FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr I LINKÖPING 2017-11-10 6629-17 Meddelad i Linköping SÖKANDE Möbelcentralen i Degerfors-Karlskoga Aktiebolag, 556325-0124 Karlskogavägen 693 35 Degerfors MOTPART Migrationsverket, 202100-2163 Avd -- -- ··- Rättsenheten 601 70 Norrköping SAKEN Dnr 1 Överprövning av upphandling enligt lagen (2016:1145) om offentlig upp­ handling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 303953 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 11 00 013-25 11 40 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se ,vv,w.förvaltningsratteniIinkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6629-17 I L INKÖPING YRKANDEN M.M. Migrationsverket genomför upphandlingen Möbler till lägenheter (möbler för hemmiljö), dnr 3.2.1-2017-69694. Upphandlingen genomförs genom öppet förfarande. Enligt tilldelningsbeslutet den 8 september 2017 har tre leverantörer tilldelats kontrakt. Av upphandlingsprotokollet framgår att Mö­ belcentralen i Degerfors-Karlskoga Aktiebolag (Bolaget) inte har kvalifice­ rats sig då det inte har uppfyllt ett obligatoriskt krav i upphandlingen, punk­ ten 1.4.3 Referensuppdrag i upphandlingsdokumentet. Bolaget ansöker om överprövning och yrkar att Bolagets anbud ska kvalifi­ ceras (rättelse) eller att upphandlingen görs om. Migrationsverket motsätter sig ansökan. VAD PARTERNA SAMMANFATTNINGSVIS HAR ANFÖRT Bolaget Bolaget har under 30 år mer eller mindre varit ensamma leverantörer till Migrationsverket vad gäller möbler. Upphandlingsenheten har löpande haft kontakt med Bolaget under åren och verket har stor kunskap om Bolagets förmåga att lösa dennes önskemål. I anbudet angavs Migrationsverket som referens. Bolaget missade att ange en specifik person och dess telefonnum­ mer. Syftet med kravet på referenstagning är att ta reda på om leverantörerna har kapacitet och vana att utföra uppdraget. Mot bakgrund av syftet och då det är bevisat att Bolaget har varit leverantörer åt Migrationsverket under 30 år, är kravet i 1.4.3 uppfyllt trots att två namn och telefonnummer inte har an­ getts. I kravet frånsäger sig Migrationsverket skyldigheten att kontrollera att 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6629-17 referenserna är korrekta. I kravet anges vidare att Migrationsverket har rätt att beakta interna referenser om sådana finns. Bolaget har bevisat att sådana interna referenser finns. Att i detta fall beakta interna referenser och inte externa, som Migrationsverket inte behöver vidimera torde vara det absolut bästa sätt att bekräfta Bolagets förmåga att klara uppgiften. Syftet med upphandlingen är att staten ska göra en så bra affär som möjligt och att det ska ske med full öppenhet. Bolagets anbud har varit flera miljo­ ner lägre än de som har tilldelats kontraktet. Bolaget är dessutom den enda anbudsgivare som lämnat anbud för samtliga anbudsområden. Det känns oproportionerligt att förlora en upphandling när Bolaget de sen­ aste åren fakturerat Migrationsverket stora belopp. Bolaget har inte blivit behandlade lika som övriga anbudsgivare. Ingen har tidigare varit leverantör på samma villkor. Migrationsverket kan inte hävda att de bryter mot likabe­ handlingsprincipen eftersom de inte har använt de andra anbudsgivarna som informationskälla i upphandlingen. Under upphandlingsprocessen har Mi­ grationsverket återkommande tagit kontakt med Bolaget för att få informat­ ion om bl.a. hur Bolaget har löst leveranserna. Det är därför helt rätt att hän­ visa tillbaka till Migrationsverket vad gäller referenser. Migrationsverket Det kan inte anses att Migrationsverket har brutit mot någon av de grund­ läggande principerna eller mot någon annan bestämmelse i lagen på ett så­ dant sätt att Bolaget har lidit skada eller kan komma att lida skada. Det sak­ nas därmed förutsättningar att besluta om rättelse eller att upphandlingen ska göras om. Bolaget har varken angett namn på kontaktpersoner eller några telefonnummer i sitt anbud. Därmed uppfyller det inte det ställda kra­ vet. Den omständigheten att Migrationsverket har haft en lång affärsrelation I LINKÖPING 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6629-17 I LINKÖPING med Bolaget innebär inte att verket kan bo1ise från ställda krav. Ett sådant agerande skulle stå i strid med likabehandlingsprincipen. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. Av 4 kap. l § LOU framgår att den upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i en­ lighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Av 20 kap. 6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Upphandlingsclokumentet I upphandlingsdokumentet anges såvitt nu är aktuellt följande 1.4 Krav på leverantören 1.4.3 Referenstagning För att säkerställa att leverantören har resurser och branscherfarenhet inom efterfrågat område ska referensuppdrag lämnas. Referenser ska anges från minst två (2) liknande uppdrag, som utförts under de senaste tre (3) åren. (...) Referenserna ska vara angivna med namn på kontaktpersoner inklusive telefonnummer. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6629-17 I LINKÖPING Leverantörerna ska kontrollera att angiven kontaktperson är aktuell och går att nå på angivet telefonnummer. Vidimering av uppgifterna kan komma att ske och Migrationsverket kan komma att beakta interna/egna referenser om sådana finns. Förvaltningsrättens bedömning En upphandlande myndighet har en långtgående frihet att utforma upphand­ lingsdokumentet och ställa de krav som den anser behövs för att säkerställa syftet med upphandlingen, förutsatt att kraven inte strider mot LOU och däri angivna unionsrättsliga principer. De obligatoriska krav som anges i upp­ handlingsdokumentet ska normalt vara till fullo uppfyllda i anbudet för att den upphandlande myndigheten ska kunna uppta ett anbud till slutlig an­ budsutvärdering och tilldela anbudsgivaren kontrakt i upphandlingen. Det åligger den part som gör gällande att en upphandlande myndighet brutit mot bestämmelserna i LOU att visa att skäl för begärd åtgärd föreligger en­ ligt nämnd lagstiftning. Bolaget har gjort gällande att det uppfyller det obligatoriska kravet på att lämna referenser, punkten 1.4.3 i upphandlingsdokumentet. Bolaget har i sitt anbud åberopat Migrationsverket som referens och hänvisat till parternas tidigare affärsrelation. Det står klart att Bolaget inte har angett två kontakt­ personer inklusive telefonnummer i sitt svar. Proportionalitetsprincipen innebär att upphandlande myndighet inte får ställa högre krav än vad som är nödvändigt för att uppnå det eftersträvade syftet i upphandlingen. Det huvudsakliga syftet med aktuell upphandling har varit att tilldela en leverantör per tilldelningsområde kontrakt innebärande att leverera möbler till hemmiljö, främst till lägenheter som är förhyrda av Migrationsverket. Syftet med det aktuella kravet har varit att anbudsgivarna 5 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6629-17 I L INKÖPING ska lämna referenser till tidigare utförda uppdrag för att säkerställa att an­ budsgivaren har den erfarenhet och de resurser som krävs för uppdraget. Kravet på att kontaktpersoner inklusive telefonnummer ska lämnas för de uppdrag som åberopas av anbudsgivaren, bedöms av förvaltningsrätten vara proportionerligt i förhållande till nämnda syften. Att Migrationsverket an­ gett att uppgifterna kan komma att vidimeras ändrar inte denna bedömning. Den upphandlande myndigheten ska enligt likabehandlingsprincipen be­ handla alla leverantörer lika och ge dessa lika förutsättningar. Detta innebär att en tidigare affärsrelation inte får leda att en affärspartner tillika anbuds­ givare behandlas mer fördelaktig till följd av tidigare affärstransaktioner. Eftersom Bolaget inte har angett två kontaktpersoner inklusive telefonnum­ mer har det inte uppfyllt det aktuella kravet. Att Migrationsverket angett att verket även kan komma att beakta egna referenser kan enligt förvaltnings­ rätten inte tolkas som att kravet på att lämna två kontaktpersoner inklusive telefonnummer inte behöver uppfyllas. Att Bolaget valt att lämna informat­ ion om sin verksamhet till Migrationsverket innebär inte heller att Migrat­ ionsverket under upphandlingsförfarandet borde ha tolkat in den informat­ ion myndigheten har i det lämnade anbudet. Förvaltningsrätten bedömer mot bakgrund av det sagda att det inte framkommit skäl att ingripa mot upphandlingen. Bolagets ansökan om ingripande mot upphandlingen ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, bilaga l (DV 3109/l D LOU). Annika Lowen Lagman Föredragande har varit Såma Kader. SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för över-klagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, www.domstol.se 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016: 1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. \V\V\v.domstol.se