FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2013-12-18 Meddelad i Stockholm Mål nr 23021-13 Enhet 17 Sida 1 (8) 2013 -12- 1 9 KSnr Aktbil Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB, 556029-6740 113 97 Stockholm MOTPART Länsstyrelsen i Gotlands län 621 85 Visby SAKEN Ansökan om överprövning av offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Avd Dnr Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att Länsstyrelsens i Got­ lands län upphandling benämnd Inköp av följeforskare till lärande utvärde­ ring av LUJ -Länsstyrelserna utvecklar jämställdhet (dnr 800-2225-2013) ska göras om. Dok.Id 418734 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsv11gen I Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se 08-561 680 00 E-post: KONKURRENSVERKEl FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. DOM Sida 2 23021-13 .. Länsstyrelsen i Gotlands län genomför en upphandling av inköp av följe- forskare t�ll lärande utvärdering av LUJ - Länsstyrelserna utvecklar jäm­ ställdhet (dnr 800-2225-2013). Upphandlingen genomförs med forenklat förfarande enligt LOU. Av tilldelningsbeslut som sändes ut per post till samtliga anbudsgivare den 20 september 2013 framgår att länsstyrelsen beslutat att tec�a avtal med annan anbudsgivare än Öhrlings Pricewater­ houseCoopers AB (bolaget). Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att förvaltningsrätten ska förordna om rättelse på så sätt att länsstyrel­ sen ska göra en ny utvärdering av inkomna anbud, vid vilken anbudet från bolaget ska inkluderas. I andra hand yrkar bolaget att rätten ska förordna att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför bolaget i hu­ vudsak följande. Länsstyrelsen har vid sin utvärdering lagt till ett kriterium och gjoit en tolkning av begreppetjämställdhetsintegrering som inte fanns med i för­ frågningsunderlaget. Genom att inte öppet redovisa efter vilka kriterier utvärderingen ska göras har länsstyrelsen brutit mot transparensprincipen i 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) och bolaget riskerar att lida skada då dess anbud inte beaktats vid den fortsatta anbuds­ utvärderingen. Av tilldelningsbeslutet framgår att bolagets anbud uteslutits på grund av svårighet att bedöma om kraven på kunskap om jämställdhets­ integrering uppfyllts. I beslutet anges att det i bolagets anbud beskrivs stor kunskap om jämställdhet och genus, men att bolaget inte har redovisat nå­ got om kunskaper när det gäller processer omjärnställdhetsintegrering. Den upphandlande myndigheten får inte i sin utvärdering pröva anbuden möt andra kriterier än de som funnits med i förfrågningsundedaget. Vid utvärderingen har länsstyrelsen lagt till ett krav om att anbudsgivaren ska Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23021-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen kunna visa på kunskaper om processer om jämställdhetsintegrering. Läns­ styrelsen har inte någonstans i förfrågningsunderlaget angett vad man anser ingå i begreppet jämställdhetsintegrering eller att detta vid en redovisning av kunskaper måste innehålla begreppet "processer". Bolaget har i sitt an­ bud angett en referens där det framgår att en av konsulterna varit professor vid Kulturgeografiska institutionen i Stockholm och även föreståndare för Jämställdhetscentrum vid Karlstads universitet samt att denne har genom­ fört e� större uppdrag för Tillväxtverkets räkning i projektet Framflyttade positioner eller spel för galleriet- jämställdheten i strukturfondsarbetet -·· 20120 I: Hurjobbar vi medjämsUJlldhet, integration, hållbar utveckling · och innovation? LiJrande utvärdering i regionalfondsprojekt. Ordet pro­ cesser ingår inte i beskrivningarna av kunskaperna som de presenterade konsulterna har eller i de referensuppdrag som anges, men däremot fram­ går tydligt att konsulterna har erfarenhet av jämställdhetsintegration och hur man arbetar med detta, det vill säga en sorts process. Om länsstyrelsen tillmäter så stor betydelse av innehållet i begreppet jämställdhetsintegration _ att man utesluter anbudsgivare för att de inte angett vissa ord i sin beskriv­ ning av kunskaper och erfarenheter har länsstyrelsen inte varit tillräckligt öppen med de kriterier och den utvärderingsmodell man använder sig av och har däimed bn.itit mot transparensprincipen. Länsstyrelsen bestrider bifall till ansökan och anför bland annat följande. Bolaget har uteslutits på grund av att de inte i tiHräcklig utsträckning har rndovisat kunskap omjämställdhetsintegrering. Länsstyrelsen har inte_ställt krav på att anbudsgivarnas redoyisning av kunskaper måste innehålla be­ greppet "processer" och har därmed inte lagt till något krav eller tilldel­ ningskriterium. Ordet processer lades till i utvärderingsprotokollet för att förklara varför slutsatsen blev att anbudsgivaren inte uppfyller kravet på kunskap omjämställdhetsintegrering. Kunskap om jämställdhet och genus inp.ebär inte automatiskt kunskap_om strategin jämställdhetsintegrering. I det aktuella anbudet redovisas exempel på tidigare uppdrag där det framgår Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23021-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen att konsulterna arbetat med genus och jämställdhet, men i den information som finns i anbudsunderlaget framgår inte hurnvida och i vilken omfatt­ ningjämställdhetsintegrering kan ha ingått i det arbetet. Det framgår att de har kompetens omjämställdhet och genus, men inte vilken kunskap som finns om och e1farenheter av arbete med strnteginjämställdhetsintegrering, oavsett om ordet "process" inkluderås eller inte'. Länsstyrelsen har inte bedömt det som nödvändigt att i förfrågningsunderlaget inkludera en be­ skrivning av vad som avses med jämställdhetsintegrering. Uppdraget som ska utvärderas bygger på det regeringsuppdrag som länsstyrelsen har fått och dätmed de vedertagna definitioner avjämställdhetsintegrering som detta uppdrag bygger på. Jämställdhetsintegrering inkluderar processer och anbudsgivarna förutsätts ha kunskap om de allmänna definitionerna av vad jämställdhetsintegrering är. Definition bifogas för att visa på hur processer är en given del i definitionen av jämställdhetsintegrering. Bolaget anför i huvudsak följande. Bolaget har i sitt anbud angett vilka referensuppdrag som aktuella konsulter har lett eller medverkat i. Det måste med all tydlighet framgå for någon som är insatt i frågor om jäm­ ställdhetsintegrering att de angivna referensuppdragen har inkluderat hela spektrat av frågor som inkluderas i begreppetjämställdhetsintegrering utan att ordet finns nämnt i titlarna. Bolaget har genom till anbudet bifogade meritförteckningar visat att två av de aktuella konsulterna är experter inom områdetjämställdhet.Attpåståattnågonsomärochharvaritprofessorpå universitetochhögskolamedinriktningpåfrågoromjämställdhet�ntehar kunskap om jämställdhetsintegrering ter sig mycket märklig. Det verkar som att länsstyrelsen inte har kunskap om den forskning som bedrivs på svenska universitet inoni områdetjämställdhet och att den innefattarjäm­ ställdhetsintegrering. Vad l änsstyrelsen angett i sitt tilldelningsbeslut måste tolkas som att man lagt till ett kriterium som innebär att kunskapen om jämställdhetsintegrering inklusive processer måste vara skriftligen uttalat i anbudet för att länsstyrelsen ska kunna förstå vilka kunskaper konsulterna Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23021-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen innehar. Alternativt har förfrågningsunderlaget varit sä otydligt att det inte gått att på förhand veta vad den upphandlande myndigheten tillmäter bety­ delse vid upphandlingen och i utvärderingen. Detta strider mot 1 kap. 9 § LOU, enligt vilken en upphandlande myndighet ska behandla leverantörer på ett öppet sätt. Länsstyrelsen har härefter anfött huvudsakligen följande: Genom tilldel­ ningsbeslut och tillhörande protokoll har länsstyrelsen varit mycket öppen med hur förfarandet har gått till. Att ange som referens att en person är eller har varit professor inom området jämställhet klargöl' inte vilken erfa­ renli.etpersonen har av områdetjämställdhetsintegering. SKÄLFÖRAVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 6 § första stycket LOU framgår att om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de gmndläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att-leverantö­ ren har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphand­ lingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjÖ11s. Utredningen i målet I förfrågningsunderlagets kravspecifikation punkt 2.3 (Krav på konsulten) anges bland annat följande. Med konsulten avses den eller de personer hos anbudsgivaren som ska arbeta med uppdraget. konsulten ska genom att ange referenser eller på annat sätt visa att nedanstående krav är uppfyllda. - Konsulten ska ha dokumenterade kunskaper i jämställdhet och jäm­ ställdhetsintegrering i offentlig förvaltning. Av till tilldelningsbeslutet fogad anbudsutvärdering framgår bland annat följande. Anbudsgivare 5 (bolaget) togs b011 på grund av svårighet att be- Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23 021-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen döma om de uppfyllde kraven på kunskap om jämställdhetsintegrering. I anbudet beskrivs en stor kunskap om jämställdhet och genus, men de har inte redovisat något om kunskaper när det gäller processer om j ämställd­ hetsintegrering. Förvallningsrättens bedömning De grundläggande principer som ska följas vid all offentlig upphandling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förntsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Den pröv­ ning som förvaltningsrätten gör i anledning av en ansökan om överpröv­ ning av en upphandling utgör en kontroll av om det med anledning av vad sökanden har anfört i målet finns skäl att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. Det är den som ansöker om överprövning som på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på och visa att upphandlande myndighet har agerat i strid med LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att denne har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphand­ lande myndigheten brutit mot LOU. Bolaget har gj01t gällande att länsstyrelsen felaktigt har uteslutit bolagets anbud från utvärdering och att länsstyrelsen därvid har b_ea1ctat ett kriterium som inte framgår av fö1frågningsunderlaget. Bolaget har alternativt anfört att fö1frågningsunderlaget ifråga om krav på att konsulten ska ha dokumen­ terade kunskaper i jämställdhetsintegrering varit så otydligt att det inte gått att på förhand avgöra vad länsstyrelsen avsett att tillmäta betydelse vid upphandlingen. Fö1valtningsrätten finner skäl att först pröva om det föreligger sådana bris­ ter i förfrågningsunderlaget att det strider mot LOU och de grundläggande principerna. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23021 - 1 3 Allmänna avdelningen Ett förfrågningsunderlag ska vara så klart och tydligt utformat att en leve­ rantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande myndigheten tillmäter betydelse vid upphandlingen. Såsom ovan angivits framgår av punkt 2.3 i förfrågningsunderlagets kravspecifikation att den eller de per­ soner hos anbudsgivaren som ska arbeta med uppdraget (konsulten) ska visa att denne har dokumenterade kunskaper i jämställdhetsintegrering i offentlig förvaltning samt att detta ska ske genom angivande av referenser eller på annat sätt. Enligt förvaltningsrättens mening har länsstyrelsen ifråga om begreppet jämställdhetsintegrering i förfrågningsunderlaget inte varit tillräckligt tyd­ lig beträffande vilka kunskaper som krävts av anbudsgivamas konsulter. Detta stöds också av den omständigheten att länsstyrelsen i utvärderings­ protokoll till tilldelningsbeslutet har angett att det förelegat svårigheter att bedöma huruvida bolaget uppfyllt det aktuella kravet samt att länsstyrelsen lagt till ordet processer för att förtydliga vad som efterfrågats i upphand­ lingen. Angivet krav kan således inte anses tillräckligt klart och tydligt utfo1mat ifråga om vad som krävts av en anbudsgivare för att dess anbud ska kunna tas upp till utvärdering. Med hänsyn härtill finner förvaltnings­ rätten att det föreligger sådana brister i förfrågningsunderlaget att det står i strid med LOU och_ de grundläggande principer som ligger till grund för lagen. Till följ d av detta får bolaget anses ha lidit eller kunnat komma att lida skada, Skäl för ingripande enligt 16 kap. 6 § LOUföreligger därmed. Då bristen är hänförlig till förfrågningsunderlaget finner förvaltningsrätten att den inte kan åtgärdas på annat sätt än att upphandlingen görs om. Ansö­ kan s�a därför bifallas på så sätt att upphandlingen ska göras om. ISTOCKHOLM FÖRV ALTNINGSRÅTTEN DOM 23021-13 I STOCKHOLM· Allmänna avdelningen HUR MAN ÖV ERKLAGAR Det här avgörandet kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV3109/LOU). harlotte Hedberg Rådman Föredragande har varit Sara Thelin. Sida 8 HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten j Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten, Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor frlln den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit ininom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från elen dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyärsafton .räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillståncl om 1. det finns anledning att betvivla riktighetenavdetslutsom fönraltningsrätten har kommit till, 2. det .inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns S)'nnerli överklagandet ga Skrivelsen med överklagande ska Innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nlls för delgivning. Om dessa uppgifter ha.r lämnats tidigare i målet ­ och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postad.rcss, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adrcssuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen fö.r beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av fön•altningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad lian/honvillstyrkamedvarjesärskiltbevis. Adressen till fön•altoingsrätten framgår a,, domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande a,, rättens dom elle.r beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort mlllet eller upphä\lt ett interimistiskt beslut. I vissa. fall fllr avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan a,,tal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angi\1na lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förval tningsrätten. www.domstol.se Om prövnings tillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammar.rätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. skäl att pröva kommit till,