Dok.Id 771294 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Telefon Telefäx Expcdltlonstid FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 30 Sida 1 (5) SÖKANDE MOTPART t KONKURRENSVERKET 2016 -10- 0 6 Avd Dnr KSnr Aklbll Kulturnämnden i Stockholms Stad Stockholm konst Ombud: Stadsadvokaten GustafSwedlund Stockholms stad Stadsledningskontoret Juridiska avdelningen Hantverkargatan 3 A 105 35 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNJNGSRÅTTENS AVGÖRANDE DOM 2016-10-06 Meddelad i Stockhohn Mål nr 17181-16 Förvaltningsrätten avvisar ansökan om ogiltigförklaring av ingånget avtal. Förvaltningsrätten avslår yrkandet om inhämtande av ffirhandsavgörande från EU-domstolen. Förvaltningsrätten �vslår�ökan om överprövning. Tegeluddsv"gen I 08-56168000 08-561680 01 måndag- fred1ag E-post: forvaltningsrattenlstockbolm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt 08:00-16:30 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Sida 2 171.81-16 Kulturnämnden i Stockholms stad, Stockholm konst, (Staden) genomför en upphandling avseende konstnärlig gestaltning av Islandstorget, Bromma Stockholm. Staden har ännu inte tecknat avtal med någon konstnär. nsöker om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, och yrkat· dels att �vtalet med rklaras ogiltigt, dels att upphandlingen ska göras om. rkar även att förvaltningsrätten ska inhämta ett ilirhandsavgörande från EU-domstolen. Han anför bl.a. .lliljande. Inget i den så kallade kravbeskrivningen säger att uppdraget endast kan utföras av en enda konstnär, utan det framstår som att ett flertal konstnärer kan konkurrera kring den aktuella kravbilden. Det bästa sättet att fl fram .forslag att ta ställning till är att utannonsera och konkurrensutsätta uppdraget. Myndighetenharinteredovisatvarilirmangenerelltskadirektupphandla alla uppdrag, konstnärliga tjänster. Direktupphandlingar får endast genomföras så länge upphandlingar av samma slag gjorda under räkenskapsåret inte överstiger 15 procent avb·öskelvärdet. BådeEU­ domstolenochkommissionen harkonstaterat attundantagetfrån annonseringsplikten ska tillämpas restriktivt och endast i undantagsfall. Undantaget fät· enbart användas då myndigheten kan visa att inga likvärdiga konstverk eller konstnärer existerar. En objektiv bedömning av om likvärdigakonstnärer finns tillgängliga ska vara saklig och opartisk. EU­ domstolen har inte tidigare prövat tillämpningsgrunden "konstnärliga skätt', varför ett ilirhandsavgörande ska inhämtas. Staden anser att Ian ska ogillas eftersom något avtal inte har tecknats avseende nämnda gestaltningsuppdrag och det därför saknas förutsättningar för förvaltningsrätten att besluta att något avtal är ogiltigt. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 17181-16 I STOCKHOLM SKÄLEN FÖRA VGÖRANDET Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. (1 kap. 9 § LOU) Direktupphandling :får användas i tillämplig omfattning i de fall förutsättningarna för fflrhandlat förfärande utan föregående annonsering som avses i 4 kap. 5-9 §§ är uppfyllda. (15 kap. 3 § andra stycket LOU) En upphandlande myndighet får använda förhandlat förfarande utan föregående annonsering vid tilldelning av kontrakt om det som ska upphandlas av bl.a. konstnärliga skäl endast kan fullgöras av en viss leverantör. (4 kap. 5 § första stycket 2 LOU) EU-domstolen har uttalat att undantag från grundläggande regler i fördraget ska tolkas restriktivt och att den som avser att åberopa en undantagsbestämmelse har bevisbördan för att det föreligger sådana särskilda omständighetel' som motiverar att undantag görs. (mål C"20/01 och C-28/01 Kommissionen mot Tyskland, punkten 58) Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) har i ett mål om konstnärlig gestaltning i ett konsert- och kongresshus uttalat att det rådel' speciella förhållanden för upphandling av konstnärliga tjänster. Kommunen hänvisade till anskaffningens särskilda karaktär och till att det slutliga beslutet föregåtts av bedömningar av en större krets av konstnärer och att detta urval gjorts av en särskilt tillsatt sakkunnig kommitte. HFD fann att det aktuella undantaget hade tillämpats med den urskillning som förutsätts i LOU och i enlighet med de principer som upphandlingsreglerna bygger på, Sida 4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 17181�16 I STOCKHOLM varfilr upphandlingen hade genomförts i enlighet med LOU. (RÅ 2008 ref. 79) HFD har i ett senare mål ansett att det i utredningen var en tämligen tunn uppdragsbeskt'ivning där det endast framgick att den upphandlande myndigheten ville köpa en konstnärlig gestaltning som skulle utgöra ett minnesmärke över Förintelsens offer. Av uppdraget framgick inte några omständigheter kring det tänkta minnesmärket som skulle kunna göra undantaget tillämpligt och kommunen ansågs därfil1· ha brutit mot LOU. (RÅ 2009 not. 134) Förvaltningsrätten konstaterar att Staden har uppgett att något avtal avseende konstnärlig gestaltning av Islandstorget, Bromma Stockholm inte har slutits. Förvaltningsrätten kan därilir inte pröv�rkande om att avtalet med-ch ka förklaras ogiltigt. Yrkandet därom ska därför avvisas. Fö1valtningsrätten anser att det med hänsyn till föreliggande aktuell praxis inte ä r nlSdvändigt att inhämta ett forhandsavgörande från EU-domstolen. Yrkandet därom ska därför avslås. ar anflSr att Staden har genomfort en otillåten direktupphandling, att undantagetilir konstnärliga skäl inte är uppfyllt och att annonseringsplikten inte har följts. Förvaltningsrätten konstaterar att -ndast i allmänna ordalag har invänt att Stadens upphandling är i strid med LOU. Några konkreta omständigheter som visar att Staden har genomfö rt en otillåten direktupphandling, eller att Stadens agerande i övrigt skulle strida mot 1 kap. 9 § LOU eller mot någon annan bestämmelse i LOU har emellertid inte lagts fram. �r inte heller visat att han har lidit skada, eller riskerar att lida skada pga. Stadens agerande. Vid dessa förhållanden ska-nsökan om överprövning avslås. Sidas FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 17181-16 HURMAN ÖVERKLAGAR I STOCKHOLM Detta avgörande kan övel'klagas. Information om hur man överklagar finns i bila a(DV3109/1��OU). . �_ L1,Jlfil._ - �-�V(v--- 'l . , ;Rådm+ Charlote Wallberg har föredragit målet. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill overk.laga förvaltningsrättens beslut ska sktlva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrä.tten. överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick dd av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet. . ha kommit in jnom "tre veckor från den dag · domstolens beslut meddelades. 'tiden för över­ klagandet för offentlig part riiknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivdsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillst!nd meddelas går att bedöma riktigheten av det.slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 000J, � . där klaganden kan näs för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, tdefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om fö1Valtningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring a.v förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framg.ir av do­ men/beslutet Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut Detta gäller mål om överprövning enligt • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klatt och tydligt framgår av överklagandet till kammao:ätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska Innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress • l en (2011:1029) om upphandling på för- ag www.domstol.se svars- och säkerhetsområdet I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten.