FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 Sida 1 (11) 6760-17 DOM 2017-11-21 Meddelad i Malmö 1. Sydbuss AB, 556342-6732 (mål nr 6750-17) Almvägen 10 271 71 Nybrostrand Ombud: Karin Bernrnar och Emilie Steen Wistrand Advokatbyrå Box 11920 404 39 Göteborg 2. Kiviks Buss AB, 556345-9949 (mål nr 6757-17) Hjälmaröd 981 277 32 Kivik 3. Evrokonsult i Skåne AB, 556883-8865 (mål nr 6760-17) Prästgatan 15 A 274 32 Skurup Mål nr 6750-17 6757-17 SÖKANDEN MOTPART Tomelilla kommun Gustafs Torg 16 273 80 Tomelilla SAKEN Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten beslutar att Tomelilla kommuns upphandling Skolskjuts för särskoleelever april 2017, KS 2017/396, ska göras om. Dok.Id 400042 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se www.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKET '"· ,;..,,:. .c 42.q a1 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6750-17 m.fl. I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND Tomelilla kommun genomför upphandling av Skolsltjuts för särskoleelever april 2017, KS 2017/396. Upphandlingen genomförs med öppet förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU. Efter anbudsutvärderingen beslutade Tomelilla kommun den 16 juni 2017 att tilldela Telepass AB upphandlingen. Vid utvärderingen förkastades Ev­ rokonsult i Skåne ABs anbud som orimligt lågt. YRKANDEN Sydbuss AB (Sydbuss) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att den ska göras om. Kiviks buss AB (Kiviks buss) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att den ska göras om. Evrokonsult i Skåne AB (Evrokonsult) ansöker om överprövning av upp­ handlingen och yrkar i första hand att den ska rättas på så sätt att utvärde­ ringen görs om, varvid Evrokonsult tilldelas upphandlingen. I andra hand yrkar bolaget att utvärderingen ska göras om i sin helhet. Kommunen anser att Sydbuss, Kiviks buss och Evrokonsults ansökningar ska avslås. VAD PARTERNA ANFÖR Sydbuss AB (mål nr 6750-17) Sydbuss anför bl.a. följande. Upphandlingen är utformad på så sätt att det offererade priset avgör vem som vinner upphandlingen. Anbudspris lämnas som en klumpsumma per trafikpaket och läsår och ska omfatta samtliga fordon och tjänster som krävs för genomförande av trafikpaketet. I kravet Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6750-17 m.fl. I MALMÖ Avdelning 1 anges att "Körsträckan som ligger till grund för utvärderingen är endast en uppskattning.". I underlaget finns dock ingen körsträcka angiven, varken totalt eller per elev. Inte heller anges hur många fordon som behövs för att utföra transporterna. Att elevernas postort anges innebär inte att det är möj­ ligt att räkna ut körsträckan mellan bostad och skola eftersom denna kan variera väsentligt beroende på var inom området för postorten eleven bor. Det är otydligt hur långt innan skolstart eleverna får hämtas. Eleverna ska hämtas direkt efter skolslut, men för flera elever är sluttider inte angivna. Detta gör det omöjligt att beräkna antalet fordon som behövs och antal kilometer för uppdraget. Det anges också att andra skolskjutsar kan komma att ingå, men varken volymer eller antal kilometer anges. Vid volymförändringar finns det enligt förfrågningsunderlaget viss möjlig­ het till prisjusteringar. Vid tillkommande turer under avtalsperioden, t.ex. till andra skolor, kommer prissättningen att utgå från anbudet. Hur denna prisberäkning kommer att gå till framgår inte. Vid minskande eller ökande antal kilometer räknas priset om först efter en ökning eller minskning mot­ svarande mer än 10 procent på årsbasis. Det framgår inte hur det ska vara möjligt att avgöra hur en sådan förändring skett, när förfrågningsunderlaget saknar uppgift om beräknad körsträcka. Det är den part som kallar till för­ handling som ska visa att förändringarna har medfört kostnadsförändringar. Då det saknas uppgift om såväl körsträcka som vilket antal fordon som lig­ ger till grund för offererat pris skulle det bli mycket svårt för en anbudsgi­ vare att visa på att en förändring skett och hur stor denna är. Upphandlingar av aktuellt slag - där behovet förväntas variera under avtals­ tiden - brukar enligt Sydbuss erfarenhet vanligvis utformas genom ersätt­ ning dels i form av fast ersättning per fordon och år och dels genom ett rör­ ligt kilometerpris per fordonstyp. För det fall modeller med ett fast pris i en klumpsumma används brukar körsträckor samt antal bilar som behövs för att utföra uppdraget tydligt framgå av förfrågningsunderlaget. För tillkom- Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6750-17 m.fl. Avdelning 1 mande turer därutöver utgår då ytterligare ersättning enligt viss angiven be­ räkning. Underlaget för upphandlingen är således mycket otydligt. Anbudsgivarna har haft att lämna ett klumppris på ett trafikpaket utan att kunna beräkna hur långa körsträckor som omfattas av paketet eller hur många fordon som kommer att behövas för detta. Det är därtill nästan omöjligt att beräkna när en volymförändring som ger rätt till en prisjustering sker. Förfrågningsun­ derlaget är så otydligt utformat att det inte varit möjligt för anbudsgivarna att skapa sig en bild av möjlighetema att lämna ett konkurrenskraftigt an­ bud. Bristerna är så stora att upphandlingen måste göras om. Kommunen (mål nr 6750-17) Kommunen anför bl.a. följande. Upphandlingsunderlaget har varit tillräck­ ligt tydligt och så tydligt som det har varit möjligt att utforma detsamma. Exakta volymer kan inte anges i den här typen av upphandling eftersom antalet barn i särskola med skolskjutsbehov varierar över tid. De flesta för­ ändringar sker inför skolstart men förändringar kan även ske under termi­ nens gång. Även om kommunen hade haft vetskap om vilka elever som be­ höver skolskjuts till särskola under höstterminen 2017 så hade det ändå end­ ast varit en liten del av avtalstiden. Till upphandlingsunderlaget har kom­ munen bilagt två sammanställningar över vilka behov som fanns under vår­ terminen 2017, ett för varje trafikpaket. Där framgick var elever gick i sko­ lan, i vilket samhälle de bodde, vilka dagar de gick i skolan, vilka tider de hade och i vilken årskurs de gick. Det var ett så omfattande material som kommunen kunde bistå med. Det är otänkbart att tex. lägga ut bostadsa­ dresser. Kommunen kan inte i upphandlingsunderlaget ange hur länge varje elev kan åka till och från skolan. Det beror dels på att olika elever har olika behov och dels på att elever tillkommer och faller bort under avtalstidens gång. En del elever kan mycket väl samåka med andra elever och för vissa kan en längre åktid till och från skolan godtas, medan andra elever inte alls I MALMÖ Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6750-17 m.fl. I MALMÖ Avdelning 1 klarar av samåkning eller längre restider än nödvändigt. Därför har kommu­ nen också skrivit i upphandlingsunderlaget att "restiden ska planeras till­ sammans med kommunens skolskjutshandläggare". I upphandlingsunderla­ get angavs också att anbudsgivare skulle beakta eventuella behov av ökat eller minskat antal fordon under avtalstiden och att ingen extra ersättning skulle utgå för detta. Med andra ord har det hela tiden varit klart att behovet av skolskjuts, såväl i antalet fordon som i körsträckor, kommer att förändras under avtalstiden. Anbudsgivare skulle ta höjd för detta i sitt anbud. Kiviks buss AB (mål nr 6757-17) Kiviks buss anför bl.a. följande. Upphandlingen uppfyller inte de krav som kan ställas på tydlighet eftersom det varit oklart för anbudsgivarna hur många fordon som förväntas användas, hur länge passagerarna får åka till och från skolan och vilka körsträckor det rör sig om. Därtill krävs el- eller gasdrivna bilar men det framgår inte om hybrider är tillåtna. Kommunen (mål nr 6757-17) Kommunen anför i allt väsentligt detsamma som i mål 6750-17. Evrokonsult i Skåne AB (mål nr 6760-17) Evrokonsult anför bl.a. följande. Kommunen har förkastat bolagets anbud på grund av vad de anser som ett orimligt lågt pris. Bolaget är frågande till hur kommunen rättfärdigar detta beslut och hur kommunen har kommit fram till att anbudspriset skulle vara orimligt lågt. Bolaget har svarat på de kompletteringar kommunen begärt. Kommunen har lagt in egna värderingar i utvärderingen av priserna. På grund av det felaktiga förkastandet av bola­ gets anbud har bolaget lidit ekonomisk skada. Kommunen (mål nr 6760-17) Kommunen anför bl.a. följande. Kommunen har skriftligen begärt en förkla­ ring till Evrokonsults låga anbud och inte fått ett tillfredställande svar. Ev- Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6750-17 m.fl. I MALMÖ Avdelning 1 rokonsult har också fått tillfälle att yttra sig över kommunens skäl för att förkasta anbudet. Kommunen bedömer att Evrokonsult med sitt låga anbud inte kommer att kunna uppfylla de krav som ställs vad gäller sociala krav, teknisk förmåga, kapacitet samt hur miljö-, sociala- och arbetsrättsliga skyl­ digheter ska uppfyllas. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Förvaltningsrätten kan enligt 20 kap. 4 och 6 §§ LOU pröva om en upp­ handlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på ta­ lan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. En upphandlande myndighet ska enligt 4 kap. 1 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Mål nr 6750-17 Sydbuss AB ./. Tomelilla kommun Sydbuss anser att upphandlingsdokumenten i den aktuella upphandlingen är otydligt utformade avseende bl.a. körsträckor och antal fordon som ska ingå i anbudet. Kommunen anser att upphandlingsunderlaget är tillräckligt tydligt och så tydligt som det varit möjligt att utforma det. Frågan i målet är således om upphandlingsdokumenten är utformade på ett sådant sätt att upphand­ lingen uppfyller de upphandlingsrättsliga kraven på transparens och likabe­ handling. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6750-17 m.fl. I MALMÖ Avdelning 1 Upphandlingsdokumentet Av de administrativa föreskrifterna, upphandlingsdokumentets avsnitt 1, framgår bl.a. följande. Upphandlingen avser skolskjutstransporter till grundsärskola, träningsskola samt gymnasiesärskola. Skols!guts ska även tillhandahållas till elever pla­ cerade i centralt beslutade särskilda undervisningsgrupper i Barn- och ut­ bildnings regi. Även skolskjutsar för elever som under en kortare eller längre period inte själv kan transportera sig ingår om dessa inte täcks av försäkring. Skolskjutsen ska ske varje skoldag, minst 178 dagar per år. Ele­ verna ska hämtas vid bostaden och lämnas på respektive skola enligt bila­ gorna l och 2. Detta ska ske enligt angivna tidpunkter (preliminära) i an­ slutning till skoltiderna. Skolskjutsarna ska anpassas till skolstart på mor­ gonen och varierande sluttider. Även skolskjuts till LSS-verksamhet i di­ rekt anslutning till skoltiderna ingår, samt om behov finns av skolskjuts för enstaka elever till simundervisning eller bad i varmvattenbassäng. Elev får lämnas på skolan tidigast 15 minuter före skolstart och ska hämtas direkt efter skolslut. Väntetider kan i vissa fall accepteras på grund av samkörning mellan skolorna. Restiden ska planeras tillsammans med kommunens skol­ skjutshandläggare. Elevunderlaget baseras på nuvarande behov, men för­ ändringar kan komma att ske under terminen och mellan läsåren. Anbuds­ givaren har att beakta eventuellt behov av ökat eller minskat antal fordon under avtalstiden då ingen extra ersättning utgår från detta. (Se avsnitt 1.1.2 och1.7.l.) Anbuden kommer att utvärderas enligt värderingsprincipen lägsta pris. Upphandlingen är uppdelad på två paket som utvärderas var för sig. (Se av­ snitt l.8.1 och l.9.1.) Ett trafikpaket består av transportservice med olika fordonsstorlekar/-typer. Anbudspris lämnas per trafikpaket per läsår och ska omfatta genomföran­ det av hela trafikpaketet, d.v.s. priset ska avse samtliga fordon och tjänster som krävs för genomförandet. Körsträckan som ligger till grund för utvär­ deringen är endast en uppskattning. (Se avsnitt l.9.2.) Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6750-17 m.fl. I MALMÖ Avdelning 1 Av avtalsvillkoren för upphandlingen, upphandlingsdokumentets avsnitt 2, framgår bl.a. följande. Leverantörens ersättning ska enligt detta avtal uppgå till angivna priset i prismatrisen. (Se avsnitt 2.4.1) Under avtalsperioden kan antalet elever komma att variera, vilket kan på­ verka Leverantörens trafikupplägg. Antalet skolor kan förändras både till antal och till lokalisering. För tillkommande turer under avtalsperioden kommer prissättning att utgå från anbudet. Prisjustering gällande mins­ kande och ökande kilometer räknas om, först efter en ökning eller minsk­ ning motsvarande mer än 10 procent på årsbasis. I det fall ökningen eller minskningen är större än 10 procent är det endast ökningen eller minsk­ ningen över 10 procent som prisjusteras. Den part som kallar till förhand­ ling ska visa att förändringarna har medfört kostnadsförändring och hur stor denna är. (Se avsnitt 2.6.1.) Förvaltningsrättens bedömning Enligt rättspraxis ska ett förfrågningsunderlag vara så klart och tydligt ut­ format att en leverantör på grundval av detta ska kunna avgöra vad den upp­ handlande enheten tillmäter betydelse vid upphandlingen och en utvärde­ ringsmodell ska vara så utformad att den är ägnad att leda till ett rättvisande resultat. Detta följer bl.a. av EU-rättens krav på likabehandling, förutsebar­ het och transparens (se RÅ 2002 ref. 50). EU-domstolen har uttalat att principen om öppenhet innebär att alla villkor och bestämmelser avseende förfarandet för kontraktstilldelning ska uttryck­ as klart, precist och otvetydigt i meddelandet om upphandling eller i för­ frågningsunderlaget för att det ska vara möjligt dels för alla rimligt inf01me­ rade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare att kunna förstå den exakta räckvidden av dessa och tolka dem på samma sätt, dels för att den upphand­ lande myndigheten ska kunna kontrollera på ett effektivt sätt om anbuden från anbudsgivarna uppfyller upphandlingskriterierna för det aktuella kon­ traktet (se t.ex. EU-domstolens dom den 29 april 2004 i mål C-496/99). Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6750-17 m.fl. I MALMÖ Avdelning 1 Av upphandlingsdokumenten framgår att anbudspris ska lämnas per trafik­ paket per läsår och ska omfatta genomförandet av hela trafikpaketet, d.v.s. priset ska avse samtliga fordon och tjänster som krävs för genomförandet. Anbuden utvärderas enligt värderingsprincipen lägsta pris. I bilaga 1 och 2 till upphandlingsdokumentet framgår postort, skolor och skoltider för de elever som under vårterminen 2017, dvs. terminen närmast före avtalsstart, haft sådan skolskjuts som avtalet omfattar. Det anges även att körsträckan som ligger till grund för utvärderingen endast är en uppskattning. Förvaltningsrätten kan konstatera att det i upphandlingsdokumenten inte finns någon uppgift om vilket antal kilometer upphandlingen omfattar. Inte heller finns någon uppskattning av hur många fordon som behövs eller nå­ gon utgångspunkt i övrigt för anbudsgivarna att lägga till grund när de ska bestämma och beräkna sitt anbudspris. De uppgifter som lämnats i bilaga 1 och 2 om elevunderlaget närmast föregående termin är enligt förvaltnings­ rätten alltför osäkra för att en anbudsgivare med någon rimlig säkerhet ska kunna göra en bedömning av vad upphandlingen omfattar och vad som så­ ledes ska ingå i anbuden. Kommunen har anfört att anbudsgivare haft att ta höjd för att behovet av skolskjuts kunnat förändras under avtalstiden, såväl avseende antalet fordon som körsträckornas längd. Även om det inte är orimligt att kräva att anbudsgivarna i sin prissättning tar viss hänsyn till att förutsättningarna för avtalet kan variera och att t.ex. antalet fordon som be­ hövs i upphandlingen kan förändras över tid och att någon ersättning inte utgår om det antal fordon som behövs förändras, måste samtidigt upphand­ lingen uppfylla de upphandlingsrättsliga kraven på bl.a. förutsebarhet. En­ ligt förvaltningsrätten är den osäkerhet som föreligger kring villkoren och förutsättningarna för upphandlingen i det aktuella fallet större än vad princi­ perna om öppenhet och likabehandling tillåter. Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6750-17 m.fl. I MALMÖ Avdelning 1 I upphandlingsdokumenten anges vidare att priset för tjänsten ska förändras vid s.k. tillkommande turer under avtalsperioden, liksom vid ökning eller minskning av antalet kilometer med mer än 10 procent på årsbasis. Beräk­ ningen ska utgå ifrån anbudspriset. Eftersom det inte finns någon uppgift om vilket antal kilometer upphandlingen omfattar går det inte att räkna ut något kilometerpris. Det finns därmed inte heller något underlag för att be­ döma när det har skett en sådan ökning eller minskning av antalet kilometer som kan föranleda prisjustering. Det finns inte heller i upphandlingsdoku­ menten någon annan beräkningsgrund som möjliggör en beräkning av priset för de s.k. tillkommande turema. Förvaltningsrätten anser mot denna bak­ grund att upphandlingsdokumenten även i denna del är otydliga på ett så­ dant sätt som medför att villkoren för upphandlingen inte är förutsebara för anbudsgivama. Sammanfattningsvis är upphandlingsdokumenten inte tillräckligt klart och precist utformade. Det är inte förutsebart vad upphandlingen och anbuden omfattar, vilket påverkar anbudsgivamas möjlighet att lämna väl under­ byggda anbud. Den osäkerhet som föreligger kring villkoren och förutsätt­ ningarna för upphandlingen är större än vad principema om öppenhet och likabehandling tillåter. Upphandlingen har således inte genomförts i enlighet med 4 kap. 1 § LOU. Bristerna i upphandlingen kan vidare antas ha påver­ kat Sydbuss möjlighet att lämna ett konkurrenskraftigt anbud, vilket medfört att bolaget lidit eller kan komma att lida skada. Det finns därmed skäl för ingripande enligt LOU. Eftersom bristerna är hänförliga till det konkurrens­ uppsökande skedet i upphandlingen är det inte tillräckligt med rättelse, utan upphandlingen ska göras om. Mål nr 6757-17 Kiviks buss AB .I. Tomelilla kommun Kiviks buss gör gällande i huvudsak samma brister i upphandlingen som Sydbuss gör. Eftersom förvaltningsrätten ovan har funnit att dessa brister i Sida 11 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 6750-17 m.fl. I MALMÖ Avdelning 1 upphandlingen innebär att den ska göras om, saknas det skäl att närmare pröva Kiviks buss talan. Mål nr 6760-17 Evrokonsult i Skåne AB ./. Tomelilla kommun Evrokonsult gör gällande att det var fel av kommunen att förkasta bolagets anbud. Med hänsyn till att förvaltningsrätten ovan har funnit att upphand­ lingen har sådana brister att den ska göras om saknas det skäl att pröva Ev­ rokonsults förstahandsyrkande om rättelse. Det finns inte heller skäl att pröva vad bolaget anfört till stöd för sitt andrahandsyrkande att upphand­ lingen ska göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1B LOU) ��- ----··-� -------.> Susanne Axelsson har föredragit målet. Kerstin H\dgrn \_, SVERIGES DOMSTOLAR www. domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga D en som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock sldckas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitat ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges �gen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. F01ts. nästa sida www.domstol.se 2. 3. 4. 5. Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • lagen(2011:1029)omupphandlingpå försvars- och säkerhetsområdet, • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. www domstol.se