[i LÄNSRÄTTEN I SKÅNE LÄN Avdelning 1 Anna Klara Brage SÖKANDE Dedicare AB, 556516-1501 K.ungsholms strand 147 112 48 Stockholm MOTPARTER Lunds kommun Box 41 221 00 Lund Eslövs kommun 241 80 Eslöv Hörby kommun 242 80 Hörby Kävlinge kommun Kullagatan 2 244 80 Kävlinge Sida 1 (5) 2988-09 E - 2992-09 E ,U�t-ffi,i(JW/riP{@l@i AA-&it-L�.c.·. �· Svalövs kommun 268 80 Svalöv SAKEN DOM 2009 -05- 0 7 Mål nr Meddelad i Malmö '�I l Mål nr 2988-09 E Mål nr 2989-09 E Mål nr 2990-09 E Mål nr 2991-09 E }.;få! nr 2992-09 E Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Länsrätten avslår Dedicare AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. Det interimistiska beslutet den 27 mars 2009 ska inte längre gälla. 2009 -05- 0 8 Dok.Id 218217 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post lansratteniskane@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 I! DOM Sida 2 LÄNSRÄTTEN I 2988-09 E - 2992-09 E SKÅNE LÄN Avdelning 1 YRKANDEN M.M. Lunds kommun, Eslövs kommun, Hörby kommun, Kävlinge kommun och Svalövs kommun (kommunerna) genomför gemensamt en upphandling benämnd Bemanningstjänster, vilken avser inhyrning av legitimerade sjuk­ sköterskor och distriktssköterskor. Upphandlingen genomförs som en för­ enklad upphandling med annons. Dedicare AB (Dedicare) begär överprövning av upphandlingen och yrkar att upphandlingen ska göras om eller i vart fall rättas genom att bolaget Medicore AB diskvalificeras som anbudsgivare. Dedicare anför, sammanfattningsvis, följande som grund för sin talan. Wesam Care AB, en av de vinnande anbudsgivama, finns inte beskiivet som bolag i anbudet utan där anges att Proffice Care AB är anbudsgivare" Vidare utgör Processbes!a-ivning ett av utvärderingskriterierna, för vilket maximalt 25 poäng kan utdelas. Processbeskrivning bör inte ligga till grund för tilldelningsbeslutet. Ingen anbudsgivare har heller erhållit mer än 16 poäng, varför utvärderingsmetoden är obrukbar. Avgörande i en leve­ rantörs processbeskrivning är dennes förmåga att ersätta bokad konsult vid en eventuell frånvaro. Anbudsvinnande leverantörer beskriver att administ­ rativ personal ska ersätta vid frånvaro, vilket i längden skapar en frånvaro på företagen som påverkar tillgänglighet och förmåga att leverera beman­ ningstjänster. Dedicare har beskrivit sin möjlighet att ersätta personal vid frånvaro med sin stora kandidatdatabas samt lämnar garanti för att ersätta personal. I förfrågningsunderlaget anges att vite utgår för leverantörer som inte lyckas bemanna vid frånvaro. Förmågan att bemanna bör därmed re­ dan vara bedömd, varför den inte ska utgöra grund för utvärdering. Medi­ core AB bör diskvalificeras som anbudsgivare då bolaget inte har någon rating hos kreditinstitut, vilket utgör ett kvalificeringskrav. DOM Sida 3 LÄNSRÄTTEN I 2988-09 E - 2992-09 E SKÅNE LÄN Avdelning 1 Kommunerna bestrider bifall till Dedicares talan samt anför sammanfatt­ ningsvis: Wesam Care AB är ett inaktuellt finnanamn för Proffice Sverige AB, 556581-9926. Rätt bolag är kvalificerat, utvärderat och tilldelat kon­ trakt, oavsett om fel namn använts om företaget. I punkten 3.2.16 i förfrågningsunderlaget anges att kriteriet Processbe­ skrivning ska utvärderas och hur detta ska ske. Det strider mot transparens­ principen att i efterhand plocka bort ett enskilt kriterium och det saknas i nu aktuellt hänseende också skäl för det. Av praxis följer att det är möjligt att använda referenser vid utvärdering av inkomna anbud, under förutsätt­ ning att man skiljer noga mellan krav som visar att anbudsgivaren kan ut­ föra tjänsten och krav som visar hur anbudsgivaren kan utföra (jänsten. Detta har k01mnunerna varit noga med i denna upphandling. Vad gäller poängsättningen av anbuden så har utvärderingen gjorts av en grupp en­ hetschefer med mångårig erfarenhet av beställningar av bemanningstjäns­ ter. Utvärderingen baseras på vad som redovisats i anbuden. Att anbudsgi­ vare anger att administrativ personal kan ersätta sjuksköterskor ska inte ses som något positivt. Det är emellertid uppenbart att en tydlig rutin för exakt vilken personal som ska gå in och ersätta är bättre än en hänvisning till den kandidatdatabas alla leverantörer av någon storlek har. Att detta i sin tur kan leda till extraarbete för anbudsgivaren i de administrativa rutinerna påverkar inte poängsättningen på aktuellt kriterium. Vad gäller Medicore AB:s rating så har det bolagets auktoriserade revisor lämnat ett yttrande av vilket det framgår att bolaget har tillräcklig ekono­ misk stabilitet för att uppfylla kravet i fråga om finansiell och ekonomisk ställning. Länsrätten har genom beslut den 27 mars 2009 förordnat att kommunerna inte får avsluta den påbörjade upphandlingen innan något annat har beslu­ tats. LÄNSRÄTTEN I SKÅNE LÄN Avdelning 1 DOMSKÄL Bestämmelser DOM Sida 4 2988-09 E - 2992-09 E Enligt 1 kap 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Härvid gäller bland annat att en upphandlande myndighet inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfråg­ ningsunderlaget och inte heller göra prövningen mot andra kriterier än mot dem som funnits med i förfrågningsunderlaget. Av 1 6 kap 1 och 2 §§ LOU framgår att länsrätten kan pröva om en upp­ handlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och på talan av en leverantör, som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gj01is. Därvid gäller att länsrätten i princip endast prövar de särskilt angivna frå­ gor som sökanden tar upp. Länsrättens bedömningar Då Wesam Care AB och Proffice Sverige AB är samma bolag föranleder vad Dedicare anfört i denna del inget avseende. Vad gäller vad Dedicare anfört i fråga om vinnande anbudsgivare Medicore AB:s ekonomiska och finansiella ställning så framgår det av punkt 3. 1 . 1 att "anbudsgivare ska ha minst ranking 40 enligt Creditsafe eller på annat sätt styrka företagets eko­ nomiska och finansiella ställning". Mot bakgrund av det utlåtande som författats av auktoriserad revisor den 5 mars 2009 anser länsrätten kravet vara uppfyllt. Dedicares invändningar i övrigt rör till stor del utvärderingskriteriet Pro­ cessbeskrivning. I punkten 3.2.16 i förfrågningsunderlaget anges att an- DOM Sida 5 LÄNSRÄTTEN I 2988-09 E - 2992-09 E SKÅNE LÄN Avdelning 1 budsgivarna ska beskriva processen för att säkerställa förmågan att leverera och ha tillgänglig personal. Beskrivningen poängsätts och anbudsgivaren erhåller maximalt 25 poäng. Dedicare anför bland annat att "processbe­ skrivning inte ska ligga till grund för tilldelningsbeslutet" och att den av kommunerna valda utvärderingsmetoden är "obrukbar" då ingen anbudsgi­ vare har fått mer än 16 poäng. Vidare ifrågasätter Dedicare vinnande an­ budsgivares rutiner i fråga om att ersätta frånvarande personal samt anför att förmågan att tillhandahålla personal inte bör utvärderas då det av för­ frågningsunderlaget framgår att vite utgår vid personalfrånvaro. Varför processbeskrivningen inte skulle kunna ligga till gnmd för tilldelningsbe­ slutet eller varför den valda utvärderingsmetoden skulle vara "obrukbar" har Dedicare dock inte förklarat eller preciserat. Länsrätten kan inte se att Dedicare, genom vad som anförts i fråga om den av kommunerna efterfrå­ gade processbeskiivningen, har anfört några omständigheter som utgör grund för ingripande enligt LOU. Då kommunerna i de avseenden som prövats inte kan anses ha brutit mot bestämmelserna i LOU ska Dedicares ansökan avslås. Särskilda upplysningar Länsrättens interimistiska beslut av den 27 mars 2009 upphör härmed att gälla och en ny tiodagarsfrist börjar löpa. Det innebär att om upphand­ lingskontrakt tecknas eller föreligger efter den nya fristens utgång kan rät­ ten till domstolsprövning upphöra. Detta gäller även om överklagande kommer in inom den i bilagan angivna besvärstiden, tre veckor. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3 109/ 1b) Anders Granholm HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga � -"'"' Cl0 i:Q Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet . för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer .in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas st.år läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstå. nd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med vatje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. www.domstol.se