FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Enhet 2 F öredraganden Karin Ström Nordlund SÖKANDE Kone AB, 556234-4639 164 96 Kista MOTPA RTE R DOM 2014-11-11 Meddelad i Falun Mål nr 2556-14, 2562-14 2563-14, 2565-14 2566-14 Sida 1 (4) Dok.Id 120376 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 1. Kommunalförbundet Inköp Gävleborg (mål nr 2556-14) 826 80 Söderhamn 2. Nordanstigs Bostäder AB (mål nr 2562-14) 3. Faxeholmen AB (mål nr 2563-14) 4. Fastighets AB Glysis (mål nr 2565-14) 5. AB Hudiksvallsbostäder (mål nr 2566-14) Ombud för 2 - 5: Kommunalförbundet Inköp Gävleborg 826 80 Söderhamn SAKEN Offentlig upphandling FÖ RVALTNINGSRÄTTENS AVGÖ RANDE Förvaltningsrätten avslår Kone AB:s ansökan om överprövning. KONKURRENSVERKET 2014 -11- 1 2 Avd Dnr KSnr Aktbil FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM ! FALUN Enhet 2 Sida 2 2556-14, 2562-14 2563-14, 2565-14 2566-14 BAKGRUND OCH YRKANDEN Kommunalförbundet Inköp Gävleborg (Inköp Gävleborg) genomför på uppdrag av Bollnäs kommun, Söderhamns kommun, Hudiksvalls kommun, Nordanstigs Bostäder AB, Faxeholmen AB, Fastighets AB Glysis och AB Hudiksvallsbostäder genom enkelt förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOD, en upphandling avseende ramavtal för hisser­ vice (ärende nr 4681). Tilldelningsbeslut fattades den 5 maj 2014. Otis AB (Otis) tilldelades kontraktet avseende Bollnäs kommun, Hudiksvalls kom­ mun, Nordanstigs Bostäder AB, Fastighets AB Glysis och AB Hudiksvalls bostäder. Bravida Sverige AB (Bravida) tilldelades kontrakt avseende Sö­ derhamns kommun och Faxeholmen AB. Kone AB (Kone) yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att Otis an­ bud ska förkastas. Till stöd för sin talan för Kone fram följande. Otis anbud uppfyller inte samtliga kvalificeringskrav. Det framgår av anbudsförfrågan 3.1.2 att" namn och utbildning på servicetekniker för respektive ort skall bifogas anbudet". Kravet är både tydligt och rimligt då det är många orter som ingår i upphandlingen. Otis har angett en organisation på fyra tekniker med angiven ort "Dalarna-Hälsingland". Av kravet framgår att ort för varje servicetekniker ska anges och då är Dalarna-Hälsingland inte tillräckligt specifikt. Otis kan därmed inte anses ha följt kravet på att visa vilken kapa­ citet man har att leverera på respektive ort. Inköp Gävleborg bestrider bifall till ansökan och för fram följande. Otis uppfyller ställda kvalificeringskrav då Dalarna-Hälsingland bedöms vara tillräckligt specifikt angivet för serviceteknikers ort. Förvaltningsrätten har vad gäller Kones talan mot annan leverantör i upp­ handlingen förelagt Kone att slutföra talan, dvs. om talan ska föras eller inte mot denna leverantör. Någon fullföljd har inte skett varför inte heller några mål registrerats avseende denna leverantör. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM ! FALUN Enhet 2 Sida 3 2556-14, 2562-14 2563-14, 2565-14 2566-14 SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förutsättningar för förvaltningsrättens prövning I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter den grundar sin talan på (RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsätten har således att pröva om det på grundval av vad Kone anfört är visat att Inköp Gävleborg har brutit mot någon av de grundläg­ gande principerna i LOU och detta har medfört att Kone lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU ). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proport­ ionalitet (1 kap. 9 § LOU). Förfrågningsunderlaget Av anbudsförfrågan 3.1.2 "Teknisk förmåga och kapacitet" framgår bl.a. följande: Den servicepersonal som anlitas för utförandet skall ha branscherfaren­ het eller flerårig vana av liknande arbeten samt ha relevant utbildning och arbetslivserfarenhet. Anbudsgivaren skall ha branscherfarenhet. Bevis på detta kan vara refe­ renser från liknande uppdrag och förteckning över uppdrag som genom­ förts. Namn och utbildning på servicetekniker för respektive ort skall bifogas anbudet. Om ny tekniker anställs skall utan särskild anmodan dessa uppgifter översändas beställaren. Förvaltningsrättens bedömning Anbud som inte uppfyller förfrågningsunderlagets obligatoriska krav ska som regel inte beaktas vid utvärderingen. De krav som anges i förfråg- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM !FALUN Enhet 2 Sida 4 2556-14, 2562-14 2563-14, 2565-14 2566-14 ningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna utvärdera anbudet och den upphandlande myndig­ heten får inte frånfalla detta krav. Kone menar att Otis inte uppfyllt samtliga kvalificeringskrav då de som ort angett Dalarna-Hälsingland vilket inte är tillräckligt specifikt. Inköp Gäv­ leborg menar att Dalarna-Hälsingland är tillräckligt specifikt och att kravet därmed är uppfyllt. Det är ostridigt att angivande av ort utgör ett obligatoriskt krav kopplat till namn och utbildning på servicetekniker (3.1.2). Frågan i målet är således om angivandet av Dalarna-Hälsingland är jämförbart med vad som innefat­ tas i "ort", som Inköp Gävleborg gjort gällande, och att Otis därmed får anses ha uppfyllt nämnda krav. I det aktuella förfrågningsunderlaget framgår att avropande enheter såvitt framgår finns i Bollnäs, Hudiksvall, Söderhamn, Nordanstig, Alfta och Edsbyn. Samtliga dessa orter finns i Hälsingland. Mot denna bakgrund har det enligt förvaltningsrättens bedömning funnits grund för att godta ett angivande av ett geografiskt område, som innefattar ett antal orter, utan att närmare specificera dessa då en sådan angivelse i vart fall får anses vara en jämförbar geografisk beskrivning som inte inneburit att de principer som bär upp LOU kan sägas ha trätts för när. Vad Kone anfört visar således inte att Inköp Gävleborg har brutit mot någon av de grundläggande principerna i LOU när de utvärderat Otis anbud. Det finns därför inte skäl för ingri­ pande. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammardtten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvvi la riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillärnpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla �5 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller· beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. � www.domstol.se 2.