LÄNSRÄTTEN I DALARNAS LÄN Länsrälisnotarien David Gripenhjärta DOM Mål nr 2008-10-27 2260-08E Meddelad i 2261-08E Falun 2262-08E 2263-08E Rotel 5 Sida 1 (20) SÖKANDE 200.8 -10- 2 9 Doss Co:rpo:rateExpress i Sverige AB, 556091-3591 Box 1504 Awd 351 15 Växjö Dnr : Ombud: Advokat Magnus Wennerholm Hamilton Advokatbyrå Växjö AB Box 124 351 04 Växjö MOTPARTER Aktbil 1. Borlänge kommun 2260-08E 2. Falu kommun 2261-08E 791 83 Falun 3. Gagnefs kommun 2262-08E 4. Säters kommun 2263-08E Ombud för 1, 3 och 4: Ann-Kathrin Rahm-Nilzon. c/o Borlänge kommun 781 81 Borlänge SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) BAKGRUND OCH YRKANDEN Borlänge kommun, Falu kommun, Gagnefs kommun och Säters kommun har tillsammans genomfört offentlig upphandling av städkemiska produkter och städmaterial (dm. 03/08:050). Kommunerna har beslutat att Dala De­ pån AB (nedan Dala Depån) ska tilldelas avtal enligt upphandlingen, med hänvisning till att bolaget uppfyllt samtliga krav och att bolagets anbud är det ekonomiskt mest fördelaktiga utifrån de i förfrågningsunderlaget redo­ visade kriterierna. DokJd 54054 Postadress Box45 791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-484 00 023-484 80 E-post: lansrattenidalarna@dom..se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Lf\.NSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN Corporate Express i Sverige AB (nedan Corporate Express) ansöker hos länsrätten om överprövning av nämnda upphandling. Corporate Express yrkar att länsrätten ska förordna ati upphandlingen i första hand ska göras om och i andra hand att upphandlingen inte får avslutas innan rättelse vid­ tagits. Corporate Express yrkar att rättelse ska ske på så sätt att kommuner­ na genomför en ny anbudsutvärdering. Borlänge kommun, Gagnefs kornmun och Säters kommun (nedan k01nmu­ nema) bestrider Corporate Express ansökan. Falu komm. un har av länsrätten förelagts att svara i målet, men har inte av­ hörts. DOMSKÄL 1. Relevanta lagrum m.m. Enligt 16 kap. 1 § första stycket LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Av 16 kap. 2 § första stycket LOU framgår att om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i l kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Sida 2 2260-08 E 2261-08 E 2262-08 E 2263-08 E Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Frågan i målet är om länsrätten enligt 16 kap. 2 § första stycket LOU ska besluta ati den aktuella upphandlingen ska göras om eller att den får avslu­ tas först sedan rättelse gjo1is. Avgörande för frågan är om kommunerna har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att Corporate Express har lidit eller kan komma att lida skada. 2. Poängsättningen.för anbudsgivarna enligt kvalitetskriteriet Sup­ port/utbildning inom varugruppen Rengöring/golvvård samt varu­ gruppen Disk 2.. I Kommunernas Jörfrågningsunderlag Av avsnitt 6.2 (Utvärdering) i förfrågningsunderlaget framgår att vid be­ dömningen enligt kvalitetskriteriet Suppmi/utbildning kan anbudsgivarna tilldelas 1-5 poäng. Vid utvärderingen multipliceras tilldelat poäng med 0,25. Det framgår vidare att vid poängsättningen tas hänsyn till föUande förhållanden: möjlighet att snabbt få support vid akuta situationer antalet kostnadsfria utbildningsdagar per anställd/år kostnad för extra utbildningsinsatser supportens tillgänglighet utbildarnas erfarenhet från branschen (enligt bifogade intyg) inställelsetiden vid akuta situationer Sida 3 2260-08 E 2261-08 E 2262-08 E 2263-08 E LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN I samma avsnitt i förfrågningsunderlaget anges innebörden av respektive poäng enligt följande. Sida4 2260-08 E 2261-08 E 2262-08 E 2263-08 E 5 poäng 4 poäng 3 poäng 2 poäng 1 poäng Utmärkt/ger stort mervärde Mycket bra/ger visst mervärde Bra, godkänd funktion, ger dock inget mervärde Acceptabel/mindre bra, vissa kvalitets-/funktionsbrister Inget svar/dålig, uppfyller inte miniminivå 22 Kommunernas utvärdering Av kommunernas utvärdering av anbuden vid upphandlingen framgår att Corporate Express respektive Dala Depån vid utvärderingen har tilldelats följande poäng enligt kvalitetskriteriet Support/utbildning. Varugrupp: Rengöring/go1vvård Disk Corporate Express: 0,75 (3 poäng) 0,75 (3 poäng) Dala Depån: 1,25 (5 poäng) 1,25 (5 poäng) I utskrift av e-postmeddelande som skickats från Ann-Kathrin Rahm-Nilzon till Anders Peterson anger den förra bl.a. följande. "Du vill ha ett förtyd­ ligande av poängtilldelningen. Så här bedömdes Eri anbud: Corporate Ex­ press bedöms [---] ha bra support/utbildning, men den support som gäller städsidan har inte fungerat bra. Den som är support för golvvården har inte varit kunnig enligt städgruppens bedönming." LÄNSRÄTTEN DOlVI I DALARNAS LÄN 2. 3. Corporate Express anbud Sida 5 2260-08 E 2261-08 E 2262-08 E 2263-08 E I avsnitt 3.3 (Organisation) i Corporate Express anbud anges bl.a. följande. Corporate Express kundsuppo1i fim1s tillgänglig vardagar mellan kl. 07:30 - 16:30. På kundsupp01ien fim1s ca 25 innesäljare som alltid fim1s på plats. Corporate Express kan er�juda fullständiga EDI-lösningar och har en webb­ lösning där kunden via Internet kan beställa varor och få information om Corporate Express sortiment, orderhistorik och avtalade priser, samt söka efter en leverans hos distributören (tracking) m.m. I avsnitt4.2.3 (Övriga krav) i Corporate Express anbud anges bl.a. följande. Vid akutinsatser är inställelsetiden samma dag eller eventuellt dagen efter. De flesta eventuella problem kan lösas samma dag. I avsnitt 3.3 (Organisation) i Corporate Express anbud anges vidare bl.a. följande. Corporate Express och dess huvudleverantör av städ- och rengö­ ringslösningar, Nilfisk-Advance, ombesörjer utbildning av upphandlade produkter enligt följande. Metoder/arbetsteknik för bästa ergonomi och resultat 0 Miljöhänsyn e Daglig städning e Periodiskt underhåll e Golvvård .. Ytfilmer e Golvtyper • Metodvård, tvättråd Vidare anges bLa. följande. Efter4-6 veckor sker uppföljning. Efter sex månader sker uppföljning och eventuellt kompletterande utbildning. Corpo- • LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN rate Express och Nilfisk-Advance står till förfogande och kan på kort varsel besöka ko1mnunemas enheter för eventuell problemlösning och informa­ tion. I övrigt kan Corporate Express "skräddarsy" anpassad utbildning i samråd med ansvariga. 2. 4. Dala Depåns anbud Under rubriken Support/utbildning i avsnitt 3.3 (Organisation) i Dala De­ påns anbud anges bl.a. följande. I fråga om kostnadsfria handhavande­ utbildningar så har bolaget valt att inte begränsa antalet utbildningsdagar. Kostnader utgår endast om förbrukningsmaterial, lokal, logi eller förtäring ska tillhandahållas i samband med utbildning och då till självkostnadspris. Sida 6 2260-08 E 2261-08 E 2262-08 E 2263-08 E I avsnitt4.2.3 i Dala Depåns anbud anges bl.a. föUande. Bolaget garanterar kunden 1,5 timmes inställelsetid under ordinarie arbetstid och 2 timmars inställelsetid under övrig tid. Med inställelsetid avses att bolaget är på plats efter angiven tid. Telefonsupport med teknisk support har kunden tillgång till dygnet runt och året runt. Support på plats, teknisk rådgivning samt tele­ fonsupport sker kostnadsfritt utan timdebitering. Detta gäller endast för produkter som bolaget levererat. Bolaget kan förutsättningslöst länma stati­ stik till kunden i Excelforrnat enligt kundens önskemål. Inga krav ställs om leveranser av obrutna förpackningar och dylikt. Under rubriken Maskindisk - service på sidan 1 i bilaga 9 i Dala Depåns anbud anges bl.a. följande. Servicefrekvensen baseras på diskmaskinernas gångtid. JohnsonDiverseys representant fastställer tillsammans med ansva­ rig på enheten lämplig servicefrekvens där hänsyn tas inte enbart till gång­ tid utan även till diskmaskinens kondition eftersom äldre diskmaskiner ofta bör fä ökat antal servicebesök. LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2. 5. Gemensamt för C01porate Express och Dala Depåns anbud Sida 7 2260-08 E 2261-08 E 2262-08 E 2263-08 E Under rubriken Jourservice på sidan 2 i bilaga i Corporate Express an­ bud/bilaga 9 i Dala Depåns anbud anges bl.a. följande. Telefonjour fim1s för JohnsonDiverseys doseringsutrustningar som omfattar följande tider: 16:30 22:00 på vardagar och 08:00 - 22:00 på helger. Vid maskinfel på kundens utrustning vidarebefordras kontakt med extern servicepaiiner. 2. 6. C01porate Express och kommunernas anföranden hos länsrätten Corporate Express anför i huvudsak följai1de. Corporate Express har i sitt anbud förklarat den utbildning och suppmi som bolaget tillhandahåller. Av anbudet följer att Corporate Express erbjuder inställelse samma dag vid akuta situationer, ingen begränsning av antalet utbildningsdagar samt en suppo1i som är tillgänglig dygnet runt via telefon och Internet Corporate Express tillhandahåller även en webbshop. Utbildarnas erfarenhet är hög och samtliga har genomgått relevant utbildning (Nilfiskskolan saint SYR.­ utbildning). Certifikat som visar detta har bifogats anbudet Dala Depåns anbud avseende Support/utbildning beskrivs ko1ifattat i anbudet Dala De­ påns anbud innehåller liknande tjänster som Corporate Express har i denna del, dock med den skillnaden att Dala Depån inte tillhandahåller en webb­ shop samt att Dala Depån inte heller har bifogat några intyg som styrker utbildarnas erfarenhet från branschen. När det gäller support inom tvätt/disk har Dala Depån och Corporate Express samma leverantör, JohnsonDiversey service disk, och båda bolagen har bifogat samma servicebeskrivning. Nå­ gon skillnad i poängbedömning kan däimed rimligen inte uppstå. Inom ut­ värderingskriteriet Support/utbildning har Corporate Express erhållit tre poäng. Dala Depån har erhållit fem poäng, detta trots att Corporate Express i dem1a del lämnat ett bättre anbud och dänned borde erhållit en högre po­ äng än Dala Depån. I vart fall borde Coq)orate Express erhållit saimna po- Sida 8 LÄNSRÄTTEN DOM 2260-08 E I DALARNAS LÄN 2261-08 E 2262-08 E 2263-08 E äng som Dala Depån. Det är också tydligt att kommunerna i denna del tagit ovidko1mnande hänsyn. Ansvarig upphandlare har i den konespondens som följde efter tilldelningsbeslutet förklarat att Corporate Express support inom städ tidigare inte ska ha fungerat bra. Corporate Express har därefter efter­ frågat vad som menas med detta uttalande, utan att få något besked. Kommunerna anför häremot i huvudsak följande. Inköpsenheten har till sin hjälp i upphandlingen haft en referensgrupp bestående av personer som är professionella inom det här avtalsområdet. Den kännedom om Corporate Express och deras samarbetspartner Nilfisks kunskap i golvvård, som några i gruppen hade, sänkte Corporate Express poäng. De anbudsgivare som erhållit högsta poäng har suppo1i dygnet runt och utbildningsinsatser utan begränsningar kostnadsfi:itt. Corporate Express anför i gemnäle i huvudsak följande. Det står klart att "kännedom" om något inom golvvård har resulterat i att Corporate Express erhållit i vart fall ett poäng mindre än vad bolaget i annat fall skulle ha er­ hållit. Hade inte någon eller några i referensgruppen haft denna "känne­ dom" så hade Corporate Express erhållit i vart fall fyra poäng inom Sup­ port/utbildning istället för tre poäng. Detta hade resulterat i ett Corporate Express lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet inom området Städkemiska produkter. Det är synnerligen oklart hur Corporate Express kan ha fått poängdrag för någon vag kännedom om kvaliten på erbjuden support/utbildning inom golvvård, när support/utbildning inom golvvård inte tidigare lämnats till någon av kommunerna av Corporate Express. Cor­ porate Express har efterfrågat vem det är som haft denna påstådda dåliga kunskap om golvvård utan att få något svar. Helt klart är att denna person inte kan ha varit anlitad av Corporate Express eftersom bolaget inte haft något uppdrag innefattande suppo1i/utbildning inom golvvård för någon av kommunerna. Det är tydligt att kommunerna i sin bedömning av Corporate LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN Sida 9 2260-08 E 2261-08 E 2262-08 E 2263-08 E Express anbud tagit ovidkommande hänsyn. Detta förfarande är diskrimine­ rande gentemot Corporate Express och strider därmed mot LOU. För övrigt har Corporate Express förklarat att det inte föreligger några begränsningar i utbildningsinsatser och att denna kan skräddarsys efter kundens behov. Att all utbildning är kostnadsfri fö�jer av anbudet eftersom anbudsgivare i am1at fall var skyldiga att ange ett pris för utbildningsinsatsen. Detta har Corpora­ te Express inte gjort. Corporate Express erbjuder därmed också obegränsat antal kostnadsfria utbildningsinsatser per anställd per år. Dala Depån har inte bifogat några intyg om utbildarnas erfarenhet från branschen, vilket Corporate Express har gjort. Detta synes dock inte haft någon betydelse vid utvärderingen trots att det uttryckligen angavs i förfrågningsunderlaget att utbildarnas erfarenhet skulle bedömas enligt bifogade intyg. 2. 7. Länsrättens bedömning Enligt länsrätten framgår inte annat än att kommunerna har haft en saklig grund för att vid utvärderingen tilldela Dala Depån fem poäng. Såvitt avser tilldelningen av Corporate Express poäng gör dock länsrätten fö\jande bedömning. Vad kommunerna har anfört om tillgänglighet av support dygnet runt och utbildningsinsatser utan begränsningar kostnadsfritt, är omständigheter som kan anses ingå i en saklig grund för poängsättningen ifråga. Corporate Ex­ press anbud framstår med hänsyn till dessa omständigheter som mindre generöst än Dala Depåns anbud. Framför allt har inte Corporate Express såsom Dala Depån erbjudit kommunerna telefonsupport dygnet runt Enligt länsrätten visar emellertid utredningen att kommunerna vid utvärde­ ringen har tilldelat Corporate Express färre poäng än vad som aimars skulle LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN ha skett, på grund av att kommunerna i samband med utvärderingen erhållit viss infonnation ("kännedom"). Enligt informationen har Corporate Ex­ press och Nilfisk-Advance bristfälliga kunskaper med avseende på golv­ vård. Visserligen kan information om en anbudsgivares bristfälliga kunska­ per ingå i en saklig grund för poängsättning. En upphandlande myndighet som inte på något sätt kan ange på vilka omständigheter sådan för poäng­ sättningen avgörande information grundar sig, kan emellertid inte anses ha genomfört upphandlingen på ett öppet sätt. Länsrätten anser därför att kommunerna i denna del har brutit mot principen om transparens enligt 1 kap. 9 § LOU. 3. Poängsättningen enligt kvalitetskriteriet Förpackningsstor-• lek/hållbarhet inom varugruppen Rengöring/golvvård samt varu­ gruppen Disk 3. I KommunernasJörfi'ågningsunderlag Av avsnitt 6.2 (Utvärdering) i förfrågningsunderlaget framgår att vid be­ dömningen enligt kvalitetskriteriet Förpackningsstorlek/hållbarhet kan an­ budsgivarna tilldelas 1-5 poäng. Vid utvärderingen multipliceras tilldelat poäng med 0,15. Det framgår vidare att vid poängsättningen tas hänsyn m�jligheten att kunna bryta stora transp01iförpackningar. I samma avsnitt i förfrågningsunderlaget anges innebörden av respektive poäng (se härom ovan). .3-2. Kommunernas utvärdering Av kommunernas utvärdering av anbuden vid upphandlingen framgår att Ecolab respektive Dala Depån vid utvärderingen har tilldelats följande po- Sida I0 2260-08 E 22.61 -08 E 2262-08 E 2263-08 E LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN äng enligt kvalitetskriteriet Förpackningsstorlek/hållbarhet inom varugrup­ pen Rengöring/golvvård samt varugruppen Disk. Dala Depån: 0,75 (5 poäng) 0,75 (5 poäng) Under rubriken Statistik i avsnitt4.2.3 (Övriga krav) i Corporate Express anbud anges bl.a. följande: "Förpackningsstorlekama framgår av specifika­ tionen och av bifogad produktkatalog." I avsnitt 4.3 (Beställningsrutiner) i Corporate Express anbud anges bl.a. följande. "Något minsta ordervärde för leverans förekommer ej. Leverans sker i den mängdenhet som framgår av bifogad produktkatalog och specifi­ kation." 3.. 4. Dala Depåns anbud Sida 1 1 2260-08 E 2261-08 E 2262-08 E 2263-08 E Varugrupp: Rengöring/golvvård Disk 3..3.. C01porate Express anbud Corporate Express: 0,45 (3 poäng) 0,45 (3 poäng) I avsnitt4.2.3 i Dala Depåns anbud anges bl.a. följande. "Inga krav fram­ ställs från vår sida om leveranser av obrutna förpackningar o. dyl. I anbudet angivna transportförpackningar skall endast ses som information för att, om möjligt anpassa beställningar och inte som en förutsättning för leverans." LÄNSRÄTTEN DOM IDALARNASLÄN 35 Corporate Express och kommunernas anföranden hos länsrätten Sida 1 2 2260-08 E 2261-08 E 2262-08 E 2263-08 E Corporate Express anför i huvudsak följande. Kommunerna har förklarat att i det fall det endast är transp01iförpackningens storlek som kan beställas, erhålls endast två poäng. Denna förklaring borde ha återfunnits i förfråg­ ningsunderlaget. I så fall hade anbudsgivarna haft en rimlig möjlighet att bedöma hur deras anbud skulle komma att värderas. Detta får anses särskilt viktigt eftersom kommunerna först nu förklarar vilka poängmässigt stora konsekvenser det får. Corporate Express gör gällande att bolaget även i denna del fått ett för lågt poäng. Av Corporate Express prisbilaga till anbu­ det framgår att det är ytterst få produkter som enbart säljs i stor transport­ förpackning och där Corporate Express inte kan bryta transportförpack­ ningen. I kolumnen förpackningsstorlek anger Corporate Express att till övervägande delen är det fråga om att Corporate Express levererar minsta möjliga förpackning. Av 54 efterfrågade artiklar är det endast 16 st. av Cor­ porate Express offererade artiklar som är i större förpackningar. En övervä­ gande del av Corporate Express offererade artiklar har således gått att bryta ned till minsta deL För delen städredskap har kommunerna i specifikationen inte uppgett någon önskad förpackningsstorlek, varför detta i denna del inte kan ha haft någon betydelse. Kommunerna anför häremot i huvudsak följande. Corporate Express har i sitt anbud angett att "leverans sker i den mängdenhet som framgår av bifo­ gad produktkatalog och specifikation". Detta har kommunerna tolkat som att det som är förpackningsstorlek kan beställas. Där anbudet t.ex. angett förp ackningsstorlek till 1 L och transportförpackningens storlek varit 1 2 x 1 L, har kommunerna tolkat det som förpackning om 1 L kan beställas. Där förpackningsstorleken angetts till 1 2 x 1 L och transportförpackningen ock­ så angetts till 1 2 x 1 L, har kommunerna tolkat det som att det endast går att beställa 1 2 x 1 L, alltså att förpackning även om den är stor inte bryts. Där- LÄNSRÄTTEN I DALARNAS LÄN DOM Sida 13 2260-08 E 2261-08 E 2262-08 E 2263-08 E för har Corporate Express tilldelats tre poäng. I de fall där det endast är transpo1iförpackningens storlek som kan beställas har kommunerna värde­ rat detta till två poäng. Grunden är att ko1mnunerna har många små enheter som inte har möjlighet att beställa stora förpackningar, varken av utrym­ mes- eller behovsskäl. Vidare har Corporate Express endast offererat im­ pregneringsvätska på 5 L-förpackning trots ati kommunerna endast frågat efter 10 L-förpackning. I det fallet har kommunerna bedömt det viktigt att få just den förpackningsstorlek som kommunerna frågat efter. De anbudsgi­ vare som bryter förpackningarna ner till minsta enhet utan prishöjning till­ delades fem poäng. Det framgår klart och tydligt av förfrågningsunderlaget att förpackningsstorlek/möjlighet att bryta transpmiförpackningar värderas. 3. 6. Länsrättens bedömning Enligt länsrätten framgår det tydligt av förfrågningsunderlaget att möjlighe­ ten att bryta stora transpmiförpackningar ska tillmätas betydande vikt vid poängsättning enligt kvalitetskriteriet Förpackningsstorlek/hållbarhet. Mot bakgrund av detta och med hänsyn till vad bolagen angett i sina anbud, gör länsrätten bedömningen att kommunerna har haft en saklig grund för sin poängsättning. 4. Poängsättningen enligt kvalitetskriteriet Miljösäkring inom varu­ gruppen Rengöring/golvvård samt varugruppen Disk 4. 1. Kommunernas förfi'ågningsunderlag Av avsnitt 6.2 (Utvärdering) i förfrågningsunderlaget framgår att vid be­ dömningen enligt kvalitetskriteriet Miljösäkring kan anbudsgivama tilldelas 1-5 poäng. Vid utvärderingen multipliceras tilldelat poäng med 0,05. Det framgår vidare att vid poängsättningen tas hänsyn till följande förhållanden: LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN leverantörens mi�jöarbete och produkternas miljödeklaration I samma avsnitt i förfrågningsunderlaget anges innebörden av respektive poäng (se härom ovan). 4. 2. Kommunernas utvärdering Av kommunernas utvärdering av anbuden vid upphandlingen framgår att Corporate Express respektive Dala Depån vid utvärderingen har tilldelats följande poäng enligt kvalitetskriteriet Mi�jösäkring. Dala Depån: 0,25 (5 poäng) 0,25 (5 poäng) I avsnitt 3.4 (Miljöpolicy - miljökrav) i Corporate Express anbud anges bl.a. följande. Corporate Express är miljöcertifierat enligt ISO 14001:2004. Corporate Express har försett sina artiklar med miljösymboler. Corporate Express använder sig av två huvudtyper av märken i sin produktkatalog: Svanen och Falken. I sortimentet films Svanen och Falken främst i kemtek­ niska produkter och i papperssortimentet. Sida 14 2260-08 E 2261 -08 E 2.262-08 E 2263-08 E Varugrupp: Rengöring/golvvård Disk 4. 3.. Corporate Express anbud Corporate Express: 0,25 (5 poäng) 0,25 (5 poäng) LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 4. 4. Dala Depåns anbud I avsnitt 3.4 (Miljöpolicy - miljökrav) i Dala Depåns anbud anges fö\jande som Dala Depåns "Övergripande miljömål". Löpande öka personalens miljömedvetande Aktivt marknadsföra miljömärkta produkter I all kundinriktad utbildningsverksamhet er�juda inslag av miljöinfor­ mation och mi\jöhänsyn för att medverka till kundernas ökande miljö­ medvetande Aktivt utöka samarbetet med leverantörer som arbetar aktivt med att miljöanpassa produkter Vidare anges fö\jande som Dala Depåns "Detaljerade mi\jömål". Årligen öka den egna användningen av miljömärkta produkter Årligen minska energiförbrukningen i kWh i verksamheten i förhållan­ de till omsättningen Årligen minska avfallsvolymen i förhållande till omsät1ning Att arbeta aktivt efter sin miljöpolicy C01porate Express och kommunernas anföranden hos länsrätten Sida 15 22.60-08 E 2.261-08 E 2262-08 E 22.63-08 E • • • • • • .. .. 45 Corporate Express anför i huvudsak följande. Dala Depåns mi\jöpolicy be­ skrivs under avsnitt 3.4 (Miljöpolicy - miljökrav) i Dala Depåns anbud. Anbudet innehåller enbart en mycket kort beskrivning av företagets miljö­ mål samt en miljöpolicy. Corporate Express redovisar i sitt anbud att före­ taget är miljöcertifierat enligt ISO 14001, vilket är ett certifikat som kräver betydligt mer än vad som följer av Dala Depåns miljöpolicy. Corporate Sida 1 6 LÄNSRÄTTEN DOM 2260-08 E I DALARNAS LÄN 2261-08 E 2262-08 E 2263-08 E Express borde har erhållit ett högre poäng än Dala Depån under kriteriet Mnjösäkring. Kommunerna anför i genmäle att vad gäller kvalitetskriteriet Mi�jösäkring så har Corporate Express och Dala Depån bedömts vara likvärdiga och till­ delats fem poäng. CorporateExpressanförigenmäleihuvudsakföUande. Föratterhållamil­ jöcertifiering krävs stora insatser och krav ställs på verksamhetsmanualer, m.m. Detta ska jämföras med Dala Depåns lokalt fastställda mi�jöpolicy. Någon poängskillnad har detta dock inte resulterat i. 4. 6. Länsrättens bedömning Enligt länsrätten framgår inte annat än att kommunerna har haft en saklig grund för att vid utvärderingen tilldela Dala Depån fem poäng. Poängsätt­ ningen framstår som rimlig i sig, med hänsyn till vad som anges i Dala De­ påns anbud. Poängsättningen framstår som rimlig också vid jämförelse med poängsättningen för Corporate Express. Oavsett om Corporate Express kan anses ha offererat mer än Dala Depån med avseende på miljöarbete och miUödeklaration, så har inte annat framgått än att även Dala Depåns presta­ tion är tillräcklig för att motivera en tilldelning av fem poäng. 5. Fö1fråg11i11gsu11derlagets utformning och kommunernas tilldel­ ningsbeslutlutvärdering 5. 1. Kommunernasförfi·ågningsunderlag I avsnitt 2. 1 (Objektsbeskrivning) i förfrågningsunderlaget anges bl.a. föl­ jande. Upphandlingen avser kemisk-tekniska produkter till städverksamhet Sida 17 LÄNSRÄTTEN DOM 2260-08 E I DALARNAS LÄN 226 1-08 E 2262-08 E 22.6.3-08 E inom barnomsorg, skolor, äldreomsorg och övrig kommunal verksamhet samt städmaterial för i första hand lokalvårdens och storhushållens behov inom Borlänge, Falun, Gagnef och Säters kommuner. Upphandlingen om­ fattar också distribution till beställande enhet. I avsnitt 2.2 (Omfattning) i förfrågningsunderlaget anges bl.a. fö\jande. An­ bud kan lämnas på hela sortimentet eller på enskild varugrupp. Målsätt­ ningen är att teckna ett heltäckande ramavtal, men kommunerna förbehåller sig rätten att anta hela eller delar av anbud samt att anta en eller flera an­ budsgivare. I avsnitt 6.2 (Utvärdering) i förfrågningsunderlaget anges inledningsvis att det anbud kommer att väljas som är det ekonomiskt mest fördelaktiga med hänsyn till kriterierna Pris respektive Kvalitet. Därefter anges procentuella viktningstal för dessa två kriterier. Vidare anges vilka underkriterier som ingår i respektive kriterium samt viktningstal för underkriterierna. I en lista anges vilka förhållanden som inverkar på värderingen av respektive under­ kriterium. Vidare framgår att kriterierna betygssätts med 1-5 poäng och att given poäng vid utvärderingen multipliceras med viktningstalen. Det anges också vilken im1ebörd som respektive betygssteg har. 5.. 2. Kommunernas utvärdering Av kommunernas utvärdering (som bifogats med tilldelningsbeslutet) framgår att kommunerna vid utvärderingen har delat upp upphandlingen i två delar: Rengöring/golvvård och Disk. Varje del har en egen tabell av vilken anbudsgivamas poängtilldelning och ranking framgår. Dala Depån har tilldelats totalt4,25 respektive4,4.3 poäng och inom båda delarna ran­ kats som nr. 1. LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN .5. 3. Corporate Express och kommunernas anjoranden hos länsrätten Sida 18 2260-08 E 2261-08 E 2262-08 E 2263-08 E Corporate Express anför i huvudsak följande. Förfrågningsunderlaget är otydligt såtillvida att anbudsgivama inte med stöd av förfrågningsunderla­ get haft möjlighet att bedöma hur deras anbud kommer att bedömas. Utvär­ deringskriteriema är alltför otydliga. Otydligheten har lämnat öppet för godtycklighet från kommunernas sida vid poängsättning enligt utvärde­ ringskriteriet Kvalitet Förfrågningsunderlaget strider dänned mot kravet på öppenhet och transparens. Någon förklaring för vad anbudet ska irn1ehålla eller vad anbudsgivaren ska åstadkomma för att erhålla fem poäng anges inte i förfrågningsunderlaget. Det anges inte heller vad anbudet måste inne­ hållaföratterhållaexempelvisfyrapoängiställetförtrepoäng. Detsaknas en förklaring för hur kommunerna avser att bedöma att ett anbud "ger stort övervärde" (för fem poäng) eller på vilket sätt ett anbud "ger visst mervär­ de" (för fyra poäng). Av tilldelningsbeslutet följer att kommunerna har valt att dela upp upphandlingen i tre delar: Rengöring/städ, Disk/Tvättmedel samt Papper, plast och engångsprodukter. Att en sådan uppdelning skulle ske följer inte av förfrågningsunderlaget. I tilldelningsbeslutet anges att kommunerna anser att Dala Depån har lämnat det ekonomiskt mest fördel­ aktiga anbudet utifrån de i förfrågningsunderlaget redovisade laiteriema. Avseende utvärderingslaiterierna under Kvalitet redovisas endast vilka po­ äng varje anbud erhållit, utan att det närmare beskrivs vilka överväganden som gjorts vid poängsättningen. Kommunerna anför häremot i huvudsak föUande. Förfrågningsunderlaget strider inte mot kravet på öppenhet och transparens. Utvärderingskriterierna är tillräckligt tydligt beskrivna för att anbudsgivarna med stöd av förfråg­ ningsunderlag och utvärderingskriterier kan bedöma hur deras anbud kom­ mer att utvärderas. Det är två upphandlingar som bedrivits parallellt: upp­ handling av städkemiska produkter och upphandling av Papper, plast och LÄNSRÄTTEN DOlVI I DALARNAS LÄN engångsprodukter. Corporate Express har deltagit i båda upphandlingarna och erhållit tilldelningsmeddelande i båda, ett för vmje upphm1dling. 5. 4. Länsrättens bedömning Såvitt avser kmmnunemas upphandling av papper, plast och engångspro­ dukter så konstaterar länsrätten att denna upphandling helt och hållet har genomfö1is parallellt med i målet aktuell upphandling. Att meddela ett eget tilldelningsbeslut för och för sig göra en utvärdering i dem1a upphandling anser länsrätten därför vara på sin plats. I övrigt gör länsrätten följande be­ döllliling. Länsrätten konstaterar att förfrågningsunderlaget inte helt exakt eller helt uttömmande anger vilka krav anbudsgivarna ska uppfylla för att erhålla ett visst antal poäng enligt de olika kriterierna vid utvärderingen. Det framgår inte heller av förfrågningsunderlaget att upphandlingen vid utvärderingsfa­ sen skulle komma att delas upp i två olika delar. Av kommunernas tilldel­ ningsbeslut (inklusive den bifogade utvärderingen) framgår inte närn1are vilka överväganden som har gjorts vid poängsättningen.. Sida 19 2260-08 E 2261-08 E 2262-08 E 226.3-08 E Länsrätten anser emellertid att även om förfrågningsunderlaget och tilldel­ ningsbeslutet (inklusive utvärderingen) i dessa hänseenden inte kan anses vara optimalt utformade, så har det dock inte visats att dessa innehåller bris­ ter som är så allvarliga att kommunerna kan anses ha brutit mot transparen­ sprincipen eller någon annan bestämmelse i LOU. Frarnför allt kan varje leverantör som tagit del av förfrågningsunderlaget anses ha haft en reell möjlighet att med utgångspunkt i underlaget skapa sig en bild av möjlighe­ terna att lägga ett konkurrenskraftigt anbud. Amlat har inte heller framgått än att förfrågningsunderlaget är utfonnat på ett affärsmässigt sätt. Såvitt avser uppdelningen av upphandlingen i de två delarna Rengöring/golvvård LÄNSRÄTTEN I DALARNAS LÄN DOM Sida 20 2260-08 E 2261 -08 E 2262-08 E 2263-08 E och Disk så anser länsrätten också med hänsyn till vad som anges i avsnitt 2.1 (Objektsbeskrivning) och 2.2 (Omfattning) i förfrågningsunderlaget a1t kommunernas uppdelning framstår som både möjlig att förutse för an­ budsgivarna och sakligt grundad. 6. Sammanfattning Kommunerna har vid utvärderingen av Corporate Express anbud brutit mot principen om transparens enligt 1 kap. 9 § LOU. Länsrätten gör bedöm­ ningen att Corporate Express därav har lidit skada eller kan komma att lida skada. Länsrätten har denna dag, i mål m. 2224-08 m.fl och 2255-08 m.fl. - på talan av Procurator AB respektive Ecolab AB - beslutat att upphandlingen ska göras om. Samma ingripande bör bestämmas i denna dom. DOMSLUT Med bifall till Corporate Express ansökan bestämmer länsrätten att Bor­ länge, Falu, Gagnefs och Säters kommuners offentliga upphandling av städkemiska produkter och städmaterial (dm. 03/08:050) ska göras om. \ ., ,C''\ HUR MAN 0VElRKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/lc). .1 .·· ' \/ \/ /!" '-\__ Le1mart Andersson SVERIGES Do.MSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skaU ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpoingen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Q uOJ ::l -0 0co 0 Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för b eslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fuUmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nurmner. Bilaga 0 www .domstol.se