Dok.Id 111956 Postadress Box314 871 27 Härnösand Besöksadress Backgränd9 Telefon Telefax 06114- 60600 0611-51 1820 E-post: forvaltningsratteniharnosand@dom.se www.forvaltningsratteniharnosand.domstol.se Expeditionsf:id måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2016-09-22 Sida 1 (5) SÖKANDE· Vitcom MOTPART Sundsvalls kommun 851 85 Sundsvall SAKEN KONJWRRENSVl.a 2016 -09- 2 7 - Avd Om KSnr Meddelad i Härnösand Mål nr 2040-16 E Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Aktli,ll Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2040-16 E I HÄRNÖSAND BAKGRUND \i i. 1:S:11v4svfillS kommun (kommunen) genomför upphandlingen Surfplattor (dnr ". UF-201'.5-4 66). Upphandlingen genomförs med förenklat förfarande. Under •·anbudstiden kom anbud in från sex anbudsgivare. I utvärderingsprotokoll � 1 1.r' , ·t ·daterat den20 juni2016 anges att Vitcoms anbud diskvalificerats med mo­ u rt1 tiVeri(l.gen att det i anbudet på samtliga prisfrågor för Android offererats en i ,) !•'�/� ,' surfplatta från tillverkaren Vitcom och att detta inte är enligt svensk mark­ nad en s.k. märkesplatta. Vid utvärderingen ansågs därför anbudet inte upp­ fylla ska-krav 1.30. Kommunen har härefter genomfört en ny utvärdering den22 juni2016.IutvärderingsprotokolletangesattanbudetfrånVitcom diskvalificerats då kommunen ansåg att leverantören inte uppfyller de krav som ställs på anbudsgivaren, eftersom Vitcom saknar F-skatt och inte upp­ fyller kravet på att anbudsgivaren/leverantören ska vara registrerad i före­ skriven ordning för betalning av mervärdesskatt, innehållen preliminär A­ skatt och arbetsgivaravgifter. I tilldelningsbeslut den22 juni2016 besluta­ des att avtal ska tecknas med annan leverantör. YRKANDEN M.M. Vitcom begär överprövning och yrkar att förvaltningsrätten ska förordna att upphandlingen ska rättas. Vitcom anför bl.a. följande till stöd för sin talan. Vitcoms anbud diskvalificerades med motiveringen att deras datorer inte är s.k. märkesprodukter trots att det i förfrågningsunderlaget inte finns någon definition av vad kommunen skulle betrakta som "märkesprodukter". Be­ greppet finns inte heller specificerat i LOU. Den anbudsgivare som tilldela­ des kontraktet har offererat ett pris som är 60 procent högre än Vitcoms pris. Kommunen bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Kommu­ nen upphandlar ramavtal för surfplattor, en leverantör ska utses.Vid den kvalificering som genomfördes med hjälp av kommunens upphandlingssy­ stem, e-avrop, föreföll Vitcom uppfylla upphandlingens krav på leverantör. Då Vitcom dock inte uppfyllde de uppställda kraven på upphandlingsföre- Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2040-16 E I HÄRNÖSAND målet meddelade kommunen i tilldelningsbeslut den 20 juni att Vitcoms anbud förkastades på denna grund. Kort tid därefter upptäckte kommunen att Vitcom inte heller uppfyllde de obligatoriska kraven på leverantör och således inte borde ha kvalificerats. Kommunen fattade därför ett nytt tilldel­ ningsbeslut den 22 juni i vilket meddelades att Vitcoms anbud förkastades på grund av att Vitcom inte uppfyllde de obligatoriska kraven på leverantör. I båda tilldelningsbesluten utsågs samma leverantör som vinnare i upphand­ lingen. Enligt kommunens uppfattning ersätter ett senare tilldelningsbeslut ett tidi­ gare meddelat tilldelningsbeslut. Förfrågningsunderlaget utgörs bl.a. av Av­ tal Surfplattor. Av Kontraktsvillkor 1.3 framgår att anbudsgiva­ ren/leverantören ska vara registrerad i föreskriven ordning för betalning av mervärdesskatt, innehållen preliminär A-skatt och arbetsgivaravgifter. Om inget särskilt anges i förfrågningsunderlaget är huvudregeln att ett ska-krav ska vara uppfyllt vid anbudstidens utgång. Av bolagsöversikten för Vitcom framgår bl.a. att Vitcom är en enskild firma som inte är registrerad för F­ skatt. Firman har varit momsförd i momsregistret men denna registrering upphörde den 26 november 2013. Vitcom uppfyllde alltså inte kontrakts­ villkor 1 .3 vid anbudstidens utgång. Anbudet har därför rätteligen förkas­ tats. Vitcom har beretts möjlighet att yttra sig över kommunens svaromål. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Bestämmelser Upphandlande myndighet ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2040-16 E I HÄRNÖSAND Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap.9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten efter ansökan av en leverantör besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap.4 och 6 §§ LOU). Utredningen i målet Till förfrågningsunderlaget hör en bilaga benämnd Avtal. Under punkt 1.3 Kontraktsvillkor anges bl.a. följande: "Anbudsgivaren/leverantören SKALL vara registrerad i föreskriven ordning för betal­ ning av mervärdesskatt, innehållen preliminär A-skatt och arbetsgivaravgifter. Sundsvalls kommun kontrollerar detta genom att inhämta erforderliga uppgifter från behörig myndighet." Förvaltningsrättens bedömning En förutsättning för att förvaltningsrätten ska besluta om åtgärder enligt LOU är att den upphandlande myndigheten har brutit mot någon bestäm­ melse i lagstiftningen eller någon av de gemenskapsrättsliga bestämmelser­ na som bär upp denna lagstiftning samt att den som begär överprövning lidit eller i vart fall riskerat att lida skada av den upphandlande myndighetens brott mot LOU. Förvaltningsrättens prövning är begränsad till vad Vitcom som sökande har anfört till stöd för sin talan Gfr RÅ2009 ref. 69). Av rättsfallet RÅ 20 0 2 ref. 5 0 följer vidare att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och unionsrätten inte träds för när. Vitcom har i huvudsak anfört att det var fel av kommunen att utesluta deras anbud från upphandlingen med hänvisning till vilket märke deras offererade produkt har och påpekar att det ingenstans i förfrågningsunderlaget anges Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2040-16 E I HÄRNÖSAND vilket märke det ska vara på den produkt som ska upphandlas. Av utred­ ningen i målet framgår emellertid att det gjordes en ny utvärdering den 22 juni2016 ochattVitcomsanbudviddennanyautvärderinguteslötsmed motiveringen att Vitcom inte uppfyller kravet som anges i punkten1.3 Kon­ traktsvillkor. Enligt det kravet ska anbudsgivaren vara registrerad i föreskri­ ven ordning för betalning av mervärdesskatt, innehållen preliminär A-skatt och arbetsgivaravgifter. Enligt uppgift som kommunen inhämtat är Vitcom en enskild firma och uppfyller inte detta krav. Förvaltningsrätten konstaterar att det inte kommit fram i målet att Vitcom uppfyller kravet i 1.3 Kontraktsvillkor. Kommunen har således rätteligen uteslutit Vitcoms anbud från upphandlingen. Eftersom Vitcom därmed inte visat att kommunen vid upphandlingen agerat i strid med LOD när Vitcom inte kvalificerades som leverantör i upphandlingen, har Vitcom inte heller visat att Vitcom riskerat att lida någon skada på grund av fel begånget av k-0mmup.en, .Det saknas då grund för förval.tningsrätten att ingripa mot upp­ handlingen med anledning av vad Vitcom anfört och ansökan ska därför avslås. Förvaltningsrätten erimar om innehållet i 16 kap. 10 § LOU, enligt vilken den upphandlande myndigheten när förlängd avtalsspärr råder inte får ingå avtal förrän tio dagar har gått från det att förvaltningsrätten har avgjort må­ let. HUR MAN ÖVE�AGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). �1d IJ�fr� Ingela Berggren rådman Målet har föredragits av föredragande juristen Gunilla Lavås. u,.....0 N §u ..._..... °' 0........, F5 Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Karoroatrii.tten i Sundsvall Skrivelsen ska dock skickas eller I.ämnas till förval�srätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från cl.en dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts nät beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för övetl:kgandet infallet på lördag, söndag eller helgdag, midsomrrui.tafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i karoroarditten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kamroarditten lämnar prövningstill.­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelasgår att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstilläropning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt fi:åmgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet­ och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. deskälsomklagandenangertillstödfören begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten fcamgåt av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut Detta gäller mål om överprövning enligt • _lagen(2007:1091)omoffentligupphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänstet, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovanangivnalagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnumm� till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se