FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ Föredragande: Lena Hellsson SÖKANDE Skanska Sverige AB 169 83 Solna DOM 2013-01-09 Meddelad i Växjö Mål nr 4729-12 Sida 1 (4) Ombud: Bolagsjurist Anders Lagerlund 205 33 Malmö MOTPART Älmhultsbostäder AB Östra Esplanaden 1 343 31 Älmhult SAKEN - ---�-------::�-- -- Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Skanska Sveriges AB:s ansökning om överpröv­ mng. : �-)nr - Dok.Id 63183 Postadress Box42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon 0470-56 02 00 E-post: fva@dom.se Telefax 0470-255 02 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4729-12 I VÄXJÖ BAKGRUND Älmhultsbostäder AB (Älmhultsbostäder) har genomfört en upphandling avseende nybyggnation av lägenheter och LSS boende Kvarteret Oxtorget. Enligt tilldelningsbeslut den 2 december 2012 har LJ Bygg AB (LJ) tillde­ lats kontraktet. YRKANDE M.M. Skanska Sverige AB (Skanska) ansöker om överprövning av upphandling­ en och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att LJ:s anbud ska ute­ slutas och att Älmhultsbostäder därefter genomför en förnyad anbudsut­ värdering varvid Skanskas anbud ska antas. Skanska anför bl.a. följande. Älmhultsbostäder har brutit mot huvudprincipen om likabehandling, öp­ penhet och förutsebarhet i LOU genom att inte förkasta LJ:s för sent in­ komna anbud. Om Älmhultsbostäder agerat i enlighet med LOU skulle Skanskas anbud antagits. Följaktligen har Skanska lidit skada eller riskerar att lida skada. LJ:s anbud har kommit in till Älmhultsbostäder först den 5 november 2012 men skulle ha varit beställaren tillhanda senast den 31 ok­ tober 2012 kl. 12.00 vilket följer av de Adminstrativa Föreskrifterna samt information från databasen Visma Opic. Någon korrekt förlängning av anbudstiden har inte skett. Eftersom Skanskas anbud i jämförelse med öv­ riga kvarvarande anbud har lägsta kvadratmeterpriset med hänsyn tagen till byggherrekostnaden m.m. ska Skanskas anbud antas vid förnyad anbudsut­ värdering. Det kan för övrigt noteras att tilldelningsbeslutet inte innehåller någon angiven avtalsspärr/överklagandefrist. Älmhultsbostäder bestrider bifall till ansökan och anför följande. Älm­ hultsbostäder har inte medvetet och med avsikt brutit mot huvudprincipen om likabehandling, öppenhet och föreutsebarhet enligt LOU. LJ:s anbud kom in på den utsatta förändrade tiden. Vid undersökning av databasen FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4729-12 I VÄXJÖ Visma Opic har det framkommit att det antingen har gjorts fel när förläng­ ningen av tiden lades in eller har ett tekniskt fel uppstått. Det går dock att utläsa att en förlängning av anbudstiden är inlagd men ändringen har inte gått fram till alla berörda. Eftersom förlängningen har bestått av "röda da­ gar" anses det inte ha påverkat anbudshanteringen i stort. Tre av fyra an­ budslämnare har tillgodogjort sig förändringen. Vidare anför Skanska att det är Skanskas anbud som ska antas vid en ny utvärdering. I upphand­ lingsföreskriftema, punkten 15 anges att förutsättningarna för upphand­ lingen är att kostnadsramarna kan hållas. Dessa hålls inte med Skanskas anbud som därför inte är något alternativ. Vidare finns i anbudsförfrågan ett skall krav om att anbud skall lämnas både för anvisad tomt och eventu­ ell egen tomt. Skanska har endast lämnat ett anbud gällande egen tomt. En miss i tilldelningsbeslutet avseende avtalsspärr medges. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Bestämmelserna om förvaltningsdomstols han­ tering av mål om offentlig upphandling återfinns i 16 kap. LOU i vilket det bl.a. anges att om den upphandlande myndigheten brutit mot 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU och detta inneburit att den leverantör som ansökt om överprövning lidit, eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. LJ:s anbud har kommit in inom den av Älmultsbostäder förlängda tiden. Enligt vad Älmhultsbostäder uppger har tiden ändrats i Visma Optic, vilket enligt förvaltningsrättens mening också framgår av åberopad utskrift. Där- 3 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4729-12 I VÄXJÖ emot uppges förlängningen inte ha gått fram till de berörda. Älmhultsbo­ städer uppger emellertid att tre av fyra anbudslämnare har tillgodogjort sig förändringen av eget intresse. Grundläggande vid all offentlig upphandling är att leverantörer behandlas likvärdigt och icke-diskriminerande och att upphandlingen genomförts på ett öppet sätt. Vidare är prövningen i förvaltningsrätten en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. LOV. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs att sökanden kan visa att han lidit eller kan komma att lida skada på grund av den upphandlande myndigheten brutit mot LOV. Vad Skanska har anfört avseende den förlängda anbudstiden kan inte anses visa att Älmhultsbostäder har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag. Skanskas ansö­ kan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (Dv 3109/lD-LOU) �csl7W!�3� Svante Stroh Bilaga 1 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1D LOU