Allmänna avdelningen Enhet12 SÖKANDE Meddeladi Stockholm KONKURRENSVERKET Kammarkollegiet, Statens inköpscentral, 202100 -0829 Box2 2 18 103 15 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Sida1 (6) FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I STOCKHOLM 2015-02-05 Mål nr 25015-14 SelectaAB,556069-3318 Ostmästargatan5 12090Årsta Ombud:MagnusKylhed KylhedJuridikAB Klasrovägen46 B 19149 Sollentuna MOTPART Avd Dnr KSnr AktbU '!C'" -02-05 ._,.., 1J Förvaltningsrättenavslår SelectaAB:s ansökanom överprövning. Dok.Id 551777 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefon E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. DOM Sida2 25015-14 Statens inköpscentral genomför en upphandling avseende ramavtal för kaffeautomater med tillhörande varor och tjänster (96-82-2013). Upphand­ lingen är indelad i olika anbudsområden. Myndigheten använder sig av ett öppetförfarandeenligtlagen(20071: 091)omoffentligupphandling,LOU. Selecta AB ( nedan Bolaget) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand rättelse och i andra hand att upphandlingen görs om. Till stöd :för sin talan anför bolaget bl.a. följande. Upphandlingen är uppdelad i sju regioner. Bolaget har rangordnats som etta i fyra av dem. I de tre övriga regionerna har företaget Jobmeals anbud rangordnats som etta. Jobmealsanbuduppfyllerinteställdaskall-krav.EnligtEU-rättslig praxis ( mål C-19/00 , punkt 42) ska för:frågningsunderlaget vara formulerat på ett sådant sätt att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla an­ budsgivare kan tolka kriterierna på samma sätt. I synnerhet med hänvis­ ning till den i Sverige gällande standarden inom vendingbranchen som är 12 gram kaffe per kopp kan det förutsättas att samtliga leverantörer har utgått från denna tolkning av för:frågningsunderlaget. Om detta inte är rik­ tigt strider förfrågningsunderlaget mot principerna om transparens och därmed mot LOU. Stor automat I för:frågningsunderlaget punkten 4.2.2. anges att stor modell innebär automat för mer än300 koppar. Beräknat på12 gram kaffe per kopp inne­ bär detta att ca 3,5 kilo kaffe kan fyllas på. Jobmeals automat av stor mo� dellrymmerenbart3 kilokaffe. Mellanstor automat FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 2 5015-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Mellanstorautomatinnebärautomatförmerän160koppar. Beräknatpå 12 gram kaffe per kopp innebär detta att ca 2 kilo kaffe kan fyllas på. Jobmeals automat av mellanstor modell rymmer enbart 1 kilo kaffe. Jobb­ meals automat av mellanstor modell uppfyller vidare inte kravet i 4.2 .1:18 genom att den inte är utrustad med angiven energisparfunktion. Automat9 Under punkt 4.2 .2. i llirfrågningsunderlaget anges att automat9 ska rymma minst 80 koppar. Beräknat på12 gram kaffe per kopp innebär detta att ca 1 kilo kaffe kan fyllas på. Därutöver ska liten modell ha ytterligare minst tre fack för t.ex. choklad, mjölkpulver, instantkaffe/ socker. Jobmeals automat har fyra fack men de två stora facken rymmer endast ca 09, kg kaffe varför det går åt två fack för ett kilo kaffe. Automaten har därefter endast två ytterligare fack. Kiloprispå tepåsar, Bolaget har uppgivit en felaktig vikt på en förpackning tepåsar varför kilo­ priset blivit för högt. Jobmeals anbud innehåller ett för lågt kilopris på samma förpackning tepåsar. Detta innebär att anbuden inte utvärderats enligt de faktiska priserna som gäller. Statens inköpscentral bestrider bifall till Bolagets ansökan. Till stöd för sin talan anför myndigheten bl.a. följande. Det aktuella kravet angående automaterna består dels av ett obligatoriskt krav på att offererade automa­ ter ska klara av mer än 300 koppar per fyllning, dels en uppskattning av mängd kaffe per kopp och den totala mängden kaffe som kan fyllas på. Den andra delen utgör en uppskattning vilket framgår av ordalydelsen "per kopp beräknas 1 2 gr" och "ca 3,5 kilo kaffe" för stor automat respek­ tive "ca l kilo kaffe" för automat9. Bolagets påstående om att det krävs12 gram per kopp och att totalt 3,5 kilo för stor automat respektive 1 kilo kaffe för automat9 ska kunna fyllas på är felaktigt. Det viktiga är att Sida 3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida4 25015-14 Jobmealintygatatt automaternafyllerkravetpå antaletkoppar.Kande sedan intelevereraärdetenavtalsrättsligfråga. Stor automat Jobmeal har bekräftat att automat1 uppfyllerkravet om att leverera mer än 3 00 koppar perfyllning samt bifogat ett produktbal d. Mellanstor automat I sitt anbud harJobmeal bekräftat att kraven avseende kapacitet och ener­ gispar:funktionforautomat4. äruppfyllda.Tillanbudetharbifogatsett produktbladsomvisarattbådakravenär uppfyllda.Medanledningavan­ sökan harStatens inköpscentral kontaktatJobmeal som åter bekräftat att automat4 uppfyllerkraven. Automat 9 I sittanbudharJobmealbekräftatattkravenförautomat9 äruppfyllda. Tillanbudetharbifogatsett produktblad.Statensinköpscentralharbedömt attJobmealsautomat9 kanleverera80 kopparkaffeperfyllningnär det finns ettfack om0,9 kilo och minst treytterligarefackför övri g dryck. Kilopris på tepåsar Föfrr ågningsunderlagetpunkt5.6 reglerar det uppgivnaförhållandet att anbudsgivare angerfel kilopris.Förfrågningsunderlaget och likabehand­ lingsprincipen harföljts. Bolaget hari nte lidit eller kunnat komma att lida skada. SKÅLEN FÖR AVGÖRANDET Om en upphandal nde myndighet har brutit mot de grundläggande princi­ perna i1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestäm melse i dennalag och dettaharmedförtattenleverantörhar liditellerkankommaattlidaskada, Sida5 FÖRVALTNJNGSRÅTTEN DOM 2501 5-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen ska rätten enligt 16 kap. 6 § samma lag besluta att upphandlingen ska göras omelleratt den:far avslutasförstsedanrättelsehargjorts.Detärenligt praxis den partsom gör gällande att en upphandling ärfelaktig som på ett klartsätt skaangevilkaomständigheter hangrundar sintalanpå(seHögsta förvaltningsdomstolensavgörandeRÅ2009 ref.69). I enlighet med likabehandlingsprincipen som kommer till uttryck i 1 kap. 9 § LOU får den upphandlande myndigheten inte e:fterge eller bortsefrån s å d a n a s k a l l - k ra v s o m u p p s t ä l l t s i ffl r :fr å g n i n g s u n d e r l a g e t . K a m m a r r ä tt e n i Stockholmharidommeddeladden15 oktober2010(målnr4583-10)fun­ nitattdåleverantörenuppgettattalla"skall-krav' uppfylltsstriderdetmot likabehandlingsprincipen så som den kommer tilluttryck i1kap. 9 § LOU attförkastaett anbudpådengrundenattdetileverantörensproduktspeci­ fikation på leverantörens hemsida:framgick att produkten inte uppfyllde alla obligatoriska krav. Frågai måletär omBolagetvisatattKammarkollegietbrutitmotLOUnär Jobmealsanbud godtagits.Inledningsvisfinnerförvaltningsrättenattdose­ ringen som använts somunderlagför beräkningen avhur stort kaffemaga­ sin som krävsför attuppfylla kravet på antalet koppar rimligtvis måste ansessomexemplifierade.Doseringenpåverkasavkvalitetav kaffe som väljsoch måste därför antas kunnaskifta.Vad bolaget anfört om att samt­ ligaleverantörermåstehautgåttfrånjust12 gram kaffeperkoppgörsåle­ des enligtförvaltningsrätten inte att förfrågningsunderlaget brister i trans­ parens på ett sätt som strider motLOU. Vad sedan gäller:frågan omJobmeal brustit i ställda skall-krav konstaterar förvaltningsrättenattJobmealpåsamtligai måletaktuellaområdenbekräf­ tatattkravenäruppfyllda.Bekräftandethar ocksåskettpåettsättsominte gett anledning till ifrågasättandefrån Kammarkollegiets sida.Mot den bakgrundenhar inteKammarkollegiethafträttattförkastabolagetsanbud. FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 6 250 15-14 Till detta kommer att förvaltningsrätten anser att bolaget inte heller i sin ansökan om överprövning kunnat visa att Jobmeals anbud faktiskt inte uppfyller ställda skall- krav. Bolaget bygger sin argumentation på att 1 kopp innehåller12 gram kaffe. Som förvaltningsrätten angett ovan måste emellertid doseringen i gram antas variera med vald kvalitet av kaffe. Med den utgångspunkten har Bolaget inte kunnat visa på någon bristande krav­ uppfyllelse av ställda skall-krav. Förvaltningsrätten finner slutligen att problemet med att anbudsgivare inte angivit korrekt vikt på erbjudna förpackningar av tepåsar reglerats på ett tillfredsställande sätt i förfrågningsunderlaget, varför skäl till ingripande på denna grund saknas. Därtill kommer att Bolaget vid en eventuell brist i förfrågningsunderlaget på den här punkten inte visat att det lidit eller kun­ nat lida skada. Bolaget har således inte visat att Statens inköpscentral brutit mot LOU när myndigheten utvärderat anbuden. Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga1 (DV 3109/lA LOU). 1f(6 Rådman Peter Collert har föredragit målet. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vil l överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet-harmeddelatsvidenmuntlig - . förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivels en kommerinnästavardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillståu.d . meddelas. Kamma.ttätten lämnar prövningstillstånd om 1. detfinns anledningattbetvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kan:una.r.tätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om . dessa uppgifter hat lämnats tidigar}! i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlita.I ombud, ska ombudets namti, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobil.telefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kanuna.ttätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, debevis somklagandenvillåberopaochvad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. 2. 3. 4. 5. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet I mål om övei:prövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas .innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig info�ation finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. BehöverNiflerupplysningar omhurman överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se