FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING SÖKANDE DOM 2012-05-03 Meddelad i Linköping Mål nr 2149-12 Enhet 2 J Sida 1 (4) TL i Malmö AB, 556628-4468 Ollebovägen 14 218 45 Vintrie MOTPART Linköpings universitet 581 83 Linköping SAKEN Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) 0111 offentlig upp­ handling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan 0111 överprövning. Förvaltningsrättens interimistiska beslut i målet upphör därmed att gälla. Dok.Id 82007 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Telefon 013-25 10 00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2149-12 I LINKÖPING YRKANDEN M.M. Linköpings universitet gör genom förenklat förfarande en offentlig upp­ handling avseende system för avbrottsfri kraft, dnr LiU-2012-00235. An­ bud som innehåller lägst pris ska antas. Enligt tilldelningsbeslut skulle universitetet teckna avtal med Metric Power Systems AB eftersom dess anbud var det enda som uppfyllde alla krav i förfrågningsunderlaget. TL i Malmö AB ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar rättelse på så sätt att avtal i stället ska tecknas med TL. Universitetet anser att ansökan ska avslås. Förvaltningsrätten har intermistiskt beslutat att universitetet inte får ingå avtal. VAD PARTERNA ANFÖRT TL I förfrågningsunderlaget kan utläsas att beställaren ska godkänna likvär­ digheten och att anbuden i andra ledet utvärderas efter värderingsprincipen lägsta pris. Det är anmärkningsvärt att man i första tilldelningsbeslutet godkänt likvär­ digheten och tilldelat TL objektet baserat på lägsta pris för att sex dagar senare påstå att TL inte uppfyller kravet på att UPS-anläggningen ska vara dimensionerad för lOkVN9kW last, dvs. märkeffekt lOkVN9kW och effektfaktor 0,9. Detta särskilt som det rent tekniskt är belastningen och inte UPS-systemet som avgör effekten i kW. Effekt avseende UPS mäts Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2149-12 I LINKÖPING alltid i kVA (i detta fall lOkVA) och effekten i kW blir inte känd förrän man rent fysiskt uppmätt belastningens effektfaktor. Då effekten i kW endast påverkas av belastningens effektfaktor och inte av valt UPS-fabrikat är informationen irrelevant för val av UPS. Effektfaktorn berättar inget om UPS-systemet utan bara om belastningen. Dessutom är effektfaktor 0,8 ett tuffare belastningskrav för en UPS än effektfaktor 0,9. TL anser således att ovan angivet krav på UPS-anläggningen ska betraktas som tekniskt felaktigt och därmed inte påverka beslutet. Kriteriet lägsta pris ska alltså ensamt vara avgörande. Därmed ska upphandlingen tillfalla TL. Universitetet Tilldelningsbeslutet har baserats på den tekniska kravspecifikationen i för­ frågningsunderlaget. Det vidhålls att beslutet är korrekt och att TL inte uppfyller aktuellt krav. Universitetet har noterat att aktuell formulering riskerar att ge upphov till viss otydlighet vad gäller krav på teknisk prestanda. Avsikten är därför att avbryta upphandlingen och göra om den med ett mer transparent underlag. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Det framgår vidare att principerna om öm­ sesidigt erkännande och proportionalitet ska iakttas vid upphandlingar. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2149-12 I LINKÖPING detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt lagens 16 kap. 6 § besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Med beaktande av vad universitetet anfört kan vad TL åberopat inte anses tillräckligt för slutsatsen att bestämmelse i LOU åsidosatts på ett sätt som medfört att TL lidit eller kan komma att lida skada. Därmed saknas skäl för åtgärd enligt 16 kap. 6 § LOU. Ansökan om överprövning ska alltså avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lD LOU). Jf,t_,��- �,J�. Helena Sohl Föredragande: Magnus Wickström SVERIGES OMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut s.ka skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Karrunarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lD LOU 2.