FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2019-02-05 Mål nr 23682-18 Sida 1 (5) Avdelning 32 SÖKANDE Meddelad i Stockholm Softtronic AB, 556249-0192 Ombud: Advokat Daniel Wendelsson och jur.kand. Oscar Wennerström Advokatfirman Vinge KB Box 1703 111 87 Stockholm MOTPART Kammarkollegiet Box 2218 103 15 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. -= =::7.-:-- Ko--r l\J<_U_RR;:::-E__NS�VE-.____, / RKET 2�1-()J-(}�,� A1 ·d Dnr ··= l,,-�r11· � -� /�kto:I Dok.Id I055217 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen I Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 0 I E-post: avd32.fst@dom.se wv.,,w.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM BAKGRUND DOM Sida 2 23682-18 Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet genomför en upphandling av ramavtal, Programvaror och tjänster -Systemutveckling (dnr 23.3-5559- 17), genom ett öppet förfarande enligt lagen om offentlig upphandling (2016:1145), LOU. De sex anbudsgivare som har uppfyllt upphandlingens samtliga obligatoriska krav och leverantörskvalificeringen och som har haft de lägsta jämförelsepriserna har erbjudits ramavtal. YRKANDEN M.M. Softtronic AB (Softtronic) yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upp­ handlingen får avslutas först sedan rättelse vidtagits på så sätt att Softtronics anbud inte ska förkastas utan tas upp till utvärdering. Softtronic anför bl.a. följande. Softtronics anbud uppfyller det aktuella kravet. Det måste ha stått klatt för Kammarkollegiet vad Softtronic avsåg med sitt anbudssvar. Soft­ tronic har i enlighet med 4 kap. 9 § LOU förtydligat en uppgift som redan framgått och som varit uppenbar vid anbudsinlämnandet. Kammarkollegiet har brutit mot transparensprincipen och likabehandlingsprincipen när Soft­ tronics anbud felaktigt förkastats. Softtronics anbud har ett sådant jämförel­ sepris att det, om det inte förkastats, skulle antagits som en av de sex ramav­ talsleverantörerna i upphandlingen. Det kan i vart fall inte uteslutas att an­ budet antagits om det inte förkastats. Softtronic har därför lidit skada eller riskerar att lida skada till följd av Kammarkollegiets felaktiga förfarande. Kammarkollegiet anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. Kammarkollegiet är enligt likabehandlingsprincipen förhindrat att beakta anbud som inte uppfyller de obligatoriska kraven i upphandlingsdokumen­ ten. Det skulle strida mot principerna om likabehandling och öppenhet att tillåta Softtronic att efter sista anbudsdag läka bristen i dess anbud. Softtro­ nic har inte och riskerar inte att lida skada då Kammarkollegiet agerat kor- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23682-18 rekt i enlighet med LOU och de unionsrättsliga principerna då Softtronics anbud uteslutits från vidare prövning. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudregel att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange vilka omständigheter denne grundar sin talan (RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrätten har därmed att pröva om det på grundval av vad Softtro­ nic anför är visat att Kammarkollegiet brutit mot någon av de grundläg­ gande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och om detta har medfört att Softtronic har lidit eller kan komma att lida skada (jfr 20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingen på ett öppet sätt. Upphandlingen ska vidare ge­ nomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet (se 4 kap. I § LOU). Softtronic gör i målet gällande att det inte finns några brister i dess anbud för att uppfylla kravet i upphandlingsdokumentet punkt 3.5.2 Generell ut­ vecklingsplattform som publik molntjänst (PaaS). I upphandlingsdokumentet punkt 3.5.2 anges bl.a. följande. 3.5.2 Generell utvecklingsplattform som publik molntjiinst (PaaS) Anbudsgivaren ska erbjuda en generell utvecklingsplattform som publik molntjänst (PaaS). 1vfed generell utvecklingsplattform som publik moln­ tjänst avses en publik molntjänst där utvecklare kan skapa applikationer i en miljö som minst tillhandahåller operativsystem, databas och utveckl­ ingsmiljö. Utveckling ska kunna ske i minst fyra av språken Go, Java, Nodejs, PHP, Python och Ruby. I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23682-18 Enligt upphandlingsdokumentet punkt 3.5.2 b. ska anbudsgivaren ange namn på molntjänsten samt vem som tillhandahåller molntjänsten (anbuds­ givare eller molntjänstleverantör). Softtronic har i sitt anbud angett "Azure". Kammarkollegiet har begärt ett förtydligande där Softtronic ombetts att ve­ rifiera kravet genom att tydligt påvisa om "Azure" är molntjänstleverantör eller molntjänst. Softtronics har i svar till Kammarkollegiet angett: "Molntjänst = Azure" och "Molntjänstleverantör = Microsoft". I upphandlingens tilldelningsbeslut anges bl.a. följande. Anbudet uppfyller inte samtliga obligatoriska krav varför anbudet inte ut­ värderas vidare. Anbudsgivaren ombads att förtydliga sitt svar på det ob­ ligatoriska kravet 3.5.2. Kravet anger att anbudsgivaren ska erbjuda en generell utvecklingsplattform som publik molntjänst (Paas). Anbudet upp­ fyller inte det obligatoriska kravet eftersom ingen molntjänstleverantör angivits i svaret. Anbudsgivarens förtydligande klargjorde att den som av­ sågs som molntjänstleverantör var "j\lficrosoft" vilket är helt ny informat­ ion. Eftersom informationen inkommit efter sista anbudsdag kan den inte beaktas. Kammarkollegiet anför bl.a. att Softtronic i svaret hänvisar till en annan molntjänstleverantör, att uppgiften "Microsoft" inte återfinns i Softtronics anbud och att ny information således tillkommit efter sista anbudsdag. Förvaltningsrätten konstaterar att det i krav 3.5.2 i upphandlingsdokumentet således anges att såväl namn på molntjänsten som vem som tillhandahåller molntjänsten ska anges av anbudsgivaren. Vad Softtronic anför i målet visar inte att kravet i punkt 3.5.2 i upphandlingsdokumentet var uppfyllt vid Soft­ tronics anbuclslämnande. I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23682-18 I STOCKHOLM Enligt 4 kap. 9 § LOU får en upphandlande myndighetet tillåta vissa förtyd­ liganden och kompletteringar. Om anbudet därigenom ändras i sak är det emellertid inte förenligt med principerna om likabehandling och öppenhet. Förvaltningsrätten konstaterar att "Microsoft" är en helt ny uppgift från Softtronic och finner att det skulle strida mot principerna om likabehandling och öppenhet att godta Softtronics kompletteringar avseende kravet i punkt 3.5.2 efter sista anbudsdag. Sammantaget visar det som Softtronic har anfört och åberopat i målet inte att Kammarkollegiet har genomfört upphandlingen i strid med de grundläg­ gande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i LOU. Det saknas därmed skäl att besluta om ingripande mot upphandlingen med stöd av 20 kap. 6 § LOU och ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (FR-05). Per-Erik Nister Tf. rådman Föredragande jurist Katri Andersson har föredragit målet. tI!l� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. ...................____.______ Sida 2 av 2 www.domstol.se