FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I UPPSALA 2018-12-20 Sida 1 (4) froN�URRFifä�E�}trr { Enhet 1 Meddelad i Uppsala Mål nr 4080-18 E SÖKANDE Lindbergs Lantbrukstjänst, 530821-1779 Hemmet, Sättra Gård 194 91 Upplands Väsby MOTPART Upplands Väsby kommun 194 80 Upplands Väsby SAKEN Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. ,"[')_ ·, \( ,:. \.,\ �C '-;; ,f Dok.Id 261521 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Smedsgränd 22 Telefon Telefax 018-431 63 00 018-10 00 34 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se www.forvaltningsratteniuppsala.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 .�Il_ r, Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4080-18 I UPPSALA BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Upplands Väsby kommun har genomfört upphandling av Ramavtal avseende viltvårdstjänster, dnr KSTFU2018:124. I tilldelningsbeslut den 29 juni 2018 har kommunen beslutat att teckna avtal med Sporter AB och Storstockholms Vilt & Skadedjursgrupp AB. Lindbergs Lantbrukstjänst ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att upphandlingen ogiltigförklaras och i andra hand att den första och felaktigt avbrutna upphandlingen ska gälla. Om förvaltningsrätten skulle anse att det saknas stöd för att ogiltigförklara upphandlingen yrkar Lindbergs Lantbrukstjänst att Sporter AB ska förklaras inte kvalificerat på grund av osant intygande gällande ägande av jakthund som är tränad och lämplig för nämnda uppdrag. Till stöd för talan anför Lindbergs Lantbrukstjänst bl.a. följande. Efter att upphandlingen avbrutits har flera ändringar gjorts i upphandlingsdokumentet. De ändringar som gjorts verkar ha genomförts för att bättre stämma in på vissa av anbuds­ givarna och därmed i syfte att begränsa konkurrensen. I upphandlingen finns ett antal kompetenskrav som inte är relevanta för de uppdrag som kan komma att avropas. Relevansen av de utvärderingskriterier som används kan ifrågasättas. Viktningen av poängen i förhållande till anbudspriset innebär dessutom att kommunens nuvarande viltvårdare vinner upphandlingen oavsett vilket timpris han anger. Upplands Väsby kommun yrkar i första hand att ansökan ska avslås, i andra hand att upphandlingen får avbrytas och i tredje hand att den får göras om. Kommunen anför bl.a. följande. De ändringar som gjorts innebär inte att det tillkommit nya förutsättningar utan handlar om ett förtydligande. Det står kommunen fritt att ställa de krav som kommunen anser är relevanta och att avgöra vilka kompetenser som krävs eller vilka behov kommunen har. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4080-18 I UPPSALA SKÄLEN FÖRA VGÖRANDET Om en upphandlande myndighet har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 20 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. För att grund för ingripande mot en upphandling ska föreligga är det inte tillräckligt att sökanden anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada, utan sökanden ska visa att han har lidit eller kan komma att lida skada av den eller de brister som påtalats (HFD 2013 ref. 53). Lindbergs Lantbrukstjänst har i sin ansökan haft invändningar mot relevansen av flera av de krav som ställs i förfrågningsunderlaget samt de utvärderingskriterier som Upplands Väsby kommun valt att använda i upphandlingen. Lindbergs Lantbrukstjänst har också invänt att Spotter AB inte uppfyller det obligatoriska kravet om ägande av jakthund. Det står en upphandlande myndighet fritt att själv bestämma hur för­ frågningsunderlaget i en upphandling ska utformas och myndigheten väljer själv vad som ska tillmätas betydelse, så länge det sker inom ramen för offentliga upphandlingars grundläggande principer Gfr. RÅ 2002 ref. 50). Förvaltningsrätten anser därmed att det Lindbergs Lantbrukstjänst anfört inte helt kan avfärdas med att det står den upphandlande myndigheten fritt att själv bestämma vilka krav och utvärderingskriterier som är relevanta. Upplands Väsby har emellertid förkastat Lindbergs Lantbrukstjänsts anbud bl.a. på den grunden att företaget inte bifogat kopia på giltig jägarexamen. Lindbergs Lantbrukstjänst har i sitt anbud och sin ansökan om överprövning visat upp ett statligt jaktkort utfärdat av Naturvårdsverket. Enligt punkt FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM Sida 4 4080-18 3.10.1 i förfrågningsunderlaget ska anbudsgivaren inkomma med kopia på giltig jägarexamen. Anbudsgivaren ska vidare enligt punkt 3.10 ha genom­ gått och godkänt jägarutbildning. Upplands Väsby kommun har i sitt yttrande anfört att ett statligt jaktkort endast är ett kvitto på att innehavaren betalat årsavgift till Naturvårdsverket och därmed är berättigad att jaga. Lindbergs Lantbrukstjänst anser att då det är samma information på båda handlingarna uppfyller kopian av det statliga jaktkortet kravet. Eftersom ett statligt jaktkort endast visar att innehavaren har rätt att jaga och då kravet är att anbudsgivaren ska inkomma med kopia på giltig jägar­ examen anser förvaltningsrätten att ett statligt jaktkort inte uppfyller kravet i punkt 3.10.1 i förfrågningsunderlaget. Lindbergs Lantbrukstjänsts anbud har därför rätteligen förkastats. Oavsett de brister som Lindbergs Lantbrukstjänst påtalat i sin ansökan kan företaget inte anses ha lidit skada eftersom anbudet rätteligen förkastats. Lindbergs Lantbrukstjänst har inte heller anfört något om, och därmed inte visat, på vilket sätt företaget har kunnat komma att lida skada med anledning av de påstådda bristerna. Det saknas därför skäl för förvaltnings­ rätten att göra någon prövning av det som Lindbergs Lantbrukstjänst anfört. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05) Susanna Pohl Söderman rådman Målet har handlagts av föredragande juristen Charlotta Fröhammar. u;; t!l:l - SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. oc Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se