Dok.Id 316477 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 11 00 013-25 11 40 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Y.lW\V. forvaltningsrattenilinkoping,domstoI.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING 2018-02-12 Mål nr 8929-17 Sida 1 (5) SÖKANDE Avd Dnr , KSnr HÖ Allbygg AB, 556103-1807 Murbruksvägen 14 973 45 Luleå Ombud: Advokaten Mikael Lindberg c/o Advokatbyrån Hellgren Linnander KB Box 24053 104 50 Stockholm MOTPART Fortifikationsverket 631 89 Eskilstuna SAKEN Aktbll '5,�v,,#$.��wa>J- Meddelad i Linköping Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU ('f' Il, '1 [iL lqu ·"u.:� - FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Ansökan avslås. KONKURRENSVERKET Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8929-17 BAKGRUND OCH YRKANDEN Fortifikationsverket genomför en upphandling avseende utförandeentrepre­ nad benämnd K0J07.420 Tillbyggnad Törntränare, projektnr 120557559. Upphandlingen genomförs som förenklat förfarande enligt LOU och tilldel­ ningsgrund är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet utifrån kriteriet pris. Fortifikationsverket meddelade den 4 december 2017 ett tilldelningsbe­ slut enligt vilket Peab Sverige AB (Peab) tilldelades kontraktet. HÖ Allbygg AB (Bolaget), som lämnat anbud i upphandlingen, ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten ska förordna om rättelse med innebörden att en ny anbudsutvärdering ska genomföras varvid Peabs anbud inte ska beaktas. Till stöd för talan anför Bolaget sammanfattningsvis föl­ jande. Fortifikationsverket har i punkten AFB.52 i Administrativa föreskrif­ ter ställt ett obligatoriskt krav att anbudgivaren som bevis på att denne upp­ fyller ställda krav om teknisk och yrkesmässig kapacitet till anbudet ska bifoga ev för platschef och arbetsledare som visar att dessa har erfarenhet av arbeten som entreprenaden avser. Peabs anbud har inte uppfyllt det ställda kravet och borde därför ha förkastats. Peabs anbud uppfyller inte det ställda kravet då (i) de personer som angetts som platschef och arbetsledare inte har erfarenhet av sådana arbeten som den aktuella entreprenaden avser och (ii) de erfarenheter som redovisats i dessa personers ev inte avser ent­ reprenader, som genomförts och avslutats inom de senaste fem åren i enlig­ het med kravet i punkten AFB.52. Fortifikationsverket yrkar att ansökan ska avslås och anför saimnanfatt­ ningsvis följande. Den aktuella upphandlingen avser entreprenadarbeten i fonn av utbyggnad av en befintlig byggnad för att inrymma ytterligare plats för viss stridsvagnsutbildning. Projektet kan närmast liknas vid en mindre industribyggnad med sedvanliga krav i fråga om luftkvalitet, kraftförsörj­ ning m.m. och kan inte sägas vara av särskilt komplex karaktär. Något kva- I LINKÖPING Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8929-17 I LINKÖPING lificeringskrav avseende erfarenhet av just industribyggnader har inte ställts. Fortifikationsverket har bedömt de personer Peab angett som platschefoch arbetsledare utifrån i anbudet lämnade uppgifter och funnit att de erfaren­ heter som redovisats med god marginal motsvarar de krav som ställts avse­ ende erfarenhet av sådana arbeten som entreprenaden avser. Kravet att do­ kumenterade erfarenheter ska avse entreprenader genomförda och avslutade inom de senaste fem åren avser endast kvalificeringen av företaget och är inte tillämplig i fråga om erfarenhet för offererad nyckelpersonal. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET En upphandlande myndighet är fri att bestämma hur förfrågningsunderlaget i en upphandling ska utfonnas samt kriterierna för tilldelning av kontrakt så länge de gemenskapsrättsliga principerna iak'itas. De obligatoriska krav som anges i förfrågningsunderlaget ska no1malt vara till fullo uppfyllda i anbudet för att den upphandlande myndigheten ska kunna uppta ett anbud till slutlig anbudsutvärdering och tilldela anbudsgivaren kontrakt i upphandlingen Gfr t.ex. HFD 2016 ref37 II). Bolaget har i målet gj011 gällande att Peabs anbud inte uppfyller ett obliga­ toriskt krav enligt punkten AFB.52 eftersom (i) de personer som angetts som platschef och arbetsledare inte har erfarenhet av sådana arbeten som den aktuella entreprenaden avser och (ii) de erfarenl1eter som redovisats i dessa personers CV inte avser entreprenader, som genomförts och avslutats inom de senaste fem åren i enlighet med det ställda kravet. Av punk.ien AFB.52 framgår i relevant avseende följande. Krav på teknisk och yrkesmässig kapacitet Anbudsgivaren (företaget) ska ha e,:farenhet och kompetens för att kunna genomföra aktuell entreprenad. Detta ska styrkas genom referenser avse­ ende 3 liknande entreprenader, med likvärdig 01r1fattning och komplexitet, Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8929-17 genomförda och avslutade under de senaste 5 åren. Entreprenaderna ska ha utförts med för beställaren godkänt resultat avseende kvalitet, tidhållning, budget och uppdragsresultat, vilket anbudsgivaren ska intyga i anbud. Dessa uppgifter kan komma att verifieras. [. ..] • Produktionschef/ Platschef och Arbetsledaren ska ha dokumenterad erfa­ renhet av sådana arbeten som entreprenaden avser. Ovanstående ska styrkas genom att till anbudet bifoga CV/rneri(förteckning gällande offererad Produktionschefl Platschef och arbetsledare som visar deras erfarenhet och tidigare utförda arbeten. Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att det av den aktuella punktens lydelse klart och tydligt framgår att kravet om att ha erfarenhet av entrepre­ nader genomförda och avslutade under de senaste fem åren endast avser de referenser som anbudsgivaren som företag måste redovisa för att styrka att denne har erfarenhet och kompetens för att kunna genomföra aktuell entre­ prenad. Vad beträffar de nyckelpersoner som ska anges saknas en sådan tidsmässig begränsning beträffande begärd erfarenhet av "sådana arbeten som entreprenaden avser". När gäller innebörden av begreppet "sådana arbeten som entreprenaden av­ ser" konstaterar förvaltningsrätten att entreprenaden beskrivs i upphand­ lingsdokumentet som att "bygga ut befintlig byggnad för att tillskapa ut­ rymme för två törntränare" (punkten AFA.21) samt som entreprenad som omfattar "husbyggnads, mark, el-, rör-, luft och SÖ-installations-arbeten för tillbyggnad av utrymmen för törntränare" (punkten AFC. l ). Någon annan beskrivning av vilka arbeten som är att anse som "arbeten som entreprena­ den avser" utöver ovan angivet finns inte i upphandlingsdokumenten. Det innebär att bedömningen av om en erfarenhet som en anbudsgivare åberopar för angivna nyckelpersoner uppfyller ställt krav ska göras i varje enskilt fall vid en objektiv jämförelse med den tilltänkta entreprenaden. Vid denna be­ dömning bör enligt förvaltningsrätten den upphandlande myndigheten ges ett visst tolkningsföreträde. Ett sådant tolkningsföreträde måste dock tilläm­ pas inom ramen för unionsrättens principer, särskilt transparensprincipen. I LINKÖPING Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8929-17 I LINKÖPING F01tifikationsverket har i aktuellt avseende gjort gällande att den aktuella entreprenaden närmast kan liknas vid en industribyggnad av enklare slag med sedvanliga krav i fråga om luftkvalitet, kraftförsörjning m.m. utan att detta innebär att erfarenhet av just industribyggnader krävts. Förvaltnings­ rätten finner att det utifrån kravets ordalydelse och syfte inte föreligger nå­ got vägande skäl att tolka det ställda kravet på ett strängare sätt än Fortifi­ kationsverket gjort. Att kravet lämnar ett visst utrymme för tollrning kan inte heller anses vara i strid med LOU eller transparensprincipen. Fortiflkationsverket har bedömt att de erfarenheter Peab redovisat för de personer som angetts som platschef och arbetsledare med god maTginal motsvarar de krav som ställts avseende erfarenhet av sådana arbeten som entreprenaden avser. Mot bakgrund av att det av CV för dessa personer framgår att de har erfarenhet av arbete som arbetsledare respektive platschef för såväl ny- som ombyggnationer delar förvaltningsrätten Fortifikations­ verkets bedömning att angivna erfarenheter i tillräcklig mån uppfyller det ställda kravet. Peabs anbud uppfyller således det i målet aktuella kravet. Bolaget har därmed inte förmått visa att tilldelningen av kontraktet till Peab varit felaktig. Det finns däiför inte skäl att besluta om ingripande i upphand­ lingen. HUR MAN ÖVERKLAGAR m man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/1D-LOU). Handläggare har varit föredragande juristen Stefka Bokmark. SVERIGES DOMSTOLAR www. domstol . se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för över-l