Avdelning 1 Enhet 12 S…KANDE Meddelad i Gšteborg Dok.Id 312970 Postadress Box 53197 400 15 Gšteborg Besšksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 Skanska Sverige AB, 556033-9086 112 74 Stockholm Ombud: Advokaten Roger Wier Advokatfirman Morris AB Norra Hamngatan 18 411 06 Gšteborg MOTPART Gšteborgs Stad Trafikkontoret Box 2403 403 16 Gšteborg Ombud: Ela Skorupska Stadsledningskontoret 404 82 Gšteborg SAKEN …verpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten bifaller ansškan och beslutar att upphandlingen fŒr av- slutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts pŒ sŒ sŠtt att en ny anbudsutvŠrdering genomfšrs. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I G…TEBORG 2015-01-16 MŒl nr 10868-14 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 10868-14 I G…TEBORG BAKGRUND Gšteborgs stad (staden) genomfšr en fšrenklad upphandling avseende ÓGC-bro šver Lundbyleden och HamnbananÓ (dnr 1034/13). Tilldelnings- beslut meddelades den 7 oktober 2014, varvid AnlŠggning & Betongteknik Konsult AB (ABTK) antogs som leverantšr. Anbudet frŒn Skanska Sverige AB (bolaget) placerade sig pŒ andra plats vid anbudsutvŠrderingen. YRKANDEN M.M. Bolaget ansšker om šverpršvning och yrkar i fšrsta hand att upphandling- en ska rŠttas pŒ sŒ sŠtt att en ny pršvning av inkomna anbud ska genomfš- ras. I andra hand yrkar bolaget att upphandlingen ska gšras om. Som grun- der fšr sin ansškan anger bolaget fšljande. FšrfrŒgningsunderlaget anger att anbudsgivarna ska komma in med dels CV, dels relevant dokumentation, relevanta referenser och CV som styrker att offererad arbetschef har minst fem Œrs yrkeserfarenhet i rollen som ar- betschef och erfarenhet frŒn minst ett brobyggnadsprojekt och ett jŠrn- vŠgsuppdrag varav ett ska vara vŠrt mer Šn 20 000 000 kr. ABTK har inte lŠmnat in ett CV fšr arbetschefen utan ett dokument som visar ett antal referensprojekt fšr underleverantšren. ABTK uppfyller dŠr- fšr inte CV-kravet avseende offererad arbetschef. Av ingivet CV framgŒr inte heller att offererad arbetschef har den erfarenhet som krŠvs. ABTK har genom anbudet inte styrkt att arbetschefen har nŒgon erfarenhet som ar- betschef šverhuvudtaget. Ordet arbetschef nŠmns inte i CV-dokumentet och det finns inte nŒgra tidsangivelser angivna i dokumentet utšver att ABTK anger att det finns ett pŒgŒende projekt som planeras avslutas under oktober 2014. Det Šr inte heller styrkt att offererad arbetschef har genom- fšrt nŒgot brobyggnadsuppdrag eller jŠrnvŠgsuppdrag som arbetschef vil- 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 10868-14 I G…TEBORG ket šverstiger 20 000 000 kr. Vid anbudstidens utgŒng uppfyllde ABTK:s anbud sŒledes inte samtliga ska-krav. ABTK har fŒtt tillfŠlle att komma in med nya uppgifter efter det att an- budstiden lšpt ut i syfte att uppfylla uppstŠllt ska-krav. Fšrtydligandet har inneburit en komplettering till anbudet och anbudet har genom komplette- ringen blivit ett annat Šn det som ursprungligen lŠmnats in. Komplettering- en har inneburit sŠrbehandling av ABTK och en uppenbar risk fšr konkur- rensbegrŠnsning. ABTK har sŒledes tillŒtits gšra en otillŒten komplette- ring. €ven fšr det fall kompletteringen godtas uppfyller anbudet inte uppstŠllda ska-krav. ABTK har inte styrkt efterfrŒgad erfarenhet av jŠrnvŠgsuppdrag fšr offererad arbetschef. Det projekt som Œberopas avseende jŠrnvŠgsupp- drag Šr ett broprojekt dŠr offererad arbetschef var montšr och inte arbets- chef. Det Šr inte heller styrkt att offererad arbetschef har genomfšrt ett brobyggnadsuppdrag eller jŠrnvŠgsuppdrag som arbetschef vilket šversti- ger ett vŠrde om 20 000 000 kr. OmsŠttningskravet avseende offererad arbetschef Šr dŠrfšr inte uppfyllt. Det anbud som ABTK lŠmnat Šr dessutom orent eftersom detta inte tagit hŠnsyn till samtliga tillŠggsskrivelser i enlighet med fšrfrŒgningsunderla- get. ABTK:s anbud borde dŠrfšr ha fšrkastats av staden. Bolaget placerade sig pŒ andra plats vid utvŠrderingen och skulle dŠrfšr rŠtteligen ha tillde- lats upphandlingen. Bolaget har dŠrfšr lidit eller kan komma att lida skada. Fšr det fall fšrvaltningsrŠtten finner att ABTK:s anbud uppfyller samtliga ska-krav och/eller att kompletteringen Šr fšrenlig med LOU Šr fšrfrŒg- ningsunderlaget otydligt och brister i transparens. Detta i sŒdan omfattning att det inte varit mšjligt fšr anbudsgivarna att veta vad staden tillmŠter sŠrskild betydelse och vad respektive krav har fšr innebšrd. Detta har haft 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 10868-14 I G…TEBORG direkt pŒverkan pŒ hur anbudsgivarna utformat sina anbud. PŒ grund av otydligheterna har bolaget lidit eller kan komma att lida skada eftersom bolaget genom dessa frŒntagits mšjligheten att lŠmna bŠsta mšjliga anbud. Staden motsŠtter sig bolagets ansškan och anfšr fšljande. ABTK har lŠm- nat ett anbud som uppfyller ska-kraven. Relevant dokumentation och CV har lŠmnats som styrker att ABTK uppfyller ska-kraven i AFB.52. ABTK har offererat en person som varit arbetschef sedan 1989 och av referens- uppdragen framgŒr att denne har erfarenhet av minst sex brobyggen varav ett av dessa Šr en bro šver jŠrnvŠg. Kontraktssumman fšr tvŒ av uppdragen šverstiger 20 000 000 kr. Det krŠvs inte att erfarenhet i rollen som arbets- chef Šr lŠnkat till referensobjekten. I fšrfrŒgningsunderlaget anges inte att endast entreprenaduppdrag godtas. Offererad person uppfyller dŠrmed kra- ven i AFB.52. Det CV som ABTK lŠmnat in fšr arbetschefen Šr ett CV, mŒ sŒ vara inte fullt tydligt betrŠffande personens yrkesmŠssiga erfarenhet som arbetschef. FšrfrŒgningsunderlaget stŠller inte nŒgot formkrav pŒ CV. Bedšmningen som gjordes vid anbudsšppningen var att ABTK uppfyllde kraven avseende arbetschef eller motsvarande, men fšr tydlighetens skull begŠrdes ett fšrtydligande Ð en konkretisering Ð av redan lŠmnade uppgif- ter. Det begŠrda fšrtydligandet Šr sŒledes tillŒtet. NŒgon sŠrbehandling eller konkurrensbegrŠnsning har inte skett. FrŒgor och svar utgšr inte en tillŠggsskrivelse till fšrfrŒgningsunderlaget. Avsaknaden i ABTK:s anbud att referera till frŒgor och svar kan dŠrfšr inte ses som en reservation. Anbudet kan dŠrmed inte betraktas som orent. Det ska Šven poŠngteras att PM 2 Šr det sist publicerade dokumentet och att nŠr en leverantšr laddade ned PM 2 fick denne automatiskt med PM 1 samt frŒgor och svar. FšrfrŒgningsunderlaget inklusive de administrativa fšre- skrifterna och tillŠggsskrivelserna uppfyller kravet pŒ tydlighet och trans- parens. Bolaget har inte lidit skada. 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 10868-14 I G…TEBORG SK€LEN F…R F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE TillŠmpliga bestŠmmelser Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande prin- ciperna i 1 kap. 9 € LOU eller nŒgon annan bestŠmmelse i denna lag och detta medfšrt att leverantšren lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠt- ten besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse gjorts (16 kap. 6 € LOU). Upphandlande myndigheter ska behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vidare ska principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 € LOU). En upphandlande myndighet fŒr tillŒta att en anbudssškande eller anbuds- givare rŠttar en uppenbar felskrivning eller felrŠkning eller nŒgot annat uppenbart fel i anbudsansškan eller anbudet. Myndigheten fŒr begŠra att en ansškan eller ett anbud fšrtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk fšr sŠrbehandling eller konkurrensbegrŠnsning (15 kap. 12 € LOU). FšrfrŒgningsunderlaget Anbud fŒr inte innehŒlla reservation eller annan fšrutsŠttning fšr anbudet som kan inverka pŒ anbudssumman, dessa anbud kommer att fšrkastas. [...] I anbud ska anges: [...] 2. att hŠnsyn tagits till eventuella tillŠggsskrivelser med nr och datum [...] Till anbud ska bifogas: [...] 11. CV inklusive referensuppdrag fšr arbetschef enligt AFB.52 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 10868-14 I G…TEBORG [...] Uppgifter som efterfrŒgas enligt ovan, som anbudslŠmnaren pŒ anbudsda- gen har uppdaterade pŒ trafikkontorets hemsida www.goteborg.se/trafikkontoret/ under Kvalitetskrav och švriga anvis- ningar/Leverantšrsuppgifter, behšver inte bifogas anbudet. Det ska framgŒ av anbudet att aktuella uppgifter finns under Leverantšrsuppgifter (AFB.31 ÓAnbuds form och innehŒllÓ). Anbudsgivare som ej uppfyller kraven enligt AFB.31, AFB.511, AFB.519, AFB.52 och AFB.53 utesluts. Anbud fŒr inte innehŒlla uppgift om att an- budsgivaren fšre antagandet vill klarlŠgga fšrutsŠttningarna fšr anbudet, samt anbud som innehŒller egna antaganden, egna fšrutsŠttningar, reservat- ioner eller motsvarande (AFB.51 ÓUteslutning av anbudsgivareÓ). Arbetschef eller motsvarande ska ha minst 5 Œrs yrkeserfarenhet i rollen och ska ha erfarenhet frŒn minst 1 brobyggnadsuppdrag och 1 jŠrnvŠgs- uppdrag varav minst ett av uppdragen >20 000 000 kr. [...] OvanstŒende styrks med relevant dokumentation, relevanta referenser och CV:n fšr kraven ovan (AFB.52 ÓPršvning av anbudsgivares lŠmplighetÓ). FšrvaltningsrŠttens bedšmning FšrvaltningsrŠtten har att pršva om det pŒ grundval av vad bolaget Œbero- par Šr visat att staden har brutit mot nŒgon av de grundlŠggande principer- na i 1 kap. 9 € LOU eller nŒgon annan bestŠmmelse i denna lag och att detta medfšrt att bolaget lidit eller kan komma att lida skada. Bolaget gšr gŠllande att ABTK:s ursprungliga anbud inte uppfyllde samt- liga obligatoriska krav och hŠnvisar till kraven pŒ erfarenhet hos arbetschef eller motsvarande samt dokumentation som styrker att kravet uppfylls (av- snitt AFB.31 och AFB.52) och att staden lŒtit ABTK pŒ ett otillŒtet sŠtt 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 10868-14 I G…TEBORG komplettera sitt anbud i syfte att uppfylla kraven. €ven med beaktande av kompletteringen anser bolaget dock att ABTK:s anbud inte uppfyller nŠmnda krav. Vidare hŠvdar bolaget att ABTK lŠmnat ett orent anbud ge- nom att inte uttryckligen i anbudet ange att samtliga tillŠggsskrivelser god- tas och hŠnvisar till ÓFrŒgor och Svar 1Ó. Fšr det fall fšrfrŒgningsunderla- get ska tolkas som att det inte varit frŒga om obligatoriska krav anser bola- get att fšrfrŒgningsunderlaget varit otydligt och brustit i transparens. FšrfrŒgningsunderlaget Mot bakgrund av hur ovan redovisade avsnitt i fšrfrŒgningsunderlaget Šr formulerade mŒste dessa anses innefatta ett obligatoriskt krav pŒ att an- budsgivaren redan i anbudet lŠmnar uppgifter till styrkande av att kravet pŒ erfarenhet fšr arbetschef eller motsvarande Šr uppfyllt. Vidare framgŒr att det ska anges i anbudet att hŠnsyn tagits till eventuella tillŠggsskrivelser och att anbudet inte fŒr innehŒlla reservationer. FšrfrŒgningsunderlaget skulle visserligen kunna vara tydligare nŠr det gŠller frŒgan vad som avses med tillŠggsskrivelser och om ÓFrŒgor och Svar 1Ó utgšr en sŒdan tillŠggs- skrivelse. Med hŠnsyn till innehŒllet i ÓFrŒgor och Svar 1Ó Šr denna brist emellertid inte av sŒdan art eller omfattning att upphandlingsfšrfarandet strider mot de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 € LOU eller nŒgon annan bestŠmmelse i denna lag. Det Šr ocksŒ oklart pŒ vilket sŠtt denna brist medfšrt att bolaget lidit eller kan komma att lida skada. FšrfrŒgnings- underlaget Šr i švrigt inte oklart eller otydligt i fšr mŒlet aktuella delar. Det saknas dŠrfšr skŠl fšr ingripande enligt LOU pŒ grund av att fšrfrŒgnings- underlaget skulle brista i transparens. ABTK:s anbud I dokumentet ÓFrŒgor och Svar 1Ó anges inga nya krav eller liknande vilka krŠver ett godkŠnnande frŒn anbudsgivarens sida. Med tanke pŒ innehŒllet 7 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 10868-14 I G…TEBORG i dokumentet kan det fšrhŒllandet att ABTK inte uttryckligen anger att hŠnsyn tagits till ÓFrŒgor och Svar 1Ó inte uppfattas som en reservation eller att anbudet Šr orent. Inte heller strider det mot avsnitt AFB.31 pŒ ett sŒdant sŠtt att staden borde ha fšrkastat ABTK:s anbud pŒ denna grund. Till sitt ursprungliga anbud har ABTK fogat en handling benŠmnd CV av- seende arbetschef eller motsvarande vari anges olika projekt som denne synes ha arbetat med. Av ABTK:s ursprungliga anbud jŠmte bilagor fram- gŒr emellertid inte att arbetschef eller motsvarande uppfyller kravet pŒ fem Œrs yrkeserfarenhet i den rollen enligt AFB.52. Vid anbudstidens utgŒng uppfyllde anbudet dŠrmed inte kravet pŒ att detta ska innehŒlla information som verifierar att kravet pŒ erfarenhet hos arbetschef eller motsvarande Šr uppfyllt. FrŒgan Šr dŒ om det fšrtydligande som staden begŠrt av ABTK har kunnat ske utan risk fšr sŠrbehandling eller konkurrensbegrŠnsning pŒ sŒ sŠtt som fšrutsŠtts enligt 15 kap. 12 € LOU. De uppgifter som ABTK tillŒtits lŠmna efter anbudstidens utgŒng avser nya uppgifter till styrkande av att arbetschef eller motsvarande uppfyller kravet pŒ fem Œrs yrkeserfarenhet i den rollen. NŒgon sŒdan information fanns inte i det ursprungliga anbudet jŠmte bilagor. Genom fšrfarandet har ABTK sŒledes tillŒtits lŠmna nya uppgifter i syfte att uppfylla ett obligato- riskt krav. Fšrfarandet har inneburit en risk fšr sŠrbehandling varfšr det inte ršr sig om ett sŒdan tillŒten komplettering eller fšrtydligande som av- ses i 15 kap. 12 € LOU. Ur ett likabehandlingsperspektiv Šr det dŠrfšr inte godtagbart att begŠra in uppgifterna och att beakta dessa vid anbudspršv- ningen pŒ sŒ sŠtt som skett. Genom att anta anbudet frŒn ABTK Ð trots att detta inte uppfyller samtliga obligatoriska krav Ð har staden brutit mot likabehandlingsprincipen. Bola- 8 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 10868-14 I G…TEBORG get kan till fšljd av švertrŠdelsen komma att lida skada eftersom dess an- bud placerat sig pŒ andra plats vid anbudsutvŠrderingen. Det finns dŠrmed skŠl fšr ingripande enligt LOU. Bristerna i upphandlingsfšrfarandet Šr inte hŠnfšrliga till det konkurrensuppsškande skedet varfšr rŠttelse Šr en till- rŠckligt ingripande ŒtgŠrd (jfr t.ex. R 2005 ref. 47). Upphandlingen ska rŠttas pŒ sŒ sŠtt att staden genomfšr en ny anbudsutvŠrdering. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1B LOU) Marianne LindŽn RŒdman Fšredragande i mŒlet har varit fšrvaltningsrŠttsnotarien Mattias HŒkansson. 9 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Gšteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www .domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1B ¥LOU 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket