FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Föredraganden Johanna Maukku DOM 2016-08-04 Meddelad i Falun Mål nr 2659-16 KONKURRENSVERKE'f I SÖKANDE Bygg & Markplanering i Ljusdal AB, 556280-9086 Hudiksvallsvägen 7 D 827 35 Ljusdal MOTPART AB Hudiksvallsbostäder, 556507-8267 Box 1123 824 13 Hudiksvall SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE '1(",U" en 05 lwd Dnr .'..'U{..j •c lf KSnr AktbH Förvaltningsrätten avslår Bygg & Markplanering i Ljusdal AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 171544 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöks adress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun;domstol.se Expeditionst-id måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2659-16 I FALUN BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Hudiksvallsbostäder AB genomför en upphandling av en entreprenad "Yttremiljöförbättringar Frejvägen 9-17, Fastighetsbeteckning Forsa-Lund 1:65" genom ett förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Tilldelningsbeslut fattades den 15 juni 2016 varvid Hu­ dikvalls Entreprenad AB (HEAB) tilldelades kontraktet. Bygg & Markplanering i Ljusdal AB (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse skett på så att anbudet från HEAB förkastas. Bolaget anför bl.a. följande. I tilldelningsbe­ slutet anges att alla anbudsgivare har godtagbar finansiell och ekonomisk ställning. Utdrag från Justitia ekonomifakta och en företagsrapport styrker att HEAB inte har en godtagbar finansiell och ekonomisk ställning. Per den 11 juli 2016 finns det registrerade skatteskulder på företaget. Kontrollba­ lansräkningen som Hudiksvallsbostäder hänvisar till är inte påskriven av revisor eller företaget. Det framgår inte om kontrollbalansräkningen är granskad och godkänd av företagets revisor. HEAB har gjort justeringar av bokförda värden med totalt ca 27 884 000 kronor men det har endast läm­ nats förklaring till justeringarna för ca åtta miljoner. Vad resterande ca 20 miljoner avser framgår inte. Hudiksvallsbostäder bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Av de lämnade anbuden i upphandlingen är HEAB:s det ekonomiskt mest fördelaktiga. Vid kontroll av HEAB:s ekonomiska ställning begärdes doku­ ment in som styrker att inga skatteskulder eller skulder till Kronofogdemyn­ digheten förekommer. Även en kontrollbalansräkning genomfördes som visar att företaget har de ekonomiska förutsättningarna som krävs för att genomföra entreprenaden. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter han grundar sin talan på. Förvaltning-srätten 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2659-16 IFALUN har således att ta ställning till om det som anförs av bolaget visar att Hu­ diksvallsbostäder har brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att bolaget lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). Bolaget menar att HEAB inte har en godtagbar finansiell och ekonomisk ställning och deras anbud därför ska förkastas. Av förfrågningsunderlaget AFB. 51 Prövning av anbudsgivaren framgår att: "Anbudsgivaren skall vara registrerad för redovisning och betalning av mervärdesskatt mm och bedriva sin verksamhet så att inte lag åsidosätts. TE skall begära samma utfästelse av anlitade underentreprenörer. Anbudsgivare kommer även att prövas med avseende på att kraven enligt LOU, kap 10 § 1-2, uppfylls." Hudiksvallsbostäder har utfört en kontroll av HEAB:s finansiella och eko­ nomiska ställning varvid inga skatteskulder eller skulder till Kronofogde­ myndigheten förekommit vid den tidpunkten vilket också framgår av Skat­ teverkets utdrag till Hudiksvallsbostäder den 26 maj 2016. Av förfrågningsunderlaget framgår inte närmare vid vilken tidpunkt an­ budsgivaren ska ha godtagbar finansiell och ekonomisk ställning. En hän­ visning görs till 10 kap. 2 § LOU där det bl.a. framgår att en leverantör får uteslutas från upphandlingen om leverantören inte har fullgjort sina åliggan­ den avseende socialförsäkringsavgifter och skatt i det egna landet. Av bestämmelsen framgår inte om det är förhållandena vid prövningen eller vid tiden för anbudens ingivande eller vid något annat skede av upphand­ lingen som får läggas till grund för bedömningen. Den prövning av en leve­ rantör som 10 kap. 2 § LOU innebär görs vanligen före det att själva anbu­ den prövas och utvärderas. Det blir då, enligt förvaltningsrättens mening, förhållandena vid prövningen som får läggas till grund för bedömningen, vilket tidsmässigt ofta torde ligga i nära anslutning till tiden för anbudens 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2659-16 I FALUN ingivande. Detta synsätt har även stöd i praxis, jfr Kammarrätten i Jönkö­ pings dom den 3 juli 2015 i mål nr 3692-14. Således uppfyllde HEAB LOU:s krav och förfrågningsunderlagets krav vid tidpunkten för upphandlande myndighets prövning. Förvaltningsrätten anser därmed att bolaget inte visat att Hudiksvallsbostäder brutit mot någon av de grundläggande principerna eller annan bestämmelse i LOU genom att anta anbudet från HEAB. Att det vid en tidpunkt efter Hudiksvallsbostäders kon­ troll framgår andra uppgifter om HEAB:s ekonomi förändrar inte bedöm­ ningen. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger därmed inte och ansökan om överprövning ska avslås. Carin Sandberg förvaltningsrättsfiskal . �"-. 1/t�- . G2=?AR, s�bilaga (DV 3109/lC LOU). ·. ). ) . U) ,.... j. Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarriitten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till fötvaltningsrätten. Överklagandet sk?- ha kommit .in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har medddats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att medddas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag dom.stolens beslut medddades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet medddades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag ellei: helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skri.vdsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i k:ammarriitten fordras att prövningstillstånd meddelas. Karoroarriitten lämnar prövningstµl­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd medddas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstilläropning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars :finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte medddas står för­ valtningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift: ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift: om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillståncl, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av da--�t ,· -�· ��: :. : •..,;,!...!::::.• ---=--, men/beslutet I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut Detta gäller mål om överprövning enligt • lagen (2007:1091) om offentligupphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling-inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet Ideflestafallf"ar avtalslutasnärtiod har 4"':IJl.,. �Il1·:· HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR § agar Q� gått från det att rätten avgjortmålet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall f'ar avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande rar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagama. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. . www.domstol.se