LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN SÖKANDE DOM 2009-09-08 Meddelad i Stockholm Mål nr 14107-09 Rotel 553 Sida 1 (17) ABC Jourhem AB, 556656-9504 Ombud: Advokat Per-Olof Jönsson Advokat Per-Olof Jönsson AB Gliavägen 71 168 58 Bromma MOTPARTER 1. Järfälla kommun 177 80 Järfälla 2. Sigtuna kommun 195 85 Märsta 3. Upplands Väsby kommun 194 80 Upplands Väsby 4. Upplands-Bro kommun 196 81 Kungsängen SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Länsrätten avslår ABC Jourhem AB:s ansökan om ingripande enligt LOU avseende del 4 i upphandlingen. Dok.Id 450562 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom..se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen I Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 14107-09 STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND Järfälla kommun genomför tillsammans med kommunerna Sigtuna, Upp­ lands-Bro och Upplands Väsby en samordnad upphandling av ramavtal avseende insatser för barn och unga, dm Son 2008/383. Upphandlingen genomförs som ett förenklat förfarande enligt 15 kap. LOU. Upphandling- . en omfattar fyra delar. 1. Behandling alt. utredning i öppen vård 2. Behandling alt. utredning i dygnet runt vård 3. Boende 4. Konsulentstött jour- och familjehemsboende. De fyra kommunerna har fattat var sitt tilldelningsbeslut och tecknar avtal var för sig. Järfälla kommun har i underrättelse om tilldelningsbeslut av­ sänt den 26 juni 2009 meddelat att berörda kommuner var för sig fattat likalydande beslut. Av underrättelsen om tilldelningsbeslut framgår att bl.a. anbudet från ABC Jourhem AB inte antagits. YRKANDEN M.M. ABC Jourhem AB (ABC Jourhem) ansöker om överprövning enligt LOU och yrkar i första hand att länsrätten ska förordna om rättelse i upphand­ lingens tilldelningsbeslut. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. ABC Jourhem har avgett anbud inom anbudstiden. Anbudet har av kom­ munerna prövats både formellt och materiellt, men förkastats. Bolaget upp­ fyller emellertid samtliga skall-krav och ska tilldelas högre poäng vid ut­ värderingen. Bolagets anbud skulle därför rätteligen ha antagits. Kontrakt ska tecknas med ABC Jourhem. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida .3 14107•-09 Kommunerna har i bilaga 6 till tilldelningsbeslutet uppgett att ABC Jour­ hem inte uppfyller två skall-krav. Kommunerna har inte kunnat redogöra för vilka två skall-krav som inte är uppfyllda. I e-post den 2 juli 2009 från upphandlingschefen Viktor Morawski hos kommunerna till ABC Jourhem uppges att ett skall-krav inte är uppfyllt, men det anges inte vilket det andra är. Kommunerna har enligt ovan angett att ABC Jourhem inte skulle uppfylla punkt 3.14.17 om meddelarfrihet. Punkt 3.14.17 finns emellertid inte med i förfrågningsunderlaget, varken på sidan 13 eller annorstädes. ABC Jour­ hem kan rimligen inte acceptera något som inte varit en förutsättning. Om villkoret hade funnits, hade bolaget accepterat det. Kommunerna har sålunda uppgett att ABC Jourhem inte uppfyller två skall-krav av vilka det ena inte funnits som förutsättning i förfrågningsun­ derlaget och det andra är för bolaget okänt. Kommunerna har trots sitt obe­ styrkta påstående att ABC Jourhem inte uppfyller skall-kraven företagit bolagets anbud till materiell prövning genom poängmässig utvärdering enligt bilaga 4 B och e-post den 1 juli 2009. Om länsrätten ändå skulle fin­ na att ABC Jourhem, trots dessa uppenbara brister i tilldelningsbeslutet i förhållande till förfrågningsunderlaget, inte uppfyller skall-kraven, hade kommunerna inte ägt rätt att företa bolagets anbud till materiell prövning. Av bilaga 4 B, punkt 40, till tilldelningsbeslutet framgår att ABC Jourhem tilldelats poängen 0,75 mot nödvändiga 0,90 i poäng avseende "Personal". Det framgår inte av tilldelningsbeslutet på vilket sätt kommunerna har kommit fram till 0,75. Bolaget har för sin del i bilaga 4 till sitt anbud redo­ gj01i för personalgruppens sammansättning i punkten 6.1 sidan 9 och även i övrigt i nämnda bilaga utförligt redogj01i för hur personalkravet uppfylls. ABC Jourhem borde därför av kommunerna ha åsatts minst 0,90 i poäng. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Vid sådant förhållande är ABC Jourhem, om skall-kraven är uppfyllda, kvalificerade till att vid utvärderingen erhålla tilldelningskontrakt. Kommunerna bestrider bolagets yrkanden och anför till stöd för detta i huvudsak följande. När kommunerna fattade beslut om att genomföra en gemensam upphandling avseende insatser för barn och unga valde kom­ munerna ett något annorlunda angreppssätt jämfört med hur motsvarande upphandlingar tidigare genomförts. I de flesta upphandlingar inom detta område har samtliga anbud, som uppfyller de grundläggande skall-kraven, antagits och avtal har därmed tecknats med ett stort antal anbudsgivare. Inte sällan har antalet avtal överstigit 100, vilket innebär att det blir en stor mängd administration kring avtalen, men det innebär också att många av de företag och organisationer som tecknar avtal aldrig får utföra några tjänster i och med att antalet avtal är så stort. I upphandlingen bestämde sig därför kommunerna för att sätta en kvalitetsgräns för att minska antalet avtal men också för att säkerställa att de anbudsgivare som fick avtal höll en viss kvalitet i sitt arbete samt hade störTe chans att få uppdrag från kommunerna. Detta förhållningssätt är inte ovanligt när det gäller offentli­ ga upphandlingar i övrigt, men är ovanligt på den nu aktuella marknaden. Med detta som bakgrund är det lättare att förstå varför några av de inte antagna anbudsgivama kräver en ändring av tilldelningsbeslutet. Bolaget har lämnat anbud i upphandlingens del 4. Av bolagets ansökan om överprövning framgår att bolaget anser sig uppfylla skall-kraven samt till­ handahålla en tillräckligt hög kvalitet för att erhålla kontrakt. Kommunerna medger otydligheten i tilldelningsbeslutet när det gäller de två skall-krav, som inte är uppfyllda. När det gäller det första kravet, som rör de av bola­ get inskickade CV:na, godkänner kommunerna det skall-kravet. När det gäller det andra skall-kravet, som handlar om meddelarfrihet, punkt 3.4.17, kan inte bolaget godkännas. I bolagets ansökan om överprövning konstate­ ras helt korrekt att skall-kravet inte återfinns i förfrågningsunderlaget. Sida 4 14107-09 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 5 14107-09 Skall-kravet angående meddelarfrihet skickades ut som en komplettering till samtliga som begärt förfrågningsunderlag den 19 januari 2009. För de som begärde ut förfrågningsunderlag efter denna tidpunkt skickades kom­ pletteringen ut tillsammans med förfrågningsunderlaget. Detta skall-krav har inte accepterats av bolaget och därför kan anbudet inte antas. Anledningen till att en materiell prövning gjordes trots det icke uppfyllda skall-kravet beror på att anbuden delades upp på sådant sätt att upphand­ lingsenheten utvärderade de formella delarna och en särskild utsedd utvär­ deringsgrupp utvärderade de materiella delarna av anbuden. Att det skulle finnas ett förbud för en sådan ordning som antyds i ansökan om överpröv­ ning är inte korrekt. Bolaget hävdar på sid. 3 i ansökan om överprövning att bolaget borde ha fått tillräckligt många poäng för att kunna bli antaget om skall-kravet varit uppfyllt. Kommunerna har utvärderat bolagets anbud på samma sätt som alla andra anbud. Vid en jämförelse mellan de krav som ställts i förfråg­ ningsunderlaget och bolagets skrivningar i anbudet har inte bolaget nått upp till den uppsatta gränsen för kriteriet personal. Bolaget skulle inte ha fått kontrakt med kommunerna även om samtliga skall-krav varit uppfyllda eftersom anbudet inte erhöll tillräckligt många poäng i kvalitetsutvärde­ nngen. ABC Jourhem anför i senare inlaga följande. Vad kommunerna anför av­ seende bakgrunden till upphandlingen har inte varit känt för bolaget. Kommunernas upplysning att de använt sig av "ett något annorlunda an­ greppssätt" har inte varit känt för ABC Jourhem och har inte framgått av förfrågningsunderlaget. Antingen är det överskottsinformation i förhållan­ de till saken, som då inte heller ska påverka länsrättens bedömning, eller så innebär utsagan att kommunerna själva insett att förfrågningsunderlaget varit otydligt och att utvärderingen inte överensstämmer med underlaget. Sida 6 LÄNSRÄTTEN I DOM 14107-09 STOCKHOLMS LÄN Bolaget kan för sin del inte utläsa något om ett annorlunda angreppssätt och har inte förstått att man gjort något fel i sitt anbud i förhållande till kommunens fördolda utvärdering. Tilldelningsbeslutet är därför felaktigt. Upplysningen att kommunerna satt en "kvalitetsgräns" innebär vidare ett nytt kriterium, som medför att kriterierna bakom och tillämpningen av des­ sa kriterier vid utvärderingen trätts förnär. Tilldelningsbeslutet är därför inkorrekt. Det är alls icke, till skillnad från vad kommunerna anför, "lättare att förstå" varför anbudsgivama kräver en ändring av tilldelningsbeslutet. Sådan förståelse kan endast skapas genom förfrågningsunderlaget med eventuellt kompletteringar och inte genom fördolda avsikter som uppenba­ rar sig i efterhand. ABC Jourhem har för sin del inte känt till förekomsten av en kvalitetsgräns. Kommunerna medger att man felaktigt gjort en materiell utvärdering av bolagets anbud trots att det förment inte uppfyllde två skall-krav. Den omständigheten att kommunernas bristande interna organisation med ut­ värdering av "de formella delarna" i en organisation och "de materiella delarna" i en annan, "en särskilt utsedd utvärderingsgrupp", utgör intej heller giltig ursäkt för att kommunerna kommit till ett felaktigt beslut även i detta avseende utan tvärtom. Kommunernas bristande utvärderingsorgani­ sation, och förfarandet att i strid med LOU företa de anbud som inte anses ha uppfyllt skall-kraven även till materiell utvärdering, im1ebär att upp­ handlingen inte följt gällande lag och regler. Om nämligen ABC Jourhem skulle ha fallit på skall-kraven, och vid en korrekt handläggning därför inte företagits till materiell utvärdering, skulle målet nu endast ha handlat om skall-kraven och inte den materiella utvärderingen. Genom att jämväl för­ leda sig till materiell prövning, har kommunerna inte bara förorsakat såväl ABC Jourhem som länsrätten onödigt merarbete, utan även föregripit den materiella prövning som skulle bli följden om skall-kraven ansågs uppfyll­ da. Genom att redan ha företagit den materiella prövningen, har en förutfat- Sida 7 LÄNSRÄTTEN I DOM 14107-09 STOCKHOLMS LÄN tad mening skapats om ABC Jourhems anbud i materiellt hänseende som bolaget nu svårligen kan freda sig från. Upphandlingen ska därför även av dessa skäl rättas eller göras om varvid kommunerna ofördröjligen ska möj­ liggöra för ABC Jourhem att godkänna det kompletterande skall-kravet och sedan företa bolagets anbud till förnyad materiell prövning. Till yttermera visso har kommunerna nu medgett "otydligheten i tilldel­ ningsbeslutet när det gäller de två skall-kraven som inte är uppfyllda". Kommunerna har sålunda medgett att man felaktigt uteslutit ABC Jourhem på den grund att man icke skulle ha uppfyllt det första kravet som rör de av bolaget inskickade CV:na. Upphandlingen ska därför redan på denna grund rättas eller göras om. Den omständigheten att kommunerna nu godkänner dessa CV, och sålunda medger att skall-kravet är uppfyllt, innebär inte att rättelse skett i LOU:s mening. När det gäller det andra skall-kravet om meddelarfrihet, punkt 3 .4.1 7, medger kommunerna ävensom att kravet inte fanns med i förfrågningsun­ derlaget. Kommunerna gör nu ett obestyrkt påstående att detta skall-krav "skickades ut som en komplettering till samtliga som begärt förfrågnings­ underlag den 19 januari 2009". ABC Jourhem har emellertid inte erhållit någon sådan komplettering. Det är för bolaget också oklart vad kommu­ nerna avser med sitt påstående att kompletteringen för endast vissa an­ budsgivare skickades ut tillsammans med förfrågningsunderlaget. Bolaget har gått igenom alla från kommunerna i ärendet erhållna handlingar med såväl post som e-post. Bolaget har inte erhållit någon komplettering. Om man hade erhållit den, hade man givetvis accepterat skall-kravet. Det är ett rent rutinkrav. Det händer aldrig att man inte accepterar det. Det ankommer på kommunerna att styrka att ABC Jourhem fått del av kompletteringen. Kommunen kan inte styrka detta. Bolaget kan för sin del genom loggfil i sitt inkommande e-postprogram styrka att man inte erhållit komplettering- LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 8 14107-09 en. Även av detta skäl är således tilldelningsbeslutet inkonekt och upp­ handlingen ska rättas eller göras om. ABC Jourhem har i sitt överklagande förbehållit sig att, efter kommuner­ nas hörande och förtydliganden med redogörelse från kommunernas sida om på vilket sätt man kommit fram till att ABC Jourhems anbud, i avseen­ de på villkoret för poängen 0,90 för "Personal", endast skulle åsättas po­ ängen 0,75 och diskvalificeras från materiell prövning för tilldelning, ut­ veckla sin talan. Kommunerna har emellertid i sitt yttrande inte i något avseende skingrat dimmorna beträffande denna för utgången i målet i ma­ teriellt hänseende helt avgörande omständighet. ABC Jourhem uppfyller med råge detta kriterium och kommunernas svar kan inte tolkas på annat sätt än att man medvetet eller av oförstånd satt ner bolagets poäng för per­ sonal. Det framgår inte heller på vilket sätt eller i vilken utsträckning bola­ gets "skrivningar" i anbudet skulle avvika från andra leverantörer i sådan mån att bolaget skulle diskvalificeras på denna grund. Kommunernas ut­ värdering strider därför mot både likabehandlings- och transparensprinci­ pema. Vad innebär det att kommunerna "utvärderat Bolagets anbud på samma sätt som alla andra anbud" kan frågas. Påståendet får anses falskt eftersom om utvärderingen av bolagets anbud hade skett på lika villkor, det skulle ha åsatts högre och tillräcklig poäng med följd att kontrakt skulle ha tilldelats även ABC Jourhem. Vad innebär nämligen "en jämförelse mellan de krav som ställts i förfrågningsunderlaget och Bolagets skrivningar i an­ budet". Det är inte bolagets "sla-ivningar" som ska läggas till grund för utvärderingen utan dess faktiska uppfyllelse av de materiella kraven i för­ frågningsunderlaget. Det framgår inte heller vad "jämförelsen" innebär eftersom övriga leverantörers "skrivningar" inte redovisats. ABC Jourhem, som har i enlighet med förfrågningsunderlaget fullgod personal med kom­ petens, erfarenhet och ledningskapacitet, kan inte uteslutas på basis av en så löslig och skönsmässig, tillika fördold utvärdering. Kommunernas ar­ gumentation kan därför under inga omständigheter tålas. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 9 14107-09 ABC Jourhem anför i förnyat yttrande i huvudsak följande. Kommunerna har inte visat att skall-kravet om meddelarfrihet tillställts ABC Jourhem den 19 januari 2009 eller före anbudstidens utgång. Bolaget har inte erhål­ lit någon komplettering. Bolaget har den 20 januari 2009 kl. 11.14 beställt och samma dag ld. 14.07 erhållit anbudshandlingarna per e-post. Till e­ posten var bifogat en s.k. zipfil betitlad FFU 21. Den innehöll förfråg­ ningsunderlaget med fyra bilagor jämte "Frågor och svar". Något komplet­ terande villkor omfattades inte i det sålunda erhållna anbudsunderlaget. Bolaget åberopar nu till styrkande av att komplettering inte kommit bolaget till handa dels den ovannämnda e-postkommunikationen den 20 januari 2009 och det därigenom beställda och samma dag erhållna förfrågningsun­ derlaget FFU 21 med bilagorna 1, 2, 3 och 4 jämte "Frågor och svar" samt loggfil från inkommande e-postbox i e-post-systemet Outlook utvisande att ingen komplettering kommit bolaget till handa via e-post inom den rele­ vanta tidsperioden den 16 januari - den 10 februari 2009. Loggfilen är just en loggfil, dvs. återskapande av samtliga meddelanden ur bolagets datasy­ stem och omfattar alla inkommande och borttagna meddelanden under den relevanta tidsperioden. All skriftlig kommunikation mellan parterna har skett via e-post. Det är inte ens påstått av kommunerna att kommunikatio­ nen skulle ha skett genom ordinär brevgång. Kommunerna har inte heller, trots upprepade förfrågningar från bolagets sida redovisat vilka omständigheter som föranlett materiell diskvalifice­ ring. Förfrågningsunderlaget är således otydligt och vilseledande och ut­ värderingen skönsmässig i förhållande till förfrågningsunderlaget. ABC Jourhem vidhåller även att bolaget borde ha tilldelats minst 0,90 poäng för kriteriet personal. Kommunerna anför i slutinlaga fö�jande. Bolaget hävdar på sid. 4 i sin senaste inlaga att den komplettering innehållande skall-kravet gällande meddelarfrihet, punkt 3.4.17, aldrig har mottagits av bolaget. Som bevis Sida 10 LÄNSRÄTTEN I DOM 14107-09 STOCKHOLMS LÄN för detta har bolaget bifogat ett antal utskrifter från bolagets e­ postprogran1. På vilket sätt dessa utskrifter bevisar att bolaget inte mottagit kompletteringen har inte gjorts tydligt för kommunerna. Utskrifterna visar inte på något vis att bolaget inte har mottagit kompletteringen. Kristina Bergsten, upphandlingschef vid Järfälla kommun när förfrågningsunderla­ get skickades ut, har en mycket tydlig minnesbild av att kompletteringen skickades ut till samtliga som begärt att få ut information om upphandling­ en. Kristina Bergsten har numera gått i pension och hennes e-post har dessvärre inte varit möjlig att återskapa. Det förefaller dock mycket märk­ ligt om bolaget skulle vara den enda potentiella anbudsgivaren som inte fått ta del av kompletteringen. Ingen av de övriga nästan 100 anbudsgivar­ na i upphandlingen har hävdat att kompletteringen inte skickats ut, vilket föranleder kommunerna att misstänka att bolagets argumentation i yttran­ det är en efterhandskonstruktion. Mycket talar i stället för att bolaget har missat att acceptera skall-kravet eller möjligtvis missförstått att även krav på meddelarfrihet behövde skickas med i anbudet. Kommunerna har ingen möjlighet att anta ett anbud när inte samtliga skall-krav är accepterade. Om kormnunerna trots det inte uppfyllda skall-kravet hade godkänt bolaget i kvalificeringsfasen hade detta agerande inneburit att kommunerna agerat i strid med likabehandlingsprincipen. När det sedan gäller kvalitetsutvärderingen av kriteriet personal har kom­ munerna följt de förutsättningarna som angavs i förfrågningsunderlaget. Av förfrågningsunderlaget, sid. 7, framgår hur anbuden kommer att utvär­ deras. Det framgår vilka kriterier som kommer utvärderas samt hur varje kriterium kommer att viktas. Dessutom anges fyra underkriterier till krite­ riet personal, nämligen bemanning, bemötande, kompetens samt handled­ ning. Av förfrågningsunderlaget framgår även att kriterierna kornmer att betygsättas mellan 1-5 och att betyget 5 delas ut till anbud med mycket hög överensstänlmelse med förfrågningsunderlagets krav och beskrivna förutsättningar. Vid en jämförelse mellan kraven i förfrågningsunderlaget LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 11 14107-09 och bolagets skrivningar i anbudet har bolagets anbud inte bedömts nå upp till det ställda kravet på minst betyget 3 för kriteriet personal. I och med att kommunerna i förfrågningsunderlaget ställt som krav att endast anbudsgi­ vare med minst betyg 3 för samtliga tre kriterier skulle antas var det inte heller på denna grund möjligt att anta bolagets anbud. Bolaget hävdar att kommunerna har sammanblandat den formella och ma­ teriella delen av upphandlingen. Det är enligt praxis inte tillåtet att sam­ manblanda leverantörskvalificeringen och anbudsutvärderingen och detta är inte heller något som kommunerna gjort. Det är tillåtet att genomföra de båda delarna av utvärderingen vid samma tidpunkt så länge ingen sam­ manblandning sker. Kommunerna har i upphandlingen hållit isär kvalifice­ ringen av leverantörer och anbudsutvärderingen och därigenom genomfö1i utvärderingen på ett juridiskt korrekt sätt. ABC Jourhem anför i slutinlaga följande. Bolaget har inte fått del av tilläggskravet om meddelarfrihet. Redan av kommunernas e-post till bola­ get med förfrågningsunderlaget fran1går att kompletteringen inte hade bi­ fogats. Loggfilen styrker att bolaget inte heller före eller efter tidpunkten för erhållandet av förfrågningsunderlaget fått något kompletterande e­ postmeddelande från kommunerna. Den av kommunerna angivna "mycket tydliga minnesbilden" hos dåvarande upphandlingschefen i Järfälla kom­ mun Kristina Bergsten av att "kompletteringen skickades ut till samtliga som begäii" styrker inte att kompletteringen skickats till bolaget. Påståen­ det omfattar inte ABC Jourhem då bolaget beställde förfrågningsunderlaget efter den 19 januari 2009 och då skulle ha erhållit kompletteringen i sam­ ma e-postmeddelande som förfrågningsunderlaget. Påståendet att kommu­ nerna inte har mqjlighet att anta ett anbud när inte samtliga skall-krav är accepterade kan endast bejakas i normalfallet om bolaget inte accepterat kravet. Sida 12 LÄNSRÄTTEN I DOM 14107-09 STOCKHOLMS LÄN Vad avser kriteriet personal refererar nu kommunen att de följt de förut­ sättningar som angavs i förfrågningsunderlaget och att det av detta framgår hur anbuden kommer att utvärderas. Det är emellertid inte detta målet handlar om. Målet handlar om på vilket sätt och med vilken metod kom­ munerna vid utvärderingen i förhållande till förfrågningsunderlaget åsatt leverantörerna poängen 1,5 till 5 och om det går att förstå vilken poäng som kan uppnås. Bolaget hänvisar här vidare till en jämförelse mellan bo­ lagets anbud och vad några av de övriga anbudsgivama i del 4 av upphand­ lingen har angivit i sina resp. anbud. Slutligen anförs att kommunerna i praktiken upphandlat behandlingsplatser trots att vad som efterfrågats varit jour- och familjehemsboende och att upphandlingen därför egentligen inte kan rättas utan måste göras om. DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § första stycket samma lag framgår följande. Om den upp­ handlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredningen Av punkt 2.6 i förfrågningsunderlaget framgår följande avseende anbuds­ prövning. Anbuden kommer att kvalificeras utifrån företagets formella och ekonomiska förut­ sättningar för genomförandet. Anbud som ej uppfyller kraven/förutsättningarna kvali­ ficeras ej. Kvalificerade anbud prövas i ett första steg utifrån uppfyllda skall-krav. Anbud som ej uppfyller samtliga skall-krav förkastas. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Anbuden kommer att i nästa steg värderas utifrån kriterierna pris och kvalitet Kriteri­ erna kommer att viktas: Pris 35 % och Kvalitet sammanlagt 65 %. Anbudspriset är lika med summan av priser för respektive delområde. Priset rangord­ nas därefter i en poängskala 1-5 där lägsta pris ger högst poäng. Därefter erhålles po­ äng motsvarande den procentuella prisdifferensen till lägsta pris i fallande skala. Nedanstående kvalitetskriterier är en uppdelning av den sammanlagda kvalitetsvikt­ ningen 65 %. Delarna kommer att bedömas var för sig och rangordnas i en poängska­ la: 1-5 där 5 är mycket hög överensstämmelse med förfrågningsunderlagets krav och beskrivna förutsättningar. Poängsumman för delarna viktas därefter med nedanståen­ de vikt %. Verksamheten 30 vikt % Metod/Arbetssätt, Struktur/Meningsfull vardag, Brukarinflytande/Nätverksarbete, Drogkontroller, Eftervård, Måltider/Lokaler.. Personal 30 vikt % Bemanning, Bemötande, Kompetens, Handledning. Uppföljning 5 vikt % Individavtal Förutsättning för att få avtal är att anbudets kvalitetsvärdering uppnår minst 3 poäng i samtliga kvalitetsdelar. Anbud som är ofullständiga till innehåll förkastas då värdering ej kan genomföras. Av bilaga 4 B till underrättelse om tilldelningsbeslutet den 26 juni 2009 framgår att anbudet från ABC Jourhem erhållit en viktad poäng om 0,75 vad avser kvalitetskriteriet personal. Av samma bilaga framgår vidare att lägsta tillåtna poäng för att antas är 0,90 (3 i snittpoäng multiplicerat med aktuellt viktning 30 %, dvs. i enlighet med vad som angivits i punkt 2.6 i förfrågningsunderlaget) . Av punkt 6.2. l i förfrågningsunderlaget framgår att avtalsfo1men i upp­ handlingen är ett ramavtal. Av punkt 6.2.2 framgår att rangordningsmodel­ len är att den enskildes behov styr valet av utförare enligt social�jänstla­ gens kvalitetsparagraf. Sida 13 14107-09 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Länsrättens bedömning DOM Sida 14 14107-09 En ansökan om överprövning enligt LOU avser frågan huruvida den upp­ handlande myndigheten brutit mot någon av de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag samt om detta medfört att leverantör lidit eller kan komma att lida skada. ABC Jourhem yrkar i sin ansökan om överprövning i första hand att upp­ handlingen ska rättas på så sätt att bolaget ska anses uppfylla samtliga skall-krav samt tilldelas tillräckligt hög kvalitetspoäng för att antas som leverantör i upphandlingens del 4, konsulentstött jour-- och familjehemsbo­ ende. I andra hand yrkar bolaget att upphandlingen ska göras om då för­ frågningsunderlaget varit otydligt och utvärderingen skönsmässig i förhål­ lande till förfrågningsunderlaget. Vidare hävdar bolaget att kommunerna har sarnmanblandat den formella och materiella delen av upphandlingen samt att den av kommunerna använda "kvalitetsgränsen" inte framgår av förfrågningsunderlaget. Slutligen anförs att kommunerna i praktiken upp­ handlat behandlingsplatser trots att vad som efterfrågats varit jour- och familjehemsboende. Kommunerna anser att ABC Jourhem inte uppfyllt två skall-krav samt inte heller erhållit tillräckligt hög poäng avseende kvalitetskriteriet personal. Kommunerna medger otydligheten avseende vilka två skall-krav bolagets anbud inte uppfyllt och medger även att ett av dessa, skall-kravet om in­ skickade CV, trots allt är uppfyllt, varför kommunerna nu godkänner detta krav. Vad sedan avser det andra skall-kravet som bolaget inte uppfyllt, det om meddelarfrihet i punkt 3.4.17, finner kommunerna att detta inte kan anses uppfyllt då bolaget inte accepterat detta krav. Vad avser frågan om poängsättning av kvalitetslaiteriet pris anser kommunerna att man följt de förutsättningar som angivits i förfrågningsunderlaget och att bolagets an­ bud inte nått upp till det ställda kravet på minst betyget 3 för kriteriet per- Sida 15 LÄNSRÄTTEN I DOM 14107-09 STOCKHOLMS LÄN sonal. Kommunerna bestrider slutligen att man skulle ha sammanblandat den formella och den materiella delen av upphandlingen. Vad avser det kompletterande skall-laavet om meddelarfrihet är det ostri­ digt att ABC Jourhem inte har accepterat detta laav. Bolaget har i målet anfört att detta beror på att bolaget inte erhållit denna komplettering och således varit ovetande om det aktuella laavet. Kommunerna har anfört att man skickat ut det kompletterande skall-laavet till samtliga som begärt att få ut information om upphandlingen. Länsrätten anser att bevisbördan för att6 så är fallet bör ligga hos upphandlande myndighet. Det skulle innebära ett orimligt krav på anbudsgivare om dessa skulle tvingas visa att de inte erhållit en komplettering till förfrågningsunderlaget. Att föra bevisning om att något inte har skett är ofta komplicerat. Det bör i normalfallet inte heller medföra något problem för en upphandlande myndighet att bevisa att en komplettering skickats; t.ex. med hjälp av en förteclming över utgående e­ postmeddelanden. I förevarande fall har ko1mnunerna inte lyckats prestera någon bevisning för att ABC Jourhem fått del av det kompletterande skall­ laavet om meddelarfrihet. Länsrätten finner därmed att det inte är visat att kommunerna skickat ut den aktuella kompletteringen till ABC Jourhem. Givet detta ska kommunerna anses ha agerat i strid med likabehandlings­ principen i 1 kap. 9 § LOU när dessa inte givit samtliga anbudsgivare samma chans att acceptera det kompletterande skall-kravet om meddelar­ frihet. Vad sedan avser ABC Jourhems invändningar om att bolaget tilldelats för låg poäng avseende kvalitetslaiteriet "personal" samt att frågningsunderla­ get i sig varit otydligt och utvärderingen skönsmässig i förhållande till för­ frågningsunderlaget konstaterar länsrätten följande. Av punkt 2.6 i förfråg­ ningsunderlaget framgår att en kvalitetsvärdering kommer att ske och hur de1ma kommer att genomföras. Det framgår att angivna kvalitetskriterier är en uppdelning av den sammanlagda kvalitetsviktningen om 65 %.. Delarna Sida 16 LÄNSRÄTTEN I DOM 14107-09 STOCKHOLMS LÄN kommer att bedömas var för sig och rangordnas i en poängskala 1-5, där 5 är mycket hög överensstämmelse med forfrågningsunderlagets krav och beskrivna förutsättningar. Poängsumman för delarna viktas därefter med närmare angiven viktprocent, varvid framgår att kvalitetskriteriet "perso­ nal" utgör 30 % av den sammanlagda kvalitetsviktningen 65 % och att kri­ teriet kommer att bedömas utifrån underkriterierna bemamling, bemötande, kompetens och handledning. Mot bakgrund härav finner länsrätten att kommunerna på ett tillräckligt tydligt sätt visat vad som kommer att tillmä­ tas betydelse vid kvalitetsvärderingen. Att ställa krav på att det av förfråg­ ningsunderlaget i detalj ska framgå varje enskild faktor, som kan ge poäng skulle enligt länsrätten omöjliggöra denna typ av kriterier. Länsrätten fin­ ner vidare att ett visst begränsat mått av subjektivitet är oundvikligt vid användningen av denna typ av kriterier. Vad avser frågan om ABC Jourhem vid kvalitetsvärderingen borde ha till­ delats en högre poäng än vad som skett finner länsrätten att det i målet inte framkommit annat än att kommunerna har bedömt bolagets anbud utifrån de förutsättningar som angivits i förfrågningsunderlaget. Länsrätten finner vidare att det vid en samlad bedömning inte är visat att kommunerna agerat i strid med LOU när dessa bedömt att bolagets anbud inte uppnått tillräck­ ligt hög kvalitetspoäng. Vad sedan gäller frågan om kommunerna sammanblandat den formella och den materiella delen av upphandlingen finner länsrätten att enbart det fak­ tum att de två momenten skett vid samma tidpunki inte medför att det före­ ligger en otillåten sammanblandning enligt LOU. Då den aktuella upp­ handlingen avser ett ramavtal där rangordningsmodellen är den enskildes behov enligt socialtjänstlagen, bör kravet om minst tre poäng per kvalitets­ del i kvalitetsvärderingen snarast ses som ett ytterligare led i kvalificering­ en av anbuden. Detta då det inte är tilldelad poäng utan i stället den enskil­ des behov som styr vilken leverantör i ramavtalet som senare tilldelas ett Sida 17 LÄNSRÄTTEN I DOM 14107-09 STOCKHOLMS LÄN visst uppdrag. Kvalitetsvärderingen kan däm1ed inte anses utgöra tilldel­ ning av kontrakt (utvärdering) i den mening som avses i LOU. Mot bak­ grund av dessa omständigheter finner länsrätten att kommunerna inte age­ rat i strid med LOU när dessa kvalitetsvärderat bolagets anbud trots att detta inte ansetts uppfylla samtliga skall-krav. Vad sedan slutligen avser påståendet om att kommunerna i praktiken upphandlat behandlingsplatser trots att vad som efterfrågats varit jour- och familjehemsboende finner länsrätten att det inte är visat att så varit fallet. Sammanfattningsvis kan sålunda konstateras att kommunerna har agerat i strid med likabehandlingsprincipen i 1 kap. 9 § LOU när dessa inte givit samtliga anbudsgivare samma chans att acceptera det kompletterande skall-kravet om meddelarfrihet. Ytterligare en förutsättning för åtgärder enligt LOU är dock att sökanden lidit, eller kan komma att lida, skada i den mening som avses i 16 kap. 2 § LOU. Länsrätten anser att i förevarande fall kan bolaget inte anses ha lidit skada enligt LOU, då bolagets anbud, även om skall-kravet ansetts uppfyllt, inte skulle ha antagits då bolaget erhållit för låg poäng vid kvalitetsvärderingen. Förutsättningar för åtgärder enligt LOU saknas därmed varför ansökan om överprövning ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/ l a) ,,, .,..._oo--,...� Handläggare har varit länsrättsnotarien Johan Rick. H s O Larsson Rådman CD"i' r---0<'1 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kotn.tn:it in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1 . 2. .3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till a.rbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga www.domstol.se