AA� FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2012-02-16 Meddelad i Malmö Mål nr 134-12E Sida 1 (5) I MALMÖ ·�'·'"·;;,\;,,; Avdelning1 . Sune Wennerberg SÖKANDE INPA AB, 556185-5726 Höjdrodergatan 27 212 39 Malmö MOTPART Lunds Universitet Box 117 221 00 Lund Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) DOMSLlJT Lunds Universitets upphandling av hygien- och städprodukter, dnr EKIU 2011/34, ska göras om i den del som avser efterfrågat sopset. Förvaltningsrätten avslår i övrigt yrkandet om ingripande enligt LOU. Dok.Id 96990 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-.3.5 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 134-12E I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Lunds Universitet genomför en upphandling av hygien- och städprodukter, dnr EKIU 2011/34. Upphandlingen avser förbrukningsmaterial inom sex olika produktgrupper. Lunds universitet har inledningsvis genomfört den aktuella upphandlingen med öppet förfarande. Efter utvärdering fattade universitetet tilldelningsbeslut som dock annullerades då det framkom tveksamheter avseende uppfyllande av specificerade krav på efterfrågade produkter. Vid förnyad prövning av ingivna anbud framkom att inget av de ingivna anbuden uppfyllde samtliga ställda krav varför universitetet beslu­ tade att övergå till förhandlat förfarande utan föregående annonsering i enlighet med 4 kap. 5 § LOU. Efter utvärdering beslutade universitetet att anta anbud från Wulff Supplies AB. INPA AB ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar rättelse på så sätt att Wulff Supplies AB:s anbud ska diskvalificeras och att INPA AB:s anbud ska antas. Lunds Universitet anser att ansökan ska lämnas utan bifall och att förvalt­ ningsrätten ska besluta om rättelse genom att efterfrågat sopset utgår ur sortimentet och att en förnyad prövning av anbuden därefter ska göras. DOMSKÄL Relevanta rättsliga bestämmelser m.m. En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och om proportionalitet iakttas. Sida .3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1.34-12E I MALMÖ Avdelning 1 Av 16 kap. 1 och 5 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Därvid gäller att förvaltningsrätten i princip endast prövar de särskilt an­ givna frågor som sökanden tar upp. Parternas argumentation JNPA AB. INPAS anbud har felaktigt blivit diskvalificerat när det gäller efterfrågat sopset. Den vinnande anbudsgivaren, Wulff Supplies AB, har offererat minst två felaktiga produkter enligt universitetets kravspecifikation och borde därmed ha blivit diskvalificerad. Eftersom övriga anbudsgivare blivit diskvalificerade borde lNPA ha vunnit upphandlingen. När det gäller av Lunds Universitet efterfrågat sopset så framgår det klart och tydligt av produktblad att INPA offererat exakt enligt kravspecifika­ tionen, dvs. reglerbar sopskyffel och reglerbar borste med skaft i plåt med gummilist, inklusive handledsstöd som passar för sopsetet. Någon specifi­ kation rörande handledsstödets utformning har inte framgått av förfråg­ ningsunderlaget. Universitetets påstående att den aktuella produkten över­ huvudtaget inte existerar på marknaden stämmer inte eftersom INPA offe­ rerat ett sopset helt enligt universitetets specifikation. INPA har vid tele­ fonsamtal med universitetet den 13 januari 2012 bekräftat att sopsetet finns i sortimentet, att det inkluderar handledsstöd samt att produkten kan visas upp. Några skäl för att stryka produkten från efterfrågat sortiment finns därför inte. När det gäller Wulff Supplies AB:s anbud föreligger sådana felaktigheter att detta ska diskvalificeras. Efterfrågad papperskorgspåse ska ha en tjock- Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 134-12E I MALMÖ Avdelning 1 lek på 30 my (my=mikrometer). Wulff Supplies AB har vid komplettering lämnat ett orent anbud genom att ange att tjockleken endast är 3 my vilket borde föranleda en diskvalifikation. När det gäller sopsetet som Wulff Supplies AB offererat så är varken borste eller skyffel reglerbar, vilket Lunds Universitet efterfrågat i sin produktspecifikation. Lunds Universitet: Lunds universitet har efter förnyad kontroll av aktuella produkter konstate­ rat att Wulff Supplies AB uppfyller preciserade krav avseende efterfrågad papperskorgspåse. Wulff Supplies AB har lämnat in korrekta uppgifter som anger att påsen har den efterfrågade tjockleken 0,03 mm, dvs. 30 my. Produkten uppfyller således efterfrågad tjocklek. När det gäller efterfrågat sopset har Lunds universitet inte kunnat finna att sådant, enligt den specifikation som angetts i förfrågningsunderlaget, finns att tillgå på marknaden, varför denna produkt bör utgå ur upphandlingsun­ derlaget. lNPA har dessutom vid telefonsamtal den 13 januari 2012 intygat att de inte har efterfrågad produkt till försäljning, utan att produkten endast finns som prototyp. Efterfrågat sopset fanns således inte att tillgå på mark­ naden vid tiden för anbudsinlämnandet. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten kan inledningsvis konstatera att det i målet inte är visat annat än att Wulff Supplies AB uppfyller de efterfrågade kraven vad gäller papperskorgspåse. Det finns således inte skäl för att utesluta Wulff Suppli­ es AB:s anbud i den delen. Förvaltningsrätten kan vidare konstatera att universitet, efter att ha fattat ett tilldelningsbeslut och därefter annullerat detta, valt att övergå från öppet till förhandlat förfarande. Universitetet har efter förhandling med samtliga Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 134-12E Avdelning 1 I MALMÖ anbudsgivare som uppfyllde ställda kvalificeringskrav fattat ett nytt tilldel­ ningsbeslut. Efter en förnyad kontroll har universitetet nu funnit att inget anbud uppfyller kraven beträffande sopset och att den efterfrågade produk­ ten inte finns på marknaden. Denna uppfattning delas inte av INPA AB. Enligt förvaltningsrätten är upphandlingsförfarandet så vitt avser sopset numera så ogenomträngligt att det finns skäl för ingripande enligt LOU. Bristerna i förfarandet är av den karaktären att de inte bör rättas inom ra­ men för pågående upphandling. Samtidigt saknas det anledning att förord­ na om rättelse eller annan åtgärd beträffande övriga delar av upphandling­ en. Ett ingripande enligt LOU bör därför begränsas till att upphandlingen görs om endast i den del som avser sopset. , se bilaga (Dv 3109/1B LOU) HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lB LOU