FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA Enhet 2 SÖKANDE DOM 2015-10-07 Meddelad i Uppsala Mål nr 3660-15 E Sida I (4) Traktorcentralen AB, 556118-1693 Box 113 745 22 Enköping MOTPART Hallstahammars kommun 734 80 Hallstahammar SAKEN Offentlig upphandling DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. KONKURRENSVERKET 2015 -1:l· 0 8 � Avd Dnr KSnr Aktbil Dok.Id 162269 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 018-431 6343 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se 018-43I 63 00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3660-15 I UPPSALA BAKGRUND Hallstahammars kommun har genomfört en upphandling av hjulgrävmaskin, dnr TN 169/15. Av tilldelningsmeddelande den 2 juli 2015 framgår att Trak­ torcentralen AB (Traktorcentralen) inte är kvalificerat för utvärdering och att annat anbud antagits. YRKANDEN M.M. Traktorcentralen ansöker om överprövning och yrkar att tilldelningsbeslu­ tet ska ogiltigförklaras och att Traktorcentralen ska tilldelas kontrakt då de­ ras maskin är 460 000 kr billigare. Till stöd för sin talan anför Traktorcentralen bl.a. följande. Traktorcentralen har inte reserverat sig mot något i upphandlingen. Traktorcentralen har för­ säkrat att företaget är fritt från hinder för deltagande enligt LOU samt att samtliga i anbudsförfrågan angivna krav, villkor och förutsättningar i sin helhet accepteras och uppfylls. Traktorcentralen har därmed godkänt alla skall-krav som är uppsatta. Det är detta som gäller då behörig firmatecknare intygat riktigheten. Maskinen levereras fraktfritt till kunden på anvisad plats enligt kundens önskemål. Den offertbilaga som bifogats har endast varit till för att förtydliga vilken utrustning som inräknats och innehåller en standard­ skrivelse om normala leveransvillkor. Det är ett misstag att detta inte ändra­ des innan underlaget sändes in. Offertbilagan är inte undertecknad av säljare eller behörig firmatecknare och bilagans leveransvillkor är därför inte bin­ dande. Kommunen yrkar att Traktorcentralens ansökan ska avslås och anför till stöd för sin inställning bl.a. följande. Av förfrågningsunderlaget framgår att reservationer inte accepteras samt att maskinen ska levereras fritt till anvisad leveransadress och plats i Hallstahammars kommun. Traktorcentralen har i sitt anbud angivit leveransbestämmelser "fritt Traktorcentralen". Traktor­ centralen har reserverat sig mot ett skall-krav i upphandlingen och anbudet har därför diskvalificerats. Reservationen är av det slag att komplettering Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3660-15 I UPPSALA eller rättelse inte kan ske utan att de grundläggande principerna för upp­ handling träds förnär. Undertecknandet av bilagan "Företagsupplysning­ upphandling" inte kan tolkas så att övriga i anbudet lämnade uppgifter blir ogiltiga. DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, ska upphandladen myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. I 15 kap. 12 § LOU anges att en upphandlade myndighet får tillåta att en anbudssökande eller anbudsgivare rättar en uppenbar felskrivning eller fel­ räkning eller något annat uppenbart fel i anbudet. Myndigheten får begära att en ansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. I 16 kap. 6 § första stycket anges följande. Om den upphandlande myndig­ heten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. EU-domstolen har konstaterat att respekten för principen om likabehandling kräver att samtliga anbud är förenliga med bestämmelserna i kontraktshand­ lingama för att garantera en objektiv jämförelse mellan de anbud som läm­ nats av de olika anbudsgivama (mål C-243/89 Europeiska gemenskapernas kommission mot Konungariket Danmark). I förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande. "2.3 Reservation- Reserva­ tioner accepteras inte", samt "4.5 Leveransbestämmelser - Maskinen ska levereras fritt till anvisad leveransadress och plats i Hallstahammars kom­ mun". I Traktorcentralens anbud anges "Leveransvillkor: Fritt Traktorcen­ tralen". Betydelsen av de ovan angivna kraven i förfrågningsunderlaget har Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3660-15 I UPPSALA inte ifrågasatts. Förvaltningsrätten konstaterar därmed att det är ostridigt att några reservationer inte får lämnas i anbudet och att maskinen ska levereras fritt till anvisad leveransadress och plats i Hallstahammars kommun. Traktorcentralen har anfört att genom att skriva på "Företagsupplysning - Upphandling" där det intygas att företaget är fritt från hinder för deltagande enligt LOU samt att samtliga i anbudsförfrågan angivna krav, villkor och förutsättningar i sin helhet accepteras och uppfylls, innebär att det leverans­ villkor som anges i anbudet inte ska tillmätas betydelse. Traktorcentralen har efter tilldelningsbeslut uppgett att de avser att lämna maskinen fraktfritt enligt kundens önskemål. När en leverantör avser att lämna anbud i en upp­ handling får det anses ligga i dennes intresse och ansvar att kontrollera att anbudet är komplett och att det uppfyller de ställda skall-kraven i förfråg­ ningsunderlaget. Det faktum att Traktorcentralen skrivit på företagsupplys­ ningen kan enligt förvaltningsrätten inte medföra att de uppgifter som Trak­ torcentralen angett i sitt anbud inte kan tillmätas betydelse. Förvaltningsrät­ ten finner därmed att Traktorcentralen har lämnat ett orent anbud. Att ta med ett sådant anbud i utvärderingen, när reservationer inte kan tillåtas en­ ligt förfrågningsunderlaget, är inte förenligt med kravet på likabehandling av leverantörerna i upphandlingen. Det har inte heller framkommit att kommunen haft anledning att betrakta reservationen som en uppenbar fel­ skrivning eller annat uppenbart fel. Kommunen har därmed haft fog för att inte kvalificera Traktorcentralens anbud till utvärdering. Ansökan ska därför avslås. � Lina Törnqvist � �, RKL se bilaga (DV 3109/IA LOU) rådman Målet har handlagts av Kerstin Thor. 00l/)..... N0 Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, _eller. • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND www.domstol.se