1t KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 Sida 1 (5) Mål nr 2123-2124-15 KONKURRENSVERKET 24 DOM 2015 -11� 1 9 Meddelad i Göteborg KLAGANDE Avd Dnr AV Syd AB, 556273-9358 KSnr Aktbil Ombud: Advokat Tomas Eliasson och jur. kand. Christian Härdgård Advokatfirman Delphi i Malmö AB Stora Nygatan 64 211 37 Malmö MOTPARTER 1. Skurups kommun 274 80 Skurup 2. Trelleborgs kommun Rådhuset 231 83 Trelleborg 3. Ricoh Sverige AB, 556228-8851 Ombud för 3: Advokat Carl Noren Kastell Advokatbyrå AB Box 7169 103 88 Stockholm ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Förvaltningsrätten i Malmös dom den 22 april 2015 i mål nr 1277-15 och 1278-15, se bilaga A SAKEN Överprövning av offentlig upphandling KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten bifaller överklagandet och beslutar att upphandlingen ska rättas genom en ny anbudsutvärdering där anbudet från Ricoh Sverige AB inte ska beaktas. Dok.Id 333450 Postadress Box 1531 401 50 Göteborg Besöksadress Stora Nygatan 21 Telefon Telefax 031-732 74 00 031-732 76 00 E-post: kammarratten.goteborg@dom.se ,,:n,:n,:r 1,-,,_.......,_.......,_f'.l_of+.a'l"l nr-+.o.h-rrr ,c,o, Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 "",r ..1 �Jl.J�i - KAMMARRÄTTEN I DOM Sida 2 GÖTEBORG Mål nr 2123-2124-15 YRKANDEN M.M. AVSydAB (AV Syd) yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas på så vis atten ny utvärdering av anbuden genomförs där anbudet från Ricoh Sverige AB (Ricoh) inte ska beaktas. Till stöd för sin talan anför AV Syd i huvudsak följande. Motparterna har invänt att AV Syd har förlorat sin talerätt i målet, vilket inte är korrekt. Förvaltningsrätten har åsidosatt förhandlings- och kommuni­ ceringsprinciperna vid sin handläggning. Det står klart att kommunerna har handlat i strid med likabehandlingsprincipen vid kvalificeringen av Ricohs anbud. Eftersom Ricoh inte angett produktnamn går det inte att utläsa vilken specifik produkt som har offererats. Varken Ricoh eller kommunerna har förmått visa vilka produkter som offererats. Den information som Ricoh lämnat i sin webbshop avseende två av produkterna har inte framgått av deras anbud, som utan denna hänvisning inte uppfyller kraven. Hänvis­ ningen till Ricohs webbshop har dessutom ett annat syfte än att uppfylla kraven på produktnamn. För två produkter uppfylls inte kraven utan att tillbehör används som Ricoh hänvisat till i efterhand. Produkterna uppfyller inte kraven i sitt grundutförande och en otillåten komplettering har skett. Även om Ricohs anbud skulle anses uppfylla alla krav hade Ricoh ändå placerat sig på en andraplats efter AV Syd eftersom kommunerna inte har genomfört utvärderingen av anbuden avseende poängen för webbshopen i enlighet med vad som anges i förfrågningsunderlaget. Trelleborgs kommun och Skurups kommun (kommunerna) anser i första hand att AV Syds överklagande ska avvisas på grund av bristande talerätt och i andra hand att överklagandet ska avslås. Kommunerna anför i huvudsak följande. KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 3 Mål nr 2123-2124-15 Giltighetstiden för AV Syds anbud har numera gått ut och AV Syd har därmed inte längre talerätt i enlighet med HFD 2011 not. 64. Förhandlings­ och kommuniceringsprinciperna har inte åsidosatts av förvaltningsrätten. Kravet på namngivna produkter i Ricohs anbud är uppfyllt. De uppgifter som Ricoh lämnat i sitt anbud sammantaget med information som går att hitta i deras webbshop, som Ricoh hänvisat till i anbudet, anger tillräckliga uppgifter för att Ricoh ska anses ha uppfyllt ställda krav. Ricoh har bekräftat att samtliga krav är uppfyllda och detta har kommunerna ingen anledning att betvivla. Det finns ingen grund för att ställa krav på bevis för att offererade produkter uppfyller kraven, utöver vad kommunerna själva har efterfrågat. Det sätt på vilket AV Syd menar att beräkningen vid utvärderingen ska gå till skulle helt sätta vald fördelning av vikten av kriterierna ur spel, även om det kan medges att beskrivningen är något otydlig. ., Ricoh Sverige AB anser att överklagandet ska avslås och anför i huvudsak detsamma som kommunerna med följande tillägg. Produktnamn har angetts på de offererade produkterna. Det är endast projektorerna i anbudet som uppfyller kriterierna i förfrågningsunderlaget. Projektorerna kan därmed identifieras. Angående beräkningen av poängen i utvärderingen skulle det sätt som AV Syd räknat på sätta viktningen ur spel. Även om utvärderings­ modellen inte är optimalt utformad får den godtas under förutsättning att de upphandlingsrättsliga principerna inte träds för när. SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Talerätt Kommunerna och Ricoh har anfört att giltigheten av AV Syds anbud har gått ut och att AV Syd därför inte längre har talerätt i målet. Av utredningen framgår att AV Syd vid ett tillfälle i mars 2015 av kommunerna har getts möjlighet att förlänga sitt anbud. Någon senare KAMMARRÄTTEN! GÖTEBORG DOM Sida4 Mål nr 2123-2124-15 förfrågan har inte gjorts från kommunernas sida om att ytterligare förlänga anbudets giltighetstid. Ricoh har å sin sida förlängt sitt anbud efter denna tidpunkt, vilket kommunerna synes ha accepterat eftersom dessa inte invänt mot giltigheten av Ricohs anbud. Förhållandena avviker alltså från vad som gällde i HFD 2011 not. 64. Det skulle strida mot likabehandlingsprincipen om kommunerna tilläts acceptera Ricohs förlängning utan att samtidigt göra en förlängningsförfrågan till AV Syd. Den omständigheten att giltigheten av AV Syds anbud nu löpt ut medför därför inte att bolaget mist sin talerätt. Uppfyller Ricohs anbud kravet på angivande av produktnamn? AV Syd anser att kommunerna har åsidosatt likabehandlingsprincipen genom att anta ett anbud som inte uppfyller kraven i förfrågningsunderlaget. En upphandlande myndighet som inte förkastar ett anbud trots att det inte uppfyller ett eller flera obligatoriska krav anses i regel bryta mot likabe­ handlingsprincipen. Endast om kravet eller kraven i fråga är oväsentliga eller helt saknar relevans i upphandlingen kan det vara acceptabelt att inte förkasta anbudet. I förfrågningsunderlaget anges följande under rubriken Krav på produkten: I bilaga 1 finns angivet ett utvalt sortiment av frekvent beställda produkter, vilka är utvalda för utvärderingen. I denna bilaga skall anbudsgivare fylla i produktnamn, tillverkare samt offererat pris per styck. Dessa produkter och priser skall inför avtalsstart finnas tillgängliga i kundanpassad webbshop. AV Syd menar att Ricoh för produkterna Data/Videoprojektor och Interaktiv projektor ink. Väggmonteringssats inte angett produktnamn. Såsom kommunerna utvecklat sin talan får de anses ha uppfattningen att produktnamnen visserligen inte framgår av själva anbudet, men att de framgår av webbshopen, till vilken Ricoh hänvisat i anbudet. Ricoh anser att de angett produktnamn på de offererade produkterna och att kravet därmed är uppfyllt. KAMMARRÄTTEN I DOM Sida 5 GÖTEBORG Mål nr 2123-2124-15 Enligt kammarrättens bedömning kan det som angetts i Ricohs anbud i detta avseende inte betraktas som produktnamn. De uppgifter som Ricoh har lämnat i anbudet är inte heller tillräckligt preciserade för att det ska gå att utläsa vilka specifika produkter som offererats. Frågan är då vilken betydelse det har att produktnamn finns angivna i Ricohs webbshop. Härvid konstaterar kammarrätten att det inte finns någon hänvisning till webb­ shopen i Ricohs anbud som syftar till att precisera de produkter som offereras i bilaga 1. Uppgifter i webbshopen kan därmed inte läka bristerna i anbudet. Anbudet uppfyller således inte kravet på att ange produktnamn. Det är inte fråga om ett så obetydligt krav att det kan betraktas som en oväsentlig avvikelse, eftersom det inte går att med tillräcklig säkerhet veta vilka produkter som avses. Denna bedömning förändras inte av att Ricoh intygat att deras anbud uppfyller de ställda kraven. Eftersom det obligatoriska kravet på att ange produktnamn inte är uppfyllt borde anbudet ha förkastats. Genom att ändå utvärdera anbudet från Ricoh har kommunerna brutit mot likabehandlingsprincipen. AV Syd, som vid utvärderingen hamnat på andra plats, har till följd härav riskerat att lida skada. Det finns därmed grund för att rätta upphandlingen genom en ny anbudsutvärdering i vilken Ricohs anbud inte ska beaktas. Vid denna utgång saknas skäl att ta ställning till övriga anförda invändningar. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär 9). 1 MALMÖ Avdelning 1 SÖKANDE 2015 -04- t. L� Meddelad i Malmö AV Syd AB, 556273-9358 Pilotgatan 7 212 39 Malmö MOTPARTER 1. Trelleborgs kommun Rådhuset 231 83 Trelleborg 2. Skurups kommun 274 80 Skurup 3. Ricoh Sverige AB Box 1536 171 29 Solna Ombud för 3: Advokat Carl Noren Kastell Advokatbyrå AB Stureplan 13 Box 7169 Stockholm SAKEN 1277-15 1278-15 BilagaA Målnr 1277-15 1278-15 Sida 1 (9) Ombud: Advokat Tomas Eliasson och jur.kand. Christian Härdgård Advokatfirman Delphi i Malmö AB Stora Nygatan 64 211 37 Malmö Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår AV Syd AB:s ansökningar om ingripande enligt LOU. Dok.Id 251610 Box4522 Kalendegatan 6 040-35 35 00 040-97 24 90 måndag - fredag Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstid FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM ,, ,- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND Trelleborgs kommun och Skurups kommun (Kommunerna) genomför upphandling av AV-utrustning. Upphandlingen genomförs i enlighetmed bestämmelserna om öppet förfarande. Enligt tilldelningsbeslut den 26 ja­ nuari 2015 har Ricoh Sverige AB (Ricoh) tilldelats kontrakten. I förfrågningsunderlaget under rubriken Kravspecifikation, Krav på pro­ dukten/tjänsten anges bl.a. följande. I bilaga I finns angivet ett utvalt sortiment av frekvent beställda produkter, vilka är utvalda för utvärderingen. I denna bilaga skall anbudsgivare fylla i produkt­ namn, tillverkare samt offererat pris per styck. Dessa produkter och priser skall inför avtalsstart finnas tillgängliga i kundanpassad webbshop. YRKANDE OCH INSTÄLLNING AV Syd AB (AV Syd) har ansökt om överprövning av upphandlingarna a• •• och yrkat att de ska rättas på så sätt att en ny utvärdering ska genomföras varvid anbuden från Ricoh inte ska beaktas. AV Syd har anfört följande. AV Syd har uppmärksammat att Ricoh inte uppfyller samtliga skallkrav i förfrågningsunderlaget. Ricoh har i sitt anbud avseende Data­ Nideoprojektor inte angett produktnamn för den offererade produkten. Det enda som anges är tillverkare och en del av de tekniska specifikationerna för projektorn. Det går således inte att utläsa vilken modell det är som Ricoh har offererat och följaktligen är skallkravet inte uppfyllt. Inte heller avseende kategorin Interaktiv Projektor ink. Väggmonterings­ sats har Ricoh angett produktnamn för den offererade produkten. Det enda som anges är tillverkare och en del av de tekniska specifikationerna för projektorn. Det går således inte att utläsa vilken modell det är Ricoh har offererat och följaktligen är skallkravet inte uppfyllt. Sida 2 1277-15 1278-15 Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1277-15 IMALMÖ 1278-15 Avdelning 1 I kravspecifikationen föreskrivs vidare gällande kategorin Data-Nideo­ projektor Kortskjutande att den offererade projektorn ska ha en ° den endast klarar en Keystonejustering på +/- 15 . �cohs offererade pro­ dukt uppfyller således inte det aktuella skallkravet. I kravspecifikationen föreskrivs gällande kategorin Audioprodukter (CD, radio, Hi-Fi) att den offererade produkten ska vara utrustad med bl.a. WiFi och bluetooth. Ricoh har offererat en produkt vid namn Yamaha MCR­ N560. Av specifikationerna till Ricohs offererade produkt framgår att den saknar såväl WiFi som bluetooth. Av Syd har även säkerställt med Yamaha att så är fallet vilket framgår av bifogad mejlkorrenspondens. Om en offererad produkt inte uppfyller skallkraven i grundutförandet så måste det av ett anbud tydligt framgå att anbudet även innefattar de nöd­ vändiga tillbehör som behövs för att produkten ska uppfylla skallkraven. Om det inte tydligt framgår måste den upphandlande myndigheten pröva om den offererade produkten i sitt grundutförande uppfyller skallkraven. Då Ricoh i sitt anbud inte har angett att den offererade produkten utöver grundutförandet även inkluderar de nödvändiga tillbehören för uppfyllande av skallkraven så innebär det att Ricohs offererade produkt inte uppfyller det aktuella skallkravet. Då Ricohs anbud inte uppfyller samtliga skallkrav borde bolagets anbud rätteligen ha förkastats vid kvalificeringen. Det strider mot principen om likabehandling att anta ett anbud som inte uppfyller samtliga skallkrav. Kommunernas agerande är särskilt allvarligt då Kommunerna inte bara har kvalificerat Ricohs anbud utan även tilldelat Ricoh det aktuella kontraktet. Då AV Syd har placerat sig på andra plats vid utvärderingen borde AV Syd rätteligen ha tilldelats kontrakten. Genom att så inte har skett har AV Syd lidit skada. Förutsättningar för ingripande enligt LOU föreligger därmed. Keystonejustering på +/-20 . Ricoh har offererat en projektor vid namn Panasonic PT-TX400E. Av produktbladet till projektorn framgår dock att ° FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IMALMÖ Avdelning 1 Kommunerna har bestritt bifall till AV Syds ansökan om överprövning och anfört följande. När det gäller de av Ricoh offererade produkterna i kategorierna Data­ Nideoprojektor respektive Interaktiv projektor ink. Väggmonteringsinsats, har Ricoh angett tillverkare, pris och tekniska specifikationer. Samtidigt har Ricoh hänvisat till och angett fullständig information i webbshopen under avtalssortiment med komplett information om tillverkare, produkt­ namn och pris. Därmed uppfyller Ricoh de skallkrav som Kommunerna har ställt. Under alla omständigheter är en eventuell avvikelse i Ricohs anbud i denna del så oväsentlig att avvikelsen inte kan anses stå i proport­ ion till följden av att förkasta anbudet. Ricoh har i sitt anbud avseende kategorin Data-Nideoprojektor Kortskju­ tande angett att ställda krav uppfylls. Vidare har Kommunerna ställt en fråga angående Keystonejusteringen och Ricoh har då uppgett att ställda krav angående Keystonejustering på minst +/-20° uppfylls med hjälp av tillbehör vilket ingår i anbudets konfiguration och pris. När det gäller kravet i kategorin Audioprodukter (CD, Radio, Hi-Fi) har Ricoh angett att kravet uppfylls. Vidare har Kommunerna ställt frågan an­ gående WiFi och bluetooth och Ricoh har då uppgett att Ricoh uppfyller kravet med hjälp av tillbehör som klarar ställt krav samt att detta ingår i anbudets konfiguration och pris. Det bör vidare nämnas att det i förfrågningsunderlaget inte uppställts något särskilt krav på att anbud ska innehålla särskild bevisning för att produkt­ kraven är uppfyllda, utöver att anbudsgivarna ska intyga att uppgifterna i anbudet är fullständiga och korrekta. Ricoh har lämnat föreskrivet inty­ gande och därmed finns ingen grund för förkastande av Bolagets anbud. Sida4 1277-15 1278-15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ Avdelning 1 Kommunerna har inte brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU. AV Syd kan därför inte ha lidit eller komma att lida någon skada. AV Syd har anfört ytterligare följande. När det gäller de av Ricoh offe�e­ rade produkterna i kategorierna Data-Nideoprojektor respektive Interaktiv projektor ink. Väggmonteringsinsats anför Kommunerna att Ricoh i sitt anbud har hänvisat till och angett fullständig information i webbshopen. Detta påstående är helt felaktigt. Ricohs anbud innehåller varken en gene­ rell eller specifik hänvisning till webbshopen avseende de aktuella produk­ terna. Även om Ricoh i sitt anbud skulle ha hänvisat till webbshopen hade det ändå inte per automatik varit möjligt att lista ut vilka produkter som offererats. I webbshopen finns flera olika produkter som motsvarar de tek­ niska specifikationerna som Ricoh har angett i sitt anbud. Denna brist med­ för att någon utvärdering av de offererade produktema i de aktuella katego­ rierna inte kan genomföras. Gällande det påstådda tillbehöret avseende Keystonjusteringama har AV Syd frågat Panasonic om det finns något tillbehör till produkten Panasonic PT-TX400E som gör att man kan öka Keystonejusteringen. På frågan sva­ rar Panasonic att de inte känner till något sådant tillbehör. Panasonic upp­ ger även att det inte finns något sätt att öka de specifikationer som finns i projektorn. Kommunerna har vidare inte förmått redovisa något tillbehör från Ricoh som medför att skallkravet i kategorin Audioprodukter (CD, Radio, Hi-Fi) uppfylls. Man kan därför sluta sig till att något sådant tillbehör troligen inte existerar. För det fall ett sådant tillbehör existerar så utgör tillbehöret i vart fall inte en delav anbudet. Ricoh har bestritt bifall till AV Syds ansökan om överprövning och anfört följande. Sida 5 1277-15 1278-15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ Avdelning 1 En utgångspunkt för förvaltningsrättens bedömning r.nåste vara att Kom­ munerna i den aktuella upphandlingen inte ställt något särskilt krav att uppfyllelsen av produktkraven ska styrkas på något särskilt sätt. Ricoh har i sitt anbud intygat på heder och samvete att lämnade uppgifter är fullstän­ diga och korrekta samt att information av betydelse for upphandlingen inte utelämnats. Ricoh har härigenom civilrättsligt förbundit sig att leverera i enlighet med Kommunernas krav. Förfrågningsunderlagets krav är därmed uppfyllda. Om Ricoh, trots sitt intygande i anbudet, inte skulle anses upp­ fylla ställda krav blir detta en fråga som inte ska prövas inom ramen för LOU. När det gäller kategorierna Data-Nideoprojektor respektive Interaktiv pro­ jektor ink. Väggmonteringssats har Ricoh som produktnamn angett LCD Projektor WXGA 3300 Im Kontrast 5000: 1 LAN PANASONIC respektive LCD Prnjektor WXGA 3200 Im Kontrast 5000:1 Interaktiv PANASONIC. Detta innebär att Ricoh har angett produktnamn på de offererade produk­ terna och kravet är därmed uppfyllt. Syftet med att efterfråga produktnamn är att beställaren ska få information om vilken produkt som offereras. De produkter som offereras framgår tydligt av Ricohs anbud och det finns inget utrymme för missförstånd. När det gäller kategorierna Data-Nideoprojektor Kortskjutande och Audioprodukter (CD, Radio, Hi;.fi) uppfyller Ricoh kraven på Keystoneju­ stering, WiFi och bluetooth. När det gäller Keystonejustering är produkten konfigurerad och levereras med en bildprocessor som klarar Keystoneju­ stering på +/-40° och kravet är därmed uppfyllt. När det gäller kraven på WiFi och bluetooth är produkten konfigurerad och levereras med en Blue­ tooth Wireless Audio Reciever som innebär att kraven uppfylls. AV Syd har tillagt följande. Det är korrekt att förfrågningsunderlaget inte innehåller något särskilt krav på att anbuden ska innehålla något bevis på att produktkraven är uppfyllda. Detta faktum fråntar dock inte Kommuner- Sida 6 1277-15 · 1278-15 Sida 7 FÖRVALTNINGSR ÄTTEN DOM 1277- 1 5 IMALMÖ 1278-15 Avdelning 1 na en skyldighet att kontrollera uppfyllandet av skallkraven i det vinnande anbudet om det ifrågasätts av en annan leverantör. Det är vidare inte tillåtet att efter anbudets utgång tillföra anbudet nya upp­ gifter på så sätt som Ricoh gjort avseende kategorierna Data­ Nideoprojektor Kortskjutande och Audioprodukter (CD, Radio, Hi-Fi). Ricoh har tillfört anbudet nya uppgifter avseende att det krävs en bildpro­ cessor för att den offererade projektorn ska uppfylla kravet avseende Keystonejusteringen. Vidare har Ricoh tillfört nya uppgifter avseende att det krävs en Bluetooth Wireless Audio Receiver till Ricohs offererade pro­ dukt för att den ska uppfylla skallkravet avseende bluetooth. Enligt Ya­ maha krävs det vidare ytterligare tillbehör för att den offererade produkten ska uppfylla kravet på WiFi. Något sådant tillbehör h.ar Ricoh inte redovi­ sat. 'SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Enligt 1 6 kap. 4 och 6 §§ LOU kan rätten pröva om en upphandlande myndighet brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leve­ rantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. En av huvudprinciperna i LOU är att anbud som inte uppfyller samtliga obligatoriska krav i förfrågningsunderlaget inte ska beaktas vid utvärde­ ringen. Krav som anges i förfrågningsunderlaget måste således vara upp­ fyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna pröva anbudet. AV Syd hävdar att Ricoh inte uppfyller de i förfrågningsunderlaget upp­ ställda kraven på att anbudsgivare ska ange produktnamn avseende katego- Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1277-15' IMALMÖ 1278-15 Avdelning 1 riema Data-/Videoprojektor och Interaktivprojektor ink. Väggmonterings­ sats. I den aktuella bilagan har Ricoh, avseende kategorierna Data­ /Videoprojektor och Interaktivprojektor ink. Väggmonteringssats, som produktnamn angett LCD Projektor WXGA 3300 Im Kontrast 5000:J LAN PANASONIC respektive LCD Projektor WXGA 3200 Im Kontrast 5000:I Interaktiv PANASONIC. Förvaltningsrätten kan i och för sig anse att detta inte framstår som produktnamn enligt gängse språkbruk. Däremot är det en beskrivning av en specifik produkt som anges uppfylla vad den upphand­ lande myndigheten efterfrågar. Därmed får syftet med kravet bedömas vara uppfyllt, dvs. att den upphandlande myndigheten får information om de offererade produkterna. Då det inte har framkommit några skäl som ger anledning att ifrågasätta att de angivna produkterna uppfyller de efterfrå­ gade egenskaperna saknas skäl för ingripande enligt LOU i denna del. AV Syd har vidare anfört att Ricohs anbud inte uppfyller de obligatoriska kraven på att produkten i kategorin Data-/Videoprojektor Kortskjutande ska ha en Keystonejustering på +/-20° samt att produkten i kategorin Audioprodukter (CD, Radio, Hi-Fi) ska vara utrustad med WiFi och blue­ tooth. AV Syd har hänvisat till mejlkorrenspondens samt produktinformat­ ion där det framgår att de efterfrågade egenskaperna saknas. AV Syd me­ nar vidare att om en offererad produkt inte uppfyller skallkraven i grundut­ förandet så måste det tydligt framgå av anbudet att anbudet även innefattar de nödvändiga tillbehör som krävs. Av förfrågningsunderlaget framgår att anbudsgivarna ska intyga att uppgif­ terna i anbudet är fullständiga och korrekta, utöver detta ställs inte något krav på att anbudsgivarna ska bifoga någon särskild bevisning. Ricoh har i sitt anbud avseende de nu aktuella kategorierna angett att ställda krav upp­ fylls. Normalt sett sträcker sig den upphandlande myndighetens utred­ ningsskyldighet inte längre än att en jämförelse ska göras mellan uppgif- Sida 9 F Ö R V A L T N I N G S RÄ T T E N D O M 1 27 7 - 1 5 ! MALMÖ Avdelning 1 1278-15 tema i anbuden och de krav som angetts i förfrågningsunderlaget. Någon skyldighet att också kontrollera att lämnade uppgifter i sig är riktiga före­ ligger inte. Får däremot den upphandlande myndigheten kännedom om att en anbudsgivare inte uppfyller ett skallkrav som uppställts i förfrågnings­ underlaget får den upphandlande myndigheten inte bortse från detta. Ricoh har i samband med överprövningen i förvaltningsrätten bifogat handlingar som ger stöd för att de offererade produkterna uppfyller de i förfrågnings­ underlaget ställda skallkraven. Något krav på att anbudsgivaren i anbudet ska ange att anbudet, utöver de offererade produkterna även omfattar nöd­ vändiga tillbehör, har inte ställts i forfrågningsunderlaget, utan det är till­ räckligt att anbudsgivaren intygar att uppgifterna är korrekta. Det förelig­ ger således inte heller skäl för ingripande på denna grund. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten därmed att det inte finns skäl för ingripande enligt LOU på de grunder som AV Syd har åberopat i må­ len. AV Syds ansökningar om ingripande ska därfor avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1B LOU) I • SVERIGES DOMSTOLAR 6 Bilaga HUR MAN ÖVERKLAGAR Den som vill överklaga kammarrättens avgörande ska skriva till Högsta förvaltnings­ domstolen. Skrivelsen ställs alltså till Högsta förvaltningsdomstolen men ska skickas eller lämnas till kammarrätten. Överklagandet ska ha kommit in till kammarrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet bar meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagande för det allmänna räknas dock från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagande infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommar-, jul- eller nyårsafton, räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. . · För att ett överklagande ska kunna tas upp i Högsta förvaltningsdomstolen krävs att prövningstillstånd meddelas. Högsta förvaltningsdomstolen lämn,ar prövnirigstillstånd om det är av vikt for ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas eiler om det finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att målets utgång i kammar­ rätten uppenbarligen beror på grovt förbis�ende eiler grovt misstag. Om prövningstillstånd inte meddelas står kammarrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till Högsta förvaltningsdomstolen varför man anser att pröv:ningstillstånd bör meddelas. l mål om överprövning enligt lagen (2007:l091) om offentlig upphandling, lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster eiler lagen (201 ] :1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Vanligtvis får, då kammarrätten inte har fattat något interimistiskt beslut om att upphandlingen inte får avslutas, avtal slutas omedelbart. I de fall där kammarrätten. har fattat ett interimistiskt beslut om att avtal intefår ingås, får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt det interimistiska beslutet. Ett överklagande av rättens avgörande f'ar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Skrivelsen med överklagande ska innehålia följande uppgifter; J. den klagandes namn, person-/organisationsnummer, postadress, e0postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om deSsa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e-postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer · anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till Högsta förvaltningsdomstolen. 2. det beslut som överklagas med uppgift om kammarrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet. 3. deskälsomklagandenvillåberopaförsinbegäranomattfäprövningstillstånd. · 4. den ändring av kammarrättens beslut som klaganden vill fä till stånd och skälen för detta. 5. debevissomklagandenvillåberopaochvadhan/honvillstyrkamedvarjesärskiltbevis. www .domstol .se