FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ 2020-02-28 Avdelning 1 Meddelad i Malmö SÖKANDE Älö Trä Vimmerby AB, 556754-1957 MOTPART Kävlinge kommun Ombud Mål nr 15360-19 Sida 1 (6) Advokaten Annika Andersson och biträdande juristen Linnea Aronson Advokatfirman Lindahl KB SAKEN Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller Älö Trä Vimmerby AB:s ansökan och beslutar att upphandlingen ska göras om. 20-02·28 ':Snr Aktbil Dnr Dok.Id 548737 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 040-35 35 00 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se ,vww.forvaltningsratteni malmo.domstol.se FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND DOM Sida 2 15360-19 Kävlinge kommun genomför en upphandling avseende stugor till Barse­ bäckstrand. Upphandlingen genomförs, enligt punkten 1.2.2 i upphandlings­ dokumenten, i enlighet med reglerna om konkurrenspräglad dialog i LOU. Efter prövning av inkomna preliminära anbud har Kävlinge kommun beslu­ tat att föra dialog med Aedes AB, Extrahuset Sweden AB och LaRa Hus AB. Efter genomförda dialoger har dessa tre anbudsgivare getts möjlighet att inkomma med slutliga anbud. De har därefter tilldelats kontrakt i upp­ handlingen. Anbudet från Älö Trä Vimmerby AB förkastades vid prövningen av preli­ minära anbud då det enligt Kävlinge kommun inte uppfyllde kraven i punk­ terna 3.1.1 - 3.1.3 samt 3.2.5 i upphandlingsdokumenten. YRKANDE OCH INSTÄLLNING Älö Trä Vimmerby AB (Älö Trä) ansöker om överprövning av upphand­ lingen och yrkar att den ska rättas. Älö Trä anför bl.a. följande. Enligt Kädinge kommun har Älö Trä inte visat att man föijer punkterna 3.1.l - 3.1.3 i upphandlingsdokumenten. Det framgår dock inte någonstans att man ska redovisa en särskild skrivelse att kraven är uppfyllda. Utifrån hur exempelvis punkten 3.2.5 i upphandlingsdokumenten är utformad kan det även ifrågasättas om kommunen följt principen om transparens. Vidare uppfyller Älö Träs anbud de krav som presenterades på dialogmöte samt funktionskravet i upphandlingsdokumenten. Anbuden från Aedes AB, Ex­ trahuset Sweden AB och LaRa Hus AB uppfyller dock inte samtliga krav. Upphandlingen har inte genomförts som en konkurrenspräglad dialog. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15360-1 9 I MALMÖ Avdelning 1 Kävlinge kommun anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. Syftet med upphandlingen har varit att anskaffa 14 -22 campingstugor. Det har varit av stor vikt att campingstugornas karaktär och utseende medför att de passar bra in i elen aktuella miijön. Kommunen har härvid beaktat två olika parametrar som båda präglar det berörda området. Den första parame­ tern är badhotellet som ursprungligen är byggt på slutet av 1 920-talet och som sedermera har renoverats med bibehållet utseende och karaktär. Den andra parametern är de skyclclacle naturvärden som finns i anslutning till Barsebäckstrands camping och som utgör ett s.k. Natura 2000-område. Det är av stor vikt att campingstugorna som upphandlas till sitt utseende åter­ speglar dessa två parametrar vad gäller exempelvis materialval och utform­ ning. Att detta krav har varit avgörande för att kunna tilldelas kontrakt har framgått såväl av upphandlingsclokumenten som genom aktörsclialogen. Grund för förkastande av Älö Träs anbud har förelegat avseende flertalet punkter. Det främsta anledningen till att anbudet har förkastats har varit att de campingstugor som bolaget har offererat inte uppfyller det gestaltnings­ krav som kommunen har uppställt i funktionskrav nummer 5 i punkten 3.2 i upphandlingsclokumenten. Älö Träs offererade stugor visar att bolaget sak­ nar kunskap om elen unika platsen där stugorna ska placeras. Bland annat har Älö Trä angett i sitt anbud att bolaget avser att bekläda fasaden på stu­ gorna med högtryckslaminat fasadskivor, vilket är ett onaturligt material som överhuvudtaget inte skulle smälta in i omgivningen. Dessutom konsta­ teras att tillförandet av onaturliga material på elen aktuella platsen, som inte heller är möjligt att underhålla, strider mot de långsiktiga globala målen och de nationella och regionala miijömålen. Vidare bestrider kommunen att an­ buden från Aecles AB, Extrahuset Sweclen AB och LaRa Hus AB inte upp­ fyller samtliga krav i upphancllingsclokumenten. Det framgår uttryckligen av Älö Trä kan komma att lida skada om anbuclsgivare som får avtalet inte uppfyller ställda krav. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 5360-19 I MALMÖ Avdelning 1 upphandlingsdokumenten att förfarandet för upphandlingen är konkurrens­ präglad dialog. Älö Trä har inte visat att bolaget har lidit skada eller kan komma att lida skada. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Enligt 4 kap. 1 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Enligt 20 kap. 4 och 6 §§ LOU kan förvaltningsrätten pröva om en upp­ handlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upp­ handling ska göras om eller får avslutas först efter rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Inledningsvis anser förvaltningsrätten inte att det har framkommit annat än att aktuell upphandling genomförs i enlighet med reglerna om konkurrens­ präglad dialog i LOU. Vid överprövning av en upphandling är förvaltningsrätten inte bunden av sökandens yrkanden, utan ska bedöma vilket ingripande enligt LOV de om­ ständigheter som sökanden åberopar ska föranleda. I första hand prövas i re­ gel omständigheter som vid ett bifall skulle leda till att upphandlingen ska Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 5360-1 9 Avdelning 1 göras om. Älö Trä har gjort gällande att upphandlingsdokumenten strider mot transparensprincipen. De grundläggande principerna om likabehandling och transparens innefattar ett krav på att upphandlingsdokumenten ska vara så klara och tydligt utfor­ made att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphand­ lande myndigheten tillmäter betydelse vid upphandlingen. Upphandlingsdo­ kumenten ska vara utformade på ett sådant sätt att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla leverantörer kan tolka informationen på samma sätt. Den upphandlande myndighetens krav ska ha angivits på ett sätt som är tillräckligt för att en leverantör med utgångspunkt i upphandlingsdokumen­ ten ska kunna skapa sig en bild av möjligheterna att lägga ett konkurrens­ kraftigt anbud. Av punkten 3. 1, Krav på aktör, i upphandlingsdokumenten framgår föl­ jande. Kävlinge kommun ställer följande grundläggande krav på anbudsgi­ vande aktör: 1. Beaktar Nationella miljömålen och Sveriges arbete för att uppfylla de globala hållbarhetmålen och 2030-agendan. 2. Villig till samverkan, samarbete och samskapande av affärsmöjlig­ heter med andra aktörer. Aktören arbetar ak'tivt för att göra värde­ grunden levande. 3. Garanterar en god arbetsmiijö eller skäliga anställningsvillkor. Förvaltningsrätten bedömer att kraven i punkten 3.1 har en mycket generell och godtycklig utformning. Det preciseras t.ex. inte vad som krävs för att kraven ska anses uppfyllda. Inte heller framgår det hur en leverantör ska visa att denne uppfyller kraven. Enligt förvaltningsrättens mening är det ak­ tuella kravet utformat på ett sådant sätt att informationen kan tolkas olika av alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla leverantörer. Kravet är således inte förenligt med de grundläggande principerna om likabehandling I MALMÖ Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 5360-19 I MALMÖ Avdelning I och transparens. Skäl för ingripande mot upphandlingen föreligger således redan på denna grund. Till följd av bristerna i upphandlingsdokumenten får Älö Trä, som lämnat anbud i upphandlingen och förkastats med stöd av bl.a. att anbudet inte upp­ fyllt kraven i aktuell punkt, anses ha lidit eller riskerat att lida skada. Ef­ tersom bristerna är hänförliga till upphandlingens konkurrensuppsökande skede ska upphandlingen göras om. Vid denna utgång saknas anledning att pröva om det som Älö Trä i övrigt anfört utgör skäl för att ingripa mot upphandlingen. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05) Bertil ldarsson Marie Nilsson har föredragit målet. 1.Il'11 SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga 1 FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. 2. 3. 4. 5. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tvcker att kammarrätten ska ta J upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen elen 2 mars går tiden ut måndagen elen 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Sida 1 av 2 www .domstol.se X c1 Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på \V\V\v.domstol.se. -------------------------------------- --- För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphanclling inom försörjningssektorn, 20 kap. ..-----········--···········---------------· --------------------------------------------------------' • • • • Domstolen bedömer att det finns anledning att rv-ivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. ni inte får prövningstillstånd gäller det Sida 2 av 2 www.rlom,;;tol.,;;p