FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LULEÅ Enhet B Sida 1 (5) DOM 2013-04-16 Meddelad i Luleå Nordiska Miljöbygg Aktiebolag, 556403-5060 Västra Kuivakangas 450 957 92 Övertorneå Mål nr 375-13E D2 KLA GANDE MOTPART Överkalix kommun 956 81 Överkalix SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. l l Dok.Id 38145 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Residensgatan 17 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-22 04 59 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se www.dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 375-13 I LULEÅ Enhet B BAKGRUND Överkalix kommun har genomfört upphandling (förenklat förfarande) av Grelsbyn 3 : 24 länstrafiken om- och tillbyggnad. Fem anbud kom in. Kommunen, som bedömde att inget av anbuden uppfyllde ska-kraven, be­ slutade att övergå till "förhandlingsupphandling". Samtliga anbudsgivare gavs tillfälle att delta i förhandlingen. Vad den skulle komma att handla om preciserades i en skrivelse till anbudsgivarna. I skrivelsen angavs, bl.a. att de handlingar som saknades i anbudet skulle ges in och att anbudsgiva­ ren skulle uppge om priset förändrades. Vidare angavs att anbudsgivarna skulle komma in med skriftliga svar senast ett visst datum. Fyra anbudsgi­ vare kom in med svar. Enligt tilldelningsbesked den 13 februari 2013 till­ delades TI's Trä & Bygg kontraktet. Nordiska Miljöbygg AB (bolaget) var en av anbudsgivarna i den första omgången, men kom inte in något svar i den andra. PARTERNAS TALAN Bolaget Bolaget har ansökt om överprövning och yrkat att upphandlingen ska göras om. Bolaget har hänvisat till ett yttrande från en jurist och ansett att det som anförs i yttrandet är skäl för ingripande enligt LOU. I yttrandet anges följande. Kommunen kan bara förhandla om den inte fått några "lämpliga anbud". I detta fall har kommunen uppgett att anbuden är ogiltiga eftersom de inte uppfyller ska-kraven. Att ett anbud "inte är lämpligt" är inte samma sak som att det är ett "ogiltigt anbud". Med icke lämpliga anbud avser t.ex. för dyra anbud, onormalt låga anbud eller olämpligt tekniskt utförande. Det gäller inte anbud som inte uppfyller ska-krav. Kommunen kan därför inte förhandla utan att bryta mot LOU. ( En annan allvarligare omständighet är att kommunen inte angett hur de olika kriterierna som är kopplade till föremålet för kontraktet viktas eller angett kriterierna i fallande prioritetsordning. Det går inte att förstå hur kommunen ska utvärdera anbudet eller vad som ska utvärderas. Kommunen Kommunen har ansett att ansökan ska avslås samt anfört följande. Efter att anbudstiden gått ut och samtliga inkomna anbud öppnats fann kommunen att samtliga anbud saknade svar på angivna ska-krav. Ska-kraven är för­ tecknade i AFB.51 och AFB.52 i förfrågningsunderlagets AF-del. Kommunen kontaktade en advokatfirma och fick rådet att övergå till för­ handlingsupphandling. Så skedde också genom en skriftlig förhandling där samtliga anbudsgivare bereddes tillfälle att få samma information och frå­ geställningar samtidigt och likvärdigt. Efter att tiden för att besvara för­ handlingsframställan gått ut gjorde kommunen en ny anbudsöppning och utvärdering. Tre av de anbudsgivare som besvarat förhandlingframställ­ ningen bedömdes uppfylla ska-kraven. SKÄ LEN FÖRAVGÖRANDET Den aktuella upphandlingen har inledningsvis genomförts genom förenklat förfarande enligt 15 kap. LOU. Annat har inte framkommit än att inget av de då inkomna anbuden uppfyllde ska-kraven. Kommunen har därför övergått till "förhandlingsupphandling" och bjudit in samtliga anbudsgivare till förhandling. Förvaltningsrätten uppfattar detta som att kommunen direktupphandlat med stöd av 15 kap. 3 § LOU. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 375-13 Enhet B ILULEÅ Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 375-13 Enhet B l Enligt nämnda bestämmelse får direktupphandling användas i de fall förut­ sättningarna för förhandlat förfarande utan föregående annonsering i4 kap. 5-9 §§ är uppfyllda. En grundförutsättning för övergång till förhandlat förfarande utan annonse­ ring enligt4 kap. 6 § LOU är att de anbud som lämnats vid det förenklade förfarandet är ogiltiga eller inte kan godtas med hänsyn till vad som före­ skrivs i 4 kap. 2 § första stycket 1 LOU. Bestämmelsen i 4 kap. 2 § första stycket 1 (h) tar bl.a. sikte på anbud som är ogiltiga eller inte kan godtas på grund av att de inte är förenliga med vad som angetts i förfrågningsunderlaget om tilldelning av kontrakt. I aktuellt mål är det, som ovan nämnts, fråga om just sådana anbud. En ytterligare förutsättning för övergång till förhandlat förfarande utan annonsering är att endast anbudsgivare bjuds in som uppfyller kraven i 10 och 11 kap. LOU och som i ett föregående förenklat förfarande har lämnat anbud som uppfyller de formella kraven vid upphandlingen. Bolaget har inte gjort gällande att anbudsgivarna inte uppfyller kraven i 10 och 11 kap. LOU eller inte uppfyller de formella kraven vid upphand­ lingen. I målet har inte heller på annat sätt framkommit något som tyder på det. Mot denna bakgrund finner förvaltningsrätten att kommunen visat att för­ utsättningarna för direktupphandling i 15 kap. 3 § LOU är uppfyllda. Kompletteringar för att uppfylla ska-kraven är då tillåtna, liksom förhand­ ling om pris m.m. Kommunen har således inte, som bolaget gjort gällande, brutit mot LOU genom att förhandla med anbudsgivarna på det sätt som skett. Skäl för ingripande enligt 16 kap. LOU finns därför inte på denna grund. I LULEÅ Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 375-13 Enhet B I LULEÅ Bolaget har även gjort gällande att det inte framgår av förfrågningsun­ derlaget vad som ska utvärderas och hur det ska ske. Förvaltningsrätten kan dock konstatera att även om det skulle stämma så lider bolaget inte någon skada på grund av otydligheten, vilket krävs enligt 16 kap. 6 § LOU, eftersom bolaget inte uppfyller ska-kraven och dess möjlighet att få kon­ traktet således inte minskat. Skäl för ingripande enligt 16 kap. LOU finns följaktligen inte heller av denna anledning. Eftersom skäl för ingripande inte framkommit ska bolagets ansökan om överprövning avslås. �VERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/IC LOU) y(_ EWieselin l l Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lC LOU HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND