FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 Lena Palmer SÖKANDE Transmedica A/S Vesterbrogade 6 D, 6 DK-1620 Köbenhavn Danmark DOM 2011-01-19 Meddelad i Malmö Mål nr 14557-1OE Dok.Id 43598 Besöksadress Postadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax Expeditionstid Ombud: Advokat Malin Håkansson Mannheimer Swaiiling Advokatbyrå AB Box 4291 203 14 Malmö MOTPART Region Skåne 291 89 Kristianstad SAKEN - Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) 1 dess lydelse före den 15 juli 2010 DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Transmedica A/S begäran om ingripande enligt LOU. KONKURRENSVERKET 2011 -03- 1 6 Avd Dnr Doss Aktbil Box 4522 203 20 Malmö 040-3.5 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom"se måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14557-l0E I MALMÖ Avdelning 1 YRKANDEN M.M. Region Skåne genomför upphandling avseende Bemannings�jänster - läkare och sjuksköterskor (dnr 1000918). Upphandlingen genomförs enligt reglerna om förenklat förfarande i LOU. Transmedica A/S (Transmedica) ansöker om överprövning och yrkar i första hand att upphandlingen ska få avslutas först sedan rättelse skett på så sätt att Transmedicas anbud ska tas upp till utvärdering. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras om. Till grund för talan anförs bl.a. följande. Region Skåne har vid uteslutningen av Transmedicas anbud brutit mot LOU. Region Skåne har även vid utformning av utvärderingsmodellen brutit mot principerna om likabehandling och transparens. Utvärderings­ modellen är utformad på sådant sätt att den inte förmår identifiera det eko­ nomiskt mest fördelaktiga anbudet. Det väsentliga felet består i att model­ len tillåter orealistiskt låga timpriser i form av negativa priser. Till följd av att Region Skåne har brutit mot sina förpliktelser enligt LOU riskerar Transmedica att lida skada. Vidare anförs att Transmedica uppfyller alla skall-krav. Bolaget har uteslutits ur upphandlingen på grund av att Region Skåne har gjort bedömningen att Transmedicas anbud inte är undertecknat av behörig företrädare. Så är emelle1iid inte fallet. Anbudet har unde1ieck­ nats av Lise Linde som är en behörig företrädare för bolaget och var så även vid unde1iecknandet. Av Kammarrätten i Göteborgs dom i mål 4904 - 09 framgår att likabehandlings- och transparensprincipen hindrar såväl förvaltningsrätten som Region Skåne att bortse från detta faktum. I yttran­ de anför Region Skåne att Transmedica uteslutits på grund av att behörig­ hetshandling avseende anbudets unde1tecknare inte ingivits. Huruvida Transmedica kan anses brista i skall-kravsuppfyllelsen på grund av att fullmakt för Lise Linde ej bifogats anbudet kan enligt fast kammarrätts­ praxis inte prövas i detta mål. Det ankommer på Region Skåne att som första instans pröva denna fråga genom nytt tilldelningsbeslut. Det kan dock framhållas att det förhållande att en fullmakt inte bifogats anbudet 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14557-I0E I MALMÖ Avdelning 1 inte fråntar Transmedica bundenhet till sitt anbud. Det vore därför inte proportionerligt att fälla Transmedicas anbud på grund av den omständig­ het att Region Skåne redan vid anbudsgivningen fått bekräftat vad som tydligt framgår av anbudet, dvs. att Transmedica i upphandlingen lämnat ett bindande anbud. Region Skåne bestrider bifall till överklagandet och anför bl.a. följande. Upphandlingen har genomfö1ts i enlighet med LOU. Transmedica har inte uppfyllt ett i förfrågningsunderlaget klatt och tydligt formulerat skall-krav. Under punkten 1.C anges "Anbud skall vara skriftligt, avfattat på svenska, samt vara egenhändigt unde1tecknat av behörig företrädare för anbudsgiva­ ren. I de fall behörighet inte framgår av Registreringsbeviset skall fullmakt bifogas". Av förfrågningsunderlaget framgår tydligt vikten av att uppfylla samtliga skall-krav. Av det av Transmedica ingivna handlingarna går inte att utläsa att undertecknaren är behörig. Gällande praxis tillerkänner inte en anbudsgivare som brister i uppfyllelse av ett grundläggande krav en möj­ lighet att i efterhand rätta till sitt misstag. Bolaget har korrekt uteslutits och kan därn1ed inte lida skada. Rätten har genom interimistiskt beslut den 12 november 20 10 förordnat att den aktuella upphandlingen inte får avslutas innan annat beslutas. DOMSKÄL Bestämmelser m.m. Enligt 1 kap 9 § LOU skall upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 1 och 2 §§ LOU kan förvaltningsrätten pröva om en upp­ handlande enhet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upp­ handling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. - Därvid gäller att rätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14557-I0E I MALMÖ Avdelning 1 Förvaltningsrättens bedömning i nu förevarande mål Av fö1frågningsunderlaget ska det framgå vilka krav som måste uppfyllas för att anbudet skall kunna antas. Sådana krav måste upprätthållas och ett anbud som inte tillgodoser dessa krav måste läggas åt sidan. I förevarande upphandling har Transmedicas anbud undertecknats av en person vars be­ hörighet inte framgår av registreringsbeviset och som vid anbudstidens utgång inte hade styrkts med fullmakt. Transmedica har dänned inte upp­ fyllt i förfrågningsunderlaget under punkt 1.C ställt skall-krav gällande undertecknande av behörig företrädare. Region Skåne har därför rätteligen uteslutit bolaget från vidare deltagande i upphandlingen. I målet gör Transmedica gällande att utvärderingsmodellen är så utformad att den inte förmår identifiera det ekonomiskt mest fördelaktiga priset och att det väsentligaste felet består i att modellen tillåter orealistiskt låga tirn­ priser i form av negativa priser. Enligt förvaltningsrättens mening ska för­ hållandet bedömas utifrån reglerna om onormalt låga anbud i 12 kap. 3 och 4 §§ LOU. Med denna utgångspunkt utgör det som Transmedica anfört inte utredning som visar att det föreligger därmed skäl till ingripande mot upp­ handlingen med anledning av att modellen tillåter taktiska anbud i form av låga priser. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten således att vad Transmedica anfört och åberopat inte visar att Region Skåne i det aktuella upphandlings­ förfarandet har brutit mot bestämmelserna i LOU eller de principer som bär upp lagen på ett sådant sätt att bolagen har lidit eller riskerat att lida skada. Grund för ingripande mot upphandlingen föreligger därmed inte. Transmedicas ansökan ska således avslås. Därmed upphör det interimistis­ ka beslutet att gälla. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/lb) Marianne Alwall 4 Den som vill överklaga fötvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövn.in.gstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, .3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, .5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. 1 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND www .domstol.se