FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 21 SÖKANDE DOM 2019-11-25 Meddelad i Stockholm Mål nr 20056-19 Sida 1 (4) KONKURRENSVERKET Dafo Brand Aktiebolag, 556079-0957 Vindkraftsvägen 8 135 70 Tyresö MOTPART Skolfastigheter i Stockholm AB, 556034-8970 Ombud: Cristian Söderlund Hantverkargatan 3A, 2tr 105 35 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. o!Dt1-/I- 2-5 Avd Dnr KSnr Aktbil Dok.Id 1169897 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 E-post: avd2 l .fst@dom.se www.domsto1.se/förvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20056-19 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB) genomför en upphandling av ramavtal för byggåtgärder till följd av anmärkningar vid systematiskt brandskyddsarbete (2018-00069). Upphandlingen genomförs som ett förenklat förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU. Det inkom sju anbud varav två kvalificerades och antogs. Anbudet från Dafo Brand Aktiebolag (Dafo) förkastades då det inte bedömdes uppfylla ett obligatoriskt krav. Dafo yrkar att upphandlingen ska göras om. Dafo anför dels att bolagets anbud har förkastats på felaktiga grunder och dels att de vinnande anbuden inte uppfyller vissa obligatoriska krav. SISAB anser att ansökan ska avslås. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Frågan i målet är om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på de grunder som bolaget har anfört. I mål om ingripande enligt LOU gäller som huvudprincip att parterna själva bär ansvaret för utredningen och domstol­ ens prövning är begränsad till vad parterna har anfört (RÅ 2009 ref. 69). I 20 kap. 6 § LOU stadgas att om den upphandlade myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i samma lag och detta har medfört att leverantören har lidit skada eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20056-19 I 4 kap. 1 § LOU anges bl.a. att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Förvaltningsrättens bedömning I upphandlingsdokumentet Administrativa föreskrifter (punkt AFB 52.4) anges att anbudsgivaren "ska ha erfarenhet av minst ett (1) liknande ramavtal avseende byggåtgärder till följd av SBA-anmärkningar". I de administrativa föreskrifterna anges också att åberopade referensprojekt ska styrkas med bl.a. ett "intyg utfärdat av en för anbudsgivaren extern person med tillräcklig insyn i projektet för att kunna styrka att projektet utförts på ett tillfredsställande sätt". Dafo anför att anbudet innehåller referensprojekt som uppfyller kravet och att detta verifieras och intygas av en extern person. SISAB anser att Dafos anbud inte uppfyller kravet eftersom det av intyget inte framgår att åberopat referensprojekt utförts på ett tillfredsställande sätt. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. I intyget som Dafo har gett in anges inte att det åberopade referensprojektet har genomförts på ett tillfredsställande sätt. Dafos anbud uppfyller därför inte det aktuella kravet. Den upphandlande myndigheten ska enligt principen om likabehandling be­ handla alla leverantörer lika och ge dem lika förutsättningar. I enlighet med denna princip får den upphandlande myndigheten inte efterge eller bortse från sådana obligatoriska krav som uppställs i upphandlingsdokumenten (HFD 2016 ref. 37). Ett anbud som inte uppfyller ett obligatoriskt krav måste alltså förkastas. I STOCKHOLM Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20056-19 I STOCKHOLM Eftersom anbudet från Dafo inte uppfyller ett obligatoriskt krav i upphandlingen finner förvaltningsrätten att det var riktigt att förkasta anbudet. För att grund för ingripande ska föreligga är det en förutsättning att sökanden kan visa att han har lidit eller kan komma att lida skada av den eller de brister som påtalats. Eftersom anbudet från Dafo rätteligen har förkastats har Dafo inte riskerat att lida skada till följd av övriga påstådda brister. Det saknas därför skäl att pröva Dafos talan i dessa delar Ufr HFD 2013 ref 53). Ansökan om överprövning ska alltså avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (FR-05). Leif Nilsson Rådman Kim Elofsson har föredragit målet. I.� i!l� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga 'l FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här oc g 1. 2. 3. 4. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. Lämnanamnochpersonnummereller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. �--------------------------------------------- För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (201l:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se