FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ 2010-10-27 Mål nr 3165-10 Sida 1 (5) I Föredragande: Helene Larsson SÖKANDE Meddelad i Växjö Olssons Elektromekaniska i Rydsgård, 556245-2887 Box 37 274 03 Rydsgård Ombud: Advokaten Matts Jolmsson Ystads Advokatbyrå HB Box 81 271 22 Ystad MOTPART Landstinget i Kalmar län Stab- och byggenheten, hus 10 Länssjukhuset 391 85 Kalmar SAKEN Begäran 0111 överprövning enligt lagen (2007: 1091) 0111 offentlig upphandling; LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Förvaltningsrätten upphäver det interimistiska beslutet från den 12 juli 2010. Dok Id 14020 Postadress Box 42 351 03 Växjö Besö ksacl ress I< ungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-868 00 0470-869 .50 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@clom.se Ex pcditionsticl måndag - fredag 08:00-16:30 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3165-10 I VÄXJÖ BAKGRUND Landstinget i Kalmar län (landstinget) har genomfört en upphandling av ställverk och reservkraft vid länssjukhuset i Kalmar. Upphandlingen har skett i form av ett förenklat förfarande där det ekonomiskt mest fördclakti- ga anbudet avsågs att antas. Enligt tilldelningsbeslutet inkom fyra anbud varav ett förkastades. Av utvärderingsredogörelsen framgår att anbudet från ABB AB Power Systems Substations (ABB) vann med 10 poäng och därför tilldelades kontraktet. Olssons Elektromekaniska i Rydsgård AB (Olssons) hade efter ABB det mest fördelaktiga anbudet med tilldelade 9,49 poäng. Olssons ansöker om överprövning av upphandlingen. Förvaltningsrätten beslutade den 12 juli 2010 att upphandlingen inte får avslutas i avvaktan på att förvaltningsrätten beslutar något annat. YRKANDEN M.M. Olssons yrkar att upphandlingen ska göras om på det sättet att en ny utvär-· dering görs där det vinnande anbudet från ABB förkastas och anbudet från Olssons antas. I andra hand yrkas att upphandlingen görs om. Olssons anför i huvudsak följande. Det vinnande anbudets offererade syn­ krongenerator Stamford typ HVSI 804 T1 uppfyller inte skall-kraven. En­ ligt leverantören Cummins Generator Technologies är det endast modellen HVSI 804 W som uppfyller ställda krav och är densamma som ingår i Ols­ sons anbud. Den ström som genereras vid en kortslutning är högst väsent­ lig. Alltför låg effekt är inte tillräcklig för att utlösa säkringar och effekt­ brytare. Detta innebär att generatorn fortsätter att mata ut ström ABB:s FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ 3165-10 DOM 3 generator klarar under vissa förhållanden tre gånger märkströmmen. Under andra förhållanden som vid belastning under längre tid klarar den det inte. Landstinget bestrider ansökan och anger som stöd för sin talan bl.a. följan­ de. I anbudet från ABB angavs att man avsåg att använda generator typ HVS1804TI 2500 kVA klass F. Däremot hade bifogats produktblad avse­ ende typen HVS1804T 2711 kVA klass F. Landstinget bad ABB att förtyd­ liga vilken generator och datablad som ingick i anbudet. Bolaget svarade att enligt leverantören klarar generatorn effekten enligt datablad. Däremot måste dimensionering göras för 2500 kVA för att klara kravet på tre gånger märkström. Även om generatorn vid effekten 2711 kVA inte klarar exakt tre gånger märkström måste kortslutningseffekten vara större än vid 2500 kVA. Landstinget menar därför att ABB har nedtrimmat en 2711 kVA ge­ nerator till 2.500 kVA generator. Olssons har tolkat in fler och mer långtgå­ ende krav än vad som verkligen har ställts. Generatorn i ABB:s anbud upp­ fyller kravet på att vid en eventuell kortslutning kunna generera en ström som är minst tre gånger generatorns märkström under 10 sekunder. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 16 kap 1 § LOU får en leverantör som anser sig ha lidit skada eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvalt­ ningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Av 16 kap 2 § LOU följer att rätten ska besluta att upphandlingen ska gö­ ras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts om den upphand­ lande enheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantö­ ren har lidit eller kan komma att lida skada. Enligt 1 kap 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3165-10 I VÄXJÖ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrätten har att pröva om anbudet från ABB motsvarar de krav som uppställts i förfrågningsunderlaget. I den tekniska rambeskrivningen i förfrågningsunderlaget under punkt SQC. 12 anges ett antal skall-krav på synkrongeneratorer för motordrivna generatoraggregat. FöUande krav är aktuella i målet. 1. "Videneventuellkortsluh1ingskallgeneratornkunnagenereraen ström som minst är tre gånger generatorns märkström under 10 se­ kunder." "Följande uppgifter skall redovisas för generator: Fabrikat, effekt, ... generatorreaktans vid kortslutning" Av skall-kravet angående generatorns kapacitet att generera ström vid en kortslutning har ABB i sitt anbud bl.a. uppgett att den generator som de avser att använda är en synkrongenerator Stamford typ HVSI 804 Tl. Märkeffekten är 2500 kVA och isolationsklass F. Magnetiseringssystem med PGM ger fördelar som överlastbarhet och fönnåga att generera statio­ när kortslutningsström (300 %) oberoende av utspänning från generatorn. Det datablad som ABB lämnade in tillsammans med anbudet gällde för generator HVSI 804 T varför landsstinget begärde ett fö1iydligande. Enligt detta förtydligande angav ABB, enligt landstingets anteckningar, att den aktuella generatorn hade en effekt på 2711 kVA och att den måste dimen­ sioneras om till 2500 kVA för att klara skall-kravet på tre gånger märk­ ström vid kortslutning. Landstinget har därefter godtagit ABB:s anbud samt svar på förtydligande och kvalificerat anbudet till utvärdering. När en upphandlande myndighet har angett ett visst skall-krav ska myn­ digheten kontrollera att de uppgifter som lämnats i anbudet överensstäm- 4 2. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3165-10 I VÄXJÖ mer med uppställda krav. I aktuell lagstiftning, i dess förarbeten och i rättspraxis saknas stöd för att den upphandlande myndigheten ska kontrol­ lera riktigheten i vad anbudsgivare har angett i inlämnat anbud. Detta gäll­ er dock endast under förutsättning att omständigheterna i det enskilda fallet • I,I• .. •,.l •-A ,.. • mtegeranicunmgan++ h'fra0gasattaTT·.r{1 tl.g,hc+,en1ucuppg1,.:ersom1amnats1ett anbud. Landstinget har i sitt förfrågningsunderlag angett att generatorn ska klara tre gånger märkströmmen under tio sekunder vid en kortslutning. ABB har uppgett att den offererade generatorn klarar detta krav. Enligt vad som framgår av anbudshandlingarna samt utifrån de uppgifter som ABB lämnat framstår det inte som uppenbait att landstinget haft skäl att ifrågasätta upp­ gifternas riktighet. Några specifika förutsättningar eller förhållanden under vilka generatorn ska uppnå aktuell kapacitet vid kortslutning har inte efter­ frågats i aktuellt förfrågningsunderlag. Mot bakgrund härav samt med hän­ syn till hur kraven är formulerade i underlaget får ABB:s anbud anses upp­ fylla de aktuella skall-kraven avseende bevisning och vara. Sammanfatt­ ningsvis finner förvaltningsrätten att vad Olssons har anfört och åberopat i målet inte medför att landstinget kan anses ha brutit mot 1 kap. 9 § LOU eller någon amrnn bestämmelse i nämnda lag. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (OV3109-1D-LOU) 5 //fj/ /l �/·/,.) / 1/(j/� ( J. j Mari�mnan ,' / SVERIGES DOMSTOLAR HURMANÖVERKLAGAR= PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i .Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillståncl bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV .3109/1D LOU särskilt bevis.