KAMMARRÄTTEN I BESLUT Sida 1 (2) Mål nr 1409-16 KONKURRENSVER 2016 -12- 1 5 Dnr KSnr GÖTEBORG 2016 -12- 1 4 Avdelning 3 KLAGANDE Meddelat i Göteborg 4 U Security Services AB, 556095-6772 Ombud:Advokat Susanne Wiklund Advokatfirman Kjällgren AB Box 1 451 15 Uddevalla MOTPART Malmö kommun 205 80Malmö ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Förvaltningsrätten iMalmös dom den 1 mars 2016 i mål nr 13177-15, se bilagaA SAKEN Offentlig upphandling KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten skriver av målet. Kammarrättens interimistiska beslut upphör därmed att gälla. BAKGRUND 4 U Security Services AB har överklagat förvaltningsrättens dom att avslå ansökan om överprövning. Malmö kommun har den 20 april 2016 beslutat att avbryta upphandlingen. Sedan bolaget överklagat beslutet har förvaltningsrätten i en dom den I0.,,f)flfrtNOLil-4C:-!- � (, Postadress Box 1531 401 50 Göteborg Besöksadress Stora Nygatan 21 Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 031-732 74 00 031-732 76 00 E-post: kammarratten.goteborg@dom.se www.kammarratten.goteborg.se Dok.Id 374897 t'..\�.l\.{etrcn / ro'fi .. \ .... KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG BESLUT Sida2 Mål nr1409-16 18oktober2016 beslutat att avslå ansökan om ingripande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling. Domen har inte överklagats. SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Malmö kommun har avbrutit upphandlingen och den frågan har efter överklagande slutligt prövats genom förvaltningsrättens dom i mål nr 42781- 6. Ändamålet med bolagets talan i det här målet har därmed förfallit och målet ska skrivas av. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär9). ·., 2_ refe t ,! .. . �m�cll!,. .,, ..._.� FÖRVALTNINGSRÅTTEN !MALMÖ Avdelning 1 SÖKANDE DOM 2016-03-01 Meddelad i Malmö Mål nr 13177-15 Sida 1 (9) Gothia Trafiken AB, 556768-8006 Marieholmsgatan 38 415 02 Göteborg Ombud: advokaten Sylvia Linden och jur.kand. Sofia Falkner Baker & McKenzie Advokatbyrå KB Box 180 101 23 Stockholm MOTPARTER 1.Malmö stad 205 80Malmö 2. 4U Security Services AB, 556095-6772 Box 60021 216 10 Limhamn SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller Gothia Trafiken AB:s ansökan om ingripande enligt LOU och förordnar att Malmö stad får avsluta sin upphandling "Kommunal parkeringsövervakning, service och underhåll av biljett..automa­ ter samt flyttning av fordon iMalmö", i den del den avser kommunal parke­ ringsövervakning, först sedan rättelse har skett genom ny anbudsutvärdering i vilken anbudet från 4U Security Services AB inte ska beaktas. Dok.Id 302531 Postadress Box4522 203 20Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax Expeditionstid måndag -fredag 08:00-16:00 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: kanslil.fina@dom.se www.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se Bilaga Å_J ' -·--1. Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13177-1.(; Avdelning 1 !MALMÖ BAKGRUND Malmö stad, genom dess Gatukontor, genomfor en upphandling benämnd "Kommunal parkeringsövervakning, service och underhåll av biljettautoma­ ter samt flyttning av fordon iMalmö". Upphandlingen genomfors enligt reglerna om förenklat förfarande i LOU. Anbud har kunnat lämnas separat för parkeringsövervakning, service och underhåll av biljettautomater samt flyttning av fordon. Enligt tilldelningsbeslut den 30 november 2015 ska uppdraget avseende kommunal parkeringsövervakning tilldelas 4U Security Services AB (4U AB). YRKANDE OCH INSTÄLLNING Gothia Trafiken AB (Gothia) ansöker om överprövning av upphandlingen i den del som avser del 1 Kommunal parkeringsövervakning och yrkar i ' första hand att den ska rättas på så sätt ny anbudsutvärdering genomförs, i vilken anbudet :från 4U AB inte ska beaktas. I andra hand yrkas att upphand­ lingen ska rättas på så sätt att ny utvärdering genomförs vid vilkenMalmö Stad ska beakta att 4U AB inte uppfyller de obligatoriska krav på genomrö­ randebeskrivning som uppställs och därför tilldelar anbudet noll, eller i vart fall färre poäng, med avseende på genomförandebeslcrivningen. Till grund för ansökan anförs i huvudsak följande. Malmö stad har brutit mot de grundläggande principerna om transparens och likabehandling och därmed även mot 1 kap. 9 § LOU genom att utvär­ dera och anta anbudet :från 4U AB trots att detta inte uppfyller samtliga ob­ ligatoriska krav för kvalificering i upphandlingen. Vid en korrekt genom­ ford kvalificering skulle anbudet :från 4U AB ha diskvalificerats varvid Got­ hia, som blev nummer två i utvärderingen, rätteligen skulle ha tilldelats uppdraget. Gothia har därmed lidit eller kan komma att lida skada.Malmö stad har även brutit mot LOU genom att vid utvärderingen av 4U AB:s an- ....,. � DOM Sida3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN 13177-15 I MALMÖ Avdelning 1 bud åsidosätta de grundläggande principerna om likabehandling och öppen­ het. Staden har vid utvärderingen tillgodorälmat 4U AB totalt fem poäng för genomllirandebeskrivningen. Beslcrivningen innehåller emellertid överhu­ vudtaget inte de lcriterier som har efterfrågats. 4U AB:s genon:rrörandebe­ slcrivning borde rätteligen ha fått åtminstone tre poäng mindre vid utvärde­ ringen. Utvärderingen av anbudet är godtycklig och grundas inte på vad som anges i förfrågningsunderlaget. Detta har medfört att fel anbud har antagits och Gothia har därmed lidit, eller kan komma att lida, skada. 4U AB:s offererade ekonomiansvarige uppfyller inte kompetenslcravet i upphandlingen. Staden har i upphandlingen ställt lcrav på kompetens avse­ ende ekonomiasvarig att denne ska ha minst 5 års yrkesmässig erfarenhet som ekonomiansvarig. Kravet på nyckelpersoner ska styrkas genom inläm­ nat CV där efterfrågade uppgifter klart och tydligt ska framgå. Det :framgår tydligt att anbudsgivare kommer att uteslutas från att delta i upphandlingen om denne inte �ppfyller �vanstående lcrav. 4U AB har som ekonomiansva­ rig offererat en person vid namn och till anbudet bifogat CV för denne. Av CV framgår att han har erfarenhet av arbete som driftschef/uppdragsansvarig, platschef och officer. Det framgår ej av ingivet CV att han har någon som helst yrkesmässig erfarenhet som ekonomiansvarig. Av mejlkonversation mellan staden och 4U AB efter an­ budstidens utgång :framkommer att även staden identifierat denna brist i anbudet. Som svar på stadens fråga om var det går att utläsa att namngiven person har varit ekonomiansvarig har 4U AB endast hänvisat till Bilaga 2, genomforandebeskrivning under rubriken "Uppdragsansvarig" samt CV. Under rubriken "Uppdragsansvarig" i genomförandebeslcrivningen :framkommer dock endast följande "Uppdragsansvarig (UA) är driftchef i Malmö och ansvarar för att alla personer inom enheten har korrekt utbild­ ning, genomför personalmöten samt möten och uppföljning av övriga krav Beställaren (B) ställer. UA har även det övergripande ansvaret gällande ekonomi, strategi och operation gällande uppdraget som helhet. UA genom- Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13177-It IMALMÖ Avdelning 1 för även möten med B samt ansvarar för utveckling av parkeringsuppdraget i samråd med B." Det är således tydligt att 4U AB inte i detta avsnitt på nå­ got vis har visat att offererad ekonomiansvarig har fem års yrkesmässig er­ farenhet som ekonomiansvarig. Denna yrkesmässiga erfarenhet :framkom­ mer inte heller av CV, vilket har varit ett uttryckligt skall­ krav. Varken kompetenskravet eller kravet på att efter.frågade uppgifter klart och tydligt ska framgå av CV är uppfyllt. Bifogat CV syftar i enlighet med Administrativa fö reskrifter avsnitt 6.2.1 även till att styrka leverantörens förmåga. Givet att 4U AB:s anbud helt saknar beskrivning av angiven eko- nomiansvarigs erfarenhet och kapacitet harMalmö stad inte kunnat bedöma bolagets kapacitet i denna del. 4U AB:s genomförandebeskrivning uppfyller inte de krav på genomföran­ debeskrivning som uppställs i upphandlingen. Genomförandebeskrivningen saknar helt efterfrågade beskrivningar av hur arbetet är tänkt att genomföras, hur samordning och samarbete mellan egen personal och ev. underleveran­ tör och beställaren är tänkt att fungera, tillvägagångssätt vid samarbete med kunder, ansvarsfördelning samt samarbetet mellan de olika leverantörerna för de olika delarna av uppdraget. Anbudet från 4U AB saknar även efter­ frågad organisationsbeskrivning. Enligt krav i förfrågningsunderlaget ska på expeditionen finnas en kund­ tjänst. 4U AB har för uppdraget offererat en kundtjänstmedarbetare. Det :framstår som klart att 4U AB inte kan uppfylla kapacitetkravet på kundtjänst såsom det angetts i verksamhetsbilagan genom att endast offerera en kund­ tjänstmedarbetare. Har 4U AB tänkt bemanna kundtjänst med ytterligare personal än den offererade har 4U AB haft att bifoga även den tillkom­ mande personalens CV i anbudet. 4U AB:s lokal är belägen i Hyllie och uppfyller vidare inte kravet på centralt belägen lokal som är uppställt i upphandlingen. • Sida 5 r' FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13177-15 " IMALMÖ Avdelning 1 Malmö stad bestrider bifall till ansökan och anför i huwdsak följande. Sta­ den har begärt förtydligande av 4U AB. De av 4U AB inlämnade uppgiftei:­ na kan enligt stadens mening inte tolkas på annat sätt än att har erfarenhet som ekonomiansvarig under minst fem år. Av CV framgår att denne varit driftchef/uppdragsansvarig sedan januari 1999. I genomförandebeskrivningen framgår att uppdragsansvarig har det övergripande ansvaret gällande ekonomi, strategi och operation gällande uppdraget i sin helhet. Av anbudsform.uläret framgår namnsättningen av organisationen. I anbudsform.uläret anges som ekonomian­ svarig. Beställaren har i Frågor och svar den 10 september 2015 svarat en frågeställare att något minsta krav inte finns på antalet personer som leve­ rantören ska anställa som uppdragsansvarig, avdelningsansvarig, ekonomi­ ansvarig respektive personal till kundtjänst. har varit verk­ sam i sin roll sedan 1999. Malmö stad anser att kravet på minst fem års yr­ kesmässig erfarenhet som ekonomiansvarig är uppfyllt. Staden har inte haft något krav innebärande att ekonomiansvarig inte får ha annan arbetsuppgift utöver ekonomiansvar eller annan nomenklatur än ekonomiansvarig. Malmö stad anser vidare att 4U AB har beskrivit efterfrågade delar enligt förfrågningsunderlagt i redovisad genomf'drandebeskrivning. Vidare anses 4U AB ha redogjort för sin organisation. Det är Malmö stads uppfattning att 4U AB har offererat personal för kundtjänst på i förfrågningsunderlaget fö­ reskrivet sätt. Det finns inget hinder för leverantören att ha fler medarbetare i kundtjänst, men det ska finnas en person för vilken man kan styrka erfa­ renhet av liknande arbetsuppgifter. Kravet avseende lokal är att den ska vara centralt belägen i anslutning till busshållplats, tågstation eller liknande. Krav har inte ställts att lokalen ska finnas i någon mittpunkt i Malmö. 4U AB har offererat en lokal i Hyllie, i direkt anslutning till citytunnelstation. Lokalen är lätt tillgänglig med bil, tåg, buss och cykel. Det är Malmö stads uppfatt­ ning att föreslagen lokal har en utmärkt placering. Sida� FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 13177-!J; Avdelning 1 IMALMÖ Gothia har genmält bl.a. följande. Att det inte uppställts krav på något minsta antal personer som leverantören ska anställa som uppdragsansvarig, avdelningsansvarig, ekonomiansvarig respektive personal till kundtjänst saknar relevans med avseende på frågan om varje offererad person måste uppfylla kompetenskraven som ställs för aktuell nyckelfunktion. Förfråg­ ningsunderlaget är i denna del klart och tydligt, vilket också vitsordas av staden. Parterna är överens om att kravet är att funktionen skulle tillsättas av en person, oavsett om denna person även skulle inneha andra funktioner i anbudet, som har minst fem års erfarenhet som ekonomiansvarig. Detsamma gäller även med avseende på nomenklaturen såvitt att benämningen omfattar sådana arbetsuppgifter som en ekonomiansvarig normalt sköter dvs. bokfö­ ring, fakturering, löner, betalningar, uppföljning samt därmed kringliggande ekonomisk administration. Det framgår varken av CV eller 4U AB:s anbud att har arbetat med ekonomiska :frågor av det slag som ingår i en ekonomiansvarigs funktion vid någon tidpunkt per anbudets ingivande. 4UAB bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. 4U AB anser sig uppfylla skall-kraven i förfrågan vad avser ekonomiansvarig, ge­ nomförandebeskrivning, organisationsbeslcrivning, kundtjänstmedarbetare samt centralt belägen lokal. har befattningen driftchefinom bolagets organisation. En driftchefhar flertalet arbetsuppgifter i sin funkt­ ionsbeskrivning, t.ex. kundansvar, uppdragsansvar, personalansvar och eko­ nomiansvar. Driftchefen är ytterst ekonomiskt ansvarig för sitt verksam­ hetsområde. 4U AB har angett i anbudsformulär att är eko"'. nominansvarig samt i bifogat CV angett att han säkerställer verksamhetens lönsamhet med fokus på bl.a. ekonomi samt haft detta som arbetsuppgift sedan 1999. Vad avser genomförandebeskrivning är samtliga punkter som Gothia hänvisar till beskrivna på ett enkelt och lättförståeligt sätt så att alla förstår hur 4U AB vill bedriva verksamheten. Även avseende organisations- Sida7 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 13177-15 IMALMÖ Avdelning 1 beskrivning har 4U AB med enkelhet och på ett välformulerat sätt beskrivit den organisation som är tilltänkt att arbeta med uppdraget. Vad gäller kund­ tjänstmedarbetare fanns inget krav att ange fler än en person. Därav namn­ gavs och bifogades CV för den personal som kommer att verka som nyckel­ person inom berörd tjänstekategori. 4U AB:s lokal är placerad i enlighet med förfrågan. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 4 och 6 §§ LOD framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Gothia gör gällande attMalmö stad har brutit mot LOU genom att utvärdera och anta anbudet från 4U AB trots att detta inte har uppfyllt samtliga ställda obligatoriska krav i upphandlingen. För att konkurrens ska kunna ske på lika villkor krävs ett klart och tydligt förfrågningsunderlag. Av förfrågningsunderlaget ska det framgå vilka krav som måste uppfyllas för att anbudet ska kunna antas. Sådana krav måste upprätthållas och ett anbud som inte tillgodoser dessa krav :tär inte antas. Sida8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13177-15 Avdelning 1 IMALMÖ I det avMalmö stad tillämpade förfrågningsunderlaget anges under punkten "5.2 Prövning av anbudsgivare bl.a. följande. • Organisation/kompetens Uppdraget förutsätter hög kompetens hos leverantören som engageras. Uppdragsansvarig ska ha: o Under de senaste 10 åren ha minst 3 års erfarenhet som ledare for minst 10 medarbetare. Avdelningschefen ska ha: o Minst 3 års yrkesmässig erfarenhet som arbetsledare. o Minst 3 års erfarenhet av personalansvar. Ekonomiansvarig ska ha: o Minst 5 års yrkesmässig erfarenhet som ekonomiansvarig. Personal på expeditionen/kundtjänst ska ha: På expeditionen ska finnas en kundtjänst som bl.a. tar emot samtal och e­ post. o Erfarenhet av liknande frågor och arbetsuppgifter. Hur kravet ska styrkas: Kravet på ovanstående nyckelpersoner styrks genom inlämnat CV där efter­ frågade uppgifter klart och tydligt ska framgå. Anbudsgivare kommer att uteslutas från att delta i upphandlingen om denne inte uppfyller ovanstående krav." 4U AB har i sitt anbud angett som ekonomiansvarig. Av CV :framgår, vad avser erfarenhet, att han varit drift­ chef/uppdragsansvarig sedanjanuari 1999, platschef1992 - 1999 och officer från 1989. Vad avser uppdraget som driftchef/uppdragsansvarig anges detta bl.a. innebära säkerställande av verksamhetens lönsamhet med fokus på kund, avtal, ekonomi och planering. , ,<" .:-=-·. t' FÖRVALTNINGSRÄTTEN IMALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 9 13177-15 Enligt förvaltningsrättens mening fram.går det inte av ev att han uppfyller kravet på minst fem års yrkesmässig erfarenhet som eko­ nomiansvarig. Inte ens om aktuellt ev samläses med den av 4U AB ingivna genomrörandebeskrivningen, där bl.a. kan utläsas att uppdragsansvarig har det övergripande ansvaret gällande ekonomi, strategi och operation gällande uppdraget som helhet, kan detta krav anses uppfyllt. Kravet är klart och tyd­ ligt utformat i förfrågningsunderlaget. En bedömning som innebär att 4U AB uppfyller detta krav skulle därfor, enligt förva11ningsrättens mening, inte vara förenlig med transparensprincipen. 4U AB har således inte uppfyllt samtliga obligatoriska krav i upphandling­ en. Genom att trots denna brist utvärdera och anta bolagets anbud har Malmö stad agerat i strid med de grundläggande principerna om transparens och likabehandling. Mot bakgrund av det anförda finner förvaltningsrätten således visat att Malmö stad i det aktuella upphandlingsförfarandet har brutit mot 1 kap. 9 § LOU. Det får också anses fram.gå av utredningen att Gothia till följd härav har lidit eller riskerat att lida skada. Det föreligger därmed grund för ingri­ pande mot upphandlingen. Upphandlingen bör rättas genom att en förnyad anbudsutvärdering genomförs, i vilken anbudet från 4U AB inte ska beak­ tas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lB LOU) Håkan Wiren Lena Palmer har föredragit målet. �l� HUR MAN ÖVERKLAGAR Den som vill överklaga kammarrättens avgörande ska skriva till Högsta förvaltningsdomstolen. Skrivelsen ställs alltså till Högsta förvaltningsdomstolen men ska skickas eller lämnas till kammarrätten. Överklagandet ska ha kommit in till kammarrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådanförhandlingharangettsnärbeslutetkommerattmeddelas,skadocköverklagandetha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagande för det allmänna räknas dock från den dag beslutet meddelades, Om sista dagen för överklagande infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommar-, jul- eller nyårsafton, räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i Högsta förvaltningsdomstolen krävs att prövningstillstånd meddelas. Högsta förvaltningsdomstolen lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas eller om det finns synnerliga skäl ti Il sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att målets utgång i kammarrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Omprövningstillståndintemeddelasstårkammarrättensbeslutfast.Detärdärförviktigtattdetklart och tydligt framgår av överklagandet till Högsta förvaltningsdomstolen varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. I mål om överprövning enligt lagen (2007 : 1 09 1 ) om offentlig upphandling eller lagen (2007: 1 092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster far avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut.Vanligtvis rar, då kammarrätten inte har fattat något interimistiskt beslut om att upphandlingen i nte f'ar avslutas, avtal slutas omedelbart. I de fall där kammarrätten har fattat ett interimistiskt beslut om att upphandlingen inte får avslutas, far avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt det interimistiska beslutet. Ett överklagande av rättens avgörande f'ar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Bilaga � Skrivelsen med överklagande ska innehålla följande uppgifter; 1. den klagandes namn, person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e-postadress, telefonnummer til I arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges.Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till Högsta förvaltningsdomstolen 2. det beslut som överklagas med uppgift om kammarrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet 3. deskälsomklagandenvillåberopaförsinbegäranomattfåprövningstillstånd 4. den ändring av kammarrättens beslut som klaganden vill få till stånd och skälen för detta 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. dv 689-LOU Formulär 9