FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM IMALMÖ 2016-05-20 Avdelning 1 Meddelad i Malmö SÖKANDE ACA Ambulansservice Cityjour Akutvård i Malmö AB� 556401-2 Box1029 212 lOMalmö Ombud: advokaterna Anders Boquist och Nicklas Hansson M AQS Advokatbyrå i Malmö KB Sida 1 (15) Box226 201 22Malmö MOTPARTER 1. Malmö stad 205 80Malmö ?Otf' =Ok- 2 0 L, .,; ;J PNd Dnr KSnr Mål nr 1146-16 I Aktbil ritn1_.._. Ombud: advokaterna Johan Tollgerdt och Annika Andersson Advokatfirman Lindahl KB Studentgatan 6 211 38 Malmö 2. Livtjänst Sverige AB, 556866-8841 Therese Svenssons gata 10 417 55 Göteborg SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ACA Ambulansservice Cityjour Akutvård i Malmö AB:s ansökan om ingripande enligt LOU och beslutar att upp- handlingen ska rättas genom att en ny utvärdel'ing görs i vilken Livtjänst Sverige AB:s anbud inte ska beaktas. Dok.Id 311245 Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstld Box4522 203 20 Malmö Kalendegatan 6 040-35 35 00 040-9724 90 E-post: kansli I.fma@dom.se www.forvaltningsrattenimalmo.domstoI.se måndag - fredag 08:00-16:00 549 KONKURRENSVERKET IMIIIIICn; _. Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1146-16 Avdelning 1 !MALMÖ BAKGRUND Malmö stad genomför en upphandling av badplatsservice. Upphandlingen genomförs i enlighet med reglerna om förenklat förfarande i LOU. Enligt tilldelningsbeslut den 27 januari2016 har Livtjänst Sverige AB tilldelats kontraktet. YRKANDE OCH INSTÄLLNING ACA Ambulansservice Cityjour Akutvård iMalmö AB (ACA) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att förvaltningsrätten ska be­ sluta om rättelse på så sätt att utvärderingen görs om utan beaktande av an­ budet från Livtjänst Sverige AB (Livtjänst). ACA anför bl.a. följande. Av förfrågningsunderlaget punkten 3.5 framgår att leverantören ska ha minst fem års dokumenterad erfarenhet från liknande uppdrag och att minst en referens ska lämnas i anbudet. Livtjänst uppfyller inte det angivna kravet. Bristerna i kravuppfyllelse fram­ går av Livtjänsts anbud där inga lämnade uppgifter ger stöd för antagandet att Livtjänst har minst fem års dokumenterad erfarenhet från liknande upp­ drag. Livtjänst bildades den 7 september2011 och registrerades i aktie­ bolagsregistret den 6 oktober samma år. Detta förhållande ger definitivt be­ sked om att Livtjänst omöjligt kan uppfylla det i punkten 3.5 angivna kravet om minst fem års erfarenhet. Kommunen borde således ha förkastat Liv­ tjänsts anbud redan i kvalificeringsfasen och efter utvärdering ha tilldelat ACA kontraktet. Detta då ACA:s anbud vid en kotTekt tillämpning av LOU är det anbud som fått högst poäng. Detta har emelle1tid inte skett vmför ACA lidit skada i fo1m av uteblivna intäkter. Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1146-16 IMALMÖ Avdelning 1 Malmö stad bestrider bifall till ACA:s ansökan om överprövning och anför bl.a. följande. Anbudet från Livtjänst har vid anbudsprövningen bedömts uppfylla samtliga i förfrågningsunderlaget ställda krav på anbud och an­ budsgivare och har dätmed kvalificerats för utvärdering. ACA har anfört att Livtjänst inte skulle uppfylla ställda krav på teknisk och yrkesmässig kapa­ citet. Detta är inte kotrekt. Det är visserligen riktigt att Livtjänst inte har varit aktivt som bolag i fem år. Beställaren har dock rätteligen bedömt att Livtjänst uppfyller lcraven på tillräcklig teknisk och yrkesmässig kapacitet enligt de krav som ställts i förfrågningsunderlaget. Det aktuella kravet avseende tidigare erfarenhet får anses syfta till att säker­ ställa att Malmö stad upphandlar en leverantör som har erforderlig kompetens och erfarenhet för den aktuella typen av projekt. I förfrågnings­ underlaget har inte närmare preciserats om erfarenheten respektive referenserna ska avse anbudsgivaren som sådan eller anbudsgivarens personal. Det ligger dock i sakens natur att om den personal som finns hos anbudsgivaren har viss erfarenhet, finns också denna erfarenhet hos själva anbudsgivaren, under förutsättning att det är den personal som utfört referensprojekten som kommer att utföra de aktuella arbetena. Det kan vidare noteras att det i förfrågningsunderlaget inte uppställts några krav på när i tiden det aktuella referensprojektet ska ha utförts, när erfarenheten om fem år från likvärdiga uppdrag ska ha erhållits, vilken omfattning referens­ projekten ska ha eller nä1mare om hur det ska beskrivas. Det framgår endast att referensprojekten ska vara av likartad karaktär som det nu aktuella projektet och att erfarenheten som upparbetats ska ha varit från likvärdiga uppdrag. Vid anbudsprövningen har Malmö stad att jaktta de grundläggande upp­ handlingsrättsliga principerna, bland annat principerna om likabehandling, transparens och proportionalitet. Detta innebär att Malmö stad endast kan Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1146-16 !MALM Ö Avdelning 1 pröva de krav och villkor som uppställts i förfrågningsunderlaget. Det ligger i sakens natur att mer eller mindre nystartade anbudsgivare måste ha en möjlighet att styrka tidigare erfarenhet genom att redovisa referenser som anställda hos anbudsgivaren har sedan tidigare. Det skulle vidare stt-ida mot likabehandlingsprincipen att tillämpa det aktuella kravet på ett sådant sätt att nystartade anbudsgivare sätts i sämre läge än anbudsgivare som inte är ny­ startade. Av Livtjänsts anbud framgår att bolaget bildades av Fredrik Hasselblad. Det framgår vidare att han har en lång och gedigen erfarenhet från livräddnings­ uppdrag och sjukvård över hela världen, från 2002 och framåt. Han har vidare utbildats inom Försvaret som insatschefinom militär och brand. Det :framgår också att personalen har sina rötter i Livräddarskolan i Tylösand som verkat med utbildning inom livräddning sedan 1960. Fredrik Hassel­ blad har bedrivit den aktuella verksamheten sedan 2005. Fredrik Hasselblad uppfyller således mycket väl kraven på teknisk och yrkesmässig kapacitet enligt förfrågningsunderlaget. Livtjänst har vidare lämnat uppgift om två referensuppdrag, bl.a. livräddningsuppdrag för World Triathlon Stockholm 2015, som bedömts vara ett likvärdigt uppdrag. Malmö stad har genomfört upphandlingen helt i enlighet med LOU och i enlighet med förfrågningsunderlaget. Mot denna bakgrund, och mot bak­ grund av vad som angetts ovan, har ACA därmed inte visat att bolaget lidit eller riskerat att lida någon skada. ACA invänder bl.a. följande. Uppdraget avser badplatsservice och beskrivs i punkterna 4.2, 4.4 och 4.5 i förfrågningsunderlaget. Av punkten 4.2 Objekt, framgår att uppdraget omfattar fem badplatser, nämligen Klagshamns­ stranden, Sibbarpsstranden, Ribersborgsstranden, Sundpromenaden och Scaniabadet. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 1146"16 IMALMÖ Avdelning 1 Av punkten 4.4 Kundansvarig framgår att leverantören ska tillhandahålla en kundansvarig, som ansvarar for information, nyheter i branschen, statistik" rapport, uppföljning, etc. Av punkten 4.5 Uppdragets omfattning framgår att uppdraget omfattar att, kontrollera luft" och vattentemperaturer tre gånger om dagen samt anslå dessa på anvisad plats, uppsättning och nedtagning av infotavlor på samtliga bryggor/stränder vid säsongsstart och säsongsslut, analyser rapporter via ALcontrol samt informera allmänheten och anslå aktuell miljöstatus gällande vattenkvalitet på anvisad plats, drift och tillsyn av högtalar" anläggningar, kontroll av maxkupplåt�lser samt kontinuerlig kontroll och tillsyn av badoml'ådet samt all inf01mation och utrustning på badplatsen. Enligt texten i punkten ska området ge ett mycket välvårdat helhetsintryck under hela badsäsongen. Enligt omfattningsbeskrivningen ska vidare särskild vikt läggas inom nedanstående områden. Strand, tång, sand, bojar, livräddningsredskap. " Byggnader, toaletter, utomhusduschar, badbevakningstom. " Badbryggor och tillhörande trappor, flytbara bryggor, ramper. " Fast utrustning som grillplatser, parkmöbler, papperskorgar. " Förbudsskyltar, varningsskyltar, informationsskyltar/tavlor. Av punkten 4.5 framgår vidare att uppdraget innebär att fel/avvikelser ska rappo1teras direkt till Gatukontorets kundcenter, att fö1· kommunikation med högtalarsystemen krävs kommunikationsutrustning i 160 MHz, VHF"bandet med möjlighet att ange CCIR"kod, att badvaktens uppdrag är att förutse och förebygga risker inom badområdet samt varna besökare om risk för olycka eller tillbud uppstår. I uppdraget ingår vidare att undsätta nödställda inom badområdet samt, om nödvändigt, genomföra livsuppehållande åtgärder i väntan på räddningstjänst. Sida 6 FÖRVAL TNINGSRÄT TEN DOM 1146-1 6 IMALMÖ Avdehring 1 Vidal'e framgår att det i strandvakten och badvaktens uppdmg ingår att be­ vaka och ha tillsyn av badområdet, att badbevakning sker utifrån de möjligheter (typ badvaktstom) som finns på respektive strand, att övriga uppgifter är enklare omplåstring, information till badgäste1· samt tillse att besökare följer gällande ordningsföreskrifter, att städning ska utföras av leverantören, att egentillsyn av tillsynsrond, statistik och förändringar i bemanningsschemat ska finnas tillgängliga för respektive badstrand, att all verksamhet ska dokumenteras digitalt och dokumentation ska vara till­ gänglig for beställaren och överlämnas på byggmöten, samt, att plan för säsongens bemanning och plan för oförutsedda bemanningsbehov redovisas på uppstartsmöte inför säsongen. Livtjänst har till stöd för kravet i punkten3.5 är uppfyllt i anbudet åberopat erfarenhet av World Triathlon Stockholm 2015. Det aktuella referens­ uppdraget omfattade två dagar under vilket Livtjänst ansvarade för vatten­ livräddning. Uppdraget omfattade följaktligen inte moment som medfiir erfarenhet av den verksamhet som efterfrågas av Malmö stad i nu aktuell upphandling. Vidare har Livtjänst åberopat erfarenhet avMalmö Triathlon 2013 - 2015. Åven detta uppdrag avser vattenlivräddning vid enstaka tävlingsarrangemang. Uppdraget omfattade följaktligen inte moment som medför erfarenhet av den verksamhet som efterfrågas avMalmö stad i nu aktuell upphandling. Utöver ovan angivna referensuppdrag har Livtjänst i sitt anbud redogjort fiir foreträdaren Fredrik Hasselblads erfarenhet som havslivräddare och ansvarig för livräddarutbildning. Genomgående refereras till erfarenhet av livräddning och i viss mån sjukvård. Anbudet från Livtjänst innehåller inte någon uppgift om e1farenhet av den i upphandlingen aktuella typen av uppdrag. Livtjänst har inte åberopat andra företags tekniska och yrkesmässiga kapacitet. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1146-16 IMALMÖ Avdelning 1 I yttrande harMalmö stad anfört att det i målet aktuella kravet får anses syfta till att säkerställa attMalmö stad handlar upp en leverantör som har e1forderlig kompetens och erfarenhet för den aktuella typen av projekt. ACA instämmer i denna slutsats. Som framgår ovan har dock Livtjänst inte erforderlig erfarenhet av den aktuella typen av projekt, såsom den aktuella typen av projekt specificeras avMalmö stad. Malmö stad anger att Fredrik Hasselblad har lång och gedigen erfarenhet av livräddningsuppdrag och sjukvård. ACA kan inte vitsorda påståendena om Fredrik Hasselblads erfarenhet. Oaktat detta är denna erfarenhet inte till­ räcklig. Det torde vara ostridigt att Livtjänsts anbud inte innehåller uppgifter (utöver erfarenhet av livräddning och sjukvård) utvisande att Livtjänst eller Fredrik Hasselblad har erfarenhet av övriga moment som ingår i det uppdrag Malmö stad efterfrågar. Det Malmö stad anfort i sitt yttrande ger inte heller stöd för antagandet att Livtjänst uppfyller kravet på minst fem års dokumenterad erfarenhet från liknande uppdrag. Malmö stad har varit utförliga i sin beskrivning av det upphandlade upp­ draget. Utförligheten i detta avseende får anses bero på att Malmö stad vill säkerställa att antagen leverantör har erforderlig kompetens och erfarenhet av den aktuella typen av uppdrag.Malmö stad har dock frångått de krav som ställts i förfrågningsunderlaget genom att anta anbud från leverantör som inte har efte1·frågad erfarenhet. Malmö stads inställning måste förstås som att man bortsett från samtliga krav på erfarenhet som inte är livräddning och sjukvård.Inställningen innebär att Malmö stad agerat i strid med trans­ parens- och likabehandlingsprincipen. Malmö stad anger vidare att man gj ort bedömningen att livräddnings­ uppdrag vid genomförandet av en två dagar lång triathlontävling som inte varit öppen för deltagande för allmänheten, är att betrakta som ett uppdrag Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 146-16 I MALMÖ Avdelning 1 likvärdigt med att ansvara för samtliga i förfrågningsunderlaget angivna ansvarsområden om fem badplatser öppna för allmänheten. Bedömningen är obegriplig och under alla omständigheter inte förenlig med vad som anges i förfrågningsunderlaget. M al mö st ad anför ytterligare bl.a. följande. Av punkten 4.5 Uppdragets omfattning följer att uppdraget avser bad- och strandbevakning avMalmö stads fem stränder. Entreprenören ska tillhandahålla badvakt och strandvakt som ska utföra de uppräknade arbetsuppgifterna med fokus på att stranden ska vara ren och säker samt uppdaterad med aktuell information. När det gäller krav p å personalens kompetens framgår under punkten 4 . 1 (som för­ tydligats genom massutskick i Tendsign under anbudstiden) följande. Uppdraget kräver utbildning i första hjälpen samt HLR, dessutom ska bad­ vakten ha den kunskap som krävs för att undsätta nödställda i vattnet. Dess­ utom krävs erfarenhet för att kunna genomföra uppdraget enligt 4.4 upp­ dragets omfattning. I förfrågningsunderlaget framgår vidare att anbudsgivare ska ha minst fem års dokumenterad erfarenhet från liknande uppdrag. Vad som är liknande uppdrag får givetvis avgöras från fall till fall. Det kan dock konstateras att med liknande uppdrag avses inte exakt likadant uppdrag som det som upp­ handlas. Ett sådant krav hade inte varit möjligt att uppfylla och hade inte heller varit proportionerligt. Grunden i det aktuella uppdraget ät· bad- och strandbevakning. Det krävs ingen särskild erfarenhet eller utbildning för att kunna se om badstranden är nedskräpad eller inte, att rapportera statistik osv. I punkten 4. 1 har vad avser kompetens endast ställts krav på utbildning i första hj älpen samt HLR och för badvakternas del, krav på att undsätta nödställda i vatten. Vid be­ dömningen av liknande uppdrag är således huvudsakligt fokus att säkerställa Sida 9 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 1146-16 I MALMÖ Avdelning 1 att anbudsgivares personal har erfarenhet av första hjälpen, HLR och att undsätta nödställda i vatten. Av Livtjänsts anbud framgår att kraven på teknisk och yrkesmässig kapacitet är uppfyllda. Det ska särskilt noteras att Fredrik Hasselblad har mångårig erfarenhet av uppdrag inom livräddning, sjukvårdsberedskap och badbevakning. Livtjänst har vidare bekräftat att bolaget har erfarenhet av informationslämning, statistikrapportering och uppföljning. Livtjänst har lämnat två stora triathlonevenemang som referensprojekt. Referensprojekt som ställer avsevärt högre krav på leverantören än nu aktuellt uppdrag gör, exempelvis avseende organisation, avstämning, kontroll och koordinering, med mediebevakning, internationella direktiv som styr och deltagarnas säkerhet i fokus. Livtjänst uppfyller således ställda krav och Malmö stad har förfarit korrekt genom att kvalificera bolagets anbud för utvärdering. Evenemang av denna storlek omfattar även in­ fmmationslämning, statistikrapp01tering och uppföljning på samma sätt som det aktuella uppdraget. ACA har tillägger bl.a. följande. I sitt anbud har Livtjänst angett två referenser, båda avseende triathlontävlingar i Malmö2013 -201 5 och i Stockholm2015, dvs. under tre år. I den beskrivande texten i anbudet under rubriken "Livtjänst åtagande" anges att Livtjänst i referensuppdragen ansvarat för vattenlivräddning i form av havslivräddare, r äddningskajaker och räddningsbåt under tävlingen samt att Livtjänst ansvarat för sjukvårds­ beredskapen. Någon beskrivning av Livtjänsts erfarenhet av övriga avsedda tjänster finns inte i Livtjänsts anbud. ACA bestrider att grunden i det aktuella uppdraget är bad och strand­ bevakning och att detta skulle innebära att fokus är att säkerställa att an­ budsgivares personal har erfarenhet av föi'sta hjälpen, HLR och att undsätta Sida 10 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 1146H16 Avdelning 1 IMALMÖ nödställda i vattnet. I förfrågningsundedaget finns ingenting som ger stöd för detta antagande. I stället framgår tydligt att anbudsgivare ska ha minst fem års dokumenterad erfarenhet från liknande uppcfrag, dvs. uppdrag omH fattande i vart fall merparten av de mångskiftande tjänster som beskrivs i förfrågningsunderlaget. Det förtydligande som distribuerades genom Tend­ sign under anbudstiden refererar till punkten 2.4 ger samma besked, nämligen "Dessutom krävs erfarenhet för att kunna utföra uppdraget enligt 4.5 uppdragets omfattning". Vad Malmö stad avser med påståendet att Livtjänst har bekräftat att bolaget har erfarenhet av informationsinlämning, statistikrappmtering och uppH följning är inte alldeles klart. Klart är dock att Livtjänst i sitt anbud inte redovisat något referensuppdrag som visar att så är fallet. Oavsett vad LivH tj änst må ha bekräftat efter anbudstidens utgång är det ett faktum att LivH tjänst inte uppfyller det i förfrågningsunderlaget angivna kravet att i anbudet redovisa ett referensuppdrag som visar att anbudsgivaren hal' minst fem års erfarenhet av liknande uppdrag. Det bör vidare noteras att Livtjänst inte i något avseende val'it ansvarig för "organisation, avstämning, kontroll och koordinering, med mediabevakning, intemationella direktiv som styr och deltagarnas säkerhet som fokus", vid de tävlingar som Livtjänst refererat till i sitt anbud. I stället framgår att Lagardere Unlimited Events och Svenska Triathlonförbundet varit de orga­ nisationer som ansvarat för genomförandet av evenemanget i fråga. L ivtjänst Sverige AB bestrider bifall till ACA:s ansökan om överprövning och uppger bl.a. följande. Livtjänst har chivits sedan 2006 i olika bolagsH former och ombildades till aktiebolag år 2011. Livtjänst har lämnat referensuppdrag i enlighet med förfrågningsunderlaget och uppfyller således ställda referenskrav. Lämnade referenser avser uppdrag som har högre krav på säkerhet och utbildning än vad förfrågningsunderlaget efterfrågar. Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 146-16 ! MALMÖ Avdelning 1 SKÅLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 16 kap. 4 och 6 §§ LOU kan rätten pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upp­ handling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. I förfrågningsunderlaget punkten 3. 5 Teknisk och yrkesmässig kapacitet anges följande. Minst fem (5) års dokumenterad erfarenhet från liknande uppdrag är ett krav. M inst 1 referens lämnas i anbudet. Kravet uppfylls Ja/Nej I förfrågningsundedaget punkten 4.5 Uppdragets omfattning anges följande. Lågsäsong gäller tiden före och efter högsäsong mellan den 15 maj - 1 5 september. Klaghamnsstranden Strandvakt kl. 10.00-18.00 Sibbarpsstranden Strandvaktkl. 10.00-18.00 Ribersborgsstranden Strandvaktkl. 10.00-18.00 Sundspromenaden Strandvaktkl. 10.00-18.00 Scaniabadet Strandvaktkl. 10.00-18.00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IMALMÖ Avdelning 1 Högsäsong gäller tiden från och med skolavslutning till och med skolstart, se http://malmo.se/Forskola--utbildning/Grundskola/Om-grundsko1an/Lasar -och­ lov.html Bemanning alla dagar enligt nedan. Klaghamnsstranden Strandvakt kl. 1 0.00-1 8.00 Badvaktkl. 11.00-18.00 Sibbarpsstranden Strandvakt kl. 10.00-18.00 Badvakt kl. 1 1 .00-1 8.00 Ribersborgsstranden Strandvakt kl. 10.00-18.00 Badvaktkl. 11.00-18.00 Sundspromenaden Strandvaktkl. 12.00-20.00 Badvakt kl. 12.00- 20.00 Scaniabadet Strandvaktkl. 12.00-22.00 Tvåbadvakterkl. 12.00-22.00 IanbudetskallföljandeingåitimprisförStrandvaktochBadvakt: Arbetsledning Bil/servicefordon. Kommunikationssystem för intern kommunikation, kommunikation till högtalar­ anläggningar samt för att, vid behov, larma räddningstjänst. Personlig skyddsutrnstning. Medicinsk utrustning för enklare omplåstring. Förbrukningsmateriel för enklare omplåstring tillhandahålls av beställaren efter avrop från entreprenören. För­ teckning över uppskattat behov lämnas inför uppstart av säsong årligen senast den 3 0/4. Räddningsutrustning som krävs för uppdragets utförande. Ansvarsforsäkring, sakförsäkringar samt licenser och kostnader för erforderliga tillstånd. I uppdraget ingår: Kontro1lera luft- och vattentemperaturer 3 ggr/dag samt anslå dessa på anvisad plats. Uppsättning och nedtagning av infotavlor på samtliga bryggor/stränder vid säsongstart och säsongsslut. Analysera rapporter via ALcontrol samt informera allmänheten och anslå aktuell miljöstatus gällande vattenkvalitetet på anvisad plats. Drift och tiUsyn av högtalaranläggningar. Kontro11 av markupplåtelser. Sida 12 1146-16 Sida 13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 146-16 IMALMÖ Avdelning 1 Kontinuerlig kontroll och tillsyn av badområdet samt all information och utrustning på badplatsen. Området ska ge ett mycket välvårdat helhetsintryck under hela bad­ säsongen, särskild vikt ska läggas vid nedanstående områden. Strand, tång, sand, bojar, livräddningsredskap. Byggnader, toaletter, utomhusduschar, badbevakningstorn, Badbryggor och tillhörande trappor, flytbara bryggor, ramper. Fast utrustning som grillplatser, parkmöbler, papperskorgar, Förbudsskyltar, varningsskyltar, informationsskyltar/tavlor. Fel/avvikelser skall rapp01teras direkt till Gatukontorets kundcenter, tfn 040- 34 1 7 77. För kommunikation med högtalarsystemen krävs kommunikationsutrustning i 1 60 MHz,VHF-bandetmedmöjlighetattangeCCIR-kod. Badvaktens uppdrag är att förutse och förebygga risker inom badområdet samt varna besökare om risk för olycka eller tillbud uppstår. I uppdraget ingår att undsätta nödställda inom badområdet samt, om nödvändigt, genomföra livs­ uppehållande åtgärder i väntan på räddningstjänst. I strandvakten och badvaktens uppdrag ingår att bevaka och ha tillsyn av bad­ området. Badbevakning sker utifrån de möj ligheter (typ badvaktstorn) som finns på respektive strand. Övriga uppgifter är enklare omplåstring, information till badgäster samt tillse att besökare följer gälJande ordningsföreskrifter. Besökaren ska känna trygghet och trivsel på badstranden. Beställaren tillhandahåller lokaler för uppdraget. Städning utförs av leverantören. Hjä1tstatta1'etyp AED finns ti11gängliga i lokalerna. Beställaren tillhandahåller skyddsutrustning för nyttjande av badvaktstorn. Profilering på :flaggstänger, skyltar m.m. skall vara Malmö stads och bekostas av Malmö stad. Legitimationsplikt, legitimation skall bäras synligt. Typ ID-06 Egenkontroll av tiltsynsrond, statistik och förändringar i bemanningsschemat ska finnas tillgängliga för respektive badstrand. All verksamhet skaU dokumenteras digitalt och dokumentation skall vara tillgänglig för beställaren och överlämnas på byggmöten. Plan för säsongens bemanning samt plan för oförutsedda bemanningsbehov t"edo­ visas på uppstattsmöte inför säsongen. Sida 14 FÖRVALTNINGSRÄT TEN DOM 1 1 46-16 I MALMÖ Avdelning I Förvaltningsrätten gör följande bedömning. ACA har gjort gällande att vinnande anbudsgivares anbud ska förkastas då bolaget inte kan anses uppfylla kravet i punkten 3.5 Tekniska ochyrkes­ mässig kapacitet på minst fem års dokumenterad erfarenhet från liknande upp­ drag. Av utredningen i målet framgår att Livtjänst AB till sitt anbud lämnat två referensuppdrag, World Triatblon Stockholm och World Triathlon Malmö. Såvitt framgår avser de lämnade referensuppdragen primärt erfat•enhet av vattenlivräddning samt i viss mån av sjukvård. Förvaltningsrätten konstaterar att Malmö stad i förfrågningsunderlaget varit mycket utförlig vid beskrivningen av det aktuella uppdragets omfattning. Det som efterfrågas sträcker sig betydligt längre än enbrut till livräddning och sjukvårdande åtgärder. Syftet med kravet har varit att säke1·ställa att Malmö stad upphandlar en leverantör med nödvändig kompetens och erfarenhet av badplatsservice. Rätten bedömer därför med hänsyn till vad som anges i förfrågnings­ underlagetpunkten4.5 avseendeuppdragetsomfattning,attdeavLivtjänst angivna referensuppdragen inte kan anses vara uppdrag av liknande om­ fattning. Enligt förvaltningsrättens mening kan därmed Livtjänsts anbud inte anses uppfylla kravet i punkten3.5 avseende teknisk och yrkesmässig kapacitet. Genom att anta Livtjänsts anbud, trots att detta inte uppfyllde aktuellt krav, harMalmöstadageratistridmedLOU. ACA,somharplaceratsigpå andra plats, har härigenom lidit eller riskerat att lida skada. Upphandlingen ska därför rättas på så sätt att en ny utvärdering ska göras i vilken Malmö stad inte ska beakta anbudet från Livtjänst. Sida 15 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 1 14 6- 1 6 I MALMÖ Avdelning 1 HURMAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lB LOU) Målet har föredragits av Marita Ekdahl. · ·..,....:. !,:·J: ··•'.:..-,.·,.· SVERIGES DOMSTOLAR .HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den..som vill överklaga fö1valtningsrättens beslut ska sktl.va. till Karntnattätten i Göteborg. SkrivJlst!h ska dock skickas eller lämnas till till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet ­ ·.· förv��i�gsrätten. . � .'.·�� Övetili;i_gahdetskahakommitintill __ -;._ '.· (örvafö:ifugsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor och om de fortfarande är aktuella - behöyer de inte uppges igen. Om klaganden anlitat ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. Om sista dagen för övetldagandet infaller p å lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julaftonellernyårs11ftonräckerdetattskrivelsen 2. 3. 4. 5. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, deskälsomklagandenangertillstödfören begäran om prövningstillstånd, den äqdring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon Bilaga ·1 ·• För att ett överkli:��de ska kunna tas upp i . . kanttnarrätten fordr�s att prövningstillstånd meddelas. l