Dok.Id 161146 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-431 63 00 018-431 63 43 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Avd KSnr Aktbll 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA SÖKANDE Hujjas AB, 556842-5606 Box 17 815 21 Tierp MOTPART Tierps kommun 815 80 Tierp SAKEN DOM 2015-09-22 Meddelad i Uppsala Mål nr 3906-15 Enhet 2 KONKURRENSVERKET 2Ji5 ··09� 2 3 Dnr FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3906-15 I UPPSALA BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Tierps kommun (kommunen) har genomfört en upphandling avseende ramavtal för att tillgodose behovet av beviljade serviceinsatser inom hem­ tjänsten för de som inte kan eller vill välja leverantör av insatsen, dnr 2015-26 (upphandlingen). Insatserna avser städning, inköp, tvätt och ren­ göring av tekniska hjälpmedel. Kommunen fattade senare tilldelningsbeslut varvid anbud från Samhall AB och Upplands Städ & Styling AB antogs. Enligt tilldelningsbeslutet tilldelades Samhall AB avtalet gällande inköp, tvätt och rengöring av tekniska hjälpmedel, och Upplands Städ & Styling AB tilldelades avtalet gällande städning. Av kommunens upphandlingsrapport framgår att Hujjas AB (bolaget) inte uppfyllde kravet på två befintliga referensuppdrag. Bolagets anbud inne­ höll ett befintligt uppdrag och ett uppdrag som är mer än tre år gammalt. Anbudet ansågs därför inte vara kvalificerat för fortsatt prövning. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Det är fel att bolagets anbud inte har prövats. I anbudsinbjudan framgår inte att aktuella referenser inte får vara äldre än tre år. I anbudsformulärets punkt B vid leverantörsprövning nämns inte heller vad som menas med aktuell referens. Bolaget har redovisat två referenser som var aktuella för denna typ av jobb. Det finns ett flertal andra personer som kan utgöra referenser. Tierps kommun har en till pågående städupphandling där det tydligt framgår att referenserna inte får vara äldre än tre år gamla, dnr 2015-27. Kommunen bestrider bifall till bolagets ansökan. Till stöd för sin inställ­ ning anför kommunen bl.a. följande. I förfrågningsunderlaget står det att det till anbudet ska bifogas två befintliga referenser som erhåller motsva­ rande tjänster som efterfrågas. Av den formuleringen framgår tydligt att referenserna ska bestå av kunder som för tillfället erhåller tjänsten och inte 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3906-15 I UPPSALA kunder som tidigare har haft tjänsten. Således är det inte aktuellt att skriva att referensen inte får vara äldre än ett visst antal år. Kommunen har inte brustit i tydlighet i förfrågningsunderlaget. Bolaget har inte uppfyllt ställda krav och kan således inte prövas för vidare utvärdering. Bolaget anför bl.a. följande med anledning av kommunens yttrande. I an­ budsformuläret under avsnittet "Leverantörsprövning", del B står följande. "För att visa att anbudslämnaren varit verksam inom aktuellt område ska två (2) aktuella referenser uppges med företagsnamn, kontaktperson och telefonnummer. Referensobjekten ska överensstämma med uppdrag i en­ lighet med denna upphandlings innehåll. I de fall anbudslämnaren är ett nystartat företag ska detfinnas anställda med erfarenhet från de områden som anbuden avser. Namnen på dessa ska anges i anbudet samt företags namn (arbetsgivaren) och den tid som den anställde varit verksam." I båda alternativen står det "varit verksam". Det står inte tydligt att aktuella referenser inte rar vara äldre än tre år. I det andra alternativet står det inte heller vad som menas med "nystartat företag". I så fall är Hujjas AB också ett nystartat företag och kunde ha angett namn på personal som har många års erfarenhet. DOMSKÄL I målet är det fråga om en upphandling av ramavtal. Upphandlingen ge­ nomförs som ett förenklat förfarande. I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter som talan grundar sig på (RÅ 2009 ref. 69). Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3906-15 I UPPSALA handlingar på ett öppet sätt. Vid offentliga upphandlingar ska vidare prin­ ciperna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Huvudregeln enligt det upphandlingsrättsliga regelverket är att endast de anbud som uppfyller s.k. ska-krav i förfrågningsunderlaget får utvärderas. Den princip om öppenhet som kommer till uttryck i 1 kap. 9 § LOU inne­ bär att förfrågningsunderlaget ska vara tydligt och klart och innehålla samt­ liga krav på det som ska upphandlas. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada ska rätten enligt 16 kap. 6 § LOU besluta att en upphandling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Bolaget har anfört att det inte framgår av förfrågningsunderlaget att an­ givna referenser inte får vara äldre än tre år. Bolagets anbud borde därför ha kvalificerats för vidare prövning. Förvaltningsrätten konstaterar att det i upphandlingen uppställts ett obliga­ toriskt kvalificeringskrav på att anbudsgivaren ska "bifoga minst två be­ fintliga referenskunder som erhåller motsvarande tjänst som offereras denna upphandling". Detta kvalificeringskrav återfinns i avsnitt 4. 1 i an­ budsinbjudan för upphandlingen. Det framgår vidare att endast de anbud som kvalificeras går vidare till utvärdering. Såsom detta krav är utformat måste det tolkas så att de angivna referenskunderna ska vara sådana som för tillfället erhåller de aktuella tjänsterna. Vad som anges i anbudsformu­ läret leder inte till någon annan bedömning då det där anges att det ska röra sig om aktuella referenser. Då bolaget angett en referenskund som inte erhållit sådana tjänster från bolaget på över tre år har bolaget inte uppfyllt detta kvalificeringskrav. Att kommunen av denna anledning beslutat att 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3906-15 I UPPSALA inte vidare pröva bolagets anbud utgör således inte ett brott mot någon av de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestäm­ melse i denna lag. Det finns därför inte skäl för förvaltningsrätten att be­ sluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Bolagets ansökan om överprövning ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga DV (3109/lA LOU) Karin Åsberg rådman Målet har handlagts av förvaltningsrättsnotarien Alexander Adamsson. 5 ' tIttilP $VERIGES DOMSTOLAR � �� . \,\ � ·' ;�.N�,;;;:t:,\i·:.\;/:·'.�-�-•·1.. . ·.,·-,:�.,::�fUFfMÄ� ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND ' '\'_' Den som vill. överJpaga förvaltningsrättens beslut ·•·· ska skriva-till I(amrtlarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock• skickas eller lämnas till för- där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall f'ar avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. . vrutniligsrat1ti · ··::·i,i::·:överklåg�d'i{�k� ha kommit in till förvalt- . ;, . . ·ningsrätte� i:riöm tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillärnpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se 4.