FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning1 DOM 201 8-05 -14 Meddelad i Malmö Mål nr 211 3-1 8 Sida1 (6) SÖKANDE Taxi Helsingborg AB, 55610 3-691 3 Bergavägen9 254 66 Helsingborg Ombud: advokaterna Markus Garfve och Fredrik Winroth Advokatfirma Fylgia KB Box55555 10204 Stockholm MOTPART Lunds kommun Box41 221 00 Lund Ombud: upphandlingsjuristen Delia Ander Lunds kommun Box41 221 00 Lund SAKEN KONKURRENSVERKE:r 1; Aktbil Överprövning enligt lagen (2016 :1145) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller Taxi Helsingborg AB:s ansökan om ingripande enligtLOU och förordnar attLunds kommuns upphandling Färdtjänst Lund 2017 (KS2017/0950) får avslutas först sedan rättelse har skett på så sätt att ,aiR. ,,,,1.� ,-.- t.�·.J "LY- 1 5 Avd Dnr KSnr Taxi Helsingborg AB:s anbud tas upp till fortsatt prövning. Dok.Id 429938 Postadress Box 4522 203 20Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se www.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2 113-18 Avdelning 1 BAKGRUND Lunds kommun genomför en upphandling benämnd FärdtjänstLund2 017 (KS2 017/095 0). Upphandlingen genomförs enligt reglerna om öppet för­ farande iLOU. Enligt tilldelningsbeslut meddelat den 15 februari2 018 ska kontrakt tilldelas DRT Solutions AB. YRKANDE OCH INSTÄLLNING Taxi Helsingborg AB ( Taxi Helsingborg) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upphandlingen ska få avslutas först sedan rättelse har vidtagits på så sätt att Taxi Helsingborgs anbud inte förkastas på avLunds kommun angiven grund. Till grund för talan anför bolaget följande. Kommunen har förkastat bolagets anbud med hänvisning till att det kvalificeringskrav som följer av förfrågningsunderlaget punkt 3.4 inte är uppfyllt. Taxi Helsingborgs anbud uppfyller emellertid kravet, varför förkastandet har skett i strid med likabehandlingsprincipen. Taxi Helsing­ borg har lämnat det lägsta anbudsutvärderingspriset och hade tilldelats kontrakt om förkastandet inte hade skett. Taxi Helsingborg har därmed lidit eller riskerat att lida skada av kommunens överträdelse avLOU. Kommunen har förkastat bolagets anbud eftersom den av bolaget ingivna kvalitet- och miljöredovisningen inte har godtagits som bolagets eget kvalitets- och miljöledningssystem. Detta då det i bilagan hänvisas till TaxiKurir på sid.4 och till Taxi Helsingborg i Malmö på sid. 5 . Att den aktuella handlingen inte skulle vara Taxi Helsingborgs kvalitets- och miljöledningssystem bestrids. Därutöver har det inte heller krävts att något eget kvalitets- och miljöledningssystem ska ges in. Det som efterfrågas i förfrågningsunderlaget är enbart en beskrivning av kvalitets- och miljö­ ledningssystemet. Vad som följer av kravet är att anbudet ska innehålla information om kvalitets- och miljöledningssystem. I MALMÖ Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2 113-18 IMALMÖ Avdelning 1 Taxi Helsingborg har uppfyllt kravet så som det har formulerats. Bolaget har gett in bilagan "Vårt sätt att arbeta medKvalitet och miljö". Som anges på sid. 1 och sid. 3 i bilagan är dokumentet Taxi Helsingborgs verksamhetsmanual. Genom den ingivna bilagan har bolaget redogjort för bolagets kvalitets- och miljöledningssystem på sådant sätt att kravet är upp­ fyllt. Dock har någon mindre, uppenbar felskrivning skett. Taxi Helsingborg har missat att i den löpande texten på sid.4 ändra från bolagets systerbolag Taxi Kurir till Taxi Helsingborg och skrivit fel på bolagets namn på sid. 5 . Sett till hela dokumentet i dess sammanhang är det uppenbart att hänvisningarna rör sig om felskrivningar. På sid. 3 framgår tex. på tre olika ställen att dokumentet avser Taxi Helsingborg. Lunds kommun anser att ansökan ska avslås och anför följande. Taxi Helsingborg har inte lämnat ett anbud innehållande bevisning för att alla kvalificeringskrav uppfylls och har därför diskvalificerats från vidare prövning. Taxi Helsingborg har i anbudet i bilaga "Vårt sätt att arbeta medKvalitet och Miljö" hänvisat till TaxiKurir på sid4 och till Taxi Helsingborg i Malmö ( ett sådant företag existerar inte) på sid5 . Det är inte ostridigt att detta är en felskrivning. Dokumentet kan inte godkännas som ett intyg på Taxi Helsingborgs eget kvalitets- och miljöledningssystem som tillämpas i verksamheten. Av skrivningen "Redogör för ert kvalitets- respektive miljöledningssystem" framgår tydligt att de handlingar som efterfrågas ska styrka det anbuds­ givande bolagets uppfyllande av kvalificeringskravet. Taxi Helsingborg Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21 13-1 8 IMALMÖ Avdelning1 synes mena att ett kvalitets- och miljöledningssystem, vilket som helst kan inges, vilket faller på sin egen orimlighet. Det är av yttersta vikt förLunds kommun att leverantörerna bedriver ett systematiskt miljö- och kvalitetsarbete i sin verksamhet, tredjeparts­ certifierade eller inte. I förevarande fall har kommunen inte med någon som helst säkerhet fått bekräftat att så är fallet när den till anbudet fogade be­ skrivningen refererar till andra företag i flera hänseenden. Ett annat företags kvalitets- och miljöledningssystem kan inte åberopas till styrkande av ställda kvalificeringskrav. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser En upphandlande myndighet ska enligt4 kap.1 §LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Av20 kap.4 och6 §§LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Vid överprövningar enligtLOU gäller att förvaltningsrätten i princip endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2 113-18 Avdelning 1 I MALMÖ Taxi Helsingborg anför till grund för sin ansökan attLunds kommun har brutit motLOU genom att i strid med likabehandlingsprincipen förkasta bolagets anbud trots att aktuellt krav avseende kvalitets- och miljölednings­ system har uppfyllts av bolaget. Av utvärderingsprotokollet i upphandlingen framgår attLunds kommun har förkastat Taxi Helsingborgs anbud med hänvisning till att bolaget inte har lämnat ett komplett anbud där alla kvalificeringskrav uppfylls.Kommunen har grundat denna bedömning på att kvalitets- och miljöredovisningen som anges i anbudet i bilaga "Vårt sätt att arbete med kvalitet och miljö" inte kan godkännas som Taxi Helsingborgs eget kvalitets- och miljöledningssystem, eftersom det i dokumentet på ett ställe hänvisas till TaxiKurir och på ett ställe till Taxi Helsingborg i Malmö AB samt att annat företags kvalitets­ och miljöledningssystem inte kan åberopas. Det aktuella kravet avseende kvalitets- och miljöledningssystem återfinns i förfrågningsunderlegat under punkten 3.4 och lyder som följer. 3.4 Kvalitets- och miljöledningssystem Anbudet skall innehålla information om anbudsgivarens kvalitets- och miljöledningssystem. Observera Om anbudsgivaren är certifierad ISO 9000-serien eller ISO 14000- serien för sitt kvalitets- och miljöledningssystem svara endast JA ifri­ textrutan nedan och bifoga certifikaten till anbudet. Om anbudsgivaren har utarbetat ett eget kvalitets- och miljölednings­ system, beskriv detta i fritextrutan nedan. Redogör för ert kvalitets- respektive miljöledningssystem Fritext Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2 113-1 8 I MALMÖ Avdelning1 Taxi Helsingborg har till sitt anbud bifogat ett dokument i vilket bolagets kvalitets- och miljöledningssystem beskrivs. Även om dokumentet, så som anförs av kommunen, på två ställen innehåller fel bolagsnamn framgår det enligt rättens bedömning med tillräcklig tydlighet att dokumentet avser Taxi Helsingborgs kvalitets- och miljöledningssystem. Anbudet innehåller således information om anbudsgivarens kvalitets- och miljöledningssystem. Enligt rättens mening har Taxi Helsingborg uppfyllt kravet så som det har formulerats.Lunds kommun har således agerat i strid med likabehandlings­ principen genom att på angiven grund förkasta Taxi Helsingborgs anbud. R ätten finner därmed visat attLunds kommun i det aktuella upphandlings­ förfarandet har brutit mot4 kap.1 §LOU. Då Taxi Helsingborg till följd härav har lidit eller riskerat att lida skada föreligger grund för ingripande mot upphandlingen. Upphandlingen bör rättas på sådant sätt att Taxi Helsingborgs anbud tas upp till fortsatt prövning. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga ( DV 3109 / 1BLOU) /J i� Q(rtfla 1};:_fers Mattsson Lena Palmer har föredragit målet. SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvvi la riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisatlons­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Aven adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar omb�d, ska om­ budets ?-amn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försötjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. s::i www.domstol.se