Bemannia AB, 556626-8347 Ombud: Pontus Meilink Bemannia AB SveavŠgen 155 113 46 Stockholm MOTPART Stockholms stad Utbildningsfšrvaltningen Ombud: Klas StŒlnacke Stadsledningskontoret Juridiska avdelningen 105 35 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan om šverpršvning. Dok.Id 426145 Postadress Besšksadress Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se 1 F…RVALTNINGSR€TTEN I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen Enhet 15 S…KANDE DOM 2013-12-12 Meddelad i Stockholm MŒl nr 25298-13 115 76 Stockholm TegeluddsvŠgen 1 08-561 680 01 Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 09:00-15:00 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 25298-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Stockholm stad (staden) genomfšr en upphandling av receptions- och vaktmŠsteritjŠnster till utbildningsfšrvaltningen (dnr 12-125/7343). Upphandlingen gšrs genom fšrenklat fšrfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) med lŠgsta pris som utvŠrderingsmodell. Staden har beslutat att ISS Facility Services AB (ISS) tilldelas kontraktet. Bemannia AB (Bemannia) ansšker om šverpršvning och yrkar att fšrvaltningsrŠtten ska besluta om rŠttelse pŒ sŒ sŠtt att anbudet frŒn ISS fšrkastas, alternativt att upphandlingen ska gšras om. Bemannia anfšr i korthet fšljande. ISS har inte lŠmnat en komplett bemanningsplan i enlighet med punkt 2.10 i fšrfrŒgningsunderlaget. Genom att godkŠnna den mycket knapphŠndiga och bristfŠlliga bemanningsplanen har staden sŠrbehandlat ISS, vilket strider mot LOU. Andra anbud med likartade brister har fšrkastats. €ven ISS anbud borde sŒledes ha fšrkastats, varvid Bemannia hade tilldelats kontraktet. Bemannia har sŒledes lidit skada pŒ grund av felet. I fšrfrŒgningsunderlaget har staden vidare angett att uppdraget i dag sysselsŠtter sju personer. ISS anbud innebŠr att uppdraget ska bemannas med endast 4,4 tjŠnster. Om det i sjŠlva verket rŠcker med 4,4 heltidstjŠnster brister fšrfrŒgningsunderlaget uppenbart i transparens. Staden anser att ansškan om šverpršvning ska avslŒs och anfšr i korthet fšljande. Det har inte funnits skŠl att utesluta ISS. Bemanningsplanen har visserligen varit nŒgot mindre utfšrlig Šn Bemannias men den har varit tillrŠcklig fšr att bemanningen ska kunna bedšmas och fšr att kravet i punkt 2.10 ska anses uppfyllt. Bemannias tolkning av kravet Šr alltfšr lŒngtgŒende. Samtliga bemanningsplaner har bedšmts pŒ samma sŠtt och ISS har inte sŠrbehandlats. Det Šr slutligen svŒrt att se vad informationen om att uppdraget i dag bemannas av sju personer har fšr betydelse i mŒlet. 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 25298-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen SK€LEN F…R AVG…RANDET Principer fšr offentlig upphandling Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap. 9 € LOU behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas. Kravet pŒ en specifik bemanningsplan Enligt punkt 2.10. i fšrfrŒgningsunderlaget ska anbudsgivarna ÓLŠmna en specifik bemanningsplan fšr uppdraget som uppfyller stŠllda krav. Bemanningsplanen ska vara specifikt utformad utifrŒn efterfrŒgad tjŠnst, dvs. en bemanningsplan fšr hela uppdraget.Ó I den bemanningsplan som ISS lŠmnat anges det att fšretaget kommer att bemanna uppdraget fšr intern service pŒ plats hos utbildningsfšrvaltningen med 4,4 tjŠnster, varav 1,0 avser platschef (arbetsledning), 1,0 avser vaktmŠsteri och 2,4 avser reception. Det anges vidare att platschefen kommer att jobba bŒde administrativt med arbetsledning och operativt. FšrvaltningsrŠtten konstaterar att fšrfrŒgningsunderlaget inte innehŒller nŒgra exakta anvisningar om hur bemanningsplanen ska vara utformad. ISS har emellertid angett hur fšretaget avser att bemanna uppdragets olika delar och fšrvaltningsrŠtten anser att bolaget dŠrmed lŠmnat en specifik bemanningsplan fšr hela uppdraget, som fŒr anses uppfylla kravet i punkt 2.10. Bemannias plan Šr visserligen utfšrligare, men det saknar betydelse fšr frŒgan om ISS plan uppfyller kvalificeringskravet. 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 25298-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen Fšr att pŒvisa sŠrbehandling har Bemannia till fšrvaltningsrŠtten lŠmnat in bemanningsplaner frŒn tre andra anbudsgivare, vars anbud fšrkastats med hŠnvisning till punkt 2.10. FšrvaltningsrŠtten anser emellertid att ISS bemanningsplan Šr mer specifik Šn dessa konkurrenters. Till skillnad frŒn konkurrenterna anger ISS t.ex. exakt hur mŒnga tjŠnster som kommer att anvŠndas och hur de fšrdelar sig mellan de olika delarna av uppdraget. Sammantaget har det inte framkommit att stadens kvalificering av ISS ger uttryck fšr nŒgon sŠrbehandling eller att den annars skulle strida mot LOU. Det saknas skŠl fšr ingripande mot upphandlingen pŒ denna grund. FrŒga om fšrfrŒgningsunderlaget Šr transparent Bemannia gšr vidare gŠllande att fšrfrŒgningsunderlaget mŒste anses vilseledande genom den information som finns i punkt 1.2.1. DŠr anges det att bemanningen enligt nuvarande avtal Šr sex personer som alternerar mellan tjŠnsterna samt en arbetsledare och ersŠttare vid frŒnvaro. Det anges ocksŒ att nuvarande leverantšrs ersŠttning fšr tjŠnsten Šr 255 844 kr exklusive mervŠrdesskatt per mŒnad. Bemannia tycks mena att informationen ger en missvisande bild av upphandlingen, om det i praktiken rŠcker med 4,4 tjŠnster fšr uppdraget. FšrvaltningsrŠtten konstaterar att informationen i punkt 1.2.1 lŠmnas under rubrikerna ÓUpphandlingens bakgrund och omfattningÓ och ÓUpphandlingens syfteÓ. Det Šr tydligt att informationen Šr tŠnkt som en bakgrundsbeskrivning och inte som nŒgot krav i frŒga om bemanning eller pris. Oavsett om informationen varit nšdvŠndig eller inte kan den inte anses innebŠra att fšrfrŒgningsunderlaget varit vilseledande eller annars brustit i transparens pŒ ett sŠtt som motiverar ett ingripande mot upphandlingen. 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 25298-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen Sammantaget finner fšrvaltningsrŠtten sŒledes att upphandlingen inte Šr felaktig pŒ det sŠtt som Bemannia pŒstŒr. Vid denna bedšmning saknas det skŠl att pršva om Bemannia har lidit eller kan komma att lida skada. Ansškan om šverpršvning ska avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR Detta avgšrande kan šverklagas. Information om hur man šverklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/1A LOU). Johan Jansson FšrvaltningsrŠttsfiskal Fšredragande har varit Julia Nyberg. 5 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1A LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket