattning om inte dessa uppgifter framgår. Bilaga "Uppdragsförteckning" avser uttryckligen andra referensuppdrag än de som ska redovisas i referensblanketterna. Övriga anbudssökande har besvarat referens­ blanketterna korrekt. Ingen fråga har ställts om utformningen av referensblanketten. Vid närmare granskning kan det också konstateras att bolaget inte heller uppfyllt krav 3.3.5.2. Underlaget är tydligt och transparent och det framgår vad som skulle tillmätas betydelse i kvalificeringen. Bolaget har inte angett efterfrågad information hänförlig till obligatoriska krav och har rätteligen inte gått vidare till utvärdering. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Rättslig regering m.m. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande följas vid all offentlig upphandling. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har anfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. LOU. Om förvaltningsrätten anser att förutsättningarna för åtgärd är uppfyllda ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11974-16 Förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och EU-rätten inte träds för när Gfr Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2002 ref. 50). Aktuellt underlag Enligt Kammarkollegiet, selekteringsbeslut den 4 april 2016, har bolaget inte uppfyllt krav 3.3.6.2 "Referensuppdrag 1 - Ledningsgruppsutveckling". Detta då det saknats uppgift för tidpunkt för genomförande av uppdraget, kontraktsvärde och beskrivning av omfattning. Av inbjudan att inkomma med ansökan om deltagande i anbudsgivning, daterad den 17 november 2015, framgår bl.a. följande. Anbudssökande som inte uppfyller samtliga ska-krav behandlas inte vidare. Krav på anbudssökande framgår av kapitel 3 "Kvalificeringskrav", anbudssökande ska lämna svar på samtliga begärda uppgifter. För att kunna bedöma förmågan att fullgöra ett tjänstekontrakt ska anbudssökande styrka sin förmåga att utföra tjänster inom upphandlingens omfattning genom en redovisning av referensuppdrag. (se punkterna 2.7.1 och 3.3.6). Av inbjudan framgår även följande information om referensuppdragen. Referensuppdragen ska ha påbörjats tidigast 2011-01-01 och vara avslutade. Respektive referensuppdrag ska redovisas genom anvisningarna i underlaget nedan och i de bilagda blanketterna, Referens 1-4. Referensuppdrag 1 är obligatoriskt. Uppdraget ska ha avsett Ledningsgruppsutveckling och ska ha omfattningen enligt blanketten Referens 1. Uppdraget ska ha fakturerats för minst 150 000 SEK. Antalet anställda i kundorganisationen ska ha uppgått till minst 200 personer. (se punkt 3.3.6.1 och 3.3.6.2). I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11974-16 I STOCKHOLM Förvaltningsrättens bedömning Bolaget har i sin ansökan uppgivit att bolaget uppfyller kraven avseende referenser och bifogat blankett "Referensuppdrag 1". Av den ifyllda blanketten framgår dock inte tiden för det efterfrågade referensuppdraget, det framgår inte heller kontraktsvärde eller någon benämning och beskrivning av uppdragets omfattning. Detta trots att det funnits rutor för ifyllande av dessa uppgifter och det framgår att ansökande bolag ska lämna svar på samtliga begärda uppgifter samt följa anvisningarna i underlaget och i de bilagda blanketterna. Bolaget har således inte redovisat referens­ uppdraget enligt anvisningarna, vilket varit ett krav för att gå vidare i upphandlingen och få lämna anbud. Det har inte heller visats att de uppgifter som bolaget skulle ha lämnat för referensuppdrag 1 framgår av andra av bolaget inlämnade handlingar. Myndigheter har en stor frihet att själva avgöra vad de vill upphandla och att utforma underlaget så länge det inte strider mot reglerna i LOU. Förvaltningsrätten finner att underlaget i nu aktuella delar är så pass klart och tydligt att de anbudssökande borde kunnat avgöra vad den upp­ handlande myndigheten tillmäter betydelse vid upphandlingen (ifr RÅ 2002 ref. 50) Det är enligt förvaltningsrätten även tillräckligt tydligt angivet vilka faktorer som är avgörande för godkännande av referensuppdragen. Slutsats Sammantaget anser förvaltningsrätten att det saknas skäl för ingripande enligt LOU. Vad bolaget i övrigt har anfört förändrar inte denna bedömning. Bolaget har mot denna bakgrund inte heller lidit eller riskerat att lida skada. Ansökan om överprövning ska därför avslås. 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11974-16 I STOCKHOLM HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOU). Karin Nordqvist Förvaltningsrättsfiskal Föredragande har varit Peter Collert. 'i,' I 00 0- Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ t. valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se