FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ SÖKANDE DOM 2012-12-03 Meddelad i Umeå Mål nr 1469-12 E Kansli 2 Sida 1 (8) Skogsägarna Norrskog ekonomisk förening, 788400-1335 Åsele-Dorotea Skogsbruksområde Storgatan 14 919 32 Åsele Ombud: OlofFalkeström Sörviken 117 840 50 Gällö Ombud: Torsten Lundborg Borgsjö 366 919 92 Åsele MOTPART Åsele kommun Box200 910 60 Åsele SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling- LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Åsele kommun (Kommunen) har infordrat anbud avseende förvaltning av kommunens skog för avtalsperiod 2012 t.o.m. 2016. Vid upphandlingen används förenklat förfarande. Dok.Id 26805 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Sida 2 1469-12 Av kommunens utvärderingsprotokoll och tilldelningsbeslut framgår att Scherdins Jord & Skog (Scherdins) antagits som leverantör. Därtill framgår att fyra anbud inkommit och att tre gått vidare till utvärderingsfasen. Ett anbud från Skogsägarna Norrskog har rangordnats som nummer två vid anbudsutvärderingen. Skogsägarna Norrskog ansöker i förvaltningsrätten om överprövning av upphandlingen. Kommunen motsätter sig bifall till Skogsägarna Norrskogs ansökan. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). En upphandlande myndighet ska anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlande myndigheten, eller 2. det anbud som har lägst pris. Bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga ska göras enligt 12 kap. 1 § andra stycket LOU (15 kap. 16 § första och andra stycket LOU). Vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, ska myndigheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till föremålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljöegenskaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd (12 kap. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1469-12 I UMEÅ 1 § andra stycket LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). UTREDNINGEN Kommunens förfrågningsunderlag I kommunens förfrågningsunderlag, se bilaga 1, anges kriterier för prövning av anbud. Bl.a. anges att anbud kommer att utvärderas enligt principen om totalekonomiskt mest fördelaktiga anbud med hänsyn till pris och angivna mervärden. Av förfrågningsunderlaget framgår att mervärdena är indelade i tre kategorier - erfarenhet, resurser samt miljö- och kvalitetshänsyn. Vmje mervärdeskategori är indelad i miniminivåer. För varje nivå finns beskrivet hur mycket mer kommunen är villig att betala för mervärdet samt vad som minst krävs för att nivån ska anses vara uppfylld. Kommunens utvärdering av anbuden För kommunens utvärdering avseende upphandlingen, se bilaga 2. Parternas anföranden Skogsägarna Norrskog anför bl.a. följande. Kommunen har funnit att Scherdins erfarenhet och resurser och övriga anbudgivares erfarenhet och resurser är likvärdiga. Scherdins erfarenhet och resurser värderas till 10 000 kr, vilket är uppseendeväckande. Scherdins är inte miljö- och kvalitetscertifierad, vilket bör vara ett grundläggande krav med tanke på Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1469-12 I UMEÅ dagens standard. Miljö- och kvalitetscertifiering är en förutsättning i många virkesaffärer. Skogsägarna Norrskog är miljöcei1ifierad enligt ISO 1400/PEFC och kvalitetscertifierad enligt ISO 9001:2000. Detsamma gäller kontrakterade underentreprenörer inom både skogsvård och inom gallring/slutavverkning. All personal inom Skogsägarna Norrskog är skogligt högskoleutbildad. Skogsägarna Norrskog har förvaltat kommunens skogar under tre års tid och kommunen har sagt sig vara nöjd med det arbetet. Skogsägarna Norrskog har även planlagt kommunens skogsinnehav. Skogsägarna Norrskog har flera referenser från andra kommuner och juridiska bolag, där förvaltningsavtal finns. Normalt beaktar man i sammanhang som detta även företagets ekonomiska ställning, vilket kan vara relevant när förvaltaren ska förmedla stora belopp från utförda och pågående avverkningar för kommunens räkning. Skogsägarna Norrskog har enligt 2011 års redovisning en soliditet på 24%. Kommunen anför bl.a. följande. En upphandlande enhet kan inte i efterhand konstruera modeller för att utesluta eller gynna enskilda anbudsgivare. Avseende mervärdet erfarenhet måste rimligtvis den av Scherdins åberopade erfarenheten tas i beaktande, eftersom förfrågningsunderlaget formulerats utan krav på erfarenhet av "motsvarande uppdrag och karaktär". Hade förfrågan formulerats på ett annat sätt hade givetvis kommunen kunnat ta begreppet i beaktande på annat sätt, men nu är inte så fallet och därmed har mervärde för erfarenhet likställts mellan de olika anbudsgivarna. Avseende mervärdet resurser är förfrågan formulerad med olika miniminivåer för tilldelning av mervärde och detta kan inte förbises vid utvärdering av inkomna anbud. Den uppdragsorganisation som Scherdins Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1469-12 IUMEÅ offererat uppfyller miniminivån för högsta mervärde, precis som de båda andra anbudsgivarna, och därmed har mervärdet tilldelats i enlighet med förfrågan. Avseende mervärdet miljö- och kvalitetscertifiering har det under tiden som anbudsförfrågan annonserats inte påtalats av någon potentiell anbudsgivare att det borde vara ett grundläggande krav att en anbudsgivare är miljö- och kvalitetscertifierad. Det vore annars brukligt. Det är inte möjligt att i efterhand påföra ett s.k. skall-krav i en offentlig upphandling. Oavsett det faktum att Skogsägarna Norrskog har mer erfarenhet, större resurser eller fler certifikat är det de ursprungliga villkoren som gäller vid utvärdering av inkomna anbud. I det här fallet har Scherdins avlämnat ett anbud som uppfyller de krav som presenterade i anbudsförfrågan samt på ett tillräckligt sätt uppfyllt de på förhand angivna nivåerna för mervärden för att bedömas vara det totalekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Skogsägarna Norrskog anför bl.a. följande. Upphandlingen bör rimligen syfta till att tillse att den lämpligaste aktören tilldelas uppdraget. Värderingen görs genom att värdera tillgängliga fakta från anbudsgivarna. Skogsägarna Norrskog har presenterat flera objektiva faktorer och vedertagna standards som Scherdins saknar. Ändå har kommunen valt att värdera anbuden som likvärdiga, vilket inte kan accepteras. Att hävda att vedertagna certifieringssystem inte varit skall-krav vid anbudsförfrågan och därför inte ska beaktas i värderingen är felaktigt och har medfört att uppdraget gått till fel aktör. Skogsägarna Norrskog ställer sig frågande till hur ägande av egen skogsfastighet kan jämställas med förvaltning av kommunskogar och förvaltning genom förvaltningsavtal, vilket Skogsägarna Norrskog har stor erfarenhet av. Det finns många presumtiva förvaltare att välja på ifall kommunen inte ställer högre krav på uppdragstagaren än att denne ska äga en skogsfastighet och ha jobbat med skogsvårdsuppdrag. Kommunen är PEFC-certifierad genom Skogsägarna Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1469-12 I UMEÅ Norrskog. Detta betyder att kommunen bör följa den målklassade planen, som ligger till grund för miljöcertifieringen. Det innebär också att de åtgärder som utförs eller beställs ska följa PEFC-standard. Skogsägarna Norrskog har PEFC-certifikat, vilket inte Scherdins har. Om detta framkommer vid en revision riskerar kommunen att förlora sin miljöcertifiering med de förluster detta kan innebära i virkesvärden m.m. Kommunen anför bl.a. följande. En anbudsutvärdering kan och får endast göras utifrån de villkor som anges i förfrågan. Invändningar mot förfrågan skulle rimligtvis ha påtalats under annonseringen av densamma och inte i efterhand. Under annonseringen hade kommunen haft möjlighet att justera angivna parametrar för att säkerställa den kvalitet Skogsägarna Norrskog påpekar saknas. Att i efterhand förändra villkoren för tilldelning av kontrakt är inte förenligt med LOU. Skogsägarna Norrskog anför bl.a. följande. Skogsägarna Norrskog invänder mot kommunens anbudsvärdering vad avser de grunder man bedömt de olika aktörerna utifrån. De objektiva fakta som lagts fram (miljöcertifiering, erfarenhet och kompetens etc.) har inte beaktats på ett seriöst sätt av kommunen. Skogsägarna Norrskog, som är ett professionellt skogsförvaltningsföretag, motsätter sig att bli värderat lika avseende resurser och erfarenhet med ett skogsvårdsföretag, som inte tidigare haft skogsförvaltningsuppdrag. DOMSKÄL Skogsägarna Norrskog anför att kommunen inte borde ha värderat mervärdena erfarenhet och kompetens hos Scherdins som likvärdiga med Skogsägarna Norrskogs erfarenhet och kompetens. Skogsägarna Norrskog ställer sig frågande till hur ägande av egen skogsfastighet kan jämställas med förvaltning av kommunskogar och förvaltning genom Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1469-12 I UMEÅ förvaltningsavtal. Skogsägarna Norrskog motsätter sig att bli värderat lika avseende resurser och erfarenhet med ett skogsvårdsföretag, som inte tidigare haft skogsförvaltningsuppdrag. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Av utvärderingsprotokollet framgår att både Scherdins och Skogsägarna Norrskog tilldelats maximalt mervärde inom både kategorin erfarenhet och kategorin resurser. Enligt förfrågningsunderlaget krävs för maximalt mervärde inom kategorin erfarenhet att ansvarig förvaltare har mer än 15 års erfarenhet av skogs­ förvaltning. För maximalt mervärde inom kategorin resurser krävs att förvaltningsorganisationens uppdragsorganisation består av minst en person utöver ansvarig förvaltare med telefonpassning 07:00 - 18:00. Inga ytterligare krav behöver enligt förfrågningsunderlaget vara uppfyllda för att maximalt mervärde ska tilldelas inom respektive kategori. Det ställs således inga krav på att den ansvarige förvaltaren ska ha erfarenhet av förvaltning av kommunskogar och förvaltntng genom. förvaltningsavtal. Det ställs inte heller krav på att anbudsgivaren tidigare ska ha haft skogsförvaltningsuppdrag. Förvaltningsrätten finner att det inte har framkommit annat än att kommunen vid utvärderingen har följt de krav som uppställts i förfrågningsunderlaget vad avser bl.a. tilldelning av mervärde. Upphandlingen kan därför inte, utifrån vad som anförts av Skogsägarna Norrskog, anses strida mot de gemenskapsrättsliga principerna om fömtsebarhet och likabehandling som kommer till uttryck i 1 kap. 9 § LOU. Vidare anför Skogsägarna Norrskog att Scherdins inte är miljö- och kvalitetscertifierad, vilket bör vara ett grundläggande krav med tanke på dagens standard och en förutsättning i många virkesaffärer. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. En av huvudprinciperna enligt LOU är att anbud som inte uppfyller samtliga obligatoriska krav i Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 469-12 IUMEÅ förfrågningsunderlaget, s.k. skall-krav, inte ska beaktas vid utvärderingen. Den upphandlande myndigheten har en stor frihet att utforma sitt förfrågningsunderlag på det sätt som myndigheten bedömer som lämpligt under förutsättning att förfrågningsunderlaget inte strider mot de gnmdläggande gemenskapsrättsliga principerna och i övrigt är formulerat i enlighet med LOU. Förvaltningsrätten finner att miljö- och kvalitets­ certifiering, utifrån förfrågningsunderlagets utformning, inte utgör skall­ krav i upphandlingen. Den omständigheten att Scherdins inte är miljö- och kvalitetscertifierad medför därför inte att Scherdins anbud inte skulle ha utvärderats. Förvaltningsrätten finner att det, utifrån vad Skogsägarna Norrskog anfört, inte heller kan anses strida mot de grundläggande gemenskapsrättliga principerna eller LOU att inte ha miljö- och kvalitetscertifiering som skall-krav i upphandlingen. Inte heller i övrigt finner förvaltningsrätten att det Skogsägarna Norrskog anfört medför att upphandlingen ska anses strida mot någon av de gemenskapsrättsliga principerna eller i övrigt mot någon bestämmelse i LOU. Grund för åtgärder enligt 16 kap. 6 § LOU föreligger därför inte och ansökan ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 3 (DV 3109/1C LOU). Hases Per Sjöblom Lagman Målet har föredragits av förvaltningsrättsnotarien Susanne Ragvald. ÅSELE KOMMUN Tekniska avdelningen Johan Wikström 2012-05-24 nom � UPPHANDLING AV SKOGSFÖRVALTNING Åsele kommun inbjuder till anbudsräkning på förvaltning av kommunens skogar för avtalsperiod 2012 t.o.m. 2016. Totala innehavet är ca 2900 ha varav ca. 2200 är produktiv skogsmark PM för anbudsgivare kan erhållas från e-avrop. Skriftliga anbud i enlighet ska vara kommunen tillhanda senast onsdagen den 20 juni 2012 ÅSELE KOMMUN Tekniska avdelningen ÅSELE KOMMUN 2012 -09- ____ MITT