LÄNSRÄTTEN I VÄRMLANDS LÄN SÖKANDE Mål nr 990-09 E Rotel 1 Sida 1 (5) Dok.Id 55288 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Stora Torget Telefon Telefax 054-14 81 00 054-14 81 30 E-post: lansrattenivarmland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Skandinaviska Kraftprodukter AB, 556374-8440 Industrivägen 19 302 41 Halmstad MOTPART 2009 -06· 2 3 DOM 2009-06-22 Meddelad i Karlstad IE a I �j Myndigheten för sarnhällsskydd och beredskap 651 81 Karlstad SAKEN Offentlig upphandling DOMSLUT Länsrätten avslår Skandinaviska Kraftprodukter AB:s ansökan om över­ prövning. Det interimistiska beslut som fattats av Länsrätten i Stockholms län den 30 april 2009 upphör i och med denna dom att gälla. LÄNSRÄTTEN I VÄRMLANDS LÄN DOM Sida 2 990-09 E 2009-06-22 BAKGRUND OCH YRKANDEN Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) infordrade anbud avseende en upphandling reservkraftsystem. Anbud ingavs av Skandina­ viska Kraftprodukter AB (SKAB) samt Aiab Energy AB (Aiab). MSB be­ slöt att anta anbudet från Aiab. SKAB yrkar i ansökan om överprövning att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse vidtagits alternativt att upphandlingen ska göras om och anför bl.a. följande. MSB har felaktigt avvisat SKAB:s anbud med hänvisning till avvi­ kelse från skall-krav i förfrågningsunderlaget då SKAB har integrerat en viss fördelningscentral i ett instrumentskåp. Detta trots att det en­ ligt förfrågningsunderlaget följer att fördelningscentralautomatiken får integreras på det sätt SK.AB föreslagit. Således utgör SKAB:s an­ bud ingen avvikelse från förfrågningsunderlaget. MSB har även begått fel genom att utvärdera Aiabs anbud, trots att anbudet rätteligen skulle ha förkastats då Aiab bryter mot skall­ kraven i förfrågningsunderlaget avseende EURO Stage Il-norm för motorer, generatorers dimension samt mätning av oljenivå under drift. SK.AB har genom den felaktiga upphandlingen lidit skada. Av p. 2.2 i förfrågningsunderlagets bilaga 1 följer att i anläggningar med endast ett nät kan fördelningscentralautomatiken integreras i re­ servkraftaggregatets instrumentskåp. MSB har i sin utvärdering an­ gett att SK.AB avviker från förfrågningsunderlaget genom att SK.AB har integrerat fördelningscentralen i sitt instrumentskåp. I förfråg­ ningsunderlaget framgår dock att fördelningscentralautomatiken kan integreras i reservkraftaggregatets instrumentskåp i anläggningar med endast ett nät. MSB har begått fel i upphandlingen genom att kvalificera Aiab som leverantör, trots att bolaget inte har uppfyllt skall-kraven i p. 2.4.2 och 2.4.3 i förfrågningsunderlagets bilaga 1 och trots att bolagets an­ bud rätteligen skulle ha avvisats. Av p. 2.4.2 framgår att motorn minst ska uppfylla nonnen EURO Stage Il, vilket Aiabs motorer en­ ligt position 11 (Perkins 2006 TAG 2) och position 12 (Perkins 4008 TAG 1) inte uppfyller. Av p. 2.4.3 framgår även att generatorer ska vara dimensionerade för 70 procent icke-linjär last. Aiab har underlå­ tit att dimensionera upp generatorerna i enlighet med förfrågnings­ underlagets skall-krav. Vidare har MSB begått fel i upphandlingen Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 990-09 E VÄRMLANDS LÄN 2009--06-22 genom att kvalificera Aiab som leverantör då bolaget inte har upp­ fyllt skall-kravet vad avser mätning av oljenivå. Av p. 2.3.2 i för­ frågningsunderlagets bilaga 1 följer att motor ska vara försedd med oljenivåsticka för nivåkontroll i vila och under drift. Enligt position 1-6 i Aiabs anbud framgår att Aiab underlåtit att förse motorer med sådan oljenivåmätare varför Aiab även avviker från skall-kraven en­ ligt denna punkt. Om MSB hade gjort sin utvärdering på ett korrekt sätt skulle SKAB:s anbud inte ha avvisats och därmed gått vidare till utvärdering och Aiabs anbud skulle rätteligen ha diskvalificerats. Det är således SK.AB och inte Aiab som ska tilldelas kontrakt. M SB anför i svar bl.a. följande. Upphandlingen har genomförts helt i enlighet med lagen om offentlig upphandling. MSB har i upphandlingsbeslutet funnit att SKAB:s svar redovisat att offererade flernätsanläggningar med fördelningsautomatik inte är uppbyggda enligt för:frågningsunderlaget. SK.AB gör gällande att fördelningscentralautomatiken får integreras i ett instrumentskåp. Det är riktigt, men gäller bara anläggningar med endast ett nät. Av förfråg·­ ningsunderlaget framgår att vid "flernätsanläggningar" ska fördelnings­ automatiken utgöras av en egen "funktionsö" som är placerad vid re­ spektive styrd reservkraftcentral. SK.AB anger i sitt anbud att fördel­ ningsautomatik för fyra yttre nät är integrerad i en enhet. Detta överens­ stämmer inte med för:frågningsunderlaget. SK.AB gör vidare gällande att Aiabs anbud inte uppfyller ställda skall­ krav och därför inte borde ha gått vidare till utvärdering. Ett av kraven är att motorerna ska minst uppfylla miljökrav enligt steg 2 Euro, EPA/CARB samt TA-luft 4000. Steg 2 Euro gäller emellertid endast för motorer upp till 55o kVA och är därför inte tillämpbar för två av de reservkraftssystem som skulle offereras, nämligen position 11 och posi­ tion 12. MSB borde kanske ha uppmärksammat detta i förfråg­ ningsunderlaget och lagt till att för dessa positioner räcker steg 1 Euro. De båda anbudsgivarna har dock offererat identiska motorer för position 11 och 12 och motorerna uppfyller steg 1 Euro och har godtagits. MSB anser därför att anbudsgivarna har behandlats likvärdigt. MSB ser inget skäl att rätta eller göra om upphandlingen med anledning av detta. Ett annat krav som SKAB hänvisat till är att motorn ska vara försedd med smörjoljenivåmätsticka för nivåkontroll i vila och under drift. Aiab har i sitt anbud angett två olika tekniska lösningar. För vissa motorer sker avläsningen via mätsticka. För övriga positioner sker avläsningen via separat monterad NA (nivå armatur). Kravet på att kunna utföra ni­ våkontroll i vila och under drift är därmed uppfyllt. MSB anser inte att det strider mot LOU att MSB i detta sammanhang accepterat att en an­ nan teknisk lösning än mätsticka används, eftersom det är möjligheten LÄNSRÄTTEN I VÄRMLANDS LÄN DOM 2009-06-22 att avläsa som är det väsentliga. Det kan också noteras att även SK.AB offererat en annan teknisk lösning än mätsticka för att utföra nivåkon­ troll, nämligen en Murphygivare. Om Aiabs anbud diskvalificeras på denna grund bör därför även SKAB:s anbud diskvalificeras av samma orsak. MSB anser att anbudsgivarna behandlats likvärdigt även i detta avseende. Slutligen har SK.AB hänvisat till att Aiab inte uppfyller kravet på att ge­ neratorerna ska fungera i anläggningar med andelen olinjär last 70 pro­ cent. MSB bedömer att generatorerna i Aiabs anbud är tillräckligt mycket överdimensionerade i förhållande till respektive aggregateffekt för att kravet på dimensionering för 70 procent icke-linjär last ska vara uppfyllt. Något skäl att ifrågasätta Aiabs beräkning av dimensionering­ en har inte framkommit. Aiab har dessutom, till skillnad från SKAB, angett generatorernas märkeffekt i kVA, vilket är det som efterfrågas. Som framgår av upphandlingsbeslutet fanns (förutom ovan nämnda in­ tegrering av fördelningscentralautomatiken i instrumentskåp) ytterligare skäl till att SKAB:s anbud inte gick vidare till utvärdering. Trots att SKAB fick möjlighet att förtydliga anbudet har det inte framgått att kra­ ven i förfrågningsunderlaget är uppfyllda (se p. 8 och 9 i tilldelningsbe­ slutet). Det framgår inte vilka detaljer som skiljer sig från förfrågnings­ underlaget och därför går det inte att avgöra om skall-kraven är uppfyll­ da. Enligt MSB:s mening är SKAB:s anbud orent på så sätt att det inne­ fattar reservationer mot kraven i förfrågningsunderlaget. Utöver det som nämns i upphandlingsbeslutet awiker SKAB:s anbud från kraven i förfrågningsunderlaget även i andra avseenden. I den mån rätten finner det nödvändigt att ta ställning till ytterligare brister i SKAB:s anbud kan MSB redogöra för dessa, men MSB:s bedömning är att det torde vara uppenbart att SKAB:s anbud inte uppfyllt kraven i för­ frågningsunderlaget och därmed inte kunnat gå vidare till utvärdering. Sammanfattningsvis anser MSB att det helt saknas fog för begäran om överprövning och MSB motsätter sig bifall till densamma. Sida 4 990-09 E SKAB har lämnats tillfälle att yttra sig över vad MSB anfört men inte hörts av. DOMSKÄL Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § lagen om offentlig upphandling (2007:1091; LOU) LÄNSRÄTTEN I DOM VÄRMLANDS LÄN 2009-06-22 eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att leve­ rantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 2 § besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt ovan nämnda bestämmelse i 1 kap. 9 § ska upphandlande myndighe­ ter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. SKAB har gjort gällande att SKAB på felaktiga grunder uteslutits från ut­ värderingen och därvid anfört att man uppfyllt skall-kravet vad gäller för­ delningscentral i instrumentskåp samt att vinnande anbudsgivare (Aiab) inte uppfyllt vissa skall-krav och därmed borde ha uteslutits från utvärde­ ringen. MSB har i yttrande över SKAB:s ansökan utförligt redogjort för sin bedömning i de avseenden SKAB gjort anmärkningar. Vad SKAB, som inte bemött MSB:s yttrande, anfört i sin ansökan om överprövning utgör mot bakgrund härav inte stöd för att MSB åsidosatt de principer som gäller enligt LOU. Därtill kommer att SKAB, enligt vad som framgår av hand­ lingarna, i sitt anbud gjort reservationer mot i förfrågningsunderlaget upp­ ställda skall-krav varför det funnits fog att även på grund härav utesluta SKAB från utvärderingsfasen. SKAB har således inte visat att bolaget lidit eller kan komma att lida skada. Ansökan om överprövning ska därför av­ slås. Lagman Föredragande i målet har varit beredningsjuristen Lars Överström. Sida 5 990-09 E