F…RV AL TNINGSRA TTEN I STOCKHOLM Avdelning 32 S…KANDE DOM 2016-04-29 Meddelad i Stockholm MŒl nr 25470-15 KONKURRENSVERKET Dok.Id 697711 Postadress Besšksadress TegeluddsvŠgen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: Telefax 08-561 680 01 Expeditionstid mŒndag - fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm Stršmma Turism & Sjšfart AB, 556051-5818 Ombud: Advokat Ulf Isaksson Jur.kand. David Nykvist Danowsky & Partners AdvokatbyrŒ KB Box 16097 103 22 Stockholm MOTP ART Stockholms lŠns landsting Ombud: Advokatema Joakim LavŽr och Erik Gadman Jur.kand. Anton Johansson Hannes Snellman AdvokatbyrŒ AB Box 7801 103 96 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan om šverpršvning. 2 OM -O^i-X^ Aktbil foi-valtningsrattenistockholm@dom.se www. domstol. se/for valtni ngsratt Avd Dnr KSnr F…RV AL TNINGSR€TTEN DOM 25470- I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Stocldiolms lŠns landsting (SLL) har genomfšrt en upphandling av kollektiv sjštrafik i Stocldiolms skŠrgŒrd, dnr TN 2015-0159. Tilldelningsbeslut i upphandlingen meddelades den 17 november 2015. Stršmma Turism och Sjšfart AB (bolaget) har lŠmnat anbud i upphandlingen men har inte tillde- lats nŒgot kontrakt i upphandlingen. Bolaget ansšker om šverpršvning och yrkar i fšrsta hand att fšrvaltningsrŠt- ten fšrordnar att upphandlingen ska gšras om och i andra hand att fšrvalt- ningsrŠtten fšrordnar att upphandlingen fŒr avslutas fšrst sedan det fšrelig- ger ett lagakraftvunnet beslut om allmŠn trafikplikt (rŠttelse). Som grund fšr ansškan anfšr bolaget huvudsakligen fšljande. SLL har genomfšrt upphand- lingen och planerar nu att avsluta denna trots avsaknad av ett lagakraftvun- net beslut om allmŠn trafikplikt. SLL ŒsidosŠtter dŠrmed lagen (2010:1065) om kollektivtrafik liksom unionsrŠttsliga regler som ska iakttas vid offentlig upphandling pŒ detta omrŒde, se art 2 (i) samt 4.1 (a) i EU:s fšrordning nr 1370/2007. SLL:s fšrfarande Šr inte heller fšrenligt med rŠttsmedelsdirekti- ven 89/665/EEG och 92/13/EEG med Šndringar i direktiv 2007/66/EG. SLL:s fšrfarande strider mot de grundlŠggande principerna i 1 kap 9 € lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). SLL yrkar att bolagets ansškan om šverpršvning ska avslŒs. SK€LEN F…R A VG…RANDET UtgŒngspunkter fšr pršvningen Av 16 kap. 6 € LOU framgŒr att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 € eller nŒgon annan be- stŠmmelse i LOU och detta har medfšrt att leverantšren har lidit eller kan F…RV AL TNINGSR€TTEN I STOCKHOLM DOM 3 25470-15 komma att lida skada, ska rŠtten besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts. Av 1 kap. 9 € LOU framgŒr att upphandlande myndigheter ska behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas. Pršvningen i fšrvaltningsrŠtten utgšr en kontroll av om det pŒ grundval av vad sškanden har anfšrt i mŒlet finns anledning att vidta sŒdana ŒtgŠrder som anges i 16 kap. 6 € LOU. Det Šr den som ansšker om šverpršvning som pŒ ett klart sŠtt ska ange pŒ vilka omstŠndigheter denne grundar sin talan (jfr R 2009 ref. 69). Vad parterna anfšr Bolaget Genom beslut den 7 oktober 2014 faststŠllde SLL allmŠn trafikplikt fšr sjš- trafik frŒn Arholma till Landsort, att gŠlla perioden 1 april 2016-30 april 2025. Beslutet har inte vunnit laga kraft och bolaget kommer att šverklaga det till Hšgsta fšrvaltningsdomstolen. SLL valde att genomfšra upphand- lingen i enlighet med beslutet om allmŠn trafikplikt, trots att beslutet inte vunnit laga kraft. Enligt bolagets mening Šr SLL:s beslut om allmŠn trafik- plikt lagstridigt. Det Šr av stor betydelse for bolaget att SLL inte tillŒts att teckna avtal innan šverpršvningen Šr avslutad. SLL planerar nu att teckna avtal enligt tilldelningsbeslut vid utgŒngen av den ordinarie avtalsspŠrren. Det betyder att SLL inte avvaktar ett lagaki'aftvinnande av SLL:s beslut om allmŠn trafikplikt. Ett sŒdant fšrfarande riskerar att leda till rŠttsfšrlust fšr bolaget. Bolagets mšjlighet att šverpršva upphandlingen Šventyras om upp- handlingen avslutas genom att avtal ingŒs enligt tilldelningsbeslutet. V arken F…RV AL TNINGSR€TTEN DOM 25470- I STOCKHOLM LOU eller kollektivtrafiklagen stadgar nŒgon ordning fšr att šverpršva gil- tigheten av ett avtal om allmŠn trafik som ingŒtts med stšd av ett beslut om allmŠn trafikplikt som senare undanršjts av domstol. €ven om SLL:s fšrfa- rande inte skulle anses vara formellt otillŒtet Šr det likvŠl olŠmpligt och stri- der dŠrigenom mot proportionalitetsprincipen i LOU. Det Šr varken nšd- vŠndigt, lŠmpligt eller pŒ annat sŠtt proportionerligt att avsluta upphand- lingen i strid mot kollelctivtrafiklagen. Det kan ogŠrna fšrhŒlla sig pŒ det sŠttet att en kollektivtrafikmyndighet kan meddela lagstridiga beslut om allmŠn trafikplikt och, nŠr dessa šverklagas, parallellt ingŒ avtal enligt till- delningsbeslut i ett reguljŠrt upphandlingsfšrfarande. Eftersom trafikplikts- beslutet Šr bestŠmmande fšr upphandlingens ramar skulle en sŒdan ordning beršva de fšrfšrdelade kommersiella rederierna rŠtt att fŒ felaktiga upp- handlingar šverpršvade enligt LOU och rŠttsmedelsdirektivet. Ett avtal strider mot likabehandlingsprincipen eftersom upphandlingen av trafik med aktuell omfattning missgynnar leverantšrer med mindre kapa- citet. Ett korrekt utformat beslut om allmŠn trafikplikt med fšreskrivet beak- tande av kommersiellt bŠrkraftig trafik hade gett fler leverantšr en reell mšj- lighet att tilldelas kontrakt. SLL:s fšrfarande strider mot den grundlŠggande principen att SLL inte fŒr ingŒ avtal som leder till att den fria konkurrensen fšrhindras, begrŠnsas eller snedvrids. SLL Bolaget har šverklagat SLL:s beslut om faststŠllande av allmŠn trafikplikt avseende Stocldiolms skŠrgŒrd. I dom den 1 juni 2015 avslog Fšrvaltnings- rŠtten i Stockholm bolagets šverklagande. Bolaget šverklagade domen och KammarrŠtten i Stockholm avslog šverklagandet den 9 mars 2016. Kollek- tivtrafikslagens reglering hindrar inte SLL frŒn att avsluta upphandlingen F…RV AL TNINGSR€TTEN DOM 25470- I STOCKHOLM genom ingŒende av avtal om allmŠn trafik. En eventuell švertrŠdelse av kollektivtrafiklagen skulle inte utgšra ett brott mot LOU. En fšrutsŠttning fšr ingripande enligt LOU Šr att den upphandlade myndigheten brutit mot LOU. €ven om kollektivtrafiklagens reglering hade hindrat SLL frŒn att avsluta upphandlingen, vilket den alltsŒ inte gšr, sŒ hade detta inte inneburit att SLL brutit mot LOU. FšrvaltningsrŠttens bedšmning Bolaget har inledningsvis anfšrt att SLL har genomfšrt upphandlingen i enlighet med beslutet om allmŠn trafikplikt, trots att beslutet inte har vunnit laga kraft. SLL:s beslut strider dŠrfšr mot proportionalitetsprincipen. Det Šr varken nšdvŠndigt, lŠmpligt eller pŒ annat sŠtt proportionerligt att avsluta upphandlingen i strid med kollektivtrafiklagen. FšrvaltningsrŠtten noterar att det Šr den upphandlande myndigheten som har att identifiera att det fšreligger ett behov av att genomfšra en upphandling. Den omstŠndigheten att SLL har genomfšrt en upphandling i enlighet med beslutet om allmŠn trafikplikt trots att beslutet inte vunnit laga kraft kan inte medfšra att SLL har agerat i strid med nŒgon bestŠmmelse i LOU. Fšrvalt- ningsrŠtten konstaterar vidare att proportionalitetsprincipen syftar till att fšrhindra att den upphandlande myndigheten stŠller stšrre krav pŒ leveran- tšren eller det som ska upphandlas Šn vad som behšvs och vad som Šr ŠndamŒlsenligt fšr den aktuella upphandlingen. FšrvaltningsrŠtten finner dŠrfšr att SLL inte kan anses ha brutit mot proportionalitetsprincipen genom detta fšrfarande. Bolaget anfšr vidare att avtalet strider mot likabehandlingsprincipen ef- tersom upphandling av trafik med aktuell omfattning missgynnar leverantš- rer med mindre kapacitet samt att fšrfarandet strider mot den grundlŠggande principen att SLL inte fŒr ingŒ avtal som leder till att den fria konkurrensen fšrhindras, begrŠnsas eller snedvrids. FšrvaltningsrŠtten finner inte, utifrŒn F…RV AL TNINGSR€TTEN DOM 25470- I STOCKHOLM vad bolaget har anfšrt, skŠl fšr ingripande enligt LOU pŒ de anfšrda grun- derna. FšrvaltningsrŠtten finner vidare att vad som i švrigt har anfšrts i mŒlet inte fšranleder nŒgot ingripande enligt LOU. Bolagets ansškan om šverpršvning ska dŠrfšr avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR Detta avgšrande kan šverklagas. Information om hur man šverklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/1A LOU). Maria Dahlberg RŒdman Marie Englund har fšredragit mŒlet. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Stockholm. Skri- velsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšr- valtningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvalt- ningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ Idaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šver- klagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstill- stŒnd om 2. 3. 4. 5. dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ñ och om defortfarandeŠr aktuella Ñ behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šnd- ringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠt- ten. den dom/beslut som šverklagas med upp- gift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnum- mer samt dagen fšr beslutet, de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, de bevis som Idaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrsldlt bevis. 1. 2. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšivaltningsrŠtten har kommit till, det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšr- valtningsrŠtten har kommit till, Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av do- men/beslutet. I vissa mŒl fŒr avtal slutas innan tiden fšr šver- klagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. Detta gŠller mŒl om šverpršvning enligt: 3. detŠravviktfšrledningavrŠttstiUŠmpning- en att šverldagandet pršvas av hšgre rŠtt, el- ler 4. detannarsfinnssynnerligaskŠlattpršva šverldagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšr- valtningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverldagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršv- ningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till ldagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress ¥ ¥ ¥ www.domstol.se lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster, eller lagen (2011:1029) om upphandling pŒ fšr- svars- och sŠkerhetsomrŒdet. Behšver N i fler upplysningar om hur man šver- klagar kan N i vŠnda Er till fšivaltningsrŠtten. de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har I gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upp- hŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna.