LÄNSRÄTTEN I DOM ···Mål rty······· 943-09 E Sida 1 (25) VÄNERSBORG 2009-07-17 Linda Wallin SÖKANDE Meddelad i Vänersborg � 1009 -07- 2 O E• Ombud: Advokat Carl Bokwall och jur. kand. Per-Owe Arfwedson Advokatfirman Cederquist KB Box 1670 111 96 Stockholm MOTPART Västra Götalandsregionen 462 80 Vänersborg SAKEN Offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling -LOU DOMSLUT Länsrätten avslår Bring CityMail Sweden AB:s framställan om åtgärder enligt lagen om offentlig upphandling. Bring City Mail Sweden AB, 556591-6961 Västberga Gårdsväg 36 120 21 Stockholm Länsrättens interimistiska beslut gäller inte längre. Dok.Id 70964 Postadress Box 1060 462 28 Vänersborg Besöksadress Residensgatan 23 Telefon Telefax 0521-27 03 00 0521-27 03 80 E-post: lansrattenivanersborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-16:00 r�. LÄNSRÅTTEN I DOM VÄNERSBORG 2009-07-17 BAKGRUND Västra Götalandsregionen (VGR) bestämde i tilldelningsbeslut den 8 april 2009 att annan leverantör är Bring CityMail AB (Bolaget) tilldelats tjäns­ teområdet D.1 Sändningar i upphandlingen "Posthanteringstjänster för leverans till Västra Götalandsregionen", diarem. SN072-2008 (upphand­ lingen). Länsrätten beslutade den 27 april 2009 att ifrågavarande upphandling, i den del den avsåg tjänsteområdet D. l Sändningar inte fick avslutas innan länsrätten avgjort målet slutligt eller något annat har beslutats. YRKANDE M.M. Sida 2 ----943.:09E --------j Bolaget yrkar att länsrätten enligt 16 kap. 2 § första stycket LOU ska för­ ordna att upphandlingen ska göras om avseende tjänsteområdet Större Sändningar. Som skäl anför Bolaget bl.a. följande. Grunder: VGR har bru­ tit mot proportionalitets- och likabehandlingsprincipen och därmed mot 1 kap. 9 § LOU. VGR:s brott mot proportionalitetsprincipen består i att VGR tillämpat ett utvärderingskriterium (Geografisk täckning) och en poäng­ sättning som premierar anbudsgivare som kan leverera försändelser i hela landet trots att den absoluta merparten av försändelser som är föremål för VGR:s upphandling ska levereras inom Västra Götalandsregionen. Det tillämpade utvärderingskriteriet och VGR:s grunder för poängsättning står därmed i strid med proportionalitetsprincipen. VGR har även handlat i strid med likabehandlingsprincipen genom att tillämpa utvärderingskriterium (Geografisk täckning) och en poängsättning som medfört att endast Posten kunnat erhålla full poäng vid utvärdering. Som en följd av att VGR brustit i sina förpliktelser enligt LOU har Bolaget lidit, eller i vart fall riskerat att lida skada, i den mening som avses i 16 kap. 1 § första stycket LOU och 16 kap. 2 § andra stycket LOU. Genom att VGR uppställt det oproportionerli- - --LÄNSRÄTTEN I DOM VÄNERSBORG 2009-07-17 ga utvärderingskriteriet samt behandlat anbudsgivarna i strid med likabe­ handlingsprincipen har VGR begränsat konkurrensen på ett otillbörligt sätt och omkullkastat Bolagets möjligheter att lämna ett konkunenskraftigt anbud. Skäl för ingripande med stöd av 16 kap. 2 § LOU föreligger på denna grund. Eftersom bristerna hänför sig till förfrågningsunderlaget är rättelse inte en tillräcklig åtgärd, varför upphandlingen ska göras om. Bo­ lagets talan avser endast avtalsområdet D. Större sändningar eftersom Bo­ laget inte lider skada pga. VGR:s brott mot LOU avseende de övriga av­ talsområdena. VGR:s brott mot proportionalitetsprincipen och likabehand­ lingsprincipen avser dock samtliga tjänsteområden. - Omständigheter­ VGR påbörjade upphandlingen av posthanteringstjänster vid inledningen av 2009. Ramavtal avsåg att träffas med en leverantör per tjänsteområde inom sammanlagt sju tjänsteområden. Bolaget och Posten var de enda an­ budsgivarna som lämnade anbud på tjänsteområdet D.1 Större sändningar. Posten tilldelades avtal för detta tjänsteområde. - VGR:s utvärderingsmo­ dell och anbudsutvärdering- Resultatet av VGR:s anbudsutvärdering av­ seende Större sändningar utföll på följande vis: Sida 3 943:.09 E Vikt50procent Geografisk täckning Vikt 30 procent Miljö Vikt 20 procent Totalpoäng ! 2,15 5 poäng 1,50 : 5poäng 1,00 4,65 1 poäng 0,30 · 5poäng 1,00 3,80 2,20 5 poäng 1,50 5poäng 1,00 4,70 1 poäng 0,30 \ 5poäng 1,00 3,80 Sida 4 LÄNSRÄTTEN I DOM · ···~-92n:u9· E VÄNERSBORG 2009-07-17 Av tabellen ovan framgår att Bolaget erbjöd den lägsta Totala kostnaden och erhöll tillsammans med Posten högsta poäng avseende Miljö. Posten erhöll den högsta totalpoängen eftersom Posten fick 5 poäng avseende Geografisk täckning och Bolaget erhöll I poäng. Utvärderingen av kriteriet Geografisk täckning var utslagsgivande för vem av Posten eller Bolaget som skulle tilldelas kontrakt för tjänsteområdet. - VGR:s utvärderingskri­ terium Geografisk täckning och grunderna för poängsättningen strider mot proportionalitetsprincipen - Proportionalitetsprincipen innebär bl.a. att en upphandlande myndighet inte får uppställa utvärderingskriterium som går utöver vad som är nödvändigt för upphandlingen ifråga. Utvärderingskrite­ rierna måste vara effektiva/lämpliga och leda till att det avsedda syftet uppnås. Utvärderingskriteriema måste vidare ha ett naturligt samband med och stå i proportion till det behov som ska täckas. Se bl.a. Kammarrätten i Stockholms dom av den 13 januari 2009 i mål nr 8457-08 där det fastslås att ingen åtskillnad ska göras mellan bör- och skall-krav om dessa strider mot proportionalitetsprincipen. - Vid utvärdering av tjänsteområdet Större sändningar och utvärderingskriteriet Geografisk täckning har VGR lagt stor vikt (30 procent) vid om anbudsgivaren har geografisk täckning i hela landet och tilldelar en sådan leverantör högsta poäng. Anbudsgivarens förmåga att leverera försändelser i hela landet spelar en väldigt liten roll då en försiktig uppskattning ger vid handen att minst 90 procent av alla för­ sändelser inom tjänsteområdet sker inom Västra Götalandsregionen. VGR:s behov av att leverantören ska kunna leverera försändelser till övriga delar av landet inskränker sig till mindre än I0 procent av försändelserna lågt räknat. Trots att den väsentliga delen av VGR:s behov avser Västra Götalandsregionen premierar utvärderingsmodellen att anbudsgivaren har en nationell täckningsgrad som således getts en opåkallat stor samt avgö­ rande betydelse för utgången i upphandlingen. VGR begränsar genom ut­ värderingskriteriet den konkurrens som finns på marknaden på ett otillbör­ ligt sätt och leverantörer som har fullgod täckning i Västra Götalandsregi­ onen men inte i hela landet utestängs de facto från att delta i upphandling- Sida 5 . LÄNSRÄTTEN 1· DOM 943.:09 ff VÄNERSBORG en. - Det är den upphandlande myndigheten som har att visa att samtliga ställda krav står i överensstämmelse med proportionalitetsprincipen, se Kammarrättens i Stockholm dom av den 30 december 2008 i mål nr 4283- 08. Bolaget behöver således inte bevisa att utvärderingskriteriet strider mot proportionalitetsprincipen utan denna börda ligger primärt på VGR. Den undersökning som åberopas av VGR har inte, trots att Bolaget uttryckligen så begärt, ingetts till länsrätten. VGR har följaktligen inte ens gjort sanno­ likt, än mindre bevisat, att utvärderingsmodellen och viktningen av kriteri-• ema är proportionerlig. Utredningen är nio år gammal och avser inte VGR utan Göteborgs Stad. Eftersom VGR inte ingivet denna undersökning är det omöjligt för Bolaget eller länsrätten för den delen att ta ställning till de uppgifter som VGR för fram. Vad som dock redan nu kan anmärkas är, förutom att undersökningen är nästan ett decennium gai:mnal, att det exem­ pelvis inte framgår vilken typ av försändelser som undersölmingen omfat­ tar eller hur många försändelser som medräknats. Dessa omständigheter gör att Bolaget ifrågasätter relevansen och betydelsen av VGR:s undersök­ ning samt undersökningens värde som bevis. - Som exempel på att utvär­ deringskriteriet och grunderna för poängsättning är förenliga med propor­ tionalitetsprincipen för VGR fra.Ill korrespondens mellan universitetssjuk­ husen och rikssjukvården. VGR:s påståenden i denna del är ovidkornman­ de eftersom posthanteringen av dessa försändelser avser försändelser som huvudsakligen hör hemma inom produktområdet A. Inrikesförsändelser alternativt inom Postens Osorterade sändningar och inte försändelser inom produktområdet D.1 Sändningar. Att det saknas mätningar som anger och kvantifierar VGR:s behov av att skicka försändelser inom produktområdet D.1 Sändningar utanför regionen är beklagligt och en orsak till att upp­ handlingen har kommit att strida mot de grundläggande principerna i LOU. Det är i sammanhanget förvånansvärt att VGR å ena sidan gör gällande att viktningen av det kriteriet Geografiska täckning och grunderna för poäng­ sättningen är motiverat och förenligt med proportionalitetsprincipen samti­ digt som VGR salmar konkret underlag som visar VGR:s behov av att 2009-07-17 ------ Sida 6 LÄNSRÅTTEN I DOM 943::09 E ... VÄNERSBORG 2009-07-17 skicka försändelser utanför regionen. - Bolaget har å sin sida vidtagit egna utredningsåtgärder som samstämmigt stödjer dess uppfattning att den abso­ luta merparten av samtliga försändelser inom produktområde D. l Sänd­ ningar sker inom regionen. Bolaget har bl.a. Göteborgs Stad och Stock­ holms läns landsting (SLL) som sina kunder och har för dessa kunders räk­ ning hand om större försändelser som motsvaras av produktområde D. l Sändningar. Utredningsmaterialet är hämtat från dessa kunders tryckeri och den datafil med postnummerfördelningen som styr var försändelsen ska skickas. Bolaget har därför tillförlig information om hur stor andel av försändelserna motsvarande D. I Sändningar som är adresserade inom re­ spektive utom Göteborgs Stad och SLL. Även om urvalet är begränsat i mätningarna är det Bolagets uppfattning att dessa båda kunders fördelning av försändelser inom respektive utom den egna regionen inte i någon större utsträckning skiljer sig från det som gäller för VGR. Det förefaller ostridigt att åtminstone Göteborgs Stad är ett representativt jämförelseobjekt. De båda mätningarna har gett följande resultat. • En mätning skedde i maj 2008 avseende Göteborgs Stad och ca. 20 000 försändelser visar att den absoluta merparten (ca. 94 procent) av dessa försändelser skedde inom staden. Resterande försändelser, dvs. ca. 6 procent gick till angränsande kommuner. En mätning som skedde så sent som i mars 2009 avseende SLL och ca. 69 000 försändelser visar att den absoluta merparten (ca. 96 procent) skedde inom Stockholms läns landsting. Endast en mindre del av för­ sändelserna gick utanför SSL. De båda mätningarna är av färskare datum än den utredning som åberopas av VGR och representativ för VGR:s behov av att skicka försändelser inom respektive utanför Västra Götalandsregionen är mycket litet. Den ringa mängden av försändelser som ska skickas utanför VGR motiverar därför inte att kriteriet Geografiska täckning ska viktas till hela 30 procent samtidigt som grunderna för poängsättning i så hög utsträckning premierar geografisk täckning i hela Sverige. Viktningen är i sig således oproportio- LÄNSRÅTTEN I DOM VÄNERSBORG 2009-07-17 nerlig även om själva tilldelningslaiteriet skulle accepteras. - VGR:s ut­ värderingslaiterium och gnmderna för poängsättning strider mot likabe­ handlingsprincipen - Principen innebär att alla anbudsgivare ska behandlas lika och utan ovidkommande hänsyn. Utvärderingslaiterierna får inte upp­ ställas så att endast en anbudsgivare kan uppfylla dem eller gynnas av dem. Inte heller får vissa leverantörer särskilt missgymias av utvärderingslaiteri­ erna. En upphandlande myndighet får inte heller uppställa särskilda utvär­ deringslaiterier som medför att konkurrensen begränsas eller snedvrids. Den upphandlande myndigheten har således en skyldighet att tillvarata den konhm·ens som finns på marknaden. Huvudsyftet med LOU och de ge­ menskapsrättsliga bestämmelserna om offentlig upphandling är fri rörlig­ het för varor och tjänster och att medlemsstaterna ska öppnas upp för kon­ kurrens över gränserna. EG-domstolen har slagit fast att några av ändamå­ len med upphandlingsreglerna är att utveckla och tillvarata effektiv kon­ kurrens. För att en upphandlande myndighet inte ska ställa laav som be­ gränsar konkurrensen är det därför väsentligt att den väl känner markna­ dens funktion och konkurrensförhållanden. - Den anbudsgivare som har täckning i hela landet ges maximal poäng 5 vid utvärderingen av tjänste­ området Större sändningar. Den enda leverantören som har täclming i hela landet är Posten. Posten är ett av Nordens största företag inom kommuni­ kations- och logistiktjänster. Posten har en bred produktportfölj och en sedan flera år tillbaka en upparbetad och betald infrastruktur som innebär att försprång mot övriga aktörer på marknaden. Posten har dessutom ökat sitt försprång genom samgåendet med Posten Damnark. Posten har genom lagstiftning en skyldighet att tillhandahålla en samhällsomfattande post- tjänst, vilket innebär att Posten måste ha ett heltäckande distributionsnät i Sverige. I Västra Götalandsregionen finns Bolaget som täcker ca. 55 pro­ cent samt några mindre lokala aktörer som endast täcker enstaka kommu­ ner. Av naturliga skäl finns det inte ekonomiska incitament för privata ak­ törer att bygga upp ett motsvarande distributionsnät som Posten. Bolaget är sedan den svenska postmarkanden avreglerades år 1994 huvudutmanare till Sida 7 943�09 E LÄNSRÄTTEN I VÄNERSBORG DOM 2009-07-17 Posten. - Genom VGR:s poängmodell kommer Posten alltid att ha ett otill­ börligt försteg mot andra anbudsgivare. Posten har ett försteg om 1,20 po­ äng om Postens konkurrenter som lämnar anbud endast täcker delar av regionen och till följd därav endast tilldelas 1 poäng när Posten får 5 poäng (5 poäng x 0,30 = 1,50 - 0,30 = 1,20 (1 poäng x 0,30 = 0,30)). Posten har ett försteg om 0,6 poäng om Postens konkurrenter som lämnar anbud täck­ er hela regionen och till följd därav tilldelas 3 poäng när Posten får 5 poäng (5 poäng x 0,30 = 1,50 - 0,90 = 0,60 poäng (3 poäng x 0,30 = 0,90)). Det är endast Posten som kan erhålla en maximal poäng om 5 viktade poäng (To­ tal kostnad 2,50, Geografisk täckning l,50 och Miljö l,00). Andra leveran­ törer kan maximalt endast erhålla 3,80 viktade poäng (Total kostnad 2,50, Geografisk täckning, 0,30 och Miljö l,00). Den enda möjligheten för Bola­ get och andra potentiella leverantörer att bryta Postens försprång är att läg­ ga ett så pass lågt pris som kompenserar för Bolaget skulle vara tvunget att sänka sitt pris med ytterligare ca. 25 procent (från nuvarande pris som re­ dan är 25 procent lägre än Postens till 45-50 procent under Postens pris) för att kompensera den fördel som Posten erhållit i upphandlingen. Trots att Bolaget tilldelades den högsta poängen avseende utvärderingskriterier­ na Totalkostnad och Miljö vann Posten tjänsteområdet till följd av att Pos­ ten erhöll högsta poäng avseende Geografisk täckning och Bolaget erhöll den lägsta poängen. Det otillbörliga gynnandet av Posten har varit väsent­ ligt och avgörande för utgången av upphandlingen beträffande tjänsteom­ rådet Större sändningar. Mot denna bakgrund och i avsalmad av något objektivt godtagbart skäl till att Posten ska gynnas framför andra anbuds­ givare innebär utvärderingskriteriet och grunderna för poängsättningen ett otillbörligt gynnande av Posten som strider mot likabehandlingsprincipen. - VGR motiverar utvärderingskriteriet och grunden för poängsättningen bl.a. med att det uppkommer ett "mervärde" ''ju större del av VGR:s utgå­ endeförsändelser som en leverantör kan hantera". Detta uppkommer ef­ tersom VGR inte behöver "förädla" posten ytterligare utöver den "föräd­ ling" som sker inom VGR innan försändelsen lämnas över till leverantören LÄNSRÄTTEN I DOM VÄNERSBORG 2009-07--17 av posthanteringstjänsten. Det VGR möjligen vill göra är att övergå till Postens tjänst Frankeringsservice alternativt gå från enstaka försändelser (A. Inrikesförsändelser) till att gå över till Postens tjänst Osorterade sänd­ ningar vilket inbegriper sortering av försändelser utifrån försändelsernas vikt och format, men utan att försändelserna sorteras i postnummerordning. Det är endast Posten som tillhandahåller sådan sorteringstjänst beträffande postnummersortering i sitt produktutbud. Ovanstående förädlingsprocess, som innebär lokalt genererade men centralt förädlade försändelser, omfat­ tar enligt Bolagets uppfattning endast enstaka försändelser eller osorterade försändelser. Volymer inom Bolagets offererade segment produceras hu­ vudsakligen hos tredjepart (ej inom VGR:s lokala enheter), där sorteringen sker digitalt i adressfilerna före produktion av försändelsen. Detta innebär således att ingen ytterligare manuell hantering ("förädling") av VGR be­ hövs, vilket i sin tur inte innebär någon ytterligare merkostnad för VGR. Enligt Bolagets uppfattning uppkommer således inte något sådant mervär­ de och det framgår inte av VGR:s förfrågningsunderlag att VGR efterfrågat en postsorteringstjänst motsvarande Postens Osorterade sändningar vilket gör att det "mervärde" som VGR motiverar utvärderingskriteriets vikt samt grunderna för poängsättningen inte är relevant. Detta framgår särskilt ge­ nom att VGR inte utvärderat Bolagets tjänst Sorterade sändningar i inter­ vallet 500-4 999. VGR:s invändning stärker inte VGR:s talan utan blott­ lägger en ytterligare brist i upphandlingen. - VGR gör gällande att leveran­ törerna genom samverkan kan uppnå en högre täclmings grad i landet och uppnå en högre poängsättning beträffande Geografisk täckning. Detta är inte riktigt. Även om Bolaget skulle samverka med samtliga leverantörer förutom Posten, skulle det aldrig gå att uppnå full geografisk täckning i Sverige eller ens i Västra Götalandsregionen. Med samverkan skulle den maximala poängen för geografisk täckning ändå vara begränsad till 1 po­ äng. Samverkan fyller därför ingen funktion för att uppnå större geografisk täclmingsgrad. Även om VGR:s viktning av kriteriet Geografisk täckning är 30 procent har utvärderingskriteriet en avgörande betydelse för utgången Sida 9 943�09E ----------LÄNSRÄTTENl- -­ VÄNERSBORG DOM Sida 10 ··-943:.09 E ·· 2009-07-17 av upphandlingen. VGR menar att de uträkningar som Bolaget redovisat i sin ansökan om överprövning inte på något sätt visar att utvärderingsmo­ dellen eller grunderna för poängsättning strider mot likabehandlingsprinci­ pen. VGR anger dock inte vilka invändningar VGR har mot Bolagets be­ räkningar, förutom att de baserats på ett felaktigt utvärderingsunderlag som i och för sig inte innebär något för riktigheten av slutsatserna kring uträk­ ningarna. För att Bolaget på ett riktigt sätt ska kunna bemöta VGR:s be­ stridande i sak, förutsätter det att VGR anger gnmderna för sitt bestridan­ de. Följande tre frågor är då av särskilt intresse. 1. Är det ostridigt att den maximala poängen som alla andra leverantörer än Posten erhålla är begränsad till 3,8 poäng, samtidigt som Postens maximala poäng uppgår till 5 poäng? 2. Givet förutsättningarna i upphandlingen, är det ostridigt att Bolaget skulle behöva sänka sitt offererade pris med ca. 45-50 procent för att vinna över Posten? Mot bakgrund av VGR:s kunskap om postmark:naden, är en 45-50 pro­ centig prissänkning av de priser som Bolaget offererade i upphandling­ Dessa frågor sätter fingret på vari bristen på likabehandling består i. Om VGR försökt att besvara frågorna hade klarhet erhållits hur VGR menar att likabehandlingsprincipen och konkurrensen upprätthålls. VGR har nu en­ dast hänvisat till att utvärderingsmodellen följts, vilket i och för sig inte bestrids men som överhuvudtaget inte är fråga i målet. - VGR tar det fak­ tum att Mariestad Brev och Paketservice AB tilldelats produktområde A. Inrikesförsändelser som intäkt för att det trots utvärderingskriteriet Geo­ grafisk täckning är möjligt att vinna produktområdet framför Posten. För det första gäller detta ett helt annat produktområde som inte är föremål för överprövning. Redan av detta skäl haltar den jämförelse som VGR vill göra. Även om Bolaget anser att den omständigheten att Mariestad Brev och Paketservice AB tilldelats ett produktområde är oväsentligt för be­ dörnningen om utvärderingen inom produktområdet D.1 Sändningar skett i 3. en realistisk? LÄNSRÄTTEN I DOM VÄNERSBORG 2009-07-17 Sida 11 ...943-09 E. strid med likabehandlingsprincipen, vill Bolaget kommentera skälen till varför Mariestad Brev och Paketservice kunde tilldelas produktområdet framför Posten. Mariestad Brev och Paketservice AB:s prissättning har inte varit kopplade till volymerna av försändelser. Detta har möjliggjort för Mariestad Brev och Paketservice AB att ge en liten rabatt i de viktinterval­ ler där huvuddelen av försändelserna förekommer och en stor rabatt i de viktintervall där små volymer finns. Det har således varit möjligt att sub­ ventionera stora rabatter där volymerna är låga med lägre rabatter där vo­ lymerna är höga. På detta sätt har det varit möjligt för Mariestads Brev och Paketservice AB att erbjuda ett lågt pris. Detta har möjliggjorts tack vare att VGR har utvärderat alla viktintervall med samma viktning, trots att den absoluta merparten av volymerna återfinns i de två lägsta volymintervallen. En annan omständighet är att den konkurrenssituation som Mariestad Brev och Paketservice AB möter från Posten inom produktområde A. l Inrikes försändelser är mindre än den konkurrens som Bolaget möter från Posten inom produktområde D. l. Sändningar. På produktområde A. I Inrikesför­ sändelser är Posten pga. sitt uppdrag från staten att tillhandahålla en rikstäckande postservice hänvisad till att använda sin prislista och inte ge rabatter. Denna inskränkning gäller inte för avtalsområde D. l Sändningar där Posten kunnat ge rabatter som uppgår till 26 procent i det aktuella fal­ let. Mariestad Brev och Paketservice AB har således haft möjligheten att läsa av från Postens prislista vilket pris Posten skulle offerera och sen an­ passa sitt pris därefter. Mariestad Brev och Paketservice AB har kunnat dra stor fördel av dessa båda omständigheter och tillsammans med ett mycket lågt pris, kunnat vinna produktområdet framför Posten. Att Posten inte har kunnat utnyttja kriteriet Geografiska täckning innebär inte att utvärde­ ringskriteriet och grunderna för poängsättningen dänned är förenliga med likabehandlingsprincipen. - Sammanfattning: RÅ 2002 ref. 50 åberopas ofta av upphandlande myndigheter till stöd för att bristfälliga utvärde­ ringsmodeller ska godtas. I rättsfallet konstaterar Regeringsrätten att utvär­ deringsmodeller som inte är optimalt utformade ändå får godtas om de Sida 12 LÅNSRATTENI DOM - 9-43:.09-E---- VÄNERSBORG 2009-07-17 uppfyller de grundläggande gemenskaprättsliga principerna och att infor­ mationen i förfrågningsunderlaget är tillräckligt för att anbudsgivarna ska kunna lägga ett konkurrenskraftigt anbud. Rättsfallets betydelse har dock ifrågasatt av bl.a. Konkurrensverket, se Konkurrensverkets analys Referen­ ser i anbudsutvärdering av den 28 april 2009. Förevarande mål handlar inte om att VGR:s förfrågningsunderlag eller utvärderingsmodell varit otydlig, utan humvida ett visst utvärderingskriterium och dess viktning samt grunder för poängsättningen inom utvärderingskriteriet är förenliga med likabehandlings- och proportionalitetsprincipen. Bolagets uppfattning är därför att rättsfallets principer inte är tillämpliga på frågorna i målet. - VGR motiverar kriteriet Geografisk täckning, förutom med att VGR har ett behov av att skicka försändelser utanför regionen, med att det bl.a. upp­ kommer ett "mervärde" om en leverantör med full geografisk täckning väljs. Mervärdet anges bestå i minskade kostnader för VGR att "förädla" (sortera) försändelserna eftersom postleverantör med full geografisk täck­ ning kan hantera alla försändelser och det blir onödigt att sortera försändel­ ser som ska inom respektive utom Västra Götalandsregionen. Detta är emellertid inte ett skäl som motiverar utvärderingskriteriet. Detta beror på att den "förädling" som är nödvändig inom det av Bolaget offererade seg­ mentet (volymer skickas till tredje part via datafil för printning och postin­ lämning till postleverantör) inskränker sig till en digital sortering i datafi­ len (inom respektive utom Västra Götalandsregionen) innan försändelsen produceras. Denna hantering genererar, enligt Bolagets erfarenheter, inga kostnader för vare sig VGR eller tredje part som tillhandahåller printning. VGR:s resonemang är därför inte relevant eftersom det inte uppkommer något "förädlingsmervärde" på det sätt VGR beskriver för volymer som går via tredje part. Volymer som går direkt från VGR är "sorterade" efter fysisk beskaffenhet (ej postnummer), enligt VGR:s yttrande, vilket innebär att de inte im1efattas inom begreppet/produktområdet Sorterade sändning­ ar. - VGR gör vidare gällande att det uppkommer ytterligare mervärde genom att VGR kan samla stora volymer hos en och samma postleverantör. ..LÄNSRÅTTEN·1 DOM VÄNERSBORG 2009-07-17 Ett eventuellt mervärde härvidlag är emellertid inte tillräcklig grund för att vikta kriteriet med 30 procent. Skälen är de följande. Om VGR väljer fler än en postleverantör kan VGR komma att få mindre totala volymer post hos Posten. De minskade volymerna post innebär mycket riktigt att VGR får betala ett högre styckepris eftersom VGR:s inköp hamnar i mindre för­ delaktiga intervall i Postens prislista. Beroende på storleken på de volymer post som upphandlas och hur stor del som tilldelas andra postleverantörer än Posten, kommer VGR:s pris hos Posten uppskattningsvis att variera mellan 0-2 intervall i Postens prislista per sändning. Då varje volyminter-­ vall i Postens prislista skiljer sig åt med 4-5 öre innebär detta en faktisk prisökning för VGR med 0-5 procent per sändning om Posten samt ytterli­ gare postleverantör tilldelas uppdraget (se Underlag till utvärdering där volymintervall framgår inklusive kostnadsförändringar per intervall). VGR:s totala kostnader kan i sådant fall eventuellt bli högre, men inte nödvändigtvis eftersom ett sämre prisintervall hos Posten mycket väl kan vägas upp av ett lägre pris från den/de andra postleverantörerna. En rätt­ visande och därtill proportionerlig viktning av kriteriet Geografisk täck­ ning som motsvarar den eventuella merkostnad det kan innebära att anta postleverantör som saknar full geografisk täckning skulle därför ha varit maximalt 5 procent istället för 30 procent. Som anförts tidigare har utvär­ deringskriteriet Geografisk täckning långt större betydelse än den uppgivna viktningen pga. poängsättningsmodellen. Poängsättningsmodellen innebär att endast Posten kan få 5 poäng och andra anbudsgivare 1 poäng, vilket tvingar anbudsgivarna att vara hela 50 procent billigare än Posten för att vim1a anbuds01mådet. Kriteriet och dess viktning är därför uppenbart oför­ enligt med likabehandlingsprincipen. VGR har trots att det utgjort en förut­ sättning i förfrågningsunderlaget, inte utvärderat intervallet 500-4 999 där­ för att Postens anbud inte innehöll detta intervall. Det är inte i överens­ stämmelse med LOU att använda Postens anbud som en objektiv måttstock och avstå från att utvärdera efterfrågade anbudsområden pga. att Posten Sida 13 943�09 E Sida 14 I -------LÄNSRÄ.TTENl-- DOM: -.....····943::09K------ ·1 2009-07-17 inte tillhandahåller tjänsten ifråga. Detta i sig utgör ett fel som motiverar att upphandlingen ska göras om. VGR bestrider Bolagets yrkande om att upphandlingen ska göras om i den del den avser tjänsteområde D. l Sändningar. VGR hemställer att länsrätten avslår Bolagets ansökan om överprövning och i samband därmed upphäver det interimistiska beslutet av den 27 april 2009. Som skäl anför VGR bl.a. följande. - Allmänt - En upphandlande myndighet har stor frihet att be­ stämma vad som ska upphandlas, vilka utvärderingskriterier som ska ligga till grund för tilldelningen och vilken betydelse dessa kriterier ska tillskri­ vas förutsatt att de grundläggande EG-rättsliga principerna inte träds för när. Av betydelse för den aktuella upphandlingen är att VGR sedan några år tillbaka håller på att bygga upp en ny struktur för sin posthantering. Syf­ tet med den nya strukturen är bl.a. att sänka VGR:s portokostnader. Den nya strukturen för posthantering innebär bl.a. att utgående post från VGR:s verksamheter i så stor utsträckning som möjligt samlas in och körs med i VGR:s egna fordon till någon av VGR:s centrala postavdelningar. För när­ varande finns det fyra centrala postavdelningar. Vid de centrala postavdel­ ningarna sker en "förädling" av postförsändelserna innan de lämnas över till de externa leverantörer som sköter posthanteringen. "Förädlingen" in­ nebär bl.a. att postförsändelserna grovsorteras på visst sätt efter fysisk be­ skaffenhet, t.ex. efter format och vikt. Stora volymer "förädlad" utgående post innebär att VGR kan tillgodoräkna sig lägre portokostnader. Den "för­ ädlade" posten kan omfatta såväl försändelser med adressater inom Västra Götalandsregionen som utanför detta område. De krav och utvärderingskri­ terier som VGR har ställt upp i upphandlingen har ett naturligt samband med det som upphandlas. Kraven och utvärderingskriterierna har formule­ rats utifrån den struktur som VGR har på sin posthanteringsverksamhet och utifrån hur denna bedrivs. Det har vidare formulerats för att tillförsäkra att VGR erhåller posthanteringstjänster som tillgodoser dess behov i detta avseende. I upphandlingen avser produktområde/tjänsteområde D. l Sänd- VÄNERSBORG Sida 15 LÄNSRATTEN I DOM 943-.09 E . VÄNERSBORG 2009-07- 1 7 ningar just stora volymer utgående "förädlad" post. Såsom framgår av det till anbudsinbjudan hörande svarsområde har leverantörerna beträffande område D. l fått prissätta sina anbud genom att ange priser för olika antals­ intervaller, där varje intervall motsvarar vissa angivna antal försändelser. Som framgår av det till tilldelningsbeslutet hörande utvärderingsunderlaget innebär större volymer att anbudsgivarna offererar lägre priser. - Att den leverantör som har haft monopol har ett försprång gentemot övriga leve­ rantörer när en marknad avregleras är inte något nytt eller något som är unikt för postmarknaden. Inte heller är det något som upphandlande myn­ digheter kan lastas för. Det ansvar som Bolaget i detta avseende gör gäl­ lande vilar på VGR är istället något som närmast faller på lagstiftaren. De upphandlande myndigheterna är del i ett marknadsekonomiskt system och givetvis ska de, liksom privata företag, kunna upphandla på marknadens villkor och efter egna preferenser så länge detta sker inom ramen för LOU och de gemenskapsrättsliga principerna. - Av förfrågningsunderlaget framgår att område D.1 Sändningar omfattar olika typer av försändelser (t.ex. A-post, B-post brev, Posttidningar A-post och Posttidningar B-post), vilka i sin tur avser såväl osorterade som sorterade sändningar (se bilaga 2 i Svarsformulär). Sorterade sändningar är sändningar sorterade i postnum­ merordning. Vidare framgår att anbudsgivarna har kunna lämna anbud på hela eller delar av åtagandet i förfrågningsunderlaget (Anbudsinbjudan, s. 7). Det finns två sätt att skicka försändelserna inom D.1 Sändningar. Det första sättet innebär att försändelserna rent "fysiskt" lämnas över från VGR till postleverantören för distribution till adressaterna. Det andra sättet inne­ bär att VGR digitalt skickar en adressfil/printfil till en tredje part, ett tryck­ eri som producerar själva försändelsen. Det är därefter denna tredje part som postinlärnnar de fysiska försändelserna till postleverantören för distri­ bution till adressaterna. Även den posthantering som sker via en tredje part omfattar givetvis försändelserna med adressater inom som utanför Västra Götalandsregionen. I de fall postleverantören inte kan hantera samtliga försändelser måste det även i dessa fall ske en ytterligare "förädling". De -----------LÅNSRATTEN I ___ VÄNERSBORG 2009-07-17 digitala adressfilema/printfilema och de försändelser som dessa genererar måste således delas upp på olika sätt beroende på om postleverantören kan hantera försändelser med adressater i hela landet eller enbart försändelser med adressater i hela eller del av Västra Götalandsregionen. Oberoende av om denna vidare "förädling" rent faktiskt sker hos VGR eller hos den tred­ je parten, tryckeriet, medför den kostnader som ytterst VGR får stå för. Det förhållandet att försändelserna ska fördelas på flera postleverantörer inne­ bär i sin tur att VGR får betala högre portokostnader till postleverantörer­ na, vilket motverkar syftet med den struktur som VGR har för sin posthan­ tering. Även beträffande de försändelser som utgår från digitala adressfi­ ler/printfiler har VGR således behov av att de kan levereras i hela regionen och över hela landet samt innebär det ett mervärde för VGR ju större del av de utgående som en postleverantör kan hantera. - Av bilaga 5 Utvärde­ ringsresultat framgår att anledningen till att VGR:s anbudsutvärdering inte omfattar Bolagets tjänst "Sorterade sändningar" i intervallet 500-4 999 är att Postens anbud inte omfattade detta intervall och att enbart jämförbara tjänster hos anbudsgivama har utvärderats. - Särskilt om proportionalitets­ principen - När det gäller utvärderingskriteriet Geografisk täckning måste beaktas att VGR har en mycket bred verksamhet - allt från sjukvård till kulturverksamhet - som förutsätter korrespondens även med personer och verksamheter utanför Västra Götalandsregionen. Ett exempel på detta är bl.a. det förhållandet att VGR har universitetssjukhusvård genom Sahl­ grenska universitetssjukhuset. En naturlig del av verksamheten vid ett uni­ versitetssjukhus är således bl.a. samverkan med universitet, näringsliv och andra typer av forsknings- och utbildningsinstitutioner såväl inom som utanför VGR:s ormåde. Som ytterligare exempel på verksamheter som regelmässigt förutsätter korrespondens utanför VGR:s geografiska område kan nämnas den s.k. rikssjukvården, vilket innebär att viss vård som VGR bedriver samordnas med hela landet som upptagningsområde (jfr. 9a § häl-­ so- och sjukvårdslagen (1982:763)). Att VGR utifrån dessa förutsättningar i aktuell del av upphandlingen har ställt upp ett utvärderingskriteriurn av- Sida 16 -943::09 E- DOM Sida 17 . . LÄNSRÄTTEN I DOM . 943�09 E VÄNERSBORG 2009--07-17 seende Geografisk täckning och viktat detta till 30 procent är helt i enlighet med proportionalitetsprincipen och de övriga principer som bär upp LOU. - När det gäller poängsättningen av kriteriet Geografisk täckning im1ebär det givetvis ett mervärde för VGR j u större del av VGR:s utgående försän­ delser som en leverantör kan hantera. Härigenom behöver VGR inte "för­ ädla" utgående post ytterligare innan den överlämnas till leverantörer av posthanteringstjänster. Detta innebär i sin tur att VGR har större förntsätt­ ningar att nå upp till sådana volymer utgående post som innebär lägre por­ tokostnader. - VGR bestrider Bolagets påståenden om att minst 90 procent av alla försändelser inom aktuellt produkt01måde sker inom Västra Göta­ landsregionen och att endast 10 procent av försändelserna avser övriga delar av landet. Det har inte gjorts några mätningar på hur stor del av VGR:s utgående försändelser som levereras inom respektive utanför Västra Götalandsregionen. Det är därför inte möjligt att presentera några exakta siffror angående detta De postmätningar som Bolaget åberopar saknar egentlig relevans i målet. Bl.a. avser även dessa mätningar andra än Västra Götalandsregionen samt avser de endast volymer i områden där Bolaget är postleverantör. VGR noterar dock att enligt mätningarna har såväl Göte­ borgs Stad och SLL försändelser som ska levereras utanför det egna geo­ grafiska 01mådet.. Enligt uppgifter som VGR erhållit från Göteborgs Stads Upphandlings AB visade en mätning gjord i mars 2000 av Göteborgs Stads avgående post och att denna till drygt 71 procent (71,7 procent) avser leve­ ranser inom kommunens område och därmed till ungefär 29 procent leve­ ranser utanför Göteborgs Stad. I förhållande till Göteborgs Stad ska fram­ hållas att VGR i betydligt större utsträckning och som beskrivits ovan be­ driver verksamheter som förutsätter korrespondens utanför det egna geo­ grafiska området. Vid en j ämförelse med postmätningen avseende Göte­ borgs Stad och mot bakgrund av uppgifter som VGR har kunnat få fram från den egna postverksarnheten vill VGR hävda att en försiktig uppskatt­ ning är att fördelningen mellan försändelser adresserade inom respektive utom Västra Götalandsregionen i vart fall inte har en annan fördelning än . LÅNSRATTENf DöM VÄNERSBORG 2009-07-17 Sida 18 �··9-43:09·E . den som mätningen för Göteborgs Stad angav. En icke obetydlig andel av VGR:s utgående postförsändelser torde således levereras utanför Västra Götalandsregionen. Oberoende av den exakta fördelningen på försändelser inom respektive utanför regionen har VGR ett behov av att få försändelser levererade i hela regionen och över hela landet. Det innebär ett mervärde för VGR j u större del av de utgående försändelserna som en leverantör kan hantera. Av det anförda framgår att aktuellt utvärderingskriterium och po­ ängsättningen av detta är grundat på obj ektiva skäl. Kriteriet och poäng­ sättningen av detta har ett naturligt samband med och betydelse för det som ska upphandlas. De står väl i proportion till det som efterfrågas i upphand­ lingen och är ägnade att fastställa vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga. - Särskilt om likabehandlingsprincipen - VGR bestrider Bo­ lagets påstående om att VGR genom utvärderingskriteriet Geografisk täck­ ning begränsar den konkurrens som finns på marknaden på ett otillbörligt sätt. Likaså bestrider VGR att kriteriet och grunderna för poängsättningen av detta strider mot likabehandlingsprincipen. VGR är väl medvetet om hur ifrågavarande marknad ser ut. VGR har därför utformat förfrågnings­ underlaget på så sätt att detta tillvaratar och stimulerar den konkurrens som finns på marknaden och även skapar förutsättningar för små och medelsto­ ra leverantörer att kunna delta i upphandlingen. Förfrågningsunderlaget medger således att anbudsgivare och utförande företag är olika juridiska personer, se avsnitt 2.1.3 i anbudsinbjudan, vilket innebär en möjlighet för företag att samverka. Vidare kan anbud lämnas för hela eller delar av åta­ gandet. VGR har därutöver vid rangordning och viktning av utvärderings­ kriterierna för tjänsteområde/produktområde D.l främst fäst vikt vid Total­ kostnaden. - När det gäller de beräkningar som Bolaget presenterar i sin ansökan om överprövning visar dessa på intet sätt att ifrågavarande utvär­ deringskriterium och poängsättningen av detta strider mot likabehand­ lingsprincipen. VGR noterar att de siffror som Bolaget återger i tabellerna i ansökan om överprövning är de siffror som VGR redovisade i det utvärde­ ringsunderlag som bifogades tilldelningsbeslutet den 8 april 2009. VGR LÅNSMTTEN i DOM VÄNERSBORG 2009-07-17 skickade den 14 april 2009 ut ett justerat utvärderingsunderlag till anbuds­ givarna. Justeringen avsåg enbart utvärderingen av område D. I Sändningar och im1ebar att Postens totaltpoäng beträffande "B-post, brev" blev 4,52 och totalpoängen för "Posttidningar B-post" blev 4,58. Justeringen påver­ kade inte den inbördes ordningen mellan Postens och Bolagets anbud. (Den innebär inte heller något för de beräkningar som Bolaget presenterat i sin ansökan om överprövning). Det ska för övrigt beaktas att i upphand­ lingen tilldelades Mariestad Brev och Paketservice AB, i konhmens med Posten, produktområde/tjänsteområde A. Inrikesförsändelser. I likhet med Bolaget har Mariestad Brev och Paketservice AB en mer begränsad geo­ grafisk täckning än posten och fick därför vid anbudsutvärderingen för område A en lägre poäng än Posten när det gäller utvärderingskriteriet Geografisk täckning. Det angivna visar tydligt att nänmda utvärderingskri­ terium inte, vilket Bolaget gör gällande, i realiteten innebar att ingen annan anbudsgivare än Posten kan komma ifråga. VGR har behandlat samtliga anbudsgivare lika och utan ovidkommande hänsyn; Av det ovan anförda framgår att utvärderingskriteriet avseende Geografisk täckning och grun­ derna för poängsättningen av detta är förenligt med likabehandlingsprinci~ pen. - När det gäller Bolagets argumentation kring likabehandlingsprinci­ pen m.m. vill VGR poängtera att VGR inte kan lastas för hur ifrågavarande Sida 19 943 �09 E marknad ser ut. Utvärderingskriteriet på Geografisk täckning står inte i strid med likabehandlingsprincipen. Kriteriet och de förutsättningar som gäller för anbudsutvärderingen är tydligt och klart beskrivna i förfråg­ ningsunderlaget. Samtliga anbudsgivare har haft möjlighet att med ut­ gångspunkt i förfrågningsunderlaget skapa sig en bild av möjligheterna att lägga ett konkurrenskraftigt anbud. VGR:s anbudsutvärdering har skett helt i enlighet med det som angetts i förfrågningsunderlaget. Bolaget har i sitt anbud redovisat vilka kommuner i Västra Götalandsregionen som Bolaget har verksamhet samt angett att det "når --- ungefär 52 procent av boende i Västra Götalands län". Av anbudet framgår således att Bolagets geografis­ ka täckning är begränsad till del av Västra Götalandsregionen. Bolaget har . .- DOM .. LÄNSRÄTTEN I VÄNERSBORG dänned vid anbudsutvärderingen inte kunnat få annat än 1 poäng för detta utvärderingskriterium. Förfrågningsunderlaget är mycket tydligt och trans­ parent och Bolaget har redan vid utformningen av anbudet kunnat förutse hur anbudet skulle poängsättas beträffande Geografisk täckning. För att få ytterligare poäng hade Bolaget tex. genom samarbete med andra aktörer kunnat förbättra den geografiska täckningen och därmed ökat anbudets konkurrenskraft. VGR kan inte se att de tre frågor som Bolaget ställt är något för VGR att uttala sig om eller att :frågorna överhuvudtaget är av betydelse för länsrättens prövning. VGR har utvärderat inkomna anbud och därmed offererade priser i enlighet med det som angetts i förfrågningsun­ derlaget. Det salmas anledning för VGR att därutöver ha synpunkter på de priser som anbudsgivaren har eller inte har offererat. - Sammanfattning - Sammanfattningsvis framgår det av det redovisade att aktuellt utvärde­ ringskriterium och poängsättningen av detta grundar sig på objektiva skäl. Kriteriet och poängsättningen är relevanta och innebär inte ett åsidosättan­ de av proportionalitets- och/eller likabehandlingsprincipen eller i övrigt av LOU. Även om länsrätten skulle finna att förfrågningstmderlaget eller ut­ värderingsmodellen i något avseende inte är optimalt utformad är i vart fall eventuella brister inte av sådan art eller omfattning att kraven som upp­ ställs i LOU och som följer av de gemenskapsrättsliga principerna har åsi­ dosatts. Förutsättningar för åtgärder enligt LOU saknas därför (jfr. RÅ 2002 ref. 50). Det stämmer att Konkurrensverket har ifrågasatt betydelsen av rättsfallet RÅ 2002 ref. 50. VGR kan dock konstatera att domstolarna alltjämt hänvisar till nämnda rättsfall och att detta därmed är gällande rättspraxis (se t.ex. Kammarrättens i Göteborgs dom den 20 mars 2009 i mål nr 6996-08). Sida 20 94T-09 E 2009-07- 1 7 LÄNSRÄTTEN I DOM . VÄNERSBORG 2009-07-17 DOMSKÄL Gällande bestämmelser m.m. Av 1 kap. 9 § LOU framgår följande. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingen på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 12 kap. 1 § samma lag stadgas följande. En upphandlande myndighet ska anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlan­ de myndigheten, eller 2. det anbud som innehåller det lägsta priset. Vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelakti­ ga, ska myndigheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till fö­ remålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljö­ egenskaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funk­ tionella och telmiska egenskaper, service och telmiskt stöd. En upphand­ lande myndighet ska i förfrågningsunderlaget ange vilket grund för tilldel­ ning av kontraktet som kommer att tillämpas. I 16 kap. 1 § första stycket LOU föreskrivs att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § får i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt denna paragraf. I 16 kap. 2 § samma lag stadgas följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Sida 21 943-=09 E - LÄNSRÄTTEN r VÄNERSBORG Utredning ·· noM 2009-07- 1 7 Sida 22 943:..09-E- VGR genomförde genom sin inköpsfunktion Regionservice område Inköp, upphandling av posthanteringstjä:nster, SN072-2008. Upphandlingen dela­ des upp i fem större tjänsteområden, A-E, där bl.a. tjänsteområde D. Större sändningar i sin tur bestod av två delar. Av dessa är det område D.l Sänd­ ningar, där endast Posten och Bolaget lämnade anbud, som Bolagets ansö­ kan om överprövning avser. I anbudsinbjudan punkten 1, Allmän orientering, anges följande. "Denna upphandling avser Posttjänster och e-brev i Västra Götalandsregionen en­ ligt beskrivning i G2 Kravspecifikation samt tillhörande bilagor. Regionen har idag fyra större interpostenheter som i detta förfrågningsun­ derlag benämns som postterminaler. Dessa är belägna inom Fyrbodal, Gö­ teborg, Södra Älvsborg samt Skaraborg. Avrop kommer främst att göras av Västra Götalandsregionens posttermina­ ler enligt ovan samt övriga verksamheter och bolag som ingår i Västra Gö­ talandsregionen. I förfrågningsunderlaget, punkten 2. 1 . 5, Utvärdering av anbud - utvärde­ ringskriterier anges följande. "Under förutsättning av att inkomna anbud uppfyller kraven enligt punkt "Kvalificering" ovan kommer det/de anbud att antas som är det/de för Västra Götalandsregionen ekonomiskt mest för­ delaktiga med hänsyn tagen till nedan rangordnade utvärderingskriterier: Kriterierna kommer att poängsättas var för sig enligt nedan angivna metod om inte annat anges under respektive utvärderingsk:riterium. För miljökri­ teriet gäller det som står i miljök:ravspecifikationen bilaga 3 och poängska­ lan är samma som nedan dvs. 1 , 3 och 5 poäng. Högst andel uttryckt i pro­ cent ger 5 poäng. Därefter poäng enligt formel (HögSt andel/Näst högst andel) x 5 p. etc. etc. Med totalkostnad menar vi pris från leverantör tillsammans med Sida 23 ··LÄNSRÄTTENI DOM 943:.09E VÄNERSBORG 2009-07-17 våra hanteringskostnader. Om våra kostnader är detsamma för samtliga anbudsgivare kommer vi enbaii att utvärdera pris från anbudsgivare." I förfrågningsunderlaget punkten 2.1.6 Produktområden (tjänsteområden), D. Större Sändningar anges följande utvärderingskriterier, poängsättning och viktning: Totalkostnad Geografisk täckning Miljö vikt 50 procent vikt 30 procent vikt 20 procent Poäng för Geografisk täclming fås enligt följande: Hela landet Västra Götalands län Del i procent av Västra Götalands län 5 poäng 3 poäng l poäng Länsrätten gör följande bedömning Fråga i målet är om upphandlingen i den del den avser tjänsteområdet D.1 Sändningar strider mot principerna om proportionalitet och likabehandling genom VGR:s användning och poängsättning av utvärderingskriterium kallat Geografisk täckning. Proportionalitetsprincipen Av förarbetena till LOU framgår bl.a. följande (se prop. 2006/07:128 s. 155). "Proportionalitetsprincipen förutsätter att kraven på upphandlingsför­ farandet står i rimlig proportion till det mål som eftersträvas. Upphandling­ ens art och värde skall därför beaktas t.ex. när villkoren för att få delta i upphandlingen fastställs. Likaså skall kraven på anbudsförfrågans innehåll eller villkoren i anbudsförfarandet stå i rätt proportion till upphandlingens art." En upphandlande myndighet får således inte ställa högre krav på en -------- -OM Sida24 ------rÄNSRÄTTENT- D -- 943:.09E VÄNERSBORG 2009-07-17 leverantör än som krävs för att uppnå syftet med upphandlingen. Det måste finnas ett naturligt samband och stå i rimlig proportion mellan kraven som ställs på leverantörer vid en upphandling och det som upphandlas. Det är i målet ostridigt att tjänsteområde D. 1 Sändningar avser försändel­ ser som ska levereras såväl inom som utanför Västra Götalandsregionen. Det får därför anses vara ändamålsenligt av VGR att uppställa det aktuella utvärderingskriteriet Geografisk täckning. Att efterfråga att anbudsgivarna i så stor utsträckning som möjligt förmår att leverera försändelser i hela landet har således ett naturligt samband med upphandlingen och är såväl lämpligt som effektivt för att uppnå syftet med upphandlingen. Fråga är då om det kan anses proportionerligt att en anbudsgivare som har geografisk täckning i hela landet ska tilldelas 5 poäng, medan anbudsgiva­ re som kan leverera i Västra Götalandsregionen tilldelas 3 poäng och an­ budsgivare som kan leverera i del av Västra Götalandsregionen tilldelas 1 poäng vid viktning om 30 procent. Bolaget har presenterat två undersök­ ningar från 2008 och 2009 avseende leverans av försändelser för Göte­ borgs Stad och SLL. Enligt Bolaget visar undersökningarna att minst 90 procent av alla försändelser inom tjänsteområdet sker inom Västra Göta­ landsregionen. VGR har bl.a. genomfört struktureringar av sina postleve­ ranser i syfte att sänka sina portokostnader. VGR måste anses äga känne­ dom om hur stor del av försändelserna som ska levereras inom respektive utanför Västra Götalandsregionen baserat på de verksamheter som VGR bedriver. Den aktuella värderingen av utvärderingskriteriet Geografisk täckning strider därför inte mot proportionalitetsprincipen. Likabehandlingsprincipen En upphandlande myndighet är skyldig att behandla alla leverantörer lika och utan ovidkormnande hänsyn. Bolaget gör gällande att endast Posten har kunnat tilldelas full poäng (5 poäng) medan Bolaget, oberoende av om . LÄNSRÄTTEN I DOM VÄNERSBORG det skulle ha samverkat med alla andra leverantörer på marknaden utom Posten, endast haft möjlighet att få 1 poäng. Den aktuella situationen på marknaden där Posten är det företag som har möjlighet att leverera försän­ delser i hela landet är emelle1iid inget VGR kan lastas för. Det är naturligt att stÖlTe företag genom sin storlek har en viss fördel när den upphandlande myndigheten efterfrågar tjänst som är av full-servicekaraktär. Bolaget har inte heller möjlighet att i samverkan med annan uppnå efterfrågad geogra­ fisk täckning. Att VGR utifrån sitt behov av leveranser utanför Västra Gö­ talandsregionen tillämpat och värderat utvärderingskriteriet Geografisk täckning på det sätt som gjorts kan därför inte anses strida mot likabehand­ lingsprincipen. Sammanfattningsvis finner länsrätten att det som bolaget anfört inte visar att det lidit skada eller kan komma att lida skada genom VGR :s förfarande i upphandlingen. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1B) Sida 25 . 943-09 E 2009-07-17