FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE Mål nr 27884-10 Enhet 12 PracticeWorks Sweden AB, 556544-2539 Östra Järnvägsgatan 27 111 20 Stockholm DOM 2010-06-17 Meddelad i Stockholm Sida 1 (6) 2010 -06· 1 8 Ombud: Advokaterna Henrik Nilsson och Jesper Lindfors, jur.kand. Catrin Agerhäll Bird & Bird Advokat KB Box 7714 103 95 Stockholm MOTPART Karolinska Institutet, 202100-2973 171 77 Stockholm Ombud: Advokat Anders Stening och jur.kand. Malin Wallin MAQS Law Firm Advokatbyrå AB Box 7009 103 86 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår PracticeWorks Sweden AB:s ansökan om över­ prövning. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 9 april 2010 upphör därmed att gälla. �IJ'!,�., Dok.Id 35473 Postadress Besöksadress Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 ,• JiJr� C\\.il;t?_��-tj,;;,.; �>,.. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 2 27884--10 BAKGRUND OCH YRKANDEN Karolinska Institutet (Kl) har genomfört en upphandling av Digitalt jour­ nal- och patientadministrativt system, referensnummer 8029/OF. Upphand­ lingen har genomförts som en öppen upphandling. Av tilldelningsbeslutet avsänt den 31 mars 2010 framgår att Karolinska Institutet har beslutat att anta annat anbud än anbudet från PracticeWorks Sweden AB (Bolaget). Bolaget ansöker hos förvaltningsrätten om överprövning enligt LOU och yr­ kar i första hand att upphandlingen får avslutas först rättelse gjorts genom att en ny utvärdering utförs. l andra hand yrkas att Upphandlingen ska göras om. Till stöd härför anför Bolaget bl.a. följande. Det vinnande anbudet har gett in blanl<:ett SKV 4820 daterad den 6 oktober 2008. Detta strider mot skall-kravet att blanl<:etten maximalt får vara högst en månad gammal. Kl har inte bedömt de erbjudna systemen på ett sakligt och korrekt sätt i enlighet med förfråg­ ningsunderlaget. Kl har uteslutit bolaget trots att förfrågningsunderlagets skall-krav är uppfyllda. Ki har även bo1isett från att det vinnande anbudet avviker från förfrågnings1mderlaget. Som en del av utvärderingen av anbuden har Kl utfört test av Systemet. KI:s egen önskan var att under testet inte få instruktioner om hur Systemet kan användas. Det torde vara förklaringen till att KI felaktigt gjort bedörnningen att vissa krav/funlctioner inte kunde visas vid test. Enligt tilldelningsbeslutet anser Kl att skall- krav 1.5.1 A, 1.3.5.C, 2.2.1 G och 2.2.1 H inte kan anses uppfyllt då bolaget inte vid testen kunnat visa hur dessa krav/funktionaliteter har uppfyllts. Systemet uppfyller dessa krav. Funlctionaliteten rörande röntgenbilder finns och hade kunnat visas vid det genomförda testet om Kl begärt detta. KI har dragit felaktiga slutsatser från det samtal med bolagets tekniker som KI hänvisar till. Denne tekniker vidhåller att Systemet är kompatibelt med Romexis. Funlctionaliteten hade kunnat visas om bolaget hade ombetts att visa den. l Systemet går det inte att skicka en remiss utan att den har signerats. Studenter utan behörighet kan således inte signera i Systemet. Avseende behörighetskontroll hade vid testet FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida3 27884-10 ingen användare tilldelats nödvändig behörighet. Därför kunde funktionen inte visas. Funktion hade kunnat visas om bolaget hade ombetts att tilldela användare behörighet. Kl anger felaktigt att bolagets tekniker vid det test av patientjournalen som Kl genomförde skulle ha sagt att systemet inte är kom­ patibelt med Romexis. Det bestrids att bolagets representant vid testet, en mycket erfaren tandläkare som är expert på systemet, skulle ha bekräftat nå­ got sådant förhållande. Kl anger att systemet inte kunnat definiera behörighet för enskilda användare eller på funktionsnivå. Det framgår dock av skrivelse att systemet hanterar behörighetskontroll genom att skapa grupper som tillde­ las efterfrågad behörighet. Det är således fullt möjligt att genom detta förfa­ rande tillhandahålla den av Kl begärda funktionaliteten. I den referensinstal­ lation som implementerats vid Malmö Tandvårdshögskola har inte just denna nivå av funktionsbehörighet efterfrågats, och den lokala systeminstallationen som ju alltid hmdanpassas har därför möjligen då inte varit inställd att till­ handahålla den av Kl efterfrågade fimktionsbehörigheten. Kl anger att man för ifrågasatta funktioner i samtliga fall har begärt förklaringar och demon­ strationer av systemet för att undersöka om skall-kravet faktiskt uppfylldes. Bolagets personal har dock enligt Kl inte kunnat lämna tillfredsställande för­ klaringar eller demonstrationer. Denna uppgift bestrids helt med hänvisning till den redogörelse från testtillfället som lämnats till bolaget av dess repre­ sentant. Det vinnande anbudet har för flera skall-krav hänvisat till kommande version av systemet. Det måste förstås som att funktionen inte var tillgänglig vid tillfället och att skall-kraven inte är uppfyllda. Mot bakgnmd av detta har Kl använt sig av en utvärderingsmodell som lämnar otillåtet utrymme för godtycke i strid med LOU. Kl bestrider bifall till ansökan om överprövning och anför bl.a. följande. Vad gäller blankett SKV 4820 har Kl tmder upphandlingsförfarandet kon­ trollerat att de i blanketten lämnade uppgifterna fortfarande gäller. En ny blankett har getts in för att styrka detta. Vid prövningen av om de erbjudna systemen uppfyllde skall-kraven har Kl anlitat sal